Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Glömt: Hur gör man (bra) musik nu igen?

  1. #1
    soul8o8
    soul8o8 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Glömt: Hur gör man (bra) musik nu igen?

    Hej!



    Har ni nånsin känt att ni liksom inte kommer nån vart?
    I ert musikskapande vill säga.


    Har ni nånsin suttit flera timmar och pillat med en loop och känt "jävlar va najs!" för att sen gå och ta en kopp kaffe, komma tillbaka, och så bara råka spela t.ex Fatboy Slim "Right Here Right Now" och då inse, att loopen ni jobbat med är en hamsterfis i jämförelse? Men hur, varför? Man vet inte. Nånting saknas. Nåt absrakt, mening, känsla, attraktion, story, intresse.. nånting.

    Har ni nånsin vältrat i artiklar och tutorials om reverb, compressors, mixing, mastering, envelopes och synthar på jakt efter nåt "nytt", på jakt efter en lösning, bara för att inse, att den inte finns där? Har ni känt att det som saknas är inte teknik, utan nåt annat?

    Har ni börjat lyssna på låtar och känt att intressant (bra) musik verkar berätta en historia? Den säger nåt, inte bara ordligt, utan ljudligt? Musiken "lever", rör sig, utvecklar sig, tar ställning, flyr, attackerar, smyger, beskyddar, berör, håller med, driver på.


    Hur gör man?


    För att göra sån musik som inte är en hamsterfis? För att göra musik med väsen, som berättar en historia? Som drar en in och fyller alla ens sinnen?

    Hur gör ni för att ta er musik bortom den "tekniska tröskeln" liksom?


    Det här börjar kännas pretto, erh, men ni fattar!?
    Hm, ja. Börjar kännas som en 0-reply post : )

    <3
    ciao!
    /soul8o8

  2. #2
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    ett ord: multibandskompressor.

  3. #3
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Intressant ämne. Man får väl även fråga sig om vad man vill med sin musik. Ibland kan man gott och väl nöja sig med "jävlar va najs!"-det låter och hålla sig där. Det är ju inget fel med det.
    En själv+musiken för en stund är guld värt, oavsett vad outputen blir.
    Ge fan i att lyssna på bra musik efteråt så är det lugnt

    MEN ska man ta nästa steg så får man kanske tänka till lite, eller jag vet inte.
    Man kanske först måste bli ekonomiskt oberoende så man kan satsa på sin musik till 100%, kanske då händer det prylar. Man måste kanske även jobba mot ett mål/efter en plan.

    För mig är det även en trig att ha apparater/effekter/processer som är analoga/utanför datorn. Rattar, spakar och lukt av gammal elektronik liksom. Då kan det hända oväntade prylar som får en att gå vidare och man får inspiration av det. Typ som att skippa att använda RV7000 i Reason och köra det genom ett externt RE-201 istället.
    Senast redigerat av Electroboy den 2008-06-05 klockan 12:46.

  4. #4
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    det var ju självklart ett dåligt skämt. men ja, det känns igen. jag tror på att du försöker se igenom det tekniska och se till det musikaliska. bara för att något inte låter 'fett' så betyder det inte att det är dåligt, bara att det behöver lite bättre produktion. låt den vila i en vecka och gör något annat.

  5. #5
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Intressant frågeställning.
    Jag kan inte säga exakt när eller varför jag blivit vassare rent tekniskt, det har skett över lång tid.
    Det är väl olika hur man funkar, vissa gillar att hänga med samma projekt veckor i sträck för att försöka slipa detaljerna, själv går jag hellre på en ny låt och tillämpar eventuella nya kunskaper på den. Men så har man ju också en discogs som spänner över ganska många utvecklingsstadier; från skapliga produktioner ända ner till ren skit.

  6. #6
    Fd Medlem
    Hamsterfisar vet jag inget om men jag vet hur det känns när mina akvarellmålningar inte ens är i närheten att se ut som jag ser i mitt huvud. Frustrerande.
    Håller med 655321 om att låt det vila. När jag tittar på en målning en vecka efteråt (eller faktiskt bara i ett nytt sammanhang) kan jag uppleva den helt annorlunda.
    Annars kan du väl pröva lite hjärngympa. Gör saker på ett annorlunda sätt, ge dig själv uppdrag att gå till ett nytt cafe och fokusera på det ljud som är typiskt för det stället eller gör en loop (vet eg inte vad det är) på en kvart. Om jag fastnar i måleriet brukar jag göra 5 minuters teckningar. Dom blir faktiskt riktigt bra eftersom man inte hinner tänka. Har prövat att måla landskap utan att använda mina glasögon också. Spela in några olika ljud (ex naturljud eller stadsljud) och pröva att sätta ihop dom på olika sätt.
    Vet inget om musikskapande så kanske detta är för "barnsligt" men "take it or leave it".
    Lycka till !

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite krasst men...

    1. Lyssna igenom låtarna som har "det där" och anteckna vad det är som gör det. Ofta så är det smågrejer som man inte omedelbart tänker på som ändå ger flytet.
    2. Tänk låtstruktur, använd resultaten från punkt 1
    3. Ta en bra låt, använd den som förlaga för struktur och "det där" som får det att lyfta. Använd samma struktur och knep.

    En annan grej är att separera låtskapandet från teknikpillandet. Skriv en låt ena dagen, pilla med teknik i den en annan dag.

  8. #8
    NedFlanders
    NedFlanders är inte uppkopplad
    NedFlanderss avatar
    Inte så pratsam än
    En grej jag gjorde när jag fastnade senast var att göra om den låt jag körde fast med i en helt annan stil. Halverade tempot, gjorde en ny basgång m.m. Sen tog jag det jag gillade i den nya versionen och infogade i den gamla. Det funkade och jag kom vidare.

    I övrigt blir man ju jävligt trött på sina egna grejer efter ett tag. Att lägga ett projekt i vila för en tid är kanske den bästa medicinen.

  9. #9
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Slut analysera och tänka. Just do it!

  10. #10
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slut analysera och tänka. Just do it!
    Håller med 100%
    Lite "jedi" tänk liksom.

  11. #11
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Hej soul8o8!

    Det du beskriver är något som jag definitivt känner igen och tycks vara något som kommer och går lite i perioder. Dock kom jag till en punkt i mitt musikskapande då jag kände att jag hittat "det". Alltså, fann det som utmärker bra musik. Jag vet numera vad jag kan åstadkomma, hur jag ska göra för att bli "nöjd", så att säga. Problemet är att jag ställer rätt höga krav på mig själv och kreativitet kommer dessvärre inte alltid på beställning, så det tar oftast väldigt lång tid att åstadkomma något...

    Det låter på din beskrivning som om du fokuserar mycket på tekniken. Som jgb skriver, så hjälper det att ta ett steg bakåt, se helheten och reflektera över vad som utmärker bra musik för dig. Försök att tillämpa det på din musik. För mig kan det vara något väldigt enkelt -- En enkel melodislinga, enkelt 808-beat eller enkla analoga blipblop-ljud. Men också något komplext -- Avancerade arrangemang eller komplexa ljudmattor. Ibland funkar det att tänka igenom sin musik, planera fram den. Ibland funkar det att jobba helt förutsättningslöst, bara gå på känsla. Jag är en urusel musiker -- Taskig taktkänsla, begränsad musikteori, för mycket av en tekniker. Men ibland får jag till det, det tar lite tid bara. Det kan också vara en god idé att jobba med en (el. flera) kompis(ar). När den enes idé stannar, kan en annans ta vid... Ibland är det viktigt att få ner en idé, en skiss. Detaljerna brukar man kunna fixa i efterhand.

  12. #12
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Detta händer ju då och då hemma i studio "Berra".

    Man får ju aldrig glömma att alla prylar i världen inte hjälper om man inte har någon idé, skiss, känsla, beat eller något annat fröliknande att odla med. Visst kan det hjälpa med "lite nytt blod"(dvs en ny pryl) men ofta räcker det med att antingen störa sig på nånting eller kanske uppskatta något i livet för att komma igång igen. Eller en hel del alkohol, gärna från något skumt land.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KaRo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hamsterfisar vet jag inget om men jag vet hur det känns när mina akvarellmålningar inte ens är i närheten att se ut som jag ser i mitt huvud. Frustrerande.
    Håller med 655321 om att låt det vila. När jag tittar på en målning en vecka efteråt (eller faktiskt bara i ett nytt sammanhang) kan jag uppleva den helt annorlunda.
    Annars kan du väl pröva lite hjärngympa. Gör saker på ett annorlunda sätt, ge dig själv uppdrag att gå till ett nytt cafe och fokusera på det ljud som är typiskt för det stället eller gör en loop (vet eg inte vad det är) på en kvart. Om jag fastnar i måleriet brukar jag göra 5 minuters teckningar. Dom blir faktiskt riktigt bra eftersom man inte hinner tänka. Har prövat att måla landskap utan att använda mina glasögon också. Spela in några olika ljud (ex naturljud eller stadsljud) och pröva att sätta ihop dom på olika sätt.
    Vet inget om musikskapande så kanske detta är för "barnsligt" men "take it or leave it".
    Lycka till !
    Tycker det var underbara råd, klarsynt! Funkar absolut på musikskapande också.

  14. #14
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jag tror att självkritiken är skuld till en del, och dessutom är ju alla skivor man lyssnar på och jämför med mastrade och tillfixade.
    Jag har provat att låta vissa låtar vila, men det slutar alltid med att jag glömmer bort dem!

    Jag triggas iaf av nya apparater och alkohol
    (Och den sena nattimmen när man egentligen måste gå och lägga sig)

  15. #15
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Lär dig EQ'a om du inte kan det. Koncentrera dig på just EQ'n så kanske låten kommer fram automatiskt. Eller försök att ha sex innan. Det motverkar både prestationsångest och hjälper dig med inspiration osv.

  16. #16
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Deadlines funkar för en del. Jag har provat på ett projekt och då gick det undan. Tvånget att bli klar gjorde att man koncentrerade sig på det viktiga och att komma framåt vilket höll en ifrån att snöa in på smådetaljer vilket stoppar upp flödet och kreativiteten. Just denna tendens att sitta med samma sak lider jag av också och när det händer slutar det oftast med att jag ledsnar och stänger ner allt.

    Annars är jgbs råd jättebra tycker jag. Lär av andra. Man kan läsa till sig mycket kunskap men i slutändan är det erfarenhet som räknas och den kommer genom att göra det - om och om och om igen.

  17. #17
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Håller med TMB: Jag måste också ha deadlines, annars blir aldrig något färdigt.

    Det gäller också att vända skräcken för att bli klar till längtan att bli klar.

  18. #18
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag editerar andras för att 'passa mig'
    - förlåt men de e vellan sannig

  19. #19
    soul8o8
    soul8o8 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    multibandkompressos lol, i knew it!

    Wow!! Tack för alla svar! : D
    Det är oerhört intressant att höra hur ni ser på det hela!

    Det här va inspirerande läsning. Det låter lite corny, men det känns som alla har rätt! på nåt sätt. Känns som jag vill testa allt : )


    Jag är väl "designer" till yrket, så akvarell-liknelsen va klockren! Det slår mig ofta hur, hur lika de kreativa processerna är i design såväl som i musik. Känns som kreativitet funkar lite lika dant oavsett vad man sysslar med för medium (?).


    Ok, korta kommentarer då: (för den som orkar)

    - Att veta vad man vill med sin musik. True. Jag hade gett upp för länge sen om jag inte gillade musikskapande för vad det är tror jag. Det är som terapi för mig : ) Hm, det som spökar nu är väl att jag vill bli bättre, jag vill göra musik som andra kanske skulle vilja lyssna på. Det kanske är hybris.

    - "separera låtskapandet från teknikpillandet". Ja den tror jag på. Jag har nog blandat ihop allt. När jag öppnar ett nytt projekt i Logic så är jag direkt inställd på att göra något som låter "bra", istället för att bara "flowa", låta det komma som det kommer. Leka, experimetera. Det har mycket att göra med:

    - "externa apparater inspirerar". Så sant. Nåt jag insett är att datorskärmar palaryserar en. Datorskärmar tar upp 50% av ens attention span utan att man märker det, för man är så van vid dem jävlarna. Fan sen jag lade gitarren på hyllan och började köra softsynthar så var det nåt som dog. Nu har jag ställt keyborden vid sidan iaf så när jag spelar finns ingen jävla skärm att stirra på : ) utan ett fönster.

    - Att jag tänker för mycket, absolut. Doh. Fast kanske mer att jag tänker på fel saker. Hm. Hehe.

    - "Bara för att något inte låter 'fett' så betyder det inte att det är dåligt". Word. Jag var ju tvungen att faktiskt lyssna på Right Here Right Now nu när jag skrivit om den : ) så jag lyssnade på den 5 ggr och gjorde som jgb sa lite, försökte hitta vad som gjorde den "bra". Nånstans mitt i slog det mig, "fan, det här är ju bara en vanlig låt! visst, snyggt gjord, tight, händelserik, men fortfarande bara en vanlig jävla låt!" Som när man varit kär i nån man inte får och sen kommer ur det och inser att det bara är en vanlig person ju : ) Det som gör låten "bra" är ju nästan personligt. Jag kommer ihåg när min polare tipsade om fatboy slim på 90-talet. Han hade en singel som liksom va en floppy-disk, såååå coolt. Det väger ju in! Det gör ju låten bättre för mig, nu. Men när allt kommer omkring, så är det bara en vanlig, välproducerad, låt. Ah.

    - "vissa gillar att hänga med samma projekt veckor i sträck för att försöka slipa detaljerna". Fock. Jag har en lite skum åkomma: När jag lyckats gör något som jag gillar lite, typ 4 bars med trummor och en bas, då vågar jag inte ändra nåt! Eller jo, men det tar emot! Jag låser mig lite. Tror jag måste lära mig att "kill my darlings". Det som NedFlanders sa låter som nåt liknannde. Att göra nåt drastiskt. Liksom "börja om" fast på samma låt. Just nu gillar jag att hänga med samma projekt i veckor utan att riktigt ändra nåt : )

    - "Slut analysera och tänka. Just do it!" - *speechless* : ) Åter igen, jag kommer ihåg när jag spelade mer gitarr förut. Då bara lät man det komma ju. Jag tror att min "studio" (dvs laptop+keyboard) är för teknisk nu. Jag tror jag behöver komma bort från dataskärmen. Iaf i själva skapandet, sen i mixning etc är det ju soft. Kanske dags för en Akai mpc eller nåt..

    - "reflektera över vad som utmärker bra musik för dig". ja det som whisper skriver om är intressant. Att nånstans måste man ju hitta vad man själv tycker är bra musik, faktiskt. Det har jag nog inte gjort. Det handlar väl lite om att se saker för vad de är. Det är lätt att tänka att man vill göra en viss typ av musik, för att de som gör den musiken har fina bilar och pengar, men egentligen vill man göra nån annan musik, och då blir det ju pannkaka. Stay true to the cause eller nåt.

    - "Man får ju aldrig glömma att alla prylar i världen inte hjälper om man inte har någon idé, skiss, känsla, beat eller något annat fröliknande att odla med." Ja word. Får mig åter igen att känna att jag saknar min gitarr-period : ) Fan det slår mig att jag har nog inte "jamat" på flera år. Förut när jag gjorde det kunde jag vakna med en melodi i huvudet. Det händer inte längre. Numera "laborerar" jag mer än jamar. Typ plicka ut notes i Logic och se vad som händer. Real-tid is the shit. Det är där idéerna föds. (?)

    - "Jag tror att självkritiken är skuld till en del" Spot on. Vad ska man säga. Jag har nog helt klart för höga krav på mig själv. Det är sån i-lands-moment-22-grej: man vill vara bra, men för att bli bra, kan man inte hänga upp sig på att vara bra. Varför inte bara leva och ha kul?! : )

    - EQ eller sex. I like the way you think! : ) Hm jag tror jag kan the basics vad gäller eq iaf. Det händer att jag lyckas få fram ljud genom att karva hål i andra etc. Hm men sex får jag ju först när jag gjort bra musik!? doh!

    - Deadlines. Nu jobbar jag inte med musik professionellt, så jag har ju aldrig deadlines. Men fan det hade nog funkat! När jag tänker efter så producerar jag väldigt lite egentligen. Det är mer nån slags terapi-grej. Vilket är najs. Men det hela handlar nog om att jag vill ta mitt musikskapande vidare. Hur fixar man deadlines för sig själv? Hm.

    - Att editera andras. Hm, jag förstod inte?

    ..Nämen, man kanske helt enkelt ska ta på sig jedi-rocken, supa sig full, ha en deadline, ha akvarellfärger till hands, använda Billie Jean som förlaga, EQa bort MJ, sen låta det ligga en månad, sen lägga på lite fräscha beats och call it a wrap! ; )


    Tack för alla svar! Väldigt inspirerande och motiverande!
    Allt låter klokt tycker jag : )


    ciao!
    /soul8o8

  20. #20
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag tror ett misstag som många gör är att öppna upp reason, logic, whatever och tro att det är en bra miljö att _skapa_ musik i. många verkar låsa fast sig i nån loop de svängt ihop i datorn. det är fel! innan man drar sig till datorn så tror jag att man bör ha en idé, man måste veta vad man vill uttrycka, säga. man måste ha någon typ av struktur. en dator är bra till att förverkliga och forma sitt uttryck, men inte mycket mer. vad jag försöker säga är alltså att man bör ha låten klar i huvudet innan man sätter sig vid datorn.

  21. #21
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag e en jækel på akvareller men kör låtar i realtid gärna innan dom hinner tårka


    brukar lägga på sötvattensöar på grejjerna för att bygga andra färglager o peta i andra pigment i vattenbubblorna
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2008-06-06 klockan 19:45.

  22. #22
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Deadlines för dig själv är att sätta vilket datum det skall vara klart och stenhårt satsa på det. Var så precis att det verkligen blir en deadline. Tex 'Klar den här sidan året' är ingen bra deadline Dela in projektet i smådelar, komposition, grov instrumentering, finlir, grovmix, slutmix och allt du behöver däremellan. Du kan sätta tider på dessa också för att tvinga processen framåt. Det är när man snöar in på något oväsentligt som man lätt tappar fokus och därmed inspirationen.

  23. #23
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Håller inte med Mats, jag gör alla mina tracks utan mer idé än att det skall vara bas och 808

  24. #24
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Tja, Mats råd fungerar kanske inte för alla men det skriver han ju inte heller. För mig händer det han beskriver väldigt ofta. Är en av de största orsakerna till att jag ofta lägger av utan att komma någon vart.

  25. #25
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jag tror mer på lite lagom slump och galen kreativitet. Om man tex pillar ihop ett beat med ett eller flera trumkit och sedan hux flux transponerar upp eller ner ett par noter så kan det ibland bli intressant/bra. Eller om man sitter på ett modularsystem och mer eller mindre random patchar runt och testar.
    Men det där varierar nog över tiden. Ibland kan man ju känna lust att dra på sig den vita rocken och latexhandskarna.

    Man kanske ska försöka variera sig helt enkelt. Eller ringa upp morsan och kolla hur det går med perennerna, för att sedan återgå med blommig skalle.

    Och lyssna på mycket musik!

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av KaRo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har prövat att måla landskap utan att använda mina glasögon också
    Klockrent! jag använder inte ens färger eller ögon, det går utmärkt att använda öronen och ljud genom lämpliga effekter. Jag målar oftast underjorden och alla ångestladdade ritualer som utspelas där, men det går säkert att måla öppna fält, häftiga landskap eller avgaser om man känner för det. Det skulle tex vara skoj att göra en lagom lugn låt om en jordbrukare som sliter här

    Tricket är bilder, inte modellbeteckningar eller eq-kurvor.

  27. #27
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"
    Citat Ursprungligen postat av soul8o8 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör ni för att ta er musik bortom den "tekniska tröskeln" liksom?
    jag brukar spela något helt annat. faktiskt! jag har länge försökt bli excelsior i ambient och elektronisk mayhem, men har senare insett att alla idéer jag får, får jag när jag spelar piano.
    (har spelat klassiskt piano sen barnsben, och spelar dagligen bara för rutinen skull)

    t.ex så började jag spela råklassisk musik, t.ex claude debussys claire de lune - för att sedan snubbla över Sakamoto's tong poo - och med YMO föll sig elektroniskt material ganska naturligt.

  28. #28
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Mycket intressant läsning! Det jag kan säga är väl att samtliga av mina verk brukar utgå ifrån nya kranade ljud. Succesivt bygger jag upp ett välmixat och balancerat sound. Med tiden evolverar teman ur detta. Då jag väl har ett skönt och riktigt snyggt sound det är först då jag adderar teman, arr och övrig prodd.

    I Backlash jobbar vi ungefär så. Jag bygger ett Sound, mina kollegor bygger teman, text och sång. Inledningsvis erhåller jag en enkel "svartvit och endimensionell" instrumental demo. Med ett sound börjar jag succesivt addera temat till soundet. efter en tid börjar vi lägga sång. Parallellt börjar jag nu stuva om, arra och mixa. Härefter följer några iterationer. Processen liknar mycket de faser som det innebär att remixa.

    Så ett tips är att om du tappat lite av gnistan, ta tillfället i akt och remixa ngt. Idag finns ju tex NIN att remixa "lätt och gratis". Du kommer garanterat att bli inspirerad av din egen remix eftersom grundmaterialet som du mixar mot är så extremt välbalancerat och upplyftande från början. Vipps har du ett sound "gratis" och dessutom remixat en intressant artist.

  29. #29
    Headstrong
    Headstrong är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Intressant läsning.. Känner igen mig i mycket. Förr var det framför allt mycket så, jag satt och pillade med något som verkligen lät som nästa års sommardänga för att sedan lyssna 10 min senare och upptäcka att det inte alls lät speciellt kul.

    Idag har jag ett helt annat problem, med risk för att låta kaxig, men nu vet jag att det jag gör är bra, och att det låter bra. Jag har inga problem att göra en låt på beställning om någon söker en viss genre eller en viss typ av låt.
    Men jag har på något sätt tröttnat, en viss del av mig, den delen där man längtade efter att höra av ett skivbolag eller få dylik respons från någon annan betydande person/företag har lite dött från mig.

    Om jag sätter mig ner och gör något, trotsar det jag känner, får jag nästintill alltid ut något bra. Jag brukar aldrig bli besviken över resultatet, men jag har inte en bråkdel av den glädje jag hade innan från musiken.

    Jag tror detta beror mycket på denna smutsiga branch, folk som lovar saker hit och dit utan vidare eftertanke, all form av människor som försöker blåsa en till höger och vänster, förlag som förlägger låtar utan att sedan jobba med dem, meningslösa co-writes som någon viktig person anser vara bra, (så klart för denne person själv).

    Detta blev väldigt personligt och kanske kan uppfattas som en aning bittert..
    Jag älskar musiken, jag älskar att spela. Jag vet även att lösningen för mig är att bara göra musik som jag själv älskar och musik som får mig att känna samt må bra.

    Jag har bara glömt vägen dit.

  30. #30
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Visst är det så. Lösningen är nog att man ska skriva hela låten innan man blandar in några prylar som förbrukar ström. En annan bra grej är nog att leva som man lär, det gör inte jag :-)

  31. #31
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En bra låt gör jag när jag behöver göra det för att må bra, alternativt överleva.

    Har jag det väl förspänt kommer inga storverk.

  32. #32
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    En bra låt för mig gör jag när det är en dålig låt för andra.

  33. #33
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Headstrong Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror detta beror mycket på denna smutsiga branch, folk som lovar saker hit och dit utan vidare eftertanke, all form av människor som försöker blåsa en till höger och vänster, förlag som förlägger låtar utan att sedan jobba med dem, meningslösa co-writes som någon viktig person anser vara bra, (så klart för denne person själv).

    Detta blev väldigt personligt och kanske kan uppfattas som en aning bittert..
    Jag älskar musiken, jag älskar att spela. Jag vet även att lösningen för mig är att bara göra musik som jag själv älskar och musik som får mig att känna samt må bra.

    Jag har bara glömt vägen dit.
    WORD!

  34. #34
    Headstrong
    Headstrong är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur går det för er? Är motivationen bättre?
    Hur har ni i så fall löst det? Några tips?

    För egen del kan jag säga att mycket släppt, jag tycker det är kul att göra musik igen.
    Jag har börjat tänka annorlunda, väljer andra kickar än dem jag vid första lyssningen tycker låter bra etc.

    Gör nya musik i genres som jag inte är bekant i. Börjat sjunga, jag har aldrig sjungit förr!
    Och jag sjunger inte särskilt bra, jag kommer aldrig bli någon Idol men det är som en ny värld!
    Spelar du piano, testa spela gitarr.. Spelar du gitarr, testa spela piano!
    Det är helt nya klanger och nytt tänk!

  35. #35
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Det här är spännande. Personligen handlar det mest om att stänga av alla apparater och lämna syntharna och allt annat när jag märker att inspirationen tar slut och jag bara blir irriterad på att det inte går som jag vill. För att sedan ett par veckor/dagar/timmar senare få den där känslan om att nuuu jävlar är det dags, nu har jag alla ideer i huvudet och vet exakt hur det skall låta! Sådär håller det på tills det blir något bra av det..

    Ett annat bra tips är att bli primitiv för en stund. Vänta tills det är riktigt mörkt och tyst ute, stäng av datorn, plocka med dig en synth du gillar och sätt dig på lämpligt ställe där du inte har några som helst andra instrument/datorer runt dig. Funkar ofta väldigt bra, snart har du skruvat fram den där basgången du verkligen vill ha och så blir du sugen på att se vad som händer om du lägger en kompressor på den. Gå tillbaka till studion och kör!

  36. #36
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Massor av bull mest.. Fast några tycks vara "sanningar" på spåren. Jag tycker:
    1) Våga. Kör rakt fram i hög fart och låter det knäppt är det bara bonus. Går det att göra det ännu knäppare?
    2) Skit i ljudet. Gå direkt på något som låter åt rätt håll men ratta bara ljud i någon minut max. Gör en ny part istället.
    3) Släng skiten
    4) Börja om från början

  37. #37
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    här kommer mitt tips.. sjung! sjung först enkla fåniga melodier och försök sen hitta variationer på dessa.. sen kommer det helt nya låtar till en automatiskt så fort man slutar tänka.. funkar iaf för mig.

Liknande ämnen

  1. Syntband vi glömt men återupptäckt.
    Av Volt i forum Skivor & artister
    Svar: 619
    Senaste inlägg: 2021-01-30, 13:53
  2. mp3 igen...
    Av Ambulansen i forum Utgivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 11:26
  3. Låtar vi glömt
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 128
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 11:15
  4. Dags igen för lite "äkta musik"
    Av Jonny B i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •