Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Feta cymbaler - vst

  1. #1
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran

    Feta cymbaler - vst

    Är det någon som har ett bra tips på härliga cymbaler i vst form? Jag vill ha tag på några som kan låta riktgt fett, jag är dock inte särskilt intresserad av att få resten av trumsetet på köpet. Jag blir självklart inte arg av att få trummor på köpet, men det är inte särskilt viktigt hur dom låter. Och om det är gratis är det självklart godast. Tips på att skruva till vanliga menlösa cymbaler så dom förvandlas till tjocka och flödiga cymbaler mottages också tacksamt.


    Och om den här tråden hamnat i fel mapp ger jag er fria händer att flytta den. Tyckte liksom inte att slagverk kändes helt rätt.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Feta cymbaler? Hur låter det?

    Jag som gillar skitiga cymbaler skulle direkt tänka på att ladda en sampler med cymbaler från 80-talstrummisar med samplade sådana. Lagom lofi men ändå användbart.

    Själv skulle jag nog slänga på dist på cymbalen om den känns för ren, komprimera om jag vill ha mer häng på den. Lite reverb kan även göra att den uppfattas som längre.

  3. #3
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Ja, jag är ju inte främmande för dist

    Jag tänker på cymbaler som har mycket kropp, köttiga, liksom. Reverb funkar inte helt, jag vill att slaget i sig ska kännas större och längre. Typ istället för att cymbalen låter "koff" så låter den "schhbloofffffff"

    80-talstrummisarna var ju helt klart något på spåren, men jag tycker ofta dom har en tendens att låta lite för ihåliga. Fast jag kanske bara har lyssnat på fel trummisar?

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Leta upp en schysst cymbal och kör den sedan genom en spl transient designer så kommer du en bit på vägen. Eventuellt så kanske Flux Bitter Sweet 2 fixar det annars.. den pluggen är gratis för övrigt.

  5. #5
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Ooo, det ska kollas upp!

  6. #6
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    DFH 1 hade sköna cymbaler, om jag minns rätt.

  7. #7
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Använd samplingar och stäm ner dem ett par tonsteg så bli de mindre "splashiga". När det gäller akustiska trumljud i pluginformat så kan jag rekommendera Addictive Drums, väldigt snabbjobbat och välljudande!

  8. #8
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    XLN Audio's Addictive Drums är mitt förslag. Deras demo är samma som fulla versionen fast med lite begränsningar på trumkit. Men där har du en shysst gratis akustisk cymbal. Sen kan du ju processa den hejj vilt om det inte räcker med orginalklangen!

    ++ XLN Audio

  9. #9
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Sweet, tack för tipsen

Liknande ämnen

  1. Feta synth-trummor
    Av toandfro i forum Övriga instrument
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 13:43
  2. Ett par bilder på feta syntar
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 11:16
  3. Köpa feta plattskärmar...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:08
  4. Feta trummor?
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:29
  5. Feta trummor
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •