Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 162

Ämne: Universal Audio UAD-2

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Universal Audio UAD-2

    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-08-26 klockan 19:41. Anledning: Ändrade innehållet till UADs officiella sida eftersom den är tillgänglig

  2. #2
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Intressant. Iom att Nevana-bundle finns kvar så kan man förutsätta att den kör samma pluggar (allt annat hade visserligen varit kommersiellt självmord, men man vet ju aldrig)

    Quad, Duo, Solo osv tolkar jag som olika DSP-konfigurationer. 4 DSP på ett kort vore ju kanon, har inga lediga PCI-platser i min studiodator, men man maxar ju rätt snabbt ett UAD-1....

  3. #3
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Yepp. Låter fantastiskt kul att det kommer ett nytt kort. Ser verkligen ut som det.

    Man kan ju hoppas att 32, 64 och 128 står för antalet spår man kan lägga Neve 88rs strippar på. 128 på ett projekt - mums!

    D.

    PS. Om ni inte sett det så finns det ett schysst test för att jämföra ett riktigt Neve 88rs bord med UAD emulationen. Det är en tysk som har det för sitt skolarbete:
    Honors Degree: Comparison between the compressor and EQ of the Neve 88RS and the UAD-1 88RS Plug-In.

    D.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Även guitarcenter har listat UAD2

    Man kan ju hoppas att 32, 64 och 128 står för antalet spår man kan lägga Neve 88rs strippar på. 128 på ett projekt - mums!
    Det jag inte riktigt gillar med den tanken är att i ett nevada-paket så ingår det två kort. Idag kan man köra 26 stycken 88rs på två kort. Skillnaden mellan 26 och 32 känns inte i närheten av tillräckligt stor för en sådan här uppdatering.
    Senast redigerat av Volantiz den 2008-08-04 klockan 16:50.

  5. #5
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Men jag tror inte att de tar med två stycken kort i de nya Nevadapaketen faktiskt. Jag tror mest att det var för att de gamla korten inte var så kraftfulla som de sålde paketet med två kort. De nya priserna tycker jag tyder på att det borde vara ett kort plus mjukvara.

    D.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Universal Audio | UAD-2

    Kablamo!

    Så nu är det på gång.

    Observera Moog-loggan i nedre delen. Kan det tänkas komma foogers och dylikt nu då?
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-08-26 klockan 15:15.

  7. #7
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Ser ut som ett läckert smörgåsbord!
    (inte för att jag sett några läckra smörgåsbord någonsin, men ändå )

    Skulle hoppats på att få testa dessa UAD prylar i en miljö utan att ha gamar som flyger över huvudet på en... någon gång.
    Senast redigerat av Electroboy den 2008-08-26 klockan 15:40.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    katzen: Moog-filtret syns tydligt i bilden som ligger där just nu. Nere i höger.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    katzen: Moog-filtret syns tydligt i bilden som ligger där just nu. Nere i höger.
    Haha, ser där ja. Det missade jag helt.

  10. #10
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Är det jag som är överdrivet hoppfull eller är det en empirical labs distressor man ser i bilden borta till vänster?

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jonas: Nä, ingen av dem är en distressor. Det har heller inte gått ut varken officiell info eller rykten om att det blir någon distressor. Däremot så kommer en fatso

  12. #12
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Fatso är ju inte helt fel det heller, man får väl hoppas att de kommer på bättre tankar och drar med en distressor på sikt, blir näst intill upphetsad av att köra benhård distressor på ambiensmickarna i trumsetupen.

  13. #13
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Med nya bilden på siten så ser ju kraften bra ut också:

    Solo = 3 x UAD1
    Duo = 6 x UAD1
    Quad = 12 x UAD1

    Fan va riktigt nice!

    D.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Joo.. och tre stycken quads kanske man kan pressa in i burken.. 36 x UAD1.. runt 500 stycken 88rs samtidigt..

  15. #15
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan det bli någon FW-version tro?

  16. #16
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Ser inte ut som det. Sidan är uppdaterad igen och det ser ut som om det är PCI express som gäller.

    D.

  17. #17
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Det var visst:

    Solo 2,5 x UAD1
    Duo 5 x UAD1
    Quad 10 x UAD1

  18. #18
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    God natt Protools HD skulle man kunna säga...!

  19. #19

    Redaktör
    Protools är iofs mycket mer än bara effekterna, det är ju ett komplett inspelningssystem också. Men vem vet, UA kanske släpper en rullbandsplugin så man kan spela in via UAD också och vara totalretro.

    (...komplett med exakta simuleringar av tiden det tar att spola band, uppmätt på referensexemplar som Elvis spelade in på... )

  20. #20
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle hellre sitta på ett system med ett UAD-2 Quad, ett Duende PCIe-kort, en Lynx Aurora16 och ett interface som käkar AES-EBU (PCIe) än ett "P R O"- tools HD3.

  21. #21

    Redaktör
    Jag med. Men då är det ju betydligt mer inblandat än bara UAD.

    Själv är jag mest nyfiken på vilka nya pluggar som dyker upp och vad priserna blir. (Och hoppas förmodligen förgäves på en Firewireversion...)

  22. #22
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, någon FW-version tror jag nog inte det blir. Har för mig att UA har sagt att de aldrig kommer att göra UAD till FW då latency blir för stort problem.

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Något som däremot är fullt möjligt är en express card-version.

  24. #24

    tillfälligt låst - kontakta admin
    ...kollade på bilden precis och det verkar mycket intressant ser väldigt spännande ut....
    (det verkar också som att det blir 3 olika pci-express kort (solo/duo/quad))

    Mvh

  25. #25
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Frågan är ju också huruvda de nya pluggarna kommer att funka på UAD-1 kort. F*n, vet inte ens om jag har några PCI-Express-platser i min studiodator...

  26. #26
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Bilden byggs ju på hela tiden, så jag tror det är lite tidigt att utgå från att det "bara" blir PCIe kort. Dom måste nog slänga upp en portabel lösning som kan ersätta dagens expander.

  27. #27

    Redaktör
    Nu finns det en video uppe. (Rätt trist, mest prat om hur fantastisk den nya processorn är och hur bra de själva är.)

    Tror iofs att de missar en rätt stor del av marknaden om de inte släpper någon mobil variant (och Expresscard vet jag inte riktigt om det räknas) eftersom fler och fler kör laptops. Och i princip alla andra ljud-dsptillverkare lyckas ju köra effekter över Firewire...

  28. #28
    vittbrus
    Ja, jag tyckte också videon var rätt trist. Det är ju en rätt vanlig DSP-processor det handlar om inte något jätterevolutionerande. Jag förstår inte riktigt den här fascinationen inför vad det sitter för processor på instickskorten. Det är väl vedertaget att dom funkar mer som dongles än någon revolutionerande processor som möjliggör saker som aldrig skulle vara möjligt med den vanliga dator-cpu:n.

    Jag menar inte att det är något dåligt att dom funkar som dongles, det är ju skitbra att dom kan plöja ner resurser och utveckla riktigt bra plug-ins och hålla sig kvar i branchen genom att faktiskt få betalt för deras jobb. Jag tycker bara att den här dsp-hysterin luktar lite för mycket marknadsföring för min del.

  29. #29
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vittbrus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tyckte också videon var rätt trist. Det är ju en rätt vanlig DSP-processor det handlar om inte något jätterevolutionerande. Jag förstår inte riktigt den här fascinationen inför vad det sitter för processor på instickskorten. Det är väl vedertaget att dom funkar mer som dongles än någon revolutionerande processor som möjliggör saker som aldrig skulle vara möjligt med den vanliga dator-cpu:n.
    Fast det är ju precis det det är. Du får ju mer kraft än vad datorn har.

    Dongles gör inte mycket mer än att tillåta en att köra program/pluggar, de sköter inte hanteringen av dessa...

    Jag tycker iaf att det är jävligt trevligt att slippa köpa ny dator och istället kan sitta kvar på min G5 ett tag till med ny kraft.

  30. #30
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jonas W Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker iaf att det är jävligt trevligt att slippa köpa ny dator och istället kan sitta kvar på min G5 ett tag till med ny kraft.
    Nu går väl iofs inte UAD-2 att köra med en G5, men jag förstår precis vad du menar.

    Det enda problemet jag har med min G5 2.7 är att jag tycker den låter för mycket, samt att risken för att den bryter ihop pga kylningen ökar för var dag som går

  31. #31
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Jag menade UAD kort och dess like i allmännhet

    Men min G5 har PCIe så måste väl gå? Eller?

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Och i princip alla andra ljud-dsptillverkare lyckas ju köra effekter över Firewire
    Men då bara som högst 32 pluggar i taget (mono vid 16 bit/44kHz). Det är en begränsning som borde gå att höja med t ex Firewire800, men där kanske andra problem börjar dyka upp.

  33. #33
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Ja, självklart. Sorry, jag glömde bort att dom sista G5'orna har PCIe.

  34. #34
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Phew haha, du skrämde mig där ett tag!
    Trodde du satt på nån info jag helt hade missat.

  35. #35
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jonas W Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Phew haha, du skrämde mig där ett tag!
    Trodde du satt på nån info jag helt hade missat.
    Nope. Jag sitter och väntar med spänning på att se hur kompabiliteten kommer att vara mellan dom UAD-1 och UAD-2.

    Känner att jag klarar mig bra med mina 4 UAD-1 kort, så min fundering är nog att gå för en MacPro och en sån där VirtuaVia box, men det hänger ju på om dom gamla UAD-1 dör i.o.m. UAD-2 eller ej...

  36. #36
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    har svårt att tro att de helt skrotar 1orna, men det blir nog inga nya uppdateringar iaf.

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    YouTube - UAD-2 Trailer <- där finns nu mer info

    UAD1 - 3 st 1081 per DSP
    UAD2 - 15 st 1081 per DSP

    köpes: UAD-2 Quad! Omedelbart!
    Senast redigerat av Volantiz den 2008-08-29 klockan 14:10.

  38. #38

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    YouTube - UAD-2 Trailer <- där finns nu mer info

    UAD1 - 3 st 1081 per DSP
    UAD2 - 15 st 1081 per DSP

    köpes: UAD-2 Quad! Omedelbart!
    Ja...fy f*n vad sjukt....gott...ett litet Neve bord så här till helgen!

    Finns även : Universal Audio | UAD-2

    Mvh
    Senast redigerat av Lordlondon den 2008-08-29 klockan 14:18.

  39. #39
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Såg också priser, men jag är osäker på om dom är finala, men dom var i alla fall:
    UAD-2 Solo: $549 (=2.5 x UAD-1)
    UAD-2 Duo: $999 (=5 x UAD-1)
    UAD-2 Quad: $1599 (=10 x UAD-1)

    Hmm, med 4 Quad kort får man kraft motsvarande 40 st UAD-1!!!

  40. #40
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Det är riktigt koolt faktiskt!

    Enligt Eric på JJRShop, och han borde veta, så får man uppgradera sina plugins gratis till och med den 31/12. Efter det ska det tydligen kosta. Men det är ju schysst att man får med alla pluggar upp i alla fall tycker jag.

    D.

  41. #41
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Det blir nog till att skaffa Solo, om inte annat så för att safe'a upp sina pluggar...

  42. #42
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Men det betyder att UAD-1 och UAD-2 inte kan samverka, vilket jag iofs har antagit en ganska lång stund men ändå hoppats att det inte skulle vara sant.

    Så, då blire till att hiva ut de 3 UAD-1-korten och shoppa ett UAD-2 Quad-kort? Frågan är om de nya pluggarna sedan bara kommer gå att köra på UAD-2 eller om de kommer att fungera för båda plattformarna. Känns mest som en licensfråga tycker jag.

  43. #43
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Det ser ut som om de faktiskt kommer att kunna samverka. Kolla in denna video som JRR lagt ut på You Tube:

    YouTube - UAD-2 Trailer

    Där ser man en hel del mer.

  44. #44
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Och nu är kortet släppt officiellt också! Kolla in UAD siten:

    Universal Audio | Home

    D.

  45. #45
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag vill veta mer om de nya pluggarna. Särskilt Moog-prylen. Någon som hittat någon info om det på sidan? Sidan med beter sig lustigt för mig. Segar.

  46. #46
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Ingen som vill köpa ett UAD PCIe Express kort till ett bra pris

  47. #47
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Svenska priser:

    UAD-2 Core Solo
    Inkl. MixEssentials II + 50UAD$
    4 795:-
    UAD-2 Core Duo
    Inkl. MixEssentials II + 50UAD$
    8 495:-
    UAD-2 Core Quad
    Inkl. MixEssentials II + 50UAD$
    13 995:-
    UAD-2 Flexi Solo
    Inkl. MixEssentials II + 500UAD$
    7 495:-
    UAD-2 Flexi Duo
    Inkl. MixEssentials II + 500UAD$
    11 495:-
    UAD-2 Flexi Quad
    Inkl. MixEssentials II + 500UAD$
    16 495:-
    UAD-2 Nevana 32
    Inkl. MixEssentials II + Neve88RS
    6 595:-
    UAD-2 Nevana 64
    Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins
    13 995:-
    UAD-2 Nevana 128
    Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins
    18 495:-

    Fitzpatrick

  48. #48
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Här kan du läsa lite mer om Moogfiltret:

    Universal Audio Webzine | Plug-In Power

    D.

  49. #49
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kan du läsa lite mer om Moogfiltret:

    Universal Audio Webzine | Plug-In Power

    D.
    Tackar. Jag som lite halvt om halvt hade hoppats på en oscillator eller två, men ett filter är aldrig fel.

  50. #50
    zelari
    zelari är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blir nog ett UAD-2 Nevana 64 nästa gång man e i staterna då.
    Där kostar det 8900:- på Sweetwater. (14.000:- här)

  51. #51
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Shoppa via JRRshop.com : Music Gear Store By Musicians, For Musicians annars? Det blir nog lite mer än 8900, men säkert billigare än 4sound och Musikbörsen.

  52. #52
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Yep, JRR är bra! Skriv dessutom forum som promotion code så får man ytterliggare 10% på UAD prylarna. Nice!

  53. #53
    zelari
    zelari är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shoppa via JRRshop.com : Music Gear Store By Musicians, For Musicians annars? Det blir nog lite mer än 8900, men säkert billigare än 4sound och Musikbörsen.
    Hur tänker du nu?

    Jag handlar en hel del från Staterna (bla fotoprylar härifrån: http://www.buydig.com/). Min syster bor i LA så hon betalar med sitt Mastercard å får prylarna skeppade hem till henne, å jag för över pengar till hennes svenska Visa. Hon packar om å skickar, eller tar vi med när vi besöker varandra. Hittills har ingenting fastnat i tullen. Köpte senast en Canon 85/1.2 lins för 10.500:- (kostar runt 20kkr i sverige). Det sköna med att handla på postorder inom US, är att om butiken ligger i en annan stat så betalar man ingen moms.
    Så hur som helst känns nog 8900:- som ett slutpris.

  54. #54
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jaha, nu översvämmas Vendolin av UAD-1 annonser, vilket sammanträffande. Det är nog en del som tänkt sig att uppgradera.

  55. #55
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är bara till att tacka och ta emot.. enormt prisvärt vilket av dem man än köper ser det ut som!

  56. #56
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    WOW! Det här ser riktigt riktigt bra ut!

  57. #57

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Nu börjar det : Universal Audio | UAD

    Priser i utlandet : Search for uad-2 at DV247.COM

    Mvh

  58. #58
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Nån som hunnit köpa och testa än? Är prestandan så bra som det utlovas?

  59. #59
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har fortfarande inte kommit över chocken om att UAD2 verkligen finns.. så nä, inte beställt än. Hoppas däremot på att ha ett kort nästa vecka.

  60. #60
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jonas W Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som hunnit köpa och testa än? Är prestandan så bra som det utlovas?
    Varför skulle den inte vara det? Det enda som kan påverka det är hårdvarukonflikter eller delvis okompatibel mjukvara (Logic 8):

    "Is Apple's new 8-core Mac Pro compatible with the UAD-1e?

    Some users are experiencing problems with Apple Mac Pro computers and Logic 8, when used with UAD Powered Plug-Ins. The problems manifest as CPU spiking, and occasional halting of playback. They seem to occur more often on the 8-core model. We have determined that this problem stems from the unique way in which Logic 8 treats plug-ins on a track with no audio currently passing through it. We are currently examining workarounds but have no definitive solution at this time. Please note that other hosts besides Logic 8 work fine with UAD-1e on the Mac Pro models, including the 8-core.

    Therefore we do NOT currently recommend purchasing either a UAD-1e or UAD-1 to use with this specific CPU/DAW configuration." *

    * Universal Audio | UAD-1 Frequently Asked Questions

Liknande ämnen

  1. Universal Audio 710 Twin-Finity™
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 09:03
  2. Ni och Universal Binary
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 15:26
  3. Universal Audio Space Echo
    Av Rizzo i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 10:15
  4. Plate 140 från Universal Audio
    Av Rizzo i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •