Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: "Dold" MIDI-data

  1. #1
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    "Dold" MIDI-data

    Jag har just skaffat ett nytt ljudkort/midi-interface (nio 2|4) som, när en klaviatur är inkopplad, beter sig lite underligt. Det finns en blinkande monitordiod för midi och den sätter igång och blinkar som besatt när jag kopplar in något (har provat flera syntar).

    Spelar man på klaviaturen är det inte alltid att alla toner når datorn, det verkar nästan som det blir för trångt på linan. Vad är det för information som skickas / kan den filtreras på något sätt? Kan det vara nåt problem med själva midi-kabeln eller störningar utifrån?

    Jag har provat med en hel hög syntar som midi-källa och problemet består oavsett vilken jag använder.

    Edit:

    Mystiken tätnar; när jag ställer Yamaha S30:ns "Seq ctrl" i läge off, så kan jag använda midiporten som vanligt. Indikatorlampan på ljudkortet blinkar rytmiskt nu istället. Men fortfarande - när jag använder någon annan synt så kvarstår problemet.
    Senast redigerat av Levitz den 2008-07-07 klockan 20:19. Anledning: Kompletterande info

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Låter som någon slags midifeedback. Kolla om någon maskin står i thru mode - detta har en tendens att röra till saker.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag hade ett liknande problem och fick tipset att sätta datorns sequencer på inspelning några sekunder. Sedan kollade jag vad det var för MIDI-data som spelades in. I mitt fall var det en Yamaha Ex7 vars sequencer sände någon data som påverkade min Novation Nova.

  4. #4

    Redaktör
    Vissa apparater skickar ut "active sensing" eller vad det nu heter, alternativt kan det vara midiklocka om någon pryl är inställd på att skicka ut det.

    Men parakitens idé om att spela in tror jag är smartast och enklast.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Du kan också kolla med midi-monitorn Midi-ox MIDIOX om du kör windows där ser man tydligt vad som händer och fötter i midiflödet. Finns garanterat liknande till macvärlden också.

  6. #6
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ni är stabila här på forumet. Mycket riktigt var det active sensing. När "Seq ctrl" är avstängt på klaven funkar allt som det ska och active sensing verkar inte påverka mina spelade noter.. så så långt inga problem. Då återstår bara frågan varför ett nytt ljudkort ska hänga upp sig på såna här småsaker.

    Får se om jag orkar koppla in de andra syntarna och se vad det är de skickar då. Min gamla rolandkeyboard från 96 t ex..

  7. #7
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Oxo undrat varför denna "Active sense" används till. Det är ju en slags "Alive"-meddelande. Tror inte jag haft detta medd innan jag köpte min Z1...
    Lägg ett filter i SX för MIDI-In, blir så jobbigt om man vill köra List-editorn o se allt junk blandat med AT, Vel mm...

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Active Sensing är den dummaste och mest meningslösa midimeddelandet som finns. Jag har aldrig haft något som ens liknar nytta av det.

    Näst dummast är alla maskiner (främst Yamaha) som tycker att det är smart att skicka ut midiklocka utan att man bett om det. Speciellt praktiskt blir det när man kopplar in två sådana maskiner och mergar ihop dem.

    Jag fattar inte hur tillverkarna kan hitta på så korkade saker med tanke på hur trångt det är i midisnörena.

  9. #9

    Redaktör
    Active sensing är väl något som i princip bara Roland använde och då bara i midis urålder? Så det var kanske en bra idé, men eftersom ingen använder det är det rätt poänglöst numera.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Vad skulle man ha det till?

  11. #11

    Redaktör
    Som jag fattat det var tanken att apparaterna skulle känna av att de fortfarande hade kontakt med varandra, och i annat fall tex stänga av noter, slå av synk, osv. I praktiken har ju sånt inte varit något större problem med MIDI, och det blir ju ganska pratigt om alla apparater ska meddela att de lever och lyssna på varandra.

  12. #12
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Ja helt meninglöst tycker jag...tydligen är det för grunkor som kan gå ned i sparläge/sleep-mode-aktigt som då gör att de missar nått midi-data i början innan de vaknar till liv. De flesta gamla hederliga synthar står ju alltid beredda att ta emot midi-data.
    MIDI-FILTER=ON.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Active sensing är väl något som i princip bara Roland använde och då bara i midis urålder? Så det var kanske en bra idé, men eftersom ingen använder det är det rätt poänglöst numera.
    Yamaha hade det på en del maskiner rätt långt in i modern tid. Jag vill minnas att just S30 var helt hopplös att få tyst på... Hade aldrig några direkta problem med det visserligen, mer än att var lite störande att midi-interfacet blinkade hela tiden.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag undrar om jag någonsin sett en midispelare som går ner i sleep och sedan väcks av inkommande midi. Var det enbart det man skulle ha det till?

  15. #15

    Redaktör
    The Active Sensing signal is used to help eliminate "stuck notes" which may occur if a MIDI cable is disconnected during playback of a MIDI sequence. Without Active Sensing, if a cable is disconnected during playback, then some notes may be left playing indefinitely because they have been activated by a Note On message, but the corresponding Note Off message will never be received.
    Från MIDI Manufacturers Association.

    Snarare för at slippa problem med glappande sladdar, störningar osv alltså. Men i praktiken har ju midi varit tillräckligt tillförlitligt för att det inte ska ha behövts.

  16. #16
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gött att få det bekräftat i alla fall.. jag hade inte orkat med en vända till musikaffären för att säga att nåt är fel och få vänta 3 månader på att det ska repareras.

Liknande ämnen

  1. Listan i "midi port setup" helt plötsligt tom
    Av kotten i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 00:24
  2. Min Ensoniq ESQm "MIDI-skrapar"
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 22:19
  3. Trådlöst reglerbar "MIDI-controller" möjlig idag?
    Av moogpower i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 13:27
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 11:33
  5. Midi-signaler till "händelse"
    Av metalworker i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •