Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Boss DR-55

  1. #1
    danken

    Boss DR-55

    Hejsan!

    jag har lyckats komma över en Boss Dr Rhythm (DR 55) och är sugen på att börja experimentera med trummaskiner, detta är min första trummaskin. tyvärr fungerar den inte. det sitter nya batterier i och den ser fräsh ut. vad ska jag göra av den? vågar inte mecka med den själv, nån som vet vart man ska vända sig? skulle verkligen uppskatta tips!

    hoppas det inte finns 100 trådar om sånt här redan, ber om ursäkt i såna fall men jag hittade inget när jag sökte. peace

    är föresten ute efter en E-Mu Drumulator, så om någon vill sälja en sådan till mig, holla back!!

    mvh dan

  2. #2
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det är en skojig liten trummaskin, försök få igång den.

    1. Jag hoppas att det är 4st AA som sitter i? Den går nämligen på 6V och har en speciell hållare för fyra AA-batterier som pluggas in i en likadan kontakt som 9V batterier har. Det blir dåligt om man pluggar in ett 9V-batteri i stället.

    2. På vilket sätt fungerar den inte? Helt död? Lyser blinkar men helt tyst? Går inte att programmera? Du vet att den inte har något förprogrammerat utan bara spelar upp det du själv programmerat in?

  3. #3
    danken
    tjaba, tack för svaret!

    1. det sitter 4 vanliga batterier i.

    2. den verkar tyvärr helt död, följt instruktionsboken, har tryck på alla knappar, gjort rent tele-inputen. den lyser inte när man kopplar i den. jag öppnade den lite grann och det såg inte ut att vara något trasigt inuti.

    några ideer?

  4. #4
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Öppna den helt och kolla så att verkligen alla sladdar sitter fast?

    Homepage Florian Anwander - BOSS DR-55 Schematics <- fanns schema, info och lite spex. Finns inte så mycket som kan gå snett i den kretsen.

  5. #5
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Kolla först att sladden från batterilådan sitter som den skall som zthee säger.

    Om någon har matat den med 9V så behöver man antagligen byta lite komponenter. Men det troligaste är att det är något simpelt, dock så behöver man viss vana att felsöka och reparera elektronik om man skall ge sig på det.

    Vad händer om du vrider över den i programmeringsläget och försöker programmera in något nytt? Jag har för mig att den kan verka död om minnet är helt tomt(vilket det lär vara).

  6. #6
    danken
    batterilådan sitter fast i sladden, jag ser inga såna uppenbara "fel" i den.. har vridit och tryckt på alla knappar men den reagerar inte på något.

    zthee: tack för länken, tyvärr vet jag inte riktigt hur jag skall använda mig av schemat. är helt oerfaren inom detta ämne

    finns det ingenstans man kan lämna in den och få den lagad? boss lär ju inte ha kundservice på denna längre haha, men nån kanske gör sånt. får jag inte igång så ger jag nog bort den till nån av er!

  7. #7
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ge den till mig!

    Var i landet bor du?

  8. #8
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av danken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    batterilådan sitter fast i sladden, jag ser inga såna uppenbara "fel" i den.. har vridit och tryckt på alla knappar men den reagerar inte på något.

    zthee: tack för länken, tyvärr vet jag inte riktigt hur jag skall använda mig av schemat. är helt oerfaren inom detta ämne

    finns det ingenstans man kan lämna in den och få den lagad? boss lär ju inte ha kundservice på denna längre haha, men nån kanske gör sånt. får jag inte igång så ger jag nog bort den till nån av er!
    Byta lite komonenter så blir den som ny. Det är som Frebrik säger vanligt att folk matat den med fel ström så det har brännts ut lite komponenter. Har sett några döda dr55 genom åren... Men be ngn fixa den som kan och sedan kan du leka "mer jul" med adelson och falk hur mkt som helst sedan....

    Eller ge den till Zthee....
    Senast redigerat av Dego den 2008-05-20 klockan 11:05. Anledning: downs syndrom

  9. #9
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Senast redigerat av zthee den 2008-05-20 klockan 11:12.

  10. #10
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Har du testat den med sladd i? Tror inet den sparkar igång annars. Brytjack på output?

    Är grymt sugen på en till som man kan bygga om lite. Bättre synk och sep. ut. Lite tweak med kanske.

  11. #11
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dego, Vilka komponenter är det som dör?
    Det kan jag inte svara på. Då jag var ung och lika intressera av att bygga eller reparera grejer som att gå och få pisk. Men de som jag hade min studio ihop med räddade en el två st dr-55 på den tiden. Jag minns det för vi hittade en som var död sen fixade en kompis den så vi kunde leka just adelson och falk med den. Men borde ju vara enkel felsökning med mätinstrument...
    Intresse av att bygga grejer kom sent. Började med lite cicuit bending och nu så planerar man att bygga saker som ska ta hela väggar

    zthee: Kanske fanns gott om den komponenten förr då...
    Senast redigerat av Dego den 2008-05-20 klockan 11:19.

  12. #12
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Om du inte känner någon som kan kolla på den så kan du alltid sälja den. Den är lättmekad och du kommer att få några hundra för den i alla fall. Var finns den/du någonstans?

    Det händer alltså ingenting om du ställer över den i programmeringsläge och trycker på de två plastknapparna och försöker programmera den?

  13. #13
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Senast redigerat av Dego den 2008-05-20 klockan 11:31.

  14. #14
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    vill också ha en dr55

  15. #15
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag kan kolla på den om du befinner dig i sthlm eller vill skicka.

  16. #16
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Låt dar303 titta på den ist. för en klåpare som jag..

  17. #17
    danken
    hej igen! tack för alla svar!
    som svar på alla frågor så funkar den inte hur jag än gör, batterierna funkar men den reagerar inte på något knapptryck eller programmeringsläge, jag hör dock lite knaster när jag vrider upp volymen mot max. men den lyser inte.

    jag bor i sthlm! zthee erbjöd sig kolla på den, tänkte försöka styra upp det i veckan? men om du tycker dar303 ska göra det istället, tjaaa ni får bestämma vem av er som får äran

    tack på förhand i alla fall!

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur löste det här sig?
    Sitter med en trillskandes DR55 också och tar alla tips...
    dar303? zthee?

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fick du tag på en Kroffe? Skoj! =)
    Den borde väl inte vara svårt att fixa för dig? Kan ju inte vara mycket komponenter
    i den där lilla burken?

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det är inte min egen...det är därför jag är så angelägen...
    Och ja, det är lite komponenter - grymt imponerad av de smarta lösningarna.
    Det enda som sitter i den är en dubbel flipflop, en binärräknare och ett CMOS-minne. Resten är analogt.

  21. #21
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men då är den ju lätt att laga?

    Jag har inte petat i någon DR-55:an än så länge.
    Vad har den för fel?

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Dar303 utförde ett mästerligt jobb med min trasiga DR-110!

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag fick ordning på den idag.
    Lödanslutningarna i fotswitchjacket hade glappat loss och fick klockan att dubbeltrigga slumpmässigt.

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sweet! Enkelt att fixa med andra ord men kanske var svårt att hitta på? =)

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Japp, det var ett lurigt fel.

  26. #26
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    mon dr-55 lider av minnesförlust,efter att man matat in pattern så spelar den upp bara en gång,nån som råkat ut för nåt liknande? är det bara åldersdemens?

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om den beter sig som den ska när du programmerar den kan du utesluta att minneschippet TC5501 är trasigt. Det låter snarare som om kanske binärräknaren 4520 är krasslig, kostar 6kr att köpa på electrokit.

    DR-55an är väldigt kompakt och smart konstruerad, men eftersom i stort sett alla kretsar kan påverka det som kommer ut finns det en rad felkällor märkte jag när meckade med den i veckan..

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 15:55
  2. Boss SE-70
    Av altemark i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 08:50
  3. Boss DC-2...
    Av freddp i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 06:10
  4. boss mt-2
    Av pdn i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 22:40
  5. Boss Dr-880
    Av krajl i forum Övriga instrument
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •