Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Varför skall man inte köpa en Korg Z1?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Varför skall man inte köpa en Korg Z1?

    Ja, hur är denna synt? Jag tycker att den är sällsamt snygg. Är den något att ha eller är den värdelös och svårjobbad? Motivera gärna.

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    den är ju digital


    nä. skämt åt sido. några enstaka ljud är rätt trevliga
    men överlag känns den som vilken synth som helst.
    (eller var det bara jag som tyckte den var väldigt tråkig)

  3. #3
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hur är denna synt? Jag tycker att den är sällsamt snygg. Är den något att ha eller är den värdelös och svårjobbad? Motivera gärna.
    Det finns ingen vettig anledning alls att inte köpa en Z1, förutom att pengarna plötsligt öronmärkts för något så ärketrist som restskatt just när 2 Z1:or till civiliserade priser passerar revy.

    Jag hade norpat Jams Z1:a på studs om inte om vore.

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, det var den jag hade i åtanke. Har du kollat på den? Tänkte om den är i bra skick med tighta knappar och ånt.

  5. #5
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var den jag hade i åtanke. Har du kollat på den? Tänkte om den är i bra skick med tighta knappar och ånt.
    Jag har inte sett den i verkligheten. Z1 och Korg i allmänhet brukar ju dock vara välbyggda saker, så jag skulle nog tro att den är helt ok.

  6. #6
    lasselus avatar
    Redaktör
    För att en MemoryMoog Plus är bra mycket coolare...

    Näe, allvarligt talat, vill man ha en kul physical modelling-maskin så ska man köpa en Z1:a...

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Välbyggda maskiner i allmänhet. Den är trögprogrammerad tycker jag, men lägger man ner tiden är det värt det. Jag orkade inte själv...

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Samma här som för peter.. orkade verkligen aldrig ta tag i att göra ljud på den (pga väldigt krångligt gränssnitt). Jag hoppas istället på att korg någon gång ska släppa en användbar mjukisversion.

  9. #9
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag tycker Z1 är en bra synth, lade upp några B-ljud exempel här http://erikhall.mine.nu/~ronny/z1/z1.htm

    fast editera den kan vara drygt utan editor, men man har ju de roligaste rattarna framme...o styrplattan är ju för tokbra...men gillar A1nx mer där med tryckkänsla istället för X-Y
    Nästan varit sugen att sälja KC för en Z1 igen....
    Den är byggd som en stridsvagn, väger bly...

  10. #10
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker Z1 är en bra synth, lade upp några B-ljud exempel här http://erikhall.mine.nu/~ronny/z1/z1.htm
    Tycker den låter den väldigt likt en Prophecy (MOSS), skiljer den sig mycket? Båda är väl MOSS-synthar vill jag minnas?

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... jobbig att programmera..? Då blir det en diss på Korf Z1. En annan tycker ju att en Novation Nova är jobbig... Näe, det är nog en Korg MS2000 jag behöver igen...

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slakker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den låter den väldigt likt en Prophecy (MOSS), skiljer den sig mycket? Båda är väl MOSS-synthar vill jag minnas?
    Prophecy är 1/2-röstig, Z1 är 6/12-röstig (kan expanderas).

    B Maj7 sus4 är med andra ord svårare på en Prophecy.

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slakker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den låter den väldigt likt en Prophecy (MOSS), skiljer den sig mycket? Båda är väl MOSS-synthar vill jag minnas?
    Fast den stora skillnaden är ju polyfonin - det var ju meningslöst att programmera modellerade stråkar på Prophecy eftersom man inte kunde spela mer än en ton åt gången på den...

  14. #14
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Andra skillnaden är väl att Prophecy bara har "synthdelen" av MOSS medan Z1 har alla modelling..fast det var visseligen nästan bara den jag använde ändå.
    Men Z1 är ju roligare ändå med polyfåni...och byggd som en stridsvagn, väger fan bly.
    Hade man den i case:t var man slut efter 30m.

    Ang programmering, så har man de roliga param framme så....inte mkt svårare än min virus KC.

  15. #15
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Prophecyn har bl.a modelling i form av brass, reed och plucked, Z1 har även bowed m.m.
    Senast redigerat av RX11 den 2008-02-16 klockan 00:26. Anledning: bl.a m.m. trött zzz

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag fick räkingen från bilverkstaden igår, hialösa 5500:- Tänk vad en enkel service och renovering av handbroms kan kosta!!! Ungefär som en kul synt. Det är bara det att jag nu inte har råd med en kul synt. Sa jag att jag måste köpa nya sommardäck också..?

  17. #17
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Para, du brukar väl dumpa dina "drömsyntar" för att de visar sig vara jobbiga att programmera?

    Tycker du har två alternativ: antingen sätter du dig ner med ett lågnivå modularsystem på datorn (t.ex. Reaktor eller gratisklon) och kämpar med det tills du blivit überproffezör på syntes.

    Eller så gör du slag i saken och skaffar en JP-8080 !

  18. #18
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Och jag som tyckte att min Ms2000 var bökig att programmera. Hur jag än gjorde så hamnade jag i hemliga menysystem.

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm... jobbig att programmera..? Då blir det en diss på Korf Z1. En annan tycker ju att en Novation Nova är jobbig... Näe, det är nog en Korg MS2000 jag behöver igen...

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Imported Johannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Para, du brukar väl dumpa dina "drömsyntar" för att de visar sig vara jobbiga att programmera?

    Tycker du har två alternativ: antingen sätter du dig ner med ett lågnivå modularsystem på datorn (t.ex. Reaktor eller gratisklon) och kämpar med det tills du blivit überproffezör på syntes.

    Eller så gör du slag i saken och skaffar en JP-8080 !
    Jag har ju min JP-8000. Faktum är att det är dem mest inspirerande synt jag haft. Okej, det däger kanske mer om mig än om synten, men tusan vad jag gillar den. Jag har faktiskt funderat på att köpa en JP-8080 också. Det är som med fruntimmer, det måste kännas rätt. Visst kan man leva ett tag på att den är snygg och uppskatad av många andra, men känns det inte rätt för mig så är det bättre att leta reda på någg annat. Så var det med min Waldorf Q rack. Snygg, erkänt bra och koolt tysk, men gav mig inget tillbaka. Min Korg MS2000 sålde jag för att den inte hade det sound jag var ute efter. Det soundet hittade jag i JP-8000 så nu skulle jag gått kunna tänka mig en MS2000 igen. Jag har aldrig provat någon Nord Lead, så en Nord Rack " kanske vore något att kolla upp...

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Om du vill ha en överskådlig och snabbrattad synth, som ändå har ordentligt med djup och möjligheter, är det en NordLead3 du ska ha. Bättre gränssnitt på en synth med patchminnen finns nog inte...

  21. #21
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Jag upplever inte Z1 som en särskilt kreativ synth. Det går förstås att skruva till egna ljud på den, men det kräver koncentration och målmedvetenhet. Inget man ger sig in på i när man upplever ett ögonblick av inspiration. Fast som någon redan påpekat: Vilka synthar man trivs att jobba med är högst personligt.

  22. #22
    Lindholm
    För att nämna en svårprogrammerad rackare så är det Yamaha FB01 där du inte ens har tillgång till alla parametrar via knappar...

  23. #23
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tycker nog inte Z1 är såå mkt krångligaren att programmera än min KC. Man har ju de roliga param framme ju.
    Annars finns ju editor...jag köpte ju loss en till min Z1.
    Finns att ladda demo här: http://erikhall.mine.nu/~ronny/z1/z1.htm

    Ang FB01...ja det går ju inte göra "något" utan dator. Själv gjorde jag en sysex editor till Cubase för typ 100år sedan

  24. #24
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Tar upp en gammal tråd här.

    Jag har en Z1:a, och jag gillar den som fasen! Ger man den bara lite tid så är den riktigt nice. Men å andra sidan har jag programmerat en Prophecy i några år, och då är de flesta synthar enkla i jämförelse.

    Har för att att det var MM som skrev "att programmera en Prophecy via display och rattar är som att tapetsera hallen - genom brevlådan" (eller något i den stilen)

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Rizzo: är inte det där ett klassiskt DX7-citat - "att programmera en DX7 via display och menyer är som att tapetsera hallen - genom brevlådan"?

  26. #26
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Jag har haft både Z1 & MS2000 och kan ju säga att Z1 är värd det tiodubbla i pris mot MS2000, som enligt mitt förmenande är det slarvigaste korg bygt någonsin, sladdrig klaviatur, veka potskaft, snål syntdel.
    Z1'an å andra sidan har i princip allt i syntväg, förutom akustiska pianon & dito trummor!
    Väl värd en längre bekantskap imho!
    Jag kan ladda upp tjogvis med ljudexempel så snart jag hittar serverplats & tid...

  27. #27
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    JAg minns jag lånade hem en Z1 från min lokala musikhandlare (på den tiden låna jag minst en grej i veckan). Den var så tung att släpa till studion så jag fick ringa efter en kompis med bil. I övrigt så var den helt ok. INte jobbig att programmera som jag minns det. Bra som studiosynth men inte som gigsynth om man inte vill ta ryssfemmor för att orka ha den med sig. Minns jag även "råkade" göra ett brännmärke på den jag lånade...

  28. #28
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har länge velat ha en prophecy. Minns inte varför. Förmodligen mest för att den ser sjukt cool ut. Nu fick jag lite småGAS!

  29. #29
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har länge velat ha en prophecy. Minns inte varför. Förmodligen mest för att den ser sjukt cool ut. Nu fick jag lite småGAS!
    Du vill hellre ha en Z1. Nina kommer gilla den bättre...

  30. #30
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Z1 är grym!
    3mm plåt så den väger bly.

  31. #31
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Finns ett preset som skall föreställa en skräcködla som slåss med helikopter(!), här är 3 st userpreset från 2002;
    Senast redigerat av RX11 den 2008-11-11 klockan 21:14. Anledning: glapp

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Tur att jag inte köpte någon...

  33. #33
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    På min sida finns 30min lång mp3 med fjuttel av en Z1.
    Korg Z1

  34. #34
    WARDROID
    WARDROID är inte uppkopplad
    WARDROIDs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hur är denna synt? Jag tycker att den är sällsamt snygg. Är den något att ha eller är den värdelös och svårjobbad? Motivera gärna.
    Fantastisk Synth en av de bättre digitala maskinerna undantagslöst !
    Som vissa på forumet minns var detta det närmaste korg kom i att släppa O.A.S.Y.S.
    som de ville Marknadsföra i början av nittiotalet men fick lägga på is av kostnadsskäl och om jag minns det rätt tror jag det pratades om att folk inte var riktigt beredda på en så pass avancerad historia. Ett par år efter det släpptes delar av oasys projektet i form av ett PCI kort, det sålde inte så bra som man trott och korg marknadsförde kortet i ca 1,5 års tid. Kortet var dessutom ganska så kraftigt reducerat beräkningsmässigt i jämförelse med oasys systemet. Mycket riktigt folk förstod sig inte riktigt på vad det var, den hadde för lite polyfoni för att vara en pcm maskin den hadde inga samplingsmöjligheter den lät inte Nord Lead vilket var preferenssynthen för dagen.Det gjorde inte saken bättre att den marknadsfördes till live musikern vilket inte kunde vara mer felaktigt då denna synth definitivt är en studiomaskin då den har editeringsmöjligheter de luxe l och är inte så omedelbar som man vill ha det live

    3-4 år senare kom detta monster tror det var 1997. Den blev väl mottagen av ex. vangelis jarre osv men vanliga dödliga förstod sig inte riktigt på den och den floppade också. Potentialen i denna maskin är stoort lätt i jämförelse med KURZWEILS k 2xxx serie. Den har lite snårigt handhavande vilket inte är så logiskt i början men när man väl förstår potentialen så kan man göra fantastiska saker med den !
    Med handen på hjärtat de som har skägg på hakan och hållit på med syntes de sista 20 + åren vet att det inte har skapats så himmla mycket inovativa digitala syntheser
    sedan FM WAVETABLE och fourier som bla har tillämpats i Form av additiv synthes Det här var faktiskt ett tappert försök att göra något inovativt men korg var lite väl långt fram i
    tiden med Z1, Människor var alldeles för upptagna av att köpa analogsimulatorer av diverse slag vid den tiden, och den föll i glömska. Villket är trist för den har verkligen en egen personlighet som är unik. Det har väl egenteligen bara tillverkats tre maskiner som har så pass många variabler att leka med Waldorf Wave Yamaha DX1 och Z1 om man bortser modulära system. Jag räknar inte riktigt Hartmann Neuron som en direkt konkret syntes. Rekomenderas om man gillar att skapa ljud och om man tröttnat på Standard maskinerna och är lite experimentlysten och gillar att åka synthsafari.

    Här är lite ex demos på hur den KAN låta !

    YouTube - Korg Z1 | demo (1 of 2) by syntezatory.prv.pl

    YouTube - Korg Z1 | demo (2 of 2) by syntezatory.prv.pl

    Men som bekant smaken är individuell det här är en högst individuell åsikt ! och som Rizzo påpekar så är prophecy som är lillebror till Z1 på många sätt, nog aningen snårigare att programera.
    Senast redigerat av WARDROID den 2008-11-12 klockan 09:08.

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... nu rycker det liiiite i baugetten igen...

  36. #36
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Har pippifågeln köpt en Z1 än? ;o)

  37. #37
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Nä, jag skrämde nog Z1-intresserade med mina samples (# 31), i.o.f gjorda med sampling i åtanke som enskilda vågformer. Vissa av ambient/effektljuden är trevliga, rabiessmittade diigeridoos m.m. om man gillar dylikt.

  38. #38
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Elpiano- och orgel-ljuden har jag inte mycket till övers för, men de glittrande pad-ljuden man kan skruva till är helt underbara!

    Sedan finns det en binge preset-lead-ljud som går att använda till något 80-talsinspirerat.

  39. #39
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nope, det blev aldrig någon Z1. Och ingen är planerar inom det närmsta heller. Jag är rätt nöjd med vad jag har ( men det är väl något vi alla inbillar oss då och då) och ska hämta min senaste manick idag.

  40. #40
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Vad var det senaste du köpte?

  41. #41
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En Samsung GX10 systemkamera. Nähe... den räknas inte. Okej, en Akai MPC500 då Pippin goes hiphop. Yo!

Liknande ämnen

  1. Vilken klavitur skall jag köpa?
    Av macmike i forum Övriga instrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 18:56
  2. vad tycker ni man skall köpa?
    Av ntg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 16:24
  3. Vem skall köpa REASON på onsdag?
    Av Pidda i forum Reason Studios
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 21:18
  4. PC vad skall man köpa????
    Av tolle i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •