Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Ny mac å Ableton Live

  1. #1
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran

    Ny mac å Ableton Live

    Hejsan, har switchat över till mac nu och inte kommit igång med musiken. Fått tag i en gammal version av Live nu men allt går otroligt segt. Mätarn står mellan 50 och 150(!) % och det laggar satan. Kräver programmet ett dedikerat ljudkort eller finns det nån liknande asio4all pryl att ladda ner till datorn? Man macs inbyggda ljudkort ska väl fungera bra har man ju hört...

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    En ren gissning är att din live är så gammal så att den inte ens är kompilerat för intel-processorer.. och att du nu kör på en intelprocessor. Det som händer då är att datorn försöker emulera en helt annan processorarkitektur vilket bara det kräver rätt mycket processorkraft.

  3. #3

    Redaktör
    Jag tror som Volantiz. Du behöver v5.2 eller nyare om det ska funka med en Intelmac.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Hade samma problem tills jag uppdaterade till sjuan, från sexan tror jag.

  5. #5
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    i see .. så 6an är också likadan .. får börja spara till sjuan då.. tack för råd! Men sen ska man kunna räkna med rättså hygglig prestanda enbart med Apples inbyggda ljudkort va?

  6. #6

    Redaktör
    Jag har inga problem med version 6 och en hyfsat ny mac. (Mer än att Apple av någon outgrundlig anledning presenterar högtalarna och line ut som två olika utgångar, så man måste hålla på och stoppa i och ta ur sladdar för att det ska bli rätt... suck.) Har du kollat ljudinställningar i Ableton Live och i systeminställningarna?

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vilken live är det 4, 5 eller 6... Jack öste det för mig i sexan.. Om du har en äkta licenc så är nog uppgradering inte så dyrt. Finns nog oxå en ful EVIL 6 att hämta nånstans till Mac.

    Tanka hem demot vetja och prova om det löser sig!

  8. #8
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Ljudinställningarna såg bra ut vad ja kunde se men laddar hem demot nu .. visst fanns det en studentversion? Hittar inte den på hemsidan nu .. men den var visst mkt billigare va?

  9. #9
    zeblar
    zeblar är uppkopplad nu
    zeblars avatar
    Veteran
    Jag hade oxå svinmycket lagg när jag körde demoversionen av Live 6 på min macbook pro. Kunde max spela 3-4 spår innan jag fick CPU lagg. Sen när jag köpte orginalversion så flöt det på bra!

  10. #10

  11. #11
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men om du har en äldre kan du ju uppgradera till 7... kanske går det at göra student uppgrade?

  12. #12
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Thx dudes .. denna version funkar mkt bättre om än kanse inte så RÅbra som ja tänkt med min sprojlans macbook pro .... men verkar ok ..

    Studentpriserna rockade min värld .. tack för länken.

  13. #13
    palegolas
    Det här kanske borde vara en ny tråd, men jag försöker här:
    Igår köpte jag Live 7. Har en MacBook Pro (årgång 2007), 2.4 GHz och 4GB ram. Det borde rocka Live så in i bänken, eller hur? Jag tänkte pressa ner latencyn och se vad den klarar.

    Sound Buffer på 128 Samples och enligt test-tonen så borde det funka upp till 80% cpu load innan det börjar hacka. Men det börjar hacka så smått redan vid 20%. Bara fem spår med några enkla Sampler-synthar och ett trumspår och en lång audiosample. Jag tog gradvis upp SoundBuffern och vid 700 Samples så hackade det bara en gång varannan minut, typ. Nåt måste vara fel. Det är ju oacceptabelt och oprofsigt. Som ett hobbyprogram!
    Jag spelade upp audiospåret ensamt och tänkte det var auto-warpen som var källan till problemet. Ljudet var inspelat i time så warpen borde inte påverka i och med att det också spelas upp i time. Men warpen var inställd på "beat", och jag slog om till "tones" och hörde skillnad, men det slutade inte hacka ibland.. och det när jag spelar upp ett audiospår ensamt. Vad är problemet?

    Jag kan jämföra det med MainStage eller Logic som aldrig hackar och har skitlåg latency och som pallar 10-20 gånger mer synthar och effekter även vid en Sound Buffer på 128 Samples. Är Live ett hobbyprogram? Jag trodde det var ett pro-program. Det går ju inte stå där på scen med ljud som hackar lite då och då liksom.

  14. #14
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Prova slå av och på ljud motorn när du ställt in latencyn... vilken jag tror bara är på ingångarna på ljudkortet.. hur känns latencyn vid 700 då om du spelar på en mjukis.... Mitt live är rå tight vid 512 ner till 128 typ.. Och ingen märkbar latency vid 1024 när man spelar mjukvarusynth!

    Konstigt det där...Vilket ljudkort kör du?

  15. #15
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad tycker era datorer om de fyra generativa styckena överst i denna tråd? ->

    Tutorial : Generative music in Live

    Min 1,67 Ghz G4 PB17 säger sprak & knaster direkt (och 145% CPU-användning) och den MacBook (2 Ghz Core Duo) jag testat lite i helgen sade 87-121 % CPU och mestadels sprak och knaster också... En Core 2 Duo borde väl klara dom i alla fall?!?

    Upphovsmannen själv hävdar "If it's any guide these sets normally sit at around 25% on a Core2 2.45 mhz CPU." ...ok? Intressanta idéer hursomhelst!

    Ägnade mesta delen av Påskdagen med att på nåt slags UW-vis mata Live 7-demon(en) med ljud - riktigt kul!
    Senast redigerat av avart den 2008-03-23 klockan 22:34. Anledning: lade till ett "med"

  16. #16
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Testade. var lite olika beroende på vilket av dom där projekten jag körde.
    Harpist var tungt, 70-85%. medel 75.
    experimentaloid mellan 30-60% CPU, medel på runt 55 tror jag.
    infinity var rätt lugnt, 30-55%, medel på 45.
    gen_demo 45-70%, medel på 45-50 men spikade på 70-75 när det blev många toner.

    Min maskin är en runt 1 år gammal ASUS F3jp, core2duo på 1.83Ghz.

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah, tack Arete för testrapporten!

  18. #18
    palegolas
    Tack för tipsen. Jag tog en runda till, nu med rätt utrustning. Problemen uppstår alltså när jag kör med det inbyggda ljudkortet. Det är ju ett ljudkort jag aldrig kommer använda på konserter eller så, men det känns ändå rätt B när jag sitter hemma och pysslar. När jag tog det med till lokalen och körde det på mitt FW-ljudkort så var det inga problem. Det blev något lägre CPU-belastning, ganska låg latency och jag kunde köra ner till 128 i soundbuffer om jag ville utan knaster. Kör ett gammalt Edirol FA-101.

  19. #19
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    palegolas har det löst sig? Har samma problem med min MBP och live 7 märker ja...sprak och rätt stor processor belasstning vid minsta lilla spel på mjukvarusynt..segt man vill ju hälst inte stöka runt med ett externt ljudkort

  20. #20
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Hej,
    jag har märkt att om jag får sprak och lagg på min MPB OS 10.4.11 och live 7 så blir det genast bra om jag slår av airporten. Jag har läst någonstans att det är ett problem. Så har det inte alltid varit, utan jag inbillar mig att det har och göra med någon OSX uppdatering. Prova gärna och se om ni märker någon skillnad.

  21. #21
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Vart mkt bättre här iaf, tack för det!

  22. #22
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Inga problem med airport & Live 7 här, kör Tigern men ingen intel...

  23. #23
    martinblomberg
    Samma sak här, stängde av Airport så funkar det felfritt.

Liknande ämnen

  1. Om Ableton live 7 LE
    Av HEK i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 19:22
  2. Ableton Live och VST
    Av neriks i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 23:57
  3. mac/pc ableton live
    Av bloke i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 18:53
  4. Ableton Live 5
    Av lait i forum Ableton
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 01:34
  5. Ableton Live 4
    Av krank i forum Ableton
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •