Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 111

Ämne: Vilken av dessa bärbara datorer?

  1. #1
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran

    Vilken av dessa bärbara datorer?

    Tjenixen alla 99:are! Long time, no see...

    Nu är jag fruktansvärt sugen på att investera i en bärbar dator. Jag har kollat runt i gamla trådar och tipsades om Asus V1JP-serien. Nu har jag funnit V1JP-AK056E och på pappret verkar den vara riktigt schysst för det priset! Någon som har erfarenhet av denne?

    Jag har även fått upp ögonen för Sony Vaio VGN-FZ31M (död åt onödigt krångliga modellbeteckningar), och den verkar inte vara så dum den heller...

    Kommentarer?


    Tack på förhand,
    Borg



    EDIT1: Då Sony Vaio tydligen inte stödjer XP-drivers är därmed ute ur leken. Måste ju kunna installera XP. Vista funkar inte ännu, för det jag vill göra.
    Men andra förslag på bra datorer under 10 000 kr välkomnas.

    EDIT2: Jag hade tänkt använda datorn till:

    • Först och främst musikproduktion och inspelning. Reason och Cubase främst.
    • Gammalt hederligt surfande, musiklyssnande och chattande, samt filmtittande.
    • Det kommer även bildbehandlas.
    • Eventuellt spelas spel på.
    Senast redigerat av moenia den 2008-04-23 klockan 14:45. Anledning: Lade till en punkt i punktlistan

  2. #2
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Ska du använda den till musik finns det en regel som är viktigare än någon annan:

    Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.

    Det här är viktigt på riktigt, inte bara jag som gnäller. Tyvärr.

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Skaffa en Macbook annars. Funkar finfint med XP på min!

  4. #4
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.
    Vaaa?! Sitter själv och spanar lite på utbuden nu när det är dags för byte. Men detta såg jag absolut inte som något problem förrän nu. Hade inte en aning om det!? gah, det förändrar hela situationen. Hoppas folk som säljer datorer kan svara på den frågan.

    Får väl djupdyka och se om applikationerna jag ska köra har Vista stöd först kanske...
    Senast redigerat av Electroboy den 2008-04-17 klockan 13:44. Anledning: Hade ju tänkt byta till XP direkt om jag köpt en Vista-burk..hm hmm

  5. #5
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Men på min dator - Vaio AR41L - funkar de flesta jag program jag testat. Men å andra sidan kör jag bara FL-Studio och har bara testat andra program som snabbast.
    Det beror nog på vilket ljudkort man har inbyggt och vilket externt ljudkort man väljer.

    Är det skillnad i prestanda XP/Vista jämfört? Har hört att det inte är det..

  6. #6
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    FL Studio & Reason funkar ok i Vista, men jag har fortfarande inte fått igång Live 6 riktigt... De flesta kommersiella pluggar jag har funkar, även de flesta freeware pluggarna.

    Drivrutinerna till mina midicontrollers är fukkedup i Vista, precis som till ljudkortet.

    Vista är INTE ett bra alternativ för en musikmaskin. Det är däremot en bra gäjmingmaskin!

    @Kinor: Jag har bara bra erfarenheter av Asus, så det är garanterat en bra dator, Asus Firewire kretsar brukar funka bra med externa ljudkort. Men Vaio'n ser helt klart bättre ut på pappret. Bättre med minne/hdd, bättre cpu, bättre G-kort m.m.

    Vaio'n har inga drivrutiner till XP. Pure Vista maskin verkar det som
    Senast redigerat av Synapskollaps den 2008-04-17 klockan 14:07.

  7. #7
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    @ sawtooth: Oj! Nej, jag visste inte heller om att det kunde vara problematiskt att installera XP på en dator som säljs med Vista. Hur kollar man lättast upp det?

    @ Synapskollaps: Då går Vaion fett bort.

  8. #8
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Asus V1jp har XP drivisar till de flesta prylarna i datorn, dock inte chipset. Det kanske går att fixa de drivrutinerna från Intel ist?

  9. #9
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asus V1jp har XP drivisar till de flesta prylarna i datorn, dock inte chipset. Det kanske går att fixa de drivrutinerna från Intel ist?
    Hm... chipset? Vad menar du?

  10. #10
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Det kan vara värt att nämna vad jag hade tänkt använda datorn till:

    • Först och främst musikproduktion och inspelning. Reason och Cubase främst.
    • Gammalt hederligt surfande, musiklyssnande och chattande, samt filmtittande.
    • Det kommer även bildbehandlas.

  11. #11
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Chipset innehåller oftast drivrutiner till IDE, AGP, PCI/PCIe -portar integrerade grafikkort/ljudkort/nätverkskort m.m.

    ++ http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset

    Nu verkar det inte som det skulle spela någon större roll (?), då V1jp har specifika drivrutiner till g-kort/lan/wlan/audio m.fl.

  12. #12
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Okej. Så det ska inte vara onödigt krångligt om jag installerar XP och sedan försöker installera mitt Line6 TonePort UX2? Ser att det har stöd för både XP och Vista, vilket jag antar innebär att det inte är några problem.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du använda den till musik finns det en regel som är viktigare än någon annan:

    Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.

    Det här är viktigt på riktigt, inte bara jag som gnäller. Tyvärr.
    Jag köpte en dator med Vista, och gör musik på den, det är också på riktigt!

    Det är nog samma sak jämt när det kommer ett nytt operativsystem;

    - Bakåsträvarna som är rädda för förändring
    - De som älskar nytt och är beredda på förändring

    And everyone in between, no offence.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Chipset innehåller mest fett, men det är nice ändå ibland.

  15. #15
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en dator med Vista, och gör musik på den, det är också på riktigt!
    Åh, spännande! Vad kör du för progam och inkopplade enheter?

  16. #16
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jag kör faktiskt en V1Jp själv, en lite större version som jag köpte för ungeffär ett år sen, 2ghz, 2gig ram och 160gb hd, kostade också 10 papp mer än den modell du visar, men det var ett år sen, haha :-)

    jag kör xp på den och asus supporten hjälpte mig att hitta drivisarna och allt ..

    jag kan verkligen rekommendera asus V1Jp, jag kör ableton live och traktor scratch bla och den har aldrig crashat för mig live. kan inte komma på att datorn och os-et har krachat någonsin (!!!), bara att ableton har låst sig ibland när jag använt vissa buggiga gratispluggar, hehe

    köpte min också från TBH .. rekommenderar att du gygger ut den med 2 gig ram, men annars är du set ..

  17. #17
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Das fete tysk... mediamarkt har ju annars billiga ibook!

  18. #18
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör faktiskt en V1Jp själv, en lite större version som jag köpte för ungeffär ett år sen, 2ghz, 2gig ram och 160gb hd, kostade också 10 papp mer än den modell du visar, men det var ett år sen, haha :-)

    jag kör xp på den och asus supporten hjälpte mig att hitta drivisarna och allt ..

    jag kan verkligen rekommendera asus V1Jp, jag kör ableton live och traktor scratch bla och den har aldrig crashat för mig live. kan inte komma på att datorn och os-et har krachat någonsin (!!!), bara att ableton har låst sig ibland när jag använt vissa buggiga gratispluggar, hehe

    köpte min också från TBH .. rekommenderar att du gygger ut den med 2 gig ram, men annars är du set ..
    Alright! Låter jätteintressant! Men hur mycket använder du den utöver musikproducerande? Använder du den som en ren musikdator, eller lite ditt och datt? Hur försiktig är du, liksom?

    Är 1.83 GHz tillräckligt för att köra Reason 3, Cubase SX3 och Traktor?

    Om man skall uppgradera med en extra gigabyte, vad ska man köra på för minne? Finns det speciella som passar just till Asus? Ser att det finns en hel del märken att välja mellan...

  19. #19
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Miinnen är nog standard SODimm DDR-2...

    ++ http://www.pricerunner.se/f/38/Dator...rera+s%F6kning
    Senast redigerat av Synapskollaps den 2008-04-21 klockan 18:10. Anledning: länk

  20. #20
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Är det något speciellt märke man bör satsa på/undvika?

  21. #21
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kinor7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alright! Låter jätteintressant! Men hur mycket använder du den utöver musikproducerande? Använder du den som en ren musikdator, eller lite ditt och datt? Hur försiktig är du, liksom?

    Är 1.83 GHz tillräckligt för att köra Reason 3, Cubase SX3 och Traktor?

    Om man skall uppgradera med en extra gigabyte, vad ska man köra på för minne? Finns det speciella som passar just till Asus? Ser att det finns en hel del märken att välja mellan...

    Yeah, right my alley .. Det är min enda dator, jag använder den till allt, tom surf, men jag är noga med att stänga av trådlöst nät och andra säkerhetsfunktioner när jag jobbar med musik. Jag har rätt bra kunskaper om windows å andra sidan och har gjort en hel del tweakar, mycket på msservices, men det finns bra guider på nätet om hur man gör de mest effektiva optimeringarna utan att gå allt för djupt .. du har ju detta forum med ;-)

    Jag kör faktiskt Traktor 3.3 med Scratch och Audio8 kortet med inställningen minimal latency (1+2ms) som inte biter alls på datorn. Reason är extremt resurssnålt så där kan du köra sjukt mycket, vilket man nästan kan göra på gamla P4or med ...

    Vad gäller ram så funkar vanligt notebook-minne till alla datorer, se bara till att de är specade för rätt klockfrekvens. Samma märken funkar dock till alla datorer, även Mac, iom samma format, så länge det är rätt specar.

    Se bara till att du får en ledig kortplats för ram. Det brukar vara så att den ena, som är lite mekigare att byta, är den förinstallerade (när försäljaren skriver att ramen är på en modul) och då blir det enkelt att installera, lika enkelt som på en stationär. Står det dock att båda platserna är upptagna så måste du ta ut den ena för att uppgradera, så ett tips är att antingen köra på 2gig ram direkt, eller köpa med 1gig på en enkel modul.

    Ska jag varna för något märke så är det Toshiba, som har extremt dåliga chipsets och drivisar på i princip alla controllers (FW, fläkt, USB, nätverk) .. de varnar tom för de på Traktor-forumet.

  22. #22
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Förstår...

    Så låg latency? Fräckt. Har du testat Ableton i den? Det är, vad jag förstått, riktigt processorhungrigt - i varje fall när jag testat det.

    Med klockfrekvens menar du: "Minne 1024MB 667MHz (1 x 1024) DDR2"?

    Det där ram-partiet av ditt inlägg hängde jag inte riktigt med på. Finns det bara en kortplats för ram-minne i V1JP:n, eller två stycken så att jag bara kan köpa till ett 1gigs?


    Tack så mycket för dina svar!
    Senast redigerat av jgb den 2008-04-22 klockan 13:24.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    (man behöver inte citera allt bara för att man svarar)

  24. #24
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Det förstås.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kinor7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, spännande! Vad kör du för progam och inkopplade enheter?
    Reason 4.x (senaste), ReCycle 2.x (senaste), Cubase LE och ett Lexicon Alpha-ljudkort som jag tyvärr inte lyckas få ner latencyn på, men det är nog bara ett USB1-interface eventuellt. Lite dropouts och sån't, även med Asio4All så jag funderar på att skaffa något PCI-ljudkort framöver. Man kanske borde testa datorns inbyggda ljudkort på skoj.

  26. #26
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Alright. För det är väl så att man kan ha båda operativsystemen installerade? För då kanske man skulle testa och köra lite grejer i Vista och se hur det går innan man installerar XP. Men om man väl har båda installerade, delas alla filer av båda OS:en? Jag menar, har jag filer i en projektmapp från Vista, och sedan installerar XP, kommer jag åt dem?
    Fast det kanske är rekommenderat att köra antingen eller och avinstallera det andra...?

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är nog bäst med antingen eller-lösningen tror jag, Vista funkar stabilt och pålitligt och kan rekommenderas även för musik iaf. Jag kan ju inte klandra operativsystemet för att jag har ett cheapo ljudkort

  28. #28
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog bäst med antingen eller-lösningen tror jag, Vista funkar stabilt och pålitligt och kan rekommenderas även för musik iaf. Jag kan ju inte klandra operativsystemet för att jag har ett cheapo ljudkort
    Hehe, nä.


    Nu är det Nihads tur!

  29. #29
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag är konservativ o kör XP, har kört det med både NI Audio8 och MOTU Ultralite utan problem ..

    den låga latencyn jag nämnde kör jag alltid med traktor (3.3 med scratch), men jag har även prövat att köra ableton i bakgrunden, iom att jag tänker använda det som effektrack i dj sammanhang, utan problem ... testade faktiskt att köra 2 kanaler i traktor 3.3 där jag körde backspin skitsnabbt på båda spelarna samtidigt som jag körde reverb med max decay på båda spelarna som insert och hade keylock på, plus ableton live 7 i bakgrunden med 2 effekter som tog in ljud från kortet på två stereokanaler från audio 8 ....

    testade helt enkelt det mest extrema scenario jag kommer att råka ut för och datorns processor peakade på 60%, med lägsta latencyn, vilket får anses vara rätt bra .. :-)


    vad gäller ram så har du två ram-modulplatser, där du förslagvis väljer en dator där enbart den ena är upptagen ...

  30. #30
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Oj! Det låter som att det här är precis vad jag är ute efter. Perfekt!

    Tack så mycket, Nihad.

  31. #31
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det handlar inte alls om att vara konservativ eller bakåtsträvande. Vista är ett suveränt OS, en ren fröjd att jobba med. Men tyvärr sitter man med skägget i brevlådan medan tillverkarna sölar och är sega med att uppdatera till Vista. Jag kan t.ex. inte köra editorn till min G2X eftersom drivern inte går att köra ens i compatibility-mode. Ableton funkar däremot fint. Cubase 3 funkar inte alls, men det kanske är dags att hoppa upp till 4:an i alla fall...

    Men det är riktigt störigt att hårdvaran sätter P för XP. Kanske lite äldre modeller funkar bättre? Annars är Asus ett toppenmärke. Jag är helnöjd på alla punkter utom just XP-dilemmat. Den är toksnabb, grym grafik, schyssta features och snygg.

    Det här är samma situation som när OSX kom: det tar helt enkelt tid innan alla hinner ikapp. Jag är övertygad om att Vista regerar fett om ett halvår.

    Frågan är bara vad man ska göra under tiden. Hade jag vetat om det här problemet hade jag köpt en MacBook Pro istället.

  32. #32
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag fick min dator förinstallerad med vista, det såg extremt snyggt ut måste jag säga .. dock så fungerade inte ableton live med det just då, så jag installerade xp och sen dess har den stått kvar ..

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    & jag har haft tur, för de program jag kör rullar finfint. Nu under några 24/7-pass (äta, sova, konvertera...) så har jag nästan enbart kört iTunes, håller på att tok-konverterar in alla CDs en gång för alla. 5300 låtar and counting...

  34. #34
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är riktigt störigt att hårdvaran sätter P för XP. Kanske lite äldre modeller funkar bättre? Annars är Asus ett toppenmärke. Jag är helnöjd på alla punkter utom just XP-dilemmat. Den är toksnabb, grym grafik, schyssta features och snygg.

    Det här är samma situation som när OSX kom: det tar helt enkelt tid innan alla hinner ikapp. Jag är övertygad om att Vista regerar fett om ett halvår.

    Frågan är bara vad man ska göra under tiden. Hade jag vetat om det här problemet hade jag köpt en MacBook Pro istället.
    Vad menar du? Att den datorn jag är intresserad av inte stödjer XP? Eller är det just den du har? Förstår inte riktigt...

  35. #35
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det verkar vara så att vissa modeller har hårdvara (typ chipset) som inte stöds av XP. I vissa fall går det ändå, men i andra fall är det omöjligt att köra datorn i något annat än Vista.

    Det borde gå att kolla upp, i alla fall de större märkena har säkert koll på det där. Ring supporten på t.ex. Asus och be dem om information innan du köper.

  36. #36
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Bra idé. Tack!

  37. #37
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    v1j går garanterat att köra med xp och drivers o sånt finns att ladda ner från hemsidan ...

  38. #38
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Såg det jag också.

    Men Nihad, har du använt datorn mycket live? Hur klarar den att köra exempelvis traktor en lång period? Stabil att köra med?

  39. #39
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag har kört 5-timmars-pass som längst, utan problem ..

  40. #40
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Okej. För min gamla bärbara dator hade en tendens att bli överhettad och krashade tillslut (skaffade dock en usb-fläkt som kylde ner den, men datorn skall ju inte överhettas). Hur varm blir V1:an?

  41. #41
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    den blir ganska varm, men inte så den lägger av, iaf inte vad jag märkt, men jag har inte spelat med den i rakt solsken :-)

  42. #42
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    I see.

    Detta leder mig in på nästa fråga: Jag hittar ingen info om batteritid. Hur länge kan du köra den på batteri under tungt arbete med musikprogram, kontra normalanvändande?

  43. #43
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Min lappis klarar kanske en timme eller två!

  44. #44
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Har du en likadan? Vad använder du till under den tiden?

  45. #45
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    batteri kör jag bara när jag måste, plugget t.ex, jag klockar ner den till hälften och drar ner skärmstyrkan, den puttrar på kanske i 2 timmar som max ...

    kör egentligen inte så mycket på batteri ...

  46. #46
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej det är nog inte lika... men typ en timme under hård belastning på batteri kan du nog räkna med...

  47. #47
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Alright. Men det är ju tillräckligt.

    Tack så mycket! Säger till om jag kommer på någon mer fråga.
    Senast redigerat av moenia den 2008-04-23 klockan 14:57.

  48. #48
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vet inte om dagens laptops går längre på batteri... men oftast kan man nog ta till spännings matningen... låt inte battriet sitta i om ni inte ska köra på batteri då detta kan döda batteriet.... det blir väldigt usel battrie tid sedan!

  49. #49
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Asså? Så när man kopplar i nätadaptern så kör den inte genom batteriet?

  50. #50
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Tog upp Mediamarkts reklamblad idag och på framsidan, en stor fet annons om Fujitsu Siemens Pi-2530. Fruktansvärt intressant, dels för att den har en 2 GHz Intelprocessor, 2 GB ram och 250 GB hårddisk - för 1000 kr mindre än Asus-datorn!!

    Helt sjukt. Men nu undrar jag förstås - hur är det med installation av XP? Hur musikmekarvänlig är den? Någon med erfarenhet?

  51. #51
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är det för chipset, grafikkort och firewire-kretsar i den?

  52. #52
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Chipset: Vet inte riktigt vad det är, men är det samma som plattformsteknik, så: Intel Centrino Duo. Är det samma som kretstyp så är det: Mobile Intel PM965 Express
    Grafikkort: ATI Mobility™ Radeon® HD 2300 128 MB
    Firewire: Inga firewire-portar.

  53. #53
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Ingen musikdator med andra ord...

  54. #54
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Förklara gärna varför.

  55. #55
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Inga FW-portar...

  56. #56
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga FW-portar...
    Just nu har jag inget större behov av sådana, eftersom jag kör med ett usb-ljudkort osm fungerar alldeles utmärkt. Bortsett från avsaknaden av firewire - hur skulle den fungera som musikdator?

  57. #57
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Det vet man tyvärr inte förrän man provat den. Har du otur så är hårdvarukonfigurationen mindre lyckad för just musikljudkort.

  58. #58
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är det för upplösning på skärmen, 1680x1050? Eller ska du använda en extern skärm?

  59. #59
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Okej. Ingen annan som vet något mer om den här datorn? Hur är det med Fujitsu Siemens, är det ett pålitligt märke när det gäller musikskapande?

    Den är på 1280 x 800.

  60. #60
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Huvad...jag var inne i två olika datorbutiker häromdagen för att klämma/kolla/känna.
    Helt otroligt vilken laptopflora det finns ute nu. Blir helt

    Gubben på JME sa att vissa Acer-datorer kunde fixas med XP eller XP "nedgradering". Han nämde även andra märken, men jag var redan så förvirrad så jag minns inte exakt.

    Och oftast har datornerna för få USB portar, eller för få FW portar. Själv behöver jag minst 4 USB, och visst jag kan ju köpa en hub till detta. Men det kan vara skönt att eliminera felkällor.
    Känns omöjligt att hitta det man behöver...

    Sorry Kinor för lite OT! Men jag är nästan chokad över hur svårt det skall vara.

Liknande ämnen

  1. Bästa bärbara för 8-10000 kr?
    Av Bysse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 13:13
  2. Utbytbara tangentbord på bärbara
    Av tublenco i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 23:55
  3. Min bärbara bra för musik?
    Av drdreas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-24, 01:57
  4. Bärbara tankar...
    Av eskimo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 15:11
  5. bärbara mac och musik
    Av imported_Squid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2002-12-14, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •