Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Elektrisk sitar i Sverige

  1. #1
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran

    Elektrisk sitar i Sverige

    Jag börjar känna ett behov av en elektrisk sitar i min musik. Ni vet de där fuskbyggena som i själva verket är gitarrer med ett "sitar-stall". Problemet är att de i vårt avlånga land inte verkar existera någon som säljer dem!?

    Enligt Jerry Jones- en av tillverkarna av sådana sitarer - så är Musik Utan Gränser i Götet huvudimportör för dem i Sverige. Så det går att få tag i. Men så är Jerry Jones också den dyraste modellen...

    Jag vet att det finns billigare modeller med märkena MB och Rogue. Men jag hittar inget om dem på nätet. Vet någon om det går att få tag i dessa i Sverige?

  2. #2
    Byrdbrainiac
    Det här är mitt allra första inlägg, så jag börjar väl med
    att säga hej!
    Om du har en överbliven 3-sadlars Telecaster(kopia) som ligger
    och skräpar, så kan du sitarifiera den med dessa sadlar
    från Thomann:

    Här är länken till produkten:
    http://www.thomann.de/se/sitarizer_tlsit_saddle_set.htm
    Ett roligare alternativ är denna Agile som finns på Rondo Music:

    Den kostar facila 350 dollar, så jag är själv mer än frestad.
    Det verkar som om de skeppar till Europa, och dyrt
    kan det knappast bli.
    Dessutom har jag hört att Agilegitarrer är förvånansvärt skapliga
    i förhållande till de löjligt låga priserna.
    Glöm inte att posta en recension!

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ligger inte Thomann i Düskland?

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jo, men Rondo music ligger i USA.

    ..blev mycket sugen på en sån där gura.. jobbigt.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Aha...läste slarvigt...jorå, guran var snygg.

  6. #6

  7. #7
    Byrdbrainiac
    Vill man betala mer, kan man förstås skicka efter sitarstallsadlarna från
    svenska GMF.

    Tillägg: Det finns en tråd om sadlarna (med ljudklipp)
    TDPRI.
    Senast redigerat av Byrdbrainiac den 2008-02-04 klockan 11:56. Anledning: Tillägg

  8. #8
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Tusen tack för tipset om "Sitarcastern"! Det lät helt ok även om det säkert är en utmaning att få att funka. Fast då måste man hitta en bra och billig kopia först.
    Kanske blir billigare med en JJ Baby Sitar då?

    Men den där Agile alltså... en sådan skulle man ju bara haft. *drömmer*. Känns dock lite nojjigt att beställa från staterna med frakten och så. Men jäklar vad den är högt upp på min önskelista.
    http://www.youtube.com/watch?v=mx4N_bZ7nRo
    Senast redigerat av rymdeko den 2008-02-04 klockan 23:04.

  9. #9
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Har haft en sitar i 10 år nu, knappt rört den, det kanske man borde?

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sitaren ljud berorju på framförallt 2 saker: Det platta stallet och resonanssträngarna. Är man bara ute efter lite surr kan man ju med lite fingerfärdighet lirka in en platta under strängarna vid stallet... Men vem skulle inte vilja ha en läcker sitar-gitarr? Sitaren i sig är ju med västerländska mått mätt oerhört begränsad. Man spelar upp och ner på EN sträng samtidigt som man slår på 6 andra strängar stämda ett kvint/oktav-ackord, vilket får tretton resonanssträngar att dansa eteriskt OM man stämt de exakt efter den skala man för stunden spelar. Inga jazziga harmonibyten eller så. Men visst, sitaren låter asfett (när den är nystämd) men det är i längden fan roligare att spela på en simpel elplanka där man nästan inte begränsas alls vad gäller tonalitet och harmoni... Tycker jag då...

  11. #11
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitaren i sig är ju med västerländska mått mätt oerhört begränsad. Man spelar upp och ner på EN sträng samtidigt som man slår på 6 andra strängar stämda ett kvint/oktav-ackord, vilket får tretton resonanssträngar att dansa eteriskt OM man stämt de exakt efter den skala man för stunden spelar. Inga jazziga harmonibyten eller så. Men visst, sitaren låter asfett (när den är nystämd) men det är i längden fan roligare att spela på en simpel elplanka där man nästan inte begränsas alls vad gäller tonalitet och harmoni... Tycker jag då...
    Men sitaren har ju aldrig varit avsedd för vänsterländska jazziga harmonibyten heller Ragor spelas över bordun - precis som mycket annan folkmusik.

    Jag tycker att sitarens begränsningar i västerländsk musik är dess styrka i och med att den inte låter sig assimileras så lätt. Då behåller den sin mystik, kultur och känns fortfarande intressant. Man kan använda den på dess villkor.

    Man inte på något sätt begränsad till en sträng. Av 7 strängar är det tre som inte går att greppa. och bassträngarna har jag hört spelas på ett flertal gånger. Men det är vanligare vid solospel.
    Senast redigerat av rymdeko den 2008-02-05 klockan 23:23.

  12. #12
    Eller så kontaktar du mig...

    Jag har en Jerry Jones Sitar i Sundbyberg.

  13. #13
    idoru
    idoru är inte uppkopplad
    idorus avatar
    Inte så pratsam än
    Mesornite hollow body - är inte det masonitskiva? :P

  14. #14
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Off topic:
    Jag säger bara svensk Luta och bordunsträngar

    Lite 2000tals mod på en sån med elmikar kan nog förstöra det hela men vore ballt! <?> Då den låter så fantastisk som rent akustikinstrument default:
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2008-02-06 klockan 02:59. Anledning: -- och\eller Hummeln, tror det instrumentet heter så

  15. #15
    Byrdbrainiac
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men den där Agile alltså... en sådan skulle man ju bara haft. *drömmer*. Känns dock lite nojjigt att beställa från staterna med frakten och så.
    Äh, kom igen nu!
    Klart grabben ska ha en elsitar. Och hundra dollar i frakt plus "lite" moms
    får man ju uthärda för konstens skull.
    Jag väntar otåligt på en Glendalegitarr som i skrivande stund
    ligger hos tullen, enligt amerikanska postverket ...

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men sitaren har ju aldrig varit avsedd för vänsterländska jazziga harmonibyten heller Ragor spelas över bordun - precis som mycket annan folkmusik.

    Jag tycker att sitarens begränsningar i västerländsk musik är dess styrka i och med att den inte låter sig assimileras så lätt. Då behåller den sin mystik, kultur och känns fortfarande intressant. Man kan använda den på dess villkor.

    Man inte på något sätt begränsad till en sträng. Av 7 strängar är det tre som inte går att greppa. och bassträngarna har jag hört spelas på ett flertal gånger. Men det är vanligare vid solospel.
    Okej visst kan man spela på de tjockare bordunsträngarna också men de stämmer ur sig lättare känns det som... Båda stallen är ju raka medans banden kurvar av, så stränghöjden för ex. bassträngen blir betydligt högre än för spelsträngen. Svårt. Sen kan man ju förstås skaffa sig en saraswati-veena, som med några mindre skillnader är en jättestor basig sitar! I övrigt håller jag med dig fullständigt.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu blir det kanske lite off-topic men sarod är ju också coolt. Och bandlöst. Kolla in detta. Jimi Hendrix 1937 typ... http://www.youtube.com/watch?v=eKDBo4mFskI

  18. #18
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roth-händle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så kontaktar du mig...

    Jag har en Jerry Jones Sitar i Sundbyberg.
    Säljer du?

    Citat Ursprungligen postat av Byrdbrainiac Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, kom igen nu!
    Klart grabben ska ha en elsitar. Och hundra dollar i frakt plus "lite" moms
    får man ju uthärda för konstens skull.
    Jo, det är sant...men jag är extra nojjig med stränginstrument då de är känsligare.
    Får tänka ett tag. Samtidigt har jag ju iofs en sitar som jag borde ta tag i först och främst kanske...

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej visst kan man spela på de tjockare bordunsträngarna också men de stämmer ur sig lättare känns det som...
    Sen kan man ju förstås skaffa sig en saraswati-veena, som med några mindre skillnader är en jättestor basig sitar!
    Det är sant. Bassträngarna är inte optimala och man bör hålla sig till de första tonerna på strängen för att undvika trassel.

    Venna ja. Eller en Surbahar. http://www.youtube.com/watch?v=4LHy544UGNs

  19. #19
    Byrdbrainiac
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Venna ja. Eller en Surbahar. http://www.youtube.com/watch?v=4LHy544UGNs
    Surbahar & Vichitra Vina = De Bästa Instrumenten®

  20. #20
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    g.a.s när jag kollade klippet.
    Har gått och varit småsugen på något liknande instrument ett bra tag:S

Liknande ämnen

  1. Elektrisk jul på lördag?
    Av android i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 10:47
  2. Elektrisk tråd
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •