Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Enkät: teknologiska genombrott?

  1. #1
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran

    Enkät: teknologiska genombrott?

    Jag ska skriva en artikelserie i MM om teknologiska genombrott som förändrade hur musik framförs, komponeras eller upplevs. Själv har jag tänkt på t.ex. in/uppspelningsteknologi, pianoforte, metallgjutarteknik, elgitarr (förstärkning) och såklart voltstyrning (synthesizer) och digitalteknik (samplers).

    Men jag vänder mig till den samlade 99-expertpanelen och ber om tips på intressanta nydaningar som vore kul att läsa om. Vad tycker ni?

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tycker nog man kan ha mkt om datorer, midi , trackers, DAW (som intergrerats med midi och blivit jätteavancerade), datormusikjoks reason,reaktor mm.. händer massor där!

    Sen kanske den sensaste "flugan" att live-tänket mer och mer sprider sig, monolådor, live! och andra grov-mackapärer och midistyrjoks till datorer som mer och mer tar sintar och datorer tillbaka till "instrument" mer än jobbiga verktyg....

  3. #3
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jag deltog i ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet om den nya teknikens inverkan på musikskapandet. Omfattande projekt, och mycket spännande undersökningar...

    Jag återkommer när jag minns vad snubben hette...

    EDIT:

    Göran Folkestad hette han, och han verkar har skrivit flera uppsatser och böcker i ämnet. Den här kanske kan vara intressant:
    Senast redigerat av Valfrid den 2008-08-02 klockan 12:12.

  4. #4
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    tycker midicontrollers är roligt att ta med. känns som något bakvänt redan från början. vi hade först kontroll, sen överlät man den till en dator (mus), men nu ska man försöka att i de flesta fall återfå en känsla av analog kontroll igen ....

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Midi över nätverk kommer att bli en revolution.... På ucapps talas det redan om en midi kontroller som går via nätverk.... och kanske alla midibox grejjor kommer att ha nätverksport... = rå tight midi mellan dator och låda.... jomox 888 och 999 tar ju midi från os X via wlan.. så detta kommer att påverka mycket inom några år... midi protokollet får vi nog leva med... fast i ny kabel eller i luften trådlöst.

  6. #6
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Glöm inte att skriva lite om Bruce Haack.... han är ju en stor man innom teknologiska musikgenombrott.. tidig loopsampling och diy snubbe.... ett annat stort genombrott är alla digitala avancerade grejjor man kan bygga själv.... diy har större betydelse för det kommersiella än man tror.

  7. #7
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    juste, glöm inte detdär nya, vad hette det nu igen .. ja, just det: sampling!

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Sampling i sig är väl intet så nytt att kunna spela in en signal men att nyttja den musikaliskt igen...

    GPL musik tror jag oxå är ett genombrott precis som internett!!

  9. #9
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Autotune för sång har ju fått en del betydelse ... Man kan rädda och modifiera rätt mycket. Inte minst med den nya generationen program som kan arrangera om flera stämmor på samma gång i realtid o.s.v.

    ... och Internet är bara en fluga

  10. #10
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Vad trummaskiner och sequencers gjorde för musiken tycker jag är ett intressant uppslag, hur det under en period var en spännande ingrediens med stela raka rytmer (hihat i sextondelar osv) i musiken, eftersom något liknande inte riktigt funnits så utpräglat tidigare.

    Kanske kan du spåna kring hur det förändrade mångas syn på hur musik "ska låta", dvs att livesväng inte alltid längre var en positiv sak?

  11. #11
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Stämmer bra!!

    Den här tråden kommer bli spännande att följa!! Tänk på var vi hade varit utan ett standard protokoll som midi.... midi är nog viktigare än vi tror. vi tar det för givet....
    Senast redigerat av Sillen den 2008-08-02 klockan 15:57.

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Hela svängen med mer kraftfulla datorer där mer och av funktionaliteten i en studio integrerades och gjorde att möjligheten att skriva och spela in musik med professionellt resultat blev helt plötsligt ganska överkomligt och snart var mans egendom.

    Och även lite av vad the introvert vad inne på att sequencers, midi, kvantisering, autotune, melodyne har gjort det såpass lätt att göra musik till perfektion att det lite har tappat sin charm idag.

  13. #13
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Men det skapar också nya möjligheter - och det är kanske viktigare?

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    oberfunker: Var det riktat till mig? I så fall, javisst. men jag tror det är ett viktigt teknikskifte, kanske viktigare än vad man inser, att man inte längre behöver vara speciellt bra på att spela eller sjunga. Att perfektionen är såpass lätt att uppnå att den inte längre blir speciellt intressant.

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oberfunker: Var det riktat till mig? I så fall, javisst. men jag tror det är ett viktigt teknikskifte, kanske viktigare än vad man inser, att man inte längre behöver vara speciellt bra på att spela eller sjunga. Att perfektionen är såpass lätt att uppnå att den inte längre blir speciellt intressant.
    Japp - jo, då är jag med på vad du menar. Perfektion är rätt trist i allmänhet. Det är det slumpmässiga som är verkligen intressant.

    Samtidigt så ger just denna utveckling även relativt "omusikaliska människor" (elelr hur man nu ska uttrycka det utan att hamna i nån sorts tribunal) chansen att pröva - därigenom kan mycket nytt, kul och intressant uppstå.

  16. #16
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Protabandaren uppenbart!

    Atari ST med midi!!

    Kommer nog mer grejjor snart!

  17. #17
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampling i sig är väl intet så nytt att kunna spela in en signal men att nyttja den musikaliskt igen...
    Jag var ironisk ...

  18. #18
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag fatta det!! Men jag sänkte mig själv ännu lägre!?

    Och bruce gjorde det typ på 70 talet kanske ännu tidigare.... samplade så som vi menar idag!

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Intressant idé, ska bli väldigt spännande att se om du hittar några konkreta exempel på när tekniken i sej varit det drivande. Laptop-musikern är väl ett... Men tex. elgitarren hade ju funnits ett bra tag, och mest harvats jazz på, när Beatles och Stones startade spela-i-band-revolutionen.

  20. #20
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    För att vara enkel i i avseendet upplevs !

    Vad sägs om fildelning , myspace , youtube , tryckt media ,eller varför inte MTV & dyligt !

  21. #21
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    (skriv om antiinnovationer istållet som när microsoft dumpade bars & pipes)

    näh men jag tänkte också på atari, själv hade jag iofs amiga, men atari var väl mer renodlad endast musik och väldigt snabb med midi (tror jag, så liten den nu var)
    i vilket fall när det kom var det många som kände sig obegränsade i sitt skapande

  22. #22
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fatta det!! Men jag sänkte mig själv ännu lägre!?

    Och bruce gjorde det typ på 70 talet kanske ännu tidigare.... samplade så som vi menar idag!

    o jag var fett ironisk när jag skrev att jag var ironisk, så det så ...

    hehe .. skämta bara


    sampling har faktiskt betytt rätt mycket på minst tre sätt ..

    1) de som hade råd med det kunde utforska ny mark för ljuddesign och produktion överlag
    2) ledde gradvis till de daw-s vi har idag
    3) gjorde att många analoga prylar slumpades bort, utrustning som sen utgjorde grunden i techno, mm ..

  23. #23
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nihad ta inte illa upp!! Inte illa menat...

    Och du har rätt i ditt tänk ovan... piratkopiering har nog spelat sin roll oxå.

  24. #24
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag tycker man ofta glömmer kärnan av begrepp: DSP - Digital Signal Processing, något som genomsyrar allt i från bildkompression, mp3-kodning, ljudanalys, ljudsynthes osv. Fokuserar du runt detta kommer nog allt gratis tror jag !

  25. #25
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jo en bra slutsats bob.... men kan DSP betytt mer än Analog tekniken (ASP)? Skulle vi haft det ena utan det andra? Vi måste bryta ner allt i småbitar här för att sedan lägga pusslet.

    OBS inget påhopp!! Utan en reflektion... inte ironi heller!! hihi

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Absolut, insåg det kort efter att jag skrivit det... Givetvis är "ASP" mamma till mkt. Men dagens DSP leder ju torts allt gång efter gång till nya genombrott. Analog teknik blir givetvis bättre den med, itakt med att nya material kan användas och tekniken blir mindre- dock blir den samtidigt ofta ganska dyr, något som digital teknik inte blir i samma utsträckning.

  27. #27
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Precis.... vi skulle ju inte vetat vad vi skulle göra med digital teknik utan den analoga!

    Det är väldigt spännande oxå som sagt att titta på Open source och DIY. Tror att stora delar av det som idag är reaktor kom ur nått gratis eller billigt program som en person ligger bakom!!

    Linux (ALSA-Jack) är oxå något coolt där både ljud och midi kan gå i nätverkskabeln..
    Ska bli kul att se vad Linux har för betydelse för oss i slutändan! Men nu blickar jag mer fram än bak. (sorry)

  28. #28
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) de som hade råd med det kunde utforska ny mark för ljuddesign och produktion överlag
    2) ledde gradvis till de daw-s vi har idag
    3) gjorde att många analoga prylar slumpades bort, utrustning som sen utgjorde grunden i techno, mm ..
    Jag tror att den allra största betydelsen av samplingstekninken föddes när folk började sampla låtar och klippa och klistra med redan inspelad musik vilket ledde till ett helt nytt sätt att göra musik på. Att bygga musik av återanvända ljud och slingor. Inte bara collagemusik och hiphop utan det mycket av dagens elektroniska musik bygger ju på samplingar i nån form.

  29. #29
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Säger det igen då.... Bruce Haack satt med rullbandare och tejp.... tog olika inspelningar och byggde loopar av korta bitar av band och tejp.... Sampling!!!?? 60-70 talet!!

  30. #30
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    När man började förstärka ljud elektriskt. Ett stort steg framåt mot där vi är idag.

    VST och andra pluginteknologier. Det som har gjort att vi är där vi är idag till mångt och mycket.

    Allt träsnidande som har gjort t.ex. gitarrer och violiner möjliga att bygga.

    Klaviaturet som kontrolldon till så många vitt skilda ljudkällor, nu pratar vi inte bara syntar här utan saker långt tidigare än det.

    Elektronik rent generellt. Den integrerade kretsen.

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Bob moog var inte helt klar över om klav var rätt när han byggde de första modularerna! Det tittades på och efter andra lösningar.... Som motpol i debaten... en liten inflik bara...
    Senast redigerat av Sillen den 2008-08-03 klockan 15:14.

  32. #32
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Datorernas intåg som verktyg inom musikproduktion tycker jag nog har stått för den viktigaste utvecklingen på senare år, av flera anledningar.
    Tidiga sequencerprogram som med grafiskt gränssnitt gav större frihet och bättre överblick vid komponerandet och inspelning. Ett stort steg från patternbaserade burkar med minimalt teckenfönster och ingenjörsexamen för att programmera.
    När datorer och muskprogram började hantera ljudinspelning slog man undan benen på portan (som var en revolution på sin tid).
    Och samma utveckling har i viss mån även emulerade effekter, syntar/samplers, förstärkare mm. bidragit till.
    Utbudet av musikprogram och användarvänlighet gör också att man vänder sig till en större grupp människor som arbetar med musik.

    En annan minst lika viktig faktor är att priset idag på musikutrustning har sjunkit drastiskt genom åren och det är mer överkommligt för de allra flesta. Och det samtidigt som kvaliten är avsevärt mycket bättre än för 10 - 20 år sedan. Man får mer för pengarna.

    Angående MM så såg jag i ett gammalt nummer en insändare där någon beklagade sig över mp3 (som då var relativt nytt) och menade att det var ett dött format på grund av att ljudkvaliten var så dålig. Och resten är historia ......................

  33. #33
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Viktiga milstolpar i mina ögon:

    Minimoog, fösta synten för gemene man.

    Prophet 5, minnen, polyfoni

    Portastudion

    MIDI

    Sampling, AKAI S1000

    Lexiconreverben PCM 60-70

    Yamaha DX7, den digitala revolutionen!

    Workstations. ESQ1 var väl en av de första syntarna där man kunde göra hela låtar och arrangemang med ett enda instrument. Korg M1 en annan.

    Tidslinjekonceptet, Cubase 1.0 på Atarin var väl första gången man kunde "se" låten man höll på med. (återigen, på gott och ont).

    VST-formatet och dess kusiner, att kunna köra pluggar i inspelningsprogrammet. På gott och ont kanske men ändå...

    Melodyne, vem som helst kan sjunga! Åtminstone i rätt tonhöjd och i takt...

    Multi-Core-processorer. Nu finns kraft nog att göra hela produktioner "in the box".

    Access Virus TI, hårdvara och mjukvara i ett, man kan både ha kakan och äta den.

    ...fyller kanske på efter hand...

  34. #34
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Max/MSP... med avarter (PD...osv)

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Notation såklart

    Livespelandet med enbart laptop har verkligen förändrat DJn (disc jockey => digital jockey). Som när Arild Brikkah lirade här, inga skivor utan bara ett fett live!set med egenkomponerad musik i sessionview. De oinsatta polarna fattade inte "Vadå, spelar han inte skivor eller färdiga låtar?".

  36. #36
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Något som jag tycker är intressant fast inte begriper ett jota av är alla duktiga datatekniker som ger sig i kast med att analysera och simulera diverse dyrgripar, klassiker (och för den delen nydanande manicker) - för att i datorn kunna stoppa in övertygande (?) modeller av t.ex instrument och effekter. Jag antar att tekniken fortfarande går framåt (?) från att "det låter inte alls som" till "det lät nästan som en riktig". Ett sidospår är ju alla "dåliga" simuleringar som gett upphov till klassiker som i sin tur skall simuleras, neverending story liksom.

    MVH

  37. #37
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skrev en uppsats för ett gäng år om teknikens inverkan på musiken. Där kom jag fram till att inget väsentligt hänt efter Les Pauls multikanalare '58 och att störst inverkan på populärmusiken hade Bing Crosby's proximity-sång på 20-talet, hans import av tysk inspelningsteknik samt Hank Williams produktioner från sena 40-talet. När det gäller den extrema användningen av effekter och syntar på 60- och 70-talen så är det förvisso utvecklingar från 40-50-tals effekterna men att revolutionen låg i musiken och användningen snarare än i inventionerna.

  38. #38
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ekologiska brottgener

  39. #39
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur kom du fram till det då? Skulle det betyda att teknikutvecklingen sen 1958 i princip inte påverkat musiken? Det tror jag inte på.
    Senast redigerat av dokido den 2008-08-03 klockan 23:45.

  40. #40
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Oj, vad många tips som poppat upp medan jag softade på landet helt utan vare sig dator eller mobiltelefon.

    Fortsätt gärna spåna, det uppskattas och kommer att krediteras i texten så småningom.

    Jag tänkte göra en djupdykning i historien såväl som en titt in i framtiden, så gamla innovationer är lika välkomna som kommande.

  41. #41
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Fonografen!
    Utvecklingen från konserter för rika människor / lokala snustrubadurer till musik som skapats från inspelningsmaskinernas förutsättningar - från Peterson-Berger till Stock-Aitken-Waterman på mindre än hundra år - måste ju vara den mest omvälvande?

  42. #42
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Notskriften.

  43. #43
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Några saker, vissa redan nämnda:
    •Notskriften. En abstraktion av musiken gjorde det möjligt att lära sig musiken på annat sätt än rent gehörsmässigt. Stor inverkan på komponerandet också, då tonsättarna började komponera skrift istället för musik.
    •Det vältempererade stämningen banade väg för en mer sofistikerad harmonik än C, F, G.
    •Mikrofonen förändrade sångtekniken. Man behövde inte längre vråla som en valkyria för att låta starkast.
    •Sammanblnadningen av den tyska och anglosaxiska benämningen på tonen h – b. Har till dagens datum frambringat 49934700247845 felspelningar.
    •Grammofonskivan. Det är ingen slump att poplåtarna är under tre minuter...
    •Flerkanalsinspelning gjorde studion till något annat än en dokumentationscentral.

  44. #44
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Mycket bra sammanfattning. De jag själv redan tänkt ut var mikrofonen, inspelningstekniken (fonografen/mikrofonen etc), grammofonskivan inklusive DJ-kulturen/jukebox/radio samt pianot (som i pianoforte) men kanske stämningsutvecklingen är mer intressant...

    Citat Ursprungligen postat av Valfrid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några saker, vissa redan nämnda:
    •Notskriften. En abstraktion av musiken gjorde det möjligt att lära sig musiken på annat sätt än rent gehörsmässigt. Stor inverkan på komponerandet också, då tonsättarna började komponera skrift istället för musik.
    •Det vältempererade stämningen banade väg för en mer sofistikerad harmonik än C, F, G.
    •Mikrofonen förändrade sångtekniken. Man behövde inte längre vråla som en valkyria för att låta starkast.
    •Sammanblnadningen av den tyska och anglosaxiska benämningen på tonen h – b. Har till dagens datum frambringat 49934700247845 felspelningar.
    •Grammofonskivan. Det är ingen slump att poplåtarna är under tre minuter...
    •Flerkanalsinspelning gjorde studion till något annat än en dokumentationscentral.

  45. #45
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Radiosändning. Musikvideon.

  46. #46
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Radiosändning.
    Absolut! Det första steget bort från musica practica, det vill säga den musikunderhållning man fick stå för själv. Innan radion dök upp fick man köpa noter och spela själv om man ville höra musik, alternativt gå på konsert. Nothäften med populära sånger var big bizniz ett tag.

  47. #47
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Första elektroniska instrumentet har vi glömt va??

    Theremin - Wikipedia, the free encyclopedia

    Har i sig inte betytt så mycket mer än att synthen föddes ur den... eller var hammond före?

  48. #48
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    tycker att samplern gjorde sitt när den först kom.
    (bland annat fördärvade ett helt deceniums musik)
    den underlättade läskigt mycket och förenklade en hel del.

    ableton live var väl om inte annat en mindre
    revolution när den kom. med tanke på vad
    man kunde och kan göra med ljudfiler.

    sid: therminen var före hammonden.
    (som kom till för kyrkorgel-ersättare, sen hemanvändare om minnet inte sviker)

  49. #49
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    dokido - jag vet inte jag egentligen själv tror på det (intet viktigt efter '58), men det är en intressant tes, dvs, vad har egentligen hänt efter '58 som gjort att det är möjligt att göra saker som inte var möjligt att göra innan, samt var nytt, dvs inte påtänkt innan '58?

    Nu syftar jag alltså på nyskapande inom musiken som sådan, i kontrast till nyskapande inom hur ljud låter på skivor. Om det är en rimlig poäng? Nja, men som sagt, intressant att testa bärigheten i tanken.

  50. #50
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag är med på hur du menar...(ninja..) Men då har ju inget hänt sen typ första flöjten. Musik har vi nog haft med oss sen mänsklighetens vagga... Hört nånstans att all musik är sprungen ur två toner om man går till botten, gökens ko ko.... vet inte hur vida det är sant.. Men naturen har ju givit oss musiken lixom... C# fanns innan någon tagit en ton eller fått den på papper.

    Eller är det fel??

    Sen har vi ju grymt olika syn på hur vi ser detta... musik är bara!

    Tekniken skapar vi....

  51. #51
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Sygg formulering!

    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Sen har vi ju grymt olika syn på hur vi ser detta... musik är bara!

    Tekniken skapar vi....

  52. #52
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Sen tror jag att du vet mer om detta än jag sawtooth.... Jag bara spånar...

  53. #53
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ninjamac Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dokido - jag vet inte jag egentligen själv tror på det (intet viktigt efter '58), men det är en intressant tes, dvs, vad har egentligen hänt efter '58 som gjort att det är möjligt att göra saker som inte var möjligt att göra innan, samt var nytt, dvs inte påtänkt innan '58?

    Nu syftar jag alltså på nyskapande inom musiken som sådan, i kontrast till nyskapande inom hur ljud låter på skivor. Om det är en rimlig poäng? Nja, men som sagt, intressant att testa bärigheten i tanken.
    Om man inte anser att det har häntnåt sen 58 då har man antingen levt i en garderob eller helt enkelt inte lyssnat på nån ny musik sen dess. Bara för att ta ett exempel, hela grejen med sequensers och möjligheten till superexakt timing och möjligheten till att göra "ospelbar" musik, något som drill & bass och idm och liknande genrer verkligen har dragit till sin spets.

  54. #54
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Fast rent krasst _kan_ man ju göra idm/drill&bass med rullband och en sax. Fast det är inte lätt ;-)

  55. #55
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    hehe, det kan man ju. men möjligheten att göra det lite bekvämare med en sequencer och en sampler har ju onekligen lett till en del ny musik

  56. #56
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nu börjar det ta skruv här... kommer vi nån vart då.... vad har varit viktigast..... Första trumman???

    Toner svängningar finns naturligt, men rytmen måste ju kommit efter vi en gång tog ton!

  57. #57
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Om man ska tro musikarkeologerna så var de första "musikinstrumenten" (förutom rösten och handklapp/fotstamp etc.) rytminstrument, t.ex. benbitar med utskurna tänder som skulle låta ungefär som en guiro. Om jag inte missminner mig så anses väl primitiva flöjter ha varit de första tonala instrumenten.

    Men vad jag fikar efter är mest tekniska genombrott som ger upphov till en förändring av musiken eller rentav en helt ny sorts musik. T.ex. metallgjutningen som i Kina gav upphov till de stora klockspelen (Bianzhong) redan för 3500 år sedan.

  58. #58
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Nä, jag har inte stenkoll. Men jag ämnar ha det när jag skrivit klart artikelserien.

    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen tror jag att du vet mer om detta än jag sawtooth.... Jag bara spånar...

  59. #59
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska tro musikarkeologerna så var de första "musikinstrumenten" (förutom rösten och handklapp/fotstamp etc.) rytminstrument, t.ex. benbitar med utskurna tänder som skulle låta ungefär som en guiro. Om jag inte missminner mig så anses väl primitiva flöjter ha varit de första tonala instrumenten.

    Men vad jag fikar efter är mest tekniska genombrott som ger upphov till en förändring av musiken eller rentav en helt ny sorts musik. T.ex. metallgjutningen som i Kina gav upphov till de stora klockspelen (Bianzhong) redan för 3500 år sedan.
    Tja, det beror på hur mycket utrymme du får i tidningen, t.ex enbart att skriva en fulllängds
    historie redovisning om inspelningstekniken från optiskt kodad audio på papper till vaxrullar,
    stålbandsbandare och utvecklingen av plasttejpsbandare lär fylla ett antal hela nummer av MM.
    Om flöjten skulle vara det första instrumentet så krävs det teknik för att karva fram den så där
    får du nog fråga en arkeolog med stenåldern som expertområde ifall att de var kapabla till det.

    En del inom akademien hävdar att det tidigaste och även ett tonalt instrument lär vara nån
    kotte på savanen i Afrika som spelade med träpåkar på hematit block (block med mängder
    av järn i) för en några miljoner år sedan. Olika mängder järn ger tonalitet, hög ton lite järn
    mycket järn låg ton, en form av metall marimba. Indierna och Perserna var tidig ute med
    klockspel påstår vissa lärda. Batteriet är visst 7500 år gammalt Indier och Irakier använde
    det för att plätera objekt med guld, vem vet de kanske hade en batteri driven Ms20 i trädgården?

    Hur skall du gå till väga i sågningen av mängden av info som finns? Hur skall du veta vad
    som är riktigt historiskt sett och annat som är mera av uppskattningar? Hur mycket spalt
    får du för artikeln?
    Senast redigerat av Heualia den 2008-08-06 klockan 01:11.

  60. #60
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska tro musikarkeologerna så var de första "musikinstrumenten" (förutom rösten och handklapp/fotstamp etc.) rytminstrument, t.ex. benbitar med utskurna tänder som skulle låta ungefär som en guiro. Om jag inte missminner mig så anses väl primitiva flöjter ha varit de första tonala instrumenten.

    Men vad jag fikar efter är mest tekniska genombrott som ger upphov till en förändring av musiken eller rentav en helt ny sorts musik. T.ex. metallgjutningen som i Kina gav upphov till de stora klockspelen (Bianzhong) redan för 3500 år sedan.
    Jo jag har fattat det! hehe...

    Tycker nog själv att du fått endel intressanta vinklar av en simpel "ful"kultursnubbe som mig. Teknik är ju som du visar inte bara kretsar... utan oxå tälja flöjt!!

Liknande ämnen

  1. Sökes: deltagare till en enkät om synth
    Av RZ-1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •