Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: C64 - Att slakta eller inte?

  1. #1
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior

    C64 - Att slakta eller inte?

    Nu har min gamla brödlåda hittat hem igen - dock har jag inga som helst kablar kvar.. Jag har tyvärr inte heller någon jojje eller liknande så jag vet inte statusen på själva maskinen så därför kommer mitt lilla dilemma.

    Skall jag skita i att tjacka grejer till den (trafo, jojje och sånt) och slakta den för SID-chippet och då kanske eventuellt försöka bygga nånting liknande från http://www.ucapps.de/ eller skall jag packa ner den och köpa på mig sladdar och sånt skoj?

    Kanske man bara skall skaffa Prophet64 och leka runt?

    Vad skall jag göra?

  2. #2
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Tror jag har ett par trafors och kablar skickar mot frakt kostnad annars är inte midiboxen fel!!

  3. #3
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Sid.64: Det låter som du inte vill att jag sliter ut hjärtat ur C64:an. You got PM!

  4. #4
    toymolesterer
    toymolesterer är inte uppkopplad

    Senior
    NEIN!
    helgerån ffs!

    även om jag är en ökänd leksaks/vintagesynth-slaktare så skulle jag aldrig få för mig att avlägsna sidchippet från någon av mina c64'or.
    att modda är en sak, men att avliva en så fin apparat enbart för ljudchippet är bara elakt.

  5. #5
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    toymolesterer: Haha, ingen fara eftersom med Sid64s hjälp skall den få bootas upp och börjas användas på rätt sätt igen. Sedan funderar jag dock på ett par moddar till den iofs så som sid2sid så jag måste hitta en C64 som är död men fortfarande har SID-kretsen kvar så man får stereoSid.

  6. #6
    Joacim Melin
    Slakta? inte. Det finns gott om tillbehör till 64:an på Blocket och Tradera till låga priser.

  7. #7
    oberg
    oberg är inte uppkopplad
    obergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min tumregel är att det är ok att slakta volvo 740-modellen men att brödburken är fridlyst och inte får plockas. Det borde snart bli dags för release av http://mssiah.com/ och då blir det ju fint att ha en fungerande fin64:a.

  8. #8
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Joacim: Det är ju klart men på blocket har man inte hittat sådär massor till vettiga priser tyvärr. Dessutom är jag en sån person som _hatar_ att behöva vänta på delar, jag vill ha allt på en och samma gång annars blir jag bara sur men iofs så skulle det inte spela någon direkt rulle just nu eftersom jag måste rengöra min kassetstation som var fylld till bredden med damm och andra mysigheter så jag går igenom den med lite rengöringsmedel.

    Dessutom så vet jag knappt vad jag behöver längre.. Jag har ju nämligen en Amiga500 utan trafo och sånt också så jag försöker skrapa ihop delar till den också så man får igång den maskinen aswell.

    oberg: mssiah.com har jag full koll på numera men jag behöver ju som sagt först och främst se status på maskinen och det behöver jag sladdar för..

    Så fort allt är kirrat så skall det köras mssiah.com samt svärbrorsans trackerprogram till C64. Jag är sjukt pepp på att gå igång både C64 och 500:an men som sagt hatar verkligen när det är så mycket man behöver att jag knappt vet vart jag skall börja.

  9. #9
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag ska styra upp allt åt dig... går det med c64 trafor till 500 oxå??

  10. #10
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tumregel är att det är ok att slakta volvo 740-modellen men att brödburken är fridlyst och inte får plockas. Det borde snart bli dags för release av http://mssiah.com/ och då blir det ju fint att ha en fungerande fin64:a.
    Kollar den sidan varje dag. Som att vänta på tomten el ngt....

  11. #11
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    SID: Det tror jag inte fungerar.. Alltså köra C64 trafo till 500. Men jag är inte helt säker.

    Dego: Ja, man blir som barn på nytt.. Sjukt sugen på det programmet.

  12. #12
    GustavBerglund
    GustavBerglund är inte uppkopplad
    GustavBerglunds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag har ett p64 till salu om det skulle vara intressant ?

  13. #13
    Dúnadan
    Dúnadan är inte uppkopplad
    Dúnadans avatar
    Senior
    hmmm ... ni som håller på att bygga själv kanske behöver "den här" länken ...

    //Dúnadan

Liknande ämnen

  1. Skriv på uppropet mot att slakta det fria musiklivet i Sverige
    Av analogholic i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 19:37
  2. STIM eller inte ?
    Av olivetti i forum Allmänt om musik
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 12:40
  3. Misshandel eller inte?
    Av Azzer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •