Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rättigheter i remix

  1. #1
    brock L
    brock L är inte uppkopplad
    brock Ls avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Rättigheter i remix

    hej gänget.

    Jag fick idén att lägga beat och bas på den fina akustiska inspelningen av Everlong med Foo Fighters. Tycker det blev en ganska lyckad remix och tänkte prova att sprida den. Hörde ex. en betydligt tristare remix av någon Red Hot-hit på p3 förra sommaren. Jag är relativt okunnig när det gäller rättigheter. Hur funkar de i sådana här sammanhang? När får man publicera på nätet? Måste Dave Grohl gilla min version?

    Everlong (acoustic) finns tydligen inte utgiven på skiva men en live-inspelning finns ex. på live-dvd från 2003. Då utgiven av RCA Records.

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Strängt taget, du har inga rättigheter över huvud taget. Du får inte publicera den utan tillstånd. Men sen när har det hindrat nån och jag har inte hört talas om nån som blivit åtalat för nåt sånt. Men det beror väl på hur kinkiga Foo Fighters eller deras skivbolag är, och på hur bra den är

  3. #3
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Lägg upp låten här så vi får lyssna iaf!

  4. #4
    myko
    myko är inte uppkopplad
    mykos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vill du ha cred för den så ska förlaget alt. upphovsmännen registrera hos sin motsvarighet till STIM, och sätta upp dig som bearbetare. Jag har frågat både STIM och SAMI om detta och så brukar/ska det gå till. De flesta jag frågar har inga problem att regga låten med den nya titeln och ge mig nån procent för bearbetning. Finns nån standard för detta också, är det 12,5%?

  5. #5
    Mr. Andersson
    Mr. Andersson är inte uppkopplad
    Mr. Anderssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är lite i samma sits. Jag har gjort en remix på självaste britney spears! haha. Men kan jag länka den till tex en tråd här bara så ni kan lyssna lite? Borde väl inte vara jättefarligt? Bara här den finns isåfall, sen tar jag väl bort den från servern...

  6. #6
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Britney e okay att remixa så länge dom lirar henne på radio och du har betalat din radioBalettlicens för att höra grejjerna var 4:e timma


    det e upphovsmänn (ofta) man kan slå på käften om du lägger ut det ;]
    -- men det bæsta du kan göra ett att slita allt i stycken tills en inte hör ett skvatt var det kommer ifrån!

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strängt taget, du har inga rättigheter över huvud taget. Du får inte publicera den utan tillstånd. Men sen när har det hindrat nån och jag har inte hört talas om nån som blivit åtalat för nåt sånt. Men det beror väl på hur kinkiga Foo Fighters eller deras skivbolag är, och på hur bra den är

    Har man inte rätt ofta hört om hiphopilurade akaianvändare som råkat i skit för att det e för transparent -- och måste klera samplingar Stackarna har ju inga verktyg som går att använda?!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-02-23 klockan 02:23.

Liknande ämnen

  1. Rättigheter i OS X?
    Av John Stalberg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •