Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Studiolokal - att tänka på?

  1. #1
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran

    Studiolokal - att tänka på?

    Såhär ligger det till.

    Jag (vi) har fått tag på en lokal som är tänkt att bli studio. En källare på ~30m2. Något lågt i tak kanske.

    Vad är viktigt att tänka på? Tips?
    Försäkringar/säkerhet.
    byggmaterial?

    Vad ska man tänka på helt enkelt. Ni som redan har studo utanför hemmet har säkerligen stött på funderingar och kanske har något att dela med sig utav.

    Tänkte även jag skulle göra en blogg omd et hela.

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Något som spontant dyker upp i huvudet på mig är frågan om vad det är för material på väggar/golv/tak. Det påverkar ju en valet av dämpningsmaterial en hel del.

  3. #3
    Cartman
    Läs igenom det mesta här: John Sayers Productions, och kika i andra trådar vad folk har för tips där. Sayers har ju flera exakta beskrivningar med ritningar och material och bilder, världens bästa sida för studiobyggaren skulle jag säga! Nån som vet några fler?

  4. #4
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Just nu är det bara betonggolv och tak. Och väggar är toligtvis bara putsad tegel.

    Kan det vara lägligt att sätt upp reglar och sedan gips i tak och på vägg opch sedan ett enkelt trägolv på regel?

  5. #5
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Ska se om jag hittar nått hos John Sayer

  6. #6
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Hittar en massa på SAE. Lär ta tid att gå igenom all information och sortera bort det som kanske inte kan anvädas i vårt fall.

    Tills dess så fortsätt at ge tips.

  7. #7

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Låter nästan exakt som vår lokal....

    Vi tvugna att teckna företagsförsäkring för att kunna försäkra, då jag ringde/mailade runt för att kolla hur det var med försäkringar och ingen ville försäkra musikutrustning som privat person i annan lokal än hemmet.
    Jag fick bra kontakt med Trygge Hanson och dom kom ut och tittade och gav förslag/order om vad som skulle åtgärdas (i förhållande till dör och fönster osv). för att försäkringen skulle gälla.
    Premie? tja...tror vi ligger på ca 2.2kkr / år (Vi är 3 som delar) och det känns som en bra trygghet.

    Visst, om någon skulle sno datorn är de ju bra att ha backup på annat ställe

    Serienummer och liknande är ju nedskrivet, allt som finns i lokalen är ju "företagets"

    Dörren fick vi byta lås i, fönsterna är "säkrade" på insidan med vanliga byggbeslag (allt enligt förslag av försäkringsbolaget)

    I själva lokalen/studion har vi en repsida med ett lagom PA och på andra sidan har vi studion (vi är inte så aukustiga så vi har inte behandlat mer än själva mixplats och sångbås) men det var inte speciellt dyrt.

    Lycka till!

    Mvh

  8. #8
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Har hänt att försäkringbolaget vill ha en skiss/beskrivning på galler m.m. för granskning, kan skilja i pris vilket slags stålskrot man sätter upp. Att tänka på när man reglar upp stomkomplettering är att ha ljudavledande mtrl emellan. Källare = fukt(?) Ventilationsystem som delas med grannar kan behöva ljudfällor. Electricitet: behov/kapacitet, avläsningsmöjligheter & abbonemang?

    MVH

  9. #9
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Så det är att starta ett företag som gäller med andra ord. Grejen är att vi tänkt starta företag/bolag för att enklare kunna släppa vårat material. Då löser det sig ganska smidigt.

    2200 svenska är inga pengar direkt för en försäkring. Kanske beror på vart den ligger och hur mycket av värde man har i lokalen?

  10. #10
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ACID LIZARD Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Har hänt att försäkringbolaget vill ha en skiss/beskrivning på galler m.m. för granskning, kan skilja i pris vilket slags stålskrot man sätter upp. Att tänka på när man reglar upp stomkomplettering är att ha ljudavledande mtrl emellan. Källare = fukt(?) Ventilationsystem som delas med grannar kan behöva ljudfällor. Electricitet: behov/kapacitet, avläsningsmöjligheter & abbonemang?

    MVH
    Ljudavledare är nått man får ta tag i när man hittat något lämpligt material. Vi vill även inet bygga bort för mycket av rummet.

    Ja, ventilation kan vara ett problem. Smama med fukt men har fått intrycket att funkt inet ska vara något större problem där, även om det kanske blir lite fuktigare under sommaren.

    Electiciteten är ordnad. Ingår i hyran.

  11. #11

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av 18db Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det är att starta ett företag som gäller med andra ord. Grejen är att vi tänkt starta företag/bolag för att enklare kunna släppa vårat material. Då löser det sig ganska smidigt.

    2200 svenska är inga pengar direkt för en försäkring. Kanske beror på vart den ligger och hur mycket av värde man har i lokalen?
    Just det, glömde värdet, jag tror att vi har ett värde på minst 250kkr

    Plats, n.östra skåne, kristianstads området, vet inte hur stöldbegärligt kristianstad är??

    mvh
    Senast redigerat av Lordlondon den 2008-05-20 klockan 10:58.

  12. #12
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Bra tips med försäkringar. Jag ska teckna en tilläggsförsäkring/motsv. för min studio och installera larm snart (blev lite OT nu).

    För det första, grattis till lokal!
    Jag kom att tänka på en liten sak bara, "får" ni lov att väsnas där? Tänk om man installerar allt och fixar, och sen direkt kommer klagomål på ljudvolymer etc. Jag misstänker att det är genomtänkt, men det kan ju vara en bra tanke.

  13. #13
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Allt är planerat in i minsta detalj.


    nästan ivf. Därav denna tråden

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av 18db Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu är det bara betonggolv och tak. Och väggar är toligtvis bara putsad tegel.

    Kan det vara lägligt att sätt upp reglar och sedan gips i tak och på vägg opch sedan ett enkelt trägolv på regel?
    Finns ungefär hur mycket som helst om att bygga studios på nätet. Men är det betonggolv + väggar är det nog värt att lägga lite tid och resurser på det hela, det är inte särskilt kul akustik i någon källarlokal jag varit i. Flytande golv och sånt kan hjälpa till angående ljudvolym ut, men det kräver ganska mycket jobb.

    Men försäkring (och en lagom dos paranoia angående larm & lås) är definitivt en bra idé.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vet inte hur stöldbegärligt kristianstad är??
    Hm, danskarna har väl varit på det minst en gång?

  16. #16
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Vad menar du med flytande golv FM?

  17. #17
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Man lägger ett golv som vilar på en absorbent, i regel gummi- eller korkklossar. I exemplet nedan är det neopren.



    Jag hade nog hoppat över att bygga nytt golv.
    Du torskar du 10cm i takhöjd, X antal tusen i budget samt får mycket att ordna vid trösklar osv.
    Har du däremot problem med läckage in/ut och ändå tänker göra om väggar och tak kanske man får fundera.
    Senast redigerat av eskimo den 2008-05-21 klockan 02:47.

  18. #18

    Redaktör
    Nej, håller egentligen med: jag skulle inte bygga flytande golv om jag inte definitivt visste att jag skulle få användning för det. Men ska man ändå hålla på och sätta upp reglar på resten av väggarna kan kanske vara värt det extra besväret.

  19. #19
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Det första ni ska tänka på är hur långt kontrakt kommer ni att skriva med hyresvärden samt hur lång uppsägningstiden är.

    Ni avser ju lägga ner väldigt mycket pengar samt tid på detta projekt och då skulle det ju vara förödande om ni inte kunde/fick stanna kvar där.

    Det kan faktiskt vara smartare i vissa fall att låta hyresvärden stå för kalaset och lägga det på hyran istället.

    WT

  20. #20

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, danskarna har väl varit på det minst en gång?

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Apropå ljudisolering så är det en special med sådant i maj-numret av Sound on Sound, hittar man den inte lokalt så finns det här (betala för att få hela artikeln och så vidare): Article Preview - Practical Soundproofing

  22. #22
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Ni har glömt det viktigaste.

    Vad är det alla människor måste göra då och då?

    Tillgång till toalett!!

    Givetvis är ju det tekniska som kylskåp, öl-inköps-lista och soffa implicit.

  23. #23
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Hur ser försäkringsbolag på vintage-elektronik?

    Jag funderar på om det kan vara värt att få prylarna värderade innan ni tecknar försäkring, så slipper ni få ett chockbesked av försäkringsbolaget i värsta tänkbara scenario.

  24. #24
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser försäkringsbolag på vintage-elektronik?

    Jag funderar på om det kan vara värt att få prylarna värderade innan ni tecknar försäkring, så slipper ni få ett chockbesked av försäkringsbolaget i värsta tänkbara scenario.
    Man får väl försäkra för det belopp som man anser det vara värt och betala premien därefter

  25. #25
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Toa finns i huset.

    Citat Ursprungligen postat av saddox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni har glömt det viktigaste.

    Vad är det alla människor måste göra då och då?

    Tillgång till toalett!!

    Givetvis är ju det tekniska som kylskåp, öl-inköps-lista och soffa implicit.


    Inte hunnit kolla upp med försäkringsbolagen ännu. Står överst på listan.

    Verkar som om det är bara jag som vill välla jobb på golv och väggar mm. Lite trist eftersom jag gärna inet gör något halvdant.

  26. #26
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slakker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får väl försäkra för det belopp som man anser det vara värt och betala premien därefter
    Min erfarenhet är att det är väldigt få försäkringsbolag här i Sverige som tillämpar en sådan form av försäkring. De allra flesta försäkringsbolag vill att prylarna värderas ... vilket kan vara riktigt knepigt när det gäller vintage-elektronik.

  27. #27

    Redaktör
    Om det är betong och tegel som gäller så skulle åtminstone försöka få upp någon form av dämpning/akustikbehandling, annars kommer det förmodligen inte vara särskilt kul att befinna sig där. Det kan göras enklare än man tror, lite mineralull och tyg kommer man rätt långt på, annars finns ju tex tjocka draperier att köpa hos de lokala musikaffärerna. (Men det kan vara värt att göra lite mätningar först för att se över behovet av basfällor och liknande.)

Liknande ämnen

  1. Studiolokal i Gbg sökes
    Av ardic i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:27
  2. Laptopköp - Vad tänka på?
    Av nickenicke i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 19:01
  3. Representativ studiolokal i Sthlm sökes/köpes
    Av whazy i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •