Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Moog Guitar - Paul Vo Collector Edition

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Moog Guitar - Paul Vo Collector Edition

    Efter alla år med syntar och effektpedaler släpper Moog en gitarr.

    Moog Guitar erbjuder lite mer än en traditionell gitarr med sina speciella sustain-lägen.

    De tre sustain-lägen som finns är
    • Full Sustain - obegränsad sustain
    • Controlled Sustain - tillåter att spela med full sustain medans de strängar som inte spelas automatiskt dämpas
    • Mute - dämpar strängarna automatiskt


    De fem rattarna styr
    • Vo Power - styr hur mycket sustain som används eller hur de dämpas
    • Peizo Blend - styr hur signalen blandas mellan piezo- och moog-mickarna
    • Harmonic Balance - skiftar Vo Power-balansen mellan mikrofonen vid bryggan och halsen
    • Master Volume - styr volymen
    • Tone/Filter - styr både ton och resonans på ladder-filtret beroende på hur Filter Mode-brytaren är ställd


    De tre brytarna styr
    • Guitar Mode - här väljer man läge mellan Full Sustain, Controlled Sustain eller Muted
    • Filter Mode - här väljer man rent eller filtrerat ljud genom Standard, Articulated Moog Filter (likt en auto-wah) eller Moog Ladder Filter
    • Position - välj vilken mikrofonläge. Piezo, enbart brygga, Out of Phase, In Phase eller enbart hals


    Vad kostar då en sådan här skapelse? Blygsamma $6495.

    Video på YouTube där diverse kända gitarrister testar Moog Guitar.

    För mer information besök Moog.

    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-06-06 klockan 21:06.

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag tycker att det här verkar vara en fantastisk skapelse som kan ta el-gitarrister till en helt ny nivå vad gäller möjlighet att uttrycka sig. Riktigt lovande!

  3. #3
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    såg gitarren innan idag. den verkar cool och användbar.
    men vem har egentligen råd att slanta upp så läskigt mycket pengar ?
    (ca 40.000 kr med dagens penningvärde)

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    tycker den är helrätt!!

    Tar vid där line6 inte fixar biffen! detta är fan grymmt!! Dyrt men vafan... allt bra är dyrt..

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Får tummen ned av den här konservative surgubben.

    Überjävla tokdyr och ungefär lika ful, visst de tar fernandes sustainkoncept en vända till och det är väl lattjo. Spexigt med idén att reversera sustainen så att säga och få en dämpande effekt.
    I slutändan känns det mest som massa daterade trix, ingen i klippet lyckas ju t.ex. få fram något intressant. "Tjoho, den kan låta lite som en sitar, banjo osv." Jamen plocka upp det där oljetefatet vi såg tidigare också och dyk ned i etnoträsket och stanna där.

  6. #6
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eskimo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får tummen ned av den här konservative surgubben.
    Den konservative surgubben får medhåll av en annan.

    Det känns som en jäkla gimmick-grej till överpris. Visst, man kan säkert göra en del kul ljud med den...men sen då? Är den kul i mer än två låtar liksom? Nä, jag lägger hellre slantarna på en bra Fender, en Ebow och Moogerfoogers. Resten fixar Logic.

  7. #7
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran

    Moog är död...

    nu gör dom gitarrer...
    :::::: MOOG MUSIC ::::::

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tror knappast att det är en dålig gitarr i grunden. Så att förkasta den bara för att man har något emot oändlig sustain känns lustigt. Priset är kanske en aningens högt. Men limiterade utgåvor, custom modeller osv brukar ligga ganska högt. Sen får man lite mer här. Bland annat två Moog-filter. Vilket jag antar gör att priset stiger en del.

    Tänk själv vilken annan custom gitarr som spelar i den högre ligan som helst tillsammans med något Moogerfooger-filter och en sustain-pedal, det priset blir inte så litet det heller.

    Jag gillar definitivt det hela.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-06-07 klockan 08:02.

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror knappast att det är en dålig gitarr i grunden. Så att förkasta den bara för att man har något emot oändlig sustain känns lustigt.
    Äh...det här är ju nyheter, Spinal Tap hade en 1981:
    YouTube - spinal Tap 11

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh...det här är ju nyheter, Spinal Tap hade en 1981:
    YouTube - spinal Tap 11
    Haha, den filmen är så jävla bra.

  11. #11
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Mycket intrressant faktiskt. Hade jag haft pengarna så hade jag inte tvekat. Bara specsen på gitarren är ju jättefina med bra trä osv. Även utan filtret och alla nya inovationer så är det en fin gitarr, inget snack om saken. Hur den är occh känns irl vet jag ju såklart inte, men är nog en skön känsla i den. Jag hade inte tackat nej till den röda mooggitarren.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Chris Randall
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The effect, which is, I gather, sort of Sustainer Plus, is kinda nifty, but it could easily develop in to that sort of sound where everyone knows what it is, and you can only use it once on an album. Take the effect out of the picture, and it's just a really expensive, and somewhat ugly, guitar.
    från Analog Industries

  13. #13
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror knappast att det är en dålig gitarr i grunden. Så att förkasta den bara för att man har något emot oändlig sustain känns lustigt. Priset är kanske en aningens högt. Men limiterade utgåvor, custom modeller osv brukar ligga ganska högt. Sen får man lite mer här. Bland annat två Moog-filter. Vilket jag antar gör att priset stiger en del.

    Tänk själv vilken annan custom gitarr som spelar i den högre ligan som helst tillsammans med något Moogerfooger-filter och en sustain-pedal, det priset blir inte så litet det heller.

    Jag gillar definitivt det hela.
    Det är ju en smaksak såklart.

    Först och främst har jag absolut ingenting emot oändlig sustain. Jag är ju psykedelia-rockare i grund och botten för tusan. Vidare är jag säker på att gitarren är bra byggd då märket Moog för mig bådar kvalité.
    Men marknadsföringen gör att den känns "gimmick".

    Det tillsammans med priset gör mig aningen frågande till vad man egentligen får mer än en gitarr som råkar vara byggd av Moog? Idén med baklänges sustain är väl rätt unik. Men i övrigt går ju så gott som allt att få till bra mycket billigare peng. Om man nu kan leva med att inte få en paketlösning vill säga.

    Men visst har du rätt i att customgitarrer brukar vara dyra. 40000:- är dessutom rätt sansat när man tittar på vad Gibsons custom shop gitarrer brukar gå på.

  14. #14
    lasselus avatar
    Redaktör
    Här har ni en surgubbe till...kanske kul för Robert Fripp men i övrigt kännns det rätt meningslöst...

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    OMG! Lite ebow känsla men mycket mer definierat! Vill ha!!

  16. #16
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    En bas med de grejerna hade faktiskt varit mer intressant tycker jag.

  17. #17
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bas med de grejerna hade faktiskt varit mer intressant tycker jag.
    det hade varit mer moog över det hela

  18. #18
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag hade tyckt det vore coolt om dom gjort en ny Liberator... skulle kunna bygga på Little Phatty som låter riktigt bra.

  19. #19
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    skulle faktiskt inte förvåna mig om moog håller på
    att gå i graven ännu en gång. den slutgiltliga domen.
    vilket iofs är synd. hoppas att jag har fel.

  20. #20
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Så mycket nyhet är det väl egentlingen inte, Fernandes har ju haft sin Sustainer ganska länge nu.

  21. #21
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Verkade lite kul i alla fall - lite nytänk kan säkert behövas. Men det är säkert inget som alla gillar.

  22. #22
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Hmm, man undrar ju hur många i designteamet som jobbat på den i stället för syntarna... Och hur dåligt syntarna går när de måste börja göra gitarrer. Kännns lite desperat om ni frågar mig..!

  23. #23
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    tja, om jag var gessle hade jag inte alls fattat grejen. sån tur att jag inte är gessle. Grymt!!! Sån vill jag ha!

  24. #24

    Redaktör
    Känns som Moog lyckats återuppliva aversionerna mellan syntare och gitarrister. Rätt duktigt, men Moog är väl de som är bäst på att återuppliva gamla vibbar.

  25. #25
    OldNikk
    OldNikk är inte uppkopplad
    OldNikks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bob har designat kretskort åt Gibson förut...ja...ville bara säga det...
    Gibson RD heter den guran.
    Den intresserade kan ju googla...

  26. #26
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Kul tycker jag... har ju inte funnits någon riktig syntgitarr bortom Line 6 och Rolands modelleringar. Jag skulle definitivt vilja ha en. Men jag tror inte jag är beredd att betala 40 papp för att få den.

  27. #27

    Veteran
    Jag var på den "hemliga" demon på frankfurt och blev både skeptiskt inställd och imponerad. Frågan är ju vem kunden är. Det kommer en billigare variant av den senare i år när den här limiterade serien är slut.

    Den låter jättebra, men samtidigt är frågan om det man kan göra med den är speciellt användbart.

    Och visst är det inte speciellt nyskapande egentligen, det är ju som sagt "bara" en uppdatering av gammal teknik.

    Våra gitarrkillar som testade den tyckte den var relativt välbyggd (dock kanske inte i den klass som moog i klassisk marknadsföringsanda säger), men framförallt var den rätt svårspelad.

  28. #28
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Slog ihop de två trådarna som diskuterade samma ämne.

  29. #29
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Är det någon som har (sett) en sån här i sverige? Finns det någon affär som tar in den?

    Ps moog konkade inte :-)

  30. #30
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Bump?

  31. #31
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har (sett) en sån här i sverige? Finns det någon affär som tar in den?

    Ps moog konkade inte :-)
    BUMP!

  32. #32
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Bump. Sån cool grej villha

  33. #33
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Finns inte ens kvar bland "legacy products" på deras hemsida. Hittade dock manualen där när jag knappade in "guitar" i sökfältet.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Paul Vo har ju kört vidare själv och lanserat The Wond och Wond II byggande på samma teknik som Moog gitarren:
    https://voinventions.com

  35. #35
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Flyttad till Stränginstrument.

    /Nyhetsredaktör

  36. #36
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Paul Vo har ju kört vidare själv och lanserat The Wond och Wond II byggande på samma teknik som Moog gitarren:
    https://voinventions.com
    Ah, bra info. Anade attnågot sånr skulle ske

  37. #37
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Äsch, inga gitarrer. Keith mcmillens strongarm är dock intressant, men står still av någon anledning.

  38. #38
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Vo-96 är väl mer spännande än hans wonds?!

  39. #39
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Men båda är ointressanta om man spelar elgitarr.
    Att sitta på pilla med övertoner är liksom långt ifrån att spela gitarr. Jag vill bara att tonerna inte tar slut. Moogs lågpassfilter känns också

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har inte testat själv men pratat med några som gjort det! Åtminstone den första serien var hyfsade "US$1500+"-gitarrer rent kvalitetsmässigt och sustainfunktionen rätt trevlig, men de kombinerade sustainermikarna lät tydligen riktigt tråkiga och karaktärslösa.

  41. #41
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte testat själv men pratat med några som gjort det! Åtminstone den första serien var hyfsade "US$1500+"-gitarrer rent kvalitetsmässigt och sustainfunktionen rätt trevlig, men de kombinerade sustainermikarna lät tydligen riktigt tråkiga och karaktärslösa.
    Jo, det har jag väl sett, att folk klagar på mickarna. Mcmillens lösning känns smartare där. Dessutom ska den funkar med nylonsträngar, bygger inte på magnetism. Men det blev visst inget av det...ska maila dem och fråga om det händer något. Är väl lite komplicerad montering som avskräcker, och problem med kompatibilitet.

  42. #42
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fender har ju en Ed O'Brien-signaturmodell, med Fernandes system för oändlig sustain. 11.790 hos tysken:
    https://www.thomann.de/se/fender_ed_...ratocaster.htm

    Då får man pengar över till ett MoogerFooger-filter.

  43. #43
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske inte är relevant längre, men jag har en moog gitarr.

    Det är sant att moog-mickarna inte har någon bra ton. Du kan blanda med pieso-micken för lite bättre ton men det blir lite klent tycker jag. Speltekniskt så blir det ganska mycket annorlunda mot en vanlig elgitarr.
    Jag har en utan svajarm och det är inte att rekommendera, då man vill jobba vidare men ton/sustain efter anslagen sträng.

    Har inte spelat på den på länge, men nu när studion börjar bli färdig så ska det förhoppningsvis bli ändring på det.

  44. #44
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte är relevant längre, men jag har en moog gitarr.

    Det är sant att moog-mickarna inte har någon bra ton. Du kan blanda med pieso-micken för lite bättre ton men det blir lite klent tycker jag. Speltekniskt så blir det ganska mycket annorlunda mot en vanlig elgitarr.
    Jag har en utan svajarm och det är inte att rekommendera, då man vill jobba vidare men ton/sustain efter anslagen sträng.

    Har inte spelat på den på länge, men nu när studion börjar bli färdig så ska det förhoppningsvis bli ändring på det.
    Kul! Svaj tror jag absolut är bra på en sån. Överlag tänker jag att mick-klagomål ofta är överdrivna... Eller jag vet inte. Det finns så mycket annat som kan påverka ljudet.

  45. #45
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, mickarna låter inte som andra mickar, inte som man är van vid i vilket fall, en tunnare ton skulle jag säga. Det som jag tycker e coolt med gitarren är att den vibrerar/oscillerar i kroppen och känns levande , när man drar på med sustain. Byggkvaliteten på själva gitarren är också mycket god.
    Jag spelade sent en gång och lysande i lurar, men när jag tog av mig lurarna så upptäckte jag att gitarren i sig lät i princip lika högt oförställt pga den oscillerande kroppen.

  46. #46
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Coolt!

  47. #47
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    https://reverb.com/brand/moog?produc...ue&ships_to=XX

    :-( varför slutade de? Varför envisades med att stoppa elektroniken i lyxgitarrer? Beställ okej standardguror tillverkade av samick i indonesien, stoppa i elektroniken, ta betalt.

Liknande ämnen

  1. Bob Moog finns inte mer. (var: Bob Moog sämre)
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2022-12-19, 17:44
  2. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57
  3. Waldorf Edition?
    Av batmannen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-17, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •