Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Längtar efter en matig tråd om Apogee Duet här...

  1. #1
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior

    Längtar efter en matig tråd om Apogee Duet här...

    Tycker användarna likadant som recensenterna? Är det någon som ens har detta ljudkort? Ingen musikaffär har det inne, ingen verkar har sett det i verkligheten, är det bara en skröna? Det kanske inte FINNS några användare eftersom Apogee Duet bara är en myt? Vad jag kan förstå är det en liten revolution av ljudkort i prisklassen om man läser vad de skriver i tidningarna Musiker Magasinet och Studio i alla fall. Vad ska man tro?

  2. #2
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    På Gearslutz verkar användarna nöjda!

  3. #3
    spectacell
    Kommer snart kunna bli lite mer här i norden nu också. Vi har inte fått så många enheter att sälja förrän nu. Det är oväntat stor efterfrågan.

  4. #4
    faridfazel
    Hey ! Jag bor i göteborg och fick min apogee duet häromveckan. Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med den, oerhört användarvänlig, bra mjukvara, mixern funkar bra när man ska spela in utan latency, kvaliten på ljudet blir också riktigt bra. Jag kör logic studio och apogeen är intergrerad, riktigt skönt. jag upplevde att apogeen fortfarande hade problem att köra i leopard, drf kör jag med tiger. om det är nått ni undrar, fråga på, mvh.
    Senast redigerat av faridfazel den 2007-12-24 klockan 14:57. Anledning: felstavning

  5. #5
    peranders
    Har läst MM:s recension, dregel... men eftersom jag är lite tekniknörd, är det någon som vet vilka D/A och A/D som används? Någon som har en bild på inkråmet?

  6. #6
    playtrip
    playtrip är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Grymt Ljudkort!
    Funkar bra med Leopard & Logic och sen är det ju en riktigt snygg stilren sak.

  7. #7
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av faridfazel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hey ! Jag bor i göteborg och fick min apogee duet häromveckan. Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med den, oerhört användarvänlig, bra mjukvara, mixern funkar bra när man ska spela in utan latency, kvaliten på ljudet blir också riktigt bra. Jag kör logic studio och apogeen är intergrerad, riktigt skönt. jag upplevde att apogeen fortfarande hade problem att köra i leopard, drf kör jag med tiger. om det är nått ni undrar, fråga på, mvh.
    Kör du med en separat analog volymkontroll eller styr du digitalt (i mjukvaran)?

  8. #8
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Jag kör också med Leopard och tycker det fungerar bra. Gilbert: Jag använder Duet:ens egen volymkontroll om det kan vara av intresse...

  9. #9
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör också med Leopard och tycker det fungerar bra. Gilbert: Jag använder Duet:ens egen volymkontroll om det kan vara av intresse...
    Du vet att du då sänker volymen innan DA-omvandlaren, d v s lägre bitdjup?

  10. #10
    paperscratcher
    Äger en MBP och har kört kortet i nån månad nu och är nöjd! Då jag ofta sitter och lirar in vid datorn, så var Leopard bara att glömma; fläktarna går upp i max! Efter att ha Googlat om problemet, så gjorde jag som faridfazel och gick tillbaks till Tiger; problem solved! Testade på vår MB som kör Leopard och det bekräftade problemet direkt. En idle dator, utan någon CPU-belastning kör igång fläktarna så fort jag sätter i kortet.
    Det är visst "nåt" med FW-portarna, inte bara Apogee Duet och alla kanske inte har problemet! Vad säger ni andra?
    Sitter man inte i samma rum när man lirar in eller tycker ett jetplan i bakgrunden är fränt, så kan det väl kvitta

    /David

    Edit: Glömde att skriva att om jag drog ut kortet så loggade Leopard ut mig direkt; stängde allt och skickade mig till inloggningsrutan. Vääääldigt irriterande! Det var likadant på både MBP:n och MB:n, som båda körde Leopard. Inget sådant i Tiger.
    Senast redigerat av paperscratcher den 2008-05-10 klockan 13:28. Anledning: Byggde en rymdfarkost på 25 min! :)

  11. #11
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran

  12. #12
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    OM det var så, varför står det ingenting om detta i manual, specifikation eller reklam (då det uppenbart är ett hett försäljningsargument)?

  13. #13
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior

  14. #14
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peranders Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst MM:s recension, dregel... men eftersom jag är lite tekniknörd, är det någon som vet vilka D/A och A/D som används? Någon som har en bild på inkråmet?
    En ganska billig krets från CL;

    http://www.datasheetcatalog.org/data.../1229261_1.pdf

  15. #15
    peranders
    Det är inte Spitzenklasse men hyggligt bra vad jag kan se.

  16. #16
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peranders Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte Spitzenklasse men hyggligt bra vad jag kan se.
    Samtidigt inte bättre än t ex AK4395 som sitter i t ex EMU 0202 (995:-);

    http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/...k4395_f01e.pdf

    Apogee kanske riskerar sitt goda ryckte med denna produkt, med tanke på ovanstående och den digitala volymkontrollen…

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    O_o ...och Apogee's elektronik tillsammans med DAC gör inget bättre ändå...? (viss skillnad mellan 1000kr och 5000kr, 4000 kr extra för tjusig form och CoreAudio/Logic-fjäsk låter....skumt.)

  18. #18
    peranders
    Om man bortser ifrån hur de låter så har AKM - 100 dB dist = 0.001% väldigt lågt!
    S/N 117 dB väldigt bra men går det tekniskt att få detta värde med en FW/USB enhet?

    Cirrus samma dist, 114 S/N, den skillnaden är inte stor vill jag påstå. Det som återstår är att lyssna på olika inspelningar.

    Utan att ha lyssnat så tror jag att Apogee är ganska najs.

  19. #19

    Redaktör
    Vad jag förstått som gör kretsarna runt omvandlarna skillnad. Jag kan ingenting om konstruktion av ljudkort, men det låter ju rätt rimligt. Och egentligen är det ju strunt samma vilka kretsar som sitter i - låter det bra så låter det bra. Låter det likadant som Emu 0202 så kan man köpa det istället och spara ett par tusen. Win-win, liksom.

  20. #20
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...4000 kr extra för tjusig form och CoreAudio/Logic-fjäsk låter....skumt.)
    Låter som en ekonomiskt effektiv Amerikansk affärsidé tycker jag...

  21. #21
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Själva AD omvandlaren spelar ju naturligtvis men den är absolut inte det enda i sgnalkedjan som spelar roll. De analoga bitarna gör ju en hel del skillnad också.

    Om jag förstått det rätt så sitter samma AKM chip i bl.a. Digidesigns, Motus och RME's kort och de korten låter ju en hel del olika trots att det är samma AD.

    Själv så har jag moddat ett av mina 896HD kort och det var ju enbart de analoga bitarna de uppgradera och ljudkortet låter plötsligt klart bättre.

    Så mitt tips är att inte stirra sig för blind på vilken krets som sitter i burken utan lyssna på den för att se vad du gillar och inte.

    D.

  22. #22
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själva AD omvandlaren spelar ju naturligtvis men den är absolut inte det enda i sgnalkedjan som spelar roll. De analoga bitarna gör ju en hel del skillnad också.
    D.
    Det är det som jag finner så lustigt; att det saknas en analog volymkontroll. Undrar hur många som sitter och lyssnar på 14 bitar med ett SNR på 60 dB...

  23. #23
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv så har jag moddat ett av mina 896HD kort och det var ju enbart de analoga bitarna de uppgradera och ljudkortet låter plötsligt klart bättre.

    Så mitt tips är att inte stirra sig för blind på vilken krets som sitter i burken utan lyssna på den för att se vad du gillar och inte.

    D.
    Sånt där tycker jag är galet knepigt. Hur skulle man närma sig ett sånt test? Hur jämförde du före och efter modden t.ex? Spelade du in före och efter och upprepade samma förhållanden(typ, cd spelare)?
    Jag vet att jag kan lura mig till vad som helst så jag litar inte för fem öre på mig själv. Vet jag om att den ena är "bättre" kommer jag säkert tycka det också. Så det enda som funkar för mig vore ett dubbelt blindtest och vem fan ska ta sig tid med det för mig och varför?

    Höjer jag volymen fem dB kommer jag ju uppleva det högre som "tydligare, luftigare, bättre" osv.

  24. #24
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Okej då, låt mig omformulera mig lite. Jag har två stycken 896HD kort och där det ena är moddat. De låte olika efter moddningen och jag tycker att det moddade har en ljudbild som tilltalar mig mer än det omoddade.

    Anledningen till att jag behöver många ingångar är inte att jag spelar in med många mickar samtidigt utan för att jag använder en del externa effekter under mixning. Eftersom dessa spelas in som processade ljudspår är det inte så svårt höra skillnad.

    Egentligen är ju inte detta så konstigt. Om man byter ut t.ex. ett rör eller en transformator i en hårdvaruburk så hör man ju skillnad på det ganska fort (oftast) så det är ju inte kostigt om man hör skillnad på andra analoga kretsar heller.

    Sedan håller jag med om att frågan om vad som är bättre eller sämre är extremt subjektivt. Min poäng var dock, gå ej på specifikationerna på AD och DA omvandlare, lyssna på ljudkortet istället för det är fler saker i ljudkedjan som spelar väldigt stor roll.


    D.

  25. #25
    sääfen
    sääfen är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har haft ett Emu 1820M ljudkort och det lät bra, men mitt Apogee Duet låter otroligt mycket bättre! Musiken låter mer naturlig mindre digital.

  26. #26
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sääfen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft ett Emu 1820M ljudkort och det lät bra, men mitt Apogee Duet låter otroligt mycket bättre! Musiken låter mer naturlig mindre digital.
    Läste på något forum att en nybliven Duet-ägare tyckte precis tvärt om så det verkar vara väldigt subtila skillnader. Det kan också bero på att han inte använde en riktig volympot.

    Vad styr du volymen med?

  27. #27
    peranders
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det som jag finner så lustigt; att det saknas en analog volymkontroll. Undrar hur många som sitter och lyssnar på 14 bitar med ett SNR på 60 dB...
    Har du dämpat signalen 60 dB så ligger disten fortfarande långt ner, under hörtröskeln vill jag påstå.

  28. #28
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peranders Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du dämpat signalen 60 dB så ligger disten fortfarande långt ner, under hörtröskeln vill jag påstå.
    Om du dämpar 60 dB på en Duet med den inbyggda (digitala) volymkontrollen så resulterar det i ett dynamiskt omfång (avstånd till brusgolvet) på ca 55 dB (om man antar att DAn presterar 115 dB vid 0 dBfs). Sen är det inte alls säkert att alla kommer märka att det bara är 14 bitar och att bruset ligger betydligt närmare signalen än vad den borde.

  29. #29
    peranders
    Jag vet inte riktigt vad vi pratar om. Är det dåligt att variera utsignalen digitalt?

  30. #30
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag misstänker att det är dåligt om man varierar signalstyrkan före en ~24-bitars D/A-omvandlare. då borde det ju bli x antal bitars tystnad ovanpå ljudet, som alltså "förlorar" detta bitdjup och får en sämre upplösning ut. Eller?

  31. #31
    peranders
    Men om man nu _lyssnar_ på en normal inspelning så lär man uppfatta ljudet tämligen bra vid väldigt låg volym eftersom kvantiseringsbruset ligger under hörtröskeln. Hur många bitar upplösning kan örat tillgodogöra sig vid ljudnivåer på kanske 50-60 dB? Hur svagt är detta ljud egentligen? Det är svag bakgrundsmusik.

  32. #32
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Om man sänker volymen innan DA-omvandlaren så degraderas ljudkvalitén drastiskt och en dyr bra omvandlare blir snabbt sämre än de billigaste skräpomvandlarna (när det gäller mätvärden) eftersom brusgolvet kommer att höjas drastiskt i förhållande till signalnivån och bitdjupet bli lägre än 16 bitar om man sänker volymen mer än 48 dB under 0.

    Det finns bara ett korrekt sätt att styra volym och det är med en analog potentiometer efter DA-omvandlaren (och helst en passiv steppad modell om man är riktig kräsen).

  33. #33
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...det knäppa är varför det inte finns fler som påtalar och ojar sig om att duetten är en bitcrusher-plug i hårdvara...? (de som nämnt det på gz verkar inte speciellt upprörda?)

  34. #34
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, det är mycket märkligt. Samtidigt tror jag inte det är någon som hör skillnad på 16 bitar och 24 bitar.

  35. #35
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    De som vet om det köper en passiv volym-pot. Dom som inte vet tror att det har värdens kvalité på utljudet...

  36. #36
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt inte bättre än t ex AK4395 som sitter i t ex EMU 0202 (995:-);

    http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/...k4395_f01e.pdf

    Apogee kanske riskerar sitt goda ryckte med denna produkt, med tanke på ovanstående och den digitala volymkontrollen…

    Japp, jag tror att de riskerar sitt goda rykte. Samma fälla som Focusrite gjorde med sin Platinum serie med compressorer/EQ:s mm. Man köper in Taiwan tillverkade billighetskretsar och sätter sin logga på. Tar 5000:- istället för 1995:- som Behringer med samma komponenter skulle ha tagit. Tyvärr finns det inga genvägar till det perfekta ljudet.

  37. #37
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Vilken typ av volymutgång är det egentligen på Duet'en.. ?

    .. enligt Apogee själva är det en digitalt styrd analog volymkontroll, så enligt dom förlorar man inte i ljudkvalité genom att använda den inbyggda volymkontrollen.

    Jag frågade Apogee och fick svar från två olika personer som sa detta:

    The output volume is fully managed in the analog domain. It is only digitally controlled.
    It is not necessary to buy or build an additional passive analogue volume control.


    och:

    The output encoder is digitally-controlled analog.

    Dock håller jag med om att det borde framgå i deras marknadsföringsmaterial, och i deras FAQ på siten.

    Tänkte bara framföra det, eftersom det varit så mycket diskussioner om det.

    .. hur som, jag är nöjd med mitt Duet-I/F, fantastiskt trevligt interface.

  38. #38
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .. enligt Apogee själva är det en digitalt styrd analog volymkontroll, så enligt dom förlorar man inte i ljudkvalité genom att använda den inbyggda volymkontrollen.

    Jag frågade Apogee och fick svar från två olika personer som sa detta:

    The output volume is fully managed in the analog domain. It is only digitally controlled.
    It is not necessary to buy or build an additional passive analogue volume control.


    och:

    The output encoder is digitally-controlled analog.

    Dock håller jag med om att det borde framgå i deras marknadsföringsmaterial, och i deras FAQ på siten.

    Tänkte bara framföra det, eftersom det varit så mycket diskussioner om det.

    .. hur som, jag är nöjd med mitt Duet-I/F, fantastiskt trevligt interface.
    Om det skulle vara en analog volym så skulle brusgolvet (från DA-omvandlaren) minska (och försvinna helt om man sänker till minimum) om man sänker volymen, men bruset är konstant i nivå oavsett volym. Detta tyder på att volymen styrs innan DA-omvandlare.

  39. #39
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    ...eller så kan man läsa sid 40 och framåt i PDFen om kretsen:

    http://www.datasheetcatalog.org/data.../1229261_1.pdf

    eller titta på illustrationen på första sidan.

  40. #40
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    ifall du inte tror mig:

    http://www.gearslutz.com/board/2050023-post877.html

    Undrar om Apogee medvetet ljuger eller om de helt enkelt inte vet (och vad är värst...)?

  41. #41
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    M:

    Kan du inte maila Apogee igen och höra vad de har att säga? Jag blir så nyfiken…
    Undrar hur volymen styrs i Ensemble?

  42. #42
    xon
    Lol..... Jag lånade ett apogee kort på musikbörsen och ab-áde det mot mitt motu ultralite. Helt omöjligt att höra skillnad. jag kan lägga upp ljudfil om ni är intresserad. Jag var sugen på apogee ( jag är lite svag för design som dom flesta här verkar vara.) men tyvärr blir de ingen affär. Nu vet jag att det är igentligen helt olika produkter med vitt skillda områden, men en ungefär samma prisklass. Men det vara bara ett ljud test , har ju så mycke surr om apogee ljudet. Men gamla motu står sig på den biten. Antar man måste upp i dyra grejer för att höra nån hisklig skillnad. Skulle vara roligt att prova ett Pro- tools system. Man åker väl på att låna hundra laxar då hahah..

    ha de gott alla glada.

  43. #43
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Duetten ljuder fint, tycker jag. Apples senaste interna ljudkort i de nya bärbara (kanske ända sen intel-flytten?) är ett skämt så plötsligt var jag för första gången "på allvar" tvungen att skaffa ett separat ljudkort (har haft det förr också, men då bara för att få optiskt ut, ljudet i övrigt har funkat tycker jag - utmaningen att göra musik är på annat håll, tycker jag...).

    Min MBP 17" (från April 2009) har en ljudkortslösning i stil med vad makari beskriver rörande mobiler här

    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att DA-omvandlare och hörlursförstärkare är vad som kommer göra störst skillnad. Jag vet inte hur det är med de nya Sony Ericsson men min W810i har volymkontrollen innan DA:n vilket leder till hörbart kvantiseringsbrus på låga nivåer.
    Där har vi det! Precis så funkar det inbyggda ljudkortet till min Macbook Pro 17"... Resultatet blir skitljud med brusiga "svansar" på ljudet när man har låg volym vid nattliga sessions. På högre volym hörs det inte alls. Det är mycket sämre ljud än på min PowerBook G4 17" (från 2005) vars ljudkort måste ha en annan konstruktion... Dessutom så stänger MBP 17":s ljudkort av sig efter någon minuts tystnad, antagligen i strömsparsyfte, ett "klick" hörs efter en stunds tystnad - också en ny irriterande egenhet...

    Enligt Gilbert 2 har också duetten en liknande lösning - men i så fall en extremt transparent variant som är helt ohörbar för mig i alla fall. Duetten låter riktigt bra! Ägnade några timmar första kvällen bara åt att återupptäcka min skivsamling...

  44. #44
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt Gilbert 2 har också duetten en liknande lösning - men i så fall en extremt transparent variant som är helt ohörbar för mig i alla fall. Duetten låter riktigt bra!
    Rättelse: Enligt Francis Vaughan:

    Gearslutz.com - View Single Post - Apogee Duet, professional two-channel firewire audio interface for the Mac

    så har Duet exakt samma volymreglering, d v s digitalt innan DA. Fortfarande helt ofattbart att Apogee tillåter detta på deras produkt!

    EDIT: Och ännu mer skrämmande att de ljuger (medvetet eller omedvetet) folk i ansiktet och påstår att volymen styrs analogt:

    http://www.99.se/1705699-post37.html
    Senast redigerat av Gilbert 2 den 2009-08-06 klockan 23:04.

  45. #45
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apples senaste interna ljudkort i de nya bärbara (kanske ända sen intel-flytten?) är ett skämt så plötsligt var jag för första gången "på allvar" tvungen att skaffa ett separat ljudkort (har haft det förr också, men då bara för att få optiskt ut, ljudet i övrigt har funkat tycker jag - utmaningen att göra musik är på annat håll, tycker jag...).
    [...]
    Där har vi det! Precis så funkar det inbyggda ljudkortet till min Macbook Pro 17"... Resultatet blir skitljud med brusiga "svansar" på ljudet när man har låg volym vid nattliga sessions. På högre volym hörs det inte alls. Det är mycket sämre ljud än på min PowerBook G4 17" (från 2005) vars ljudkort måste ha en annan konstruktion... Dessutom så stänger MBP 17":s ljudkort av sig efter någon minuts tystnad, antagligen i strömsparsyfte, ett "klick" hörs efter en stunds tystnad - också en ny irriterande egenhet...
    Ah! Pratade med en kompis om det där senast idag! Jag bytte i våras från en Powerbook G4 (från 2004) till en MacBook Pro 15" och har irriterat mig på att den nya datorn låter sämre än den gamla. Mina hörlurar är dock en ganska besvärlig last och jag har därför misstänkt att det kanske är där problemet ligger (dvs att min nya MBP har svårare att driva mina lurar än vad min PB hade), men då kanske hörlurarna är oskyldiga trots allt.

    Det är lite därför som jag följer den här och liknande trådar - jag stör mig på att den nya datorn låter så dåligt och jag har därför blivit sugen på att köpa ett externt ljudkort att använda vid musiklyssning.

  46. #46
    NiklasHS
    NiklasHS är inte uppkopplad
    NiklasHSs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså, jag har en Apogee Duet. Har dock inte kunnat använda den eftersom min dator dog. Sitter just nu och använder en PC med min Duet sittandes brevid helt nästan oanvänd i snart en månad. Det får mig bara att tänka på att Apogee inte stöder drivrutiner för Windows är ju egentligen skandal. Dom hade ju inte ens behövt skapa egna utan endast tillåta generiska drivrutiner eller något sådant.

  47. #47
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tycker det är helt rätt av Apogee att inte ha drivrutiner för Windows. Det är svårt att garantera någon slags kvalitet på sin produkt i det operativsystemet och med så varierande hårdvara. Produkten är ändå så nischad att de knappast förlorar något på att lägga undan stöd för uppenbart tekniskt underlägsna plattformer.

  48. #48
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft min i någon vecka nu. Låter jävligt bra, men mjukvaran är irriterande och kontrollratten är extremt oprecis och ger ifrån sig ett irriterande klickljud.

  49. #49
    Zimmerman
    Jag är mycket nöjd med Duet'en.

  50. #50
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Pratade med en kompis om det där senast idag! Jag bytte i våras från en Powerbook G4 (från 2004) till en MacBook Pro 15" och har irriterat mig på att den nya datorn låter sämre än den gamla.
    Snökatten innehåller möjligen en fix:
    The reader also notes that the update seems to improve support for his built-in hardware:

    It’s now possible to choose a higher sample rate and resolution for all inputs/outputs on the built-in sound card of my MacBook Pro early ‘08, which is pretty cool. Before there was clearly hearable, annoying digital fragments when playing back any sounds, especially on low volume – all magically gone, i don’t hear anymore noise.
    (från cdm, under rubriken "Updates to Audio MIDI Setup")

  51. #51
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag sitter också med ett nytt Duet som inte används då jag lyckades få en Macbook Unibody i present under de månader som Apple inte hade firewire i dem.

    Då min andra Mac (en iMac) har blivit designerad som officiell surfdator för familjen så ligger min Duet bara och väntar på att anvädas, jag kör det mesta på min fasta PC burk istället.

    Är det någon som är intresserad av en Duet så hojta till...

  52. #52
    jayplays
    jayplays är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Supernöjd med min Duet. Det enda jag saknar på den är midi.

  53. #53
    carlanders82
    carlanders82 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Unibodyn har väl fw800 och det finns adapters från fw800->fw400?

    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sitter också med ett nytt Duet som inte används då jag lyckades få en Macbook Unibody i present under de månader som Apple inte hade firewire i dem.

    Då min andra Mac (en iMac) har blivit designerad som officiell surfdator för familjen så ligger min Duet bara och väntar på att anvädas, jag kör det mesta på min fasta PC burk istället.

    Är det någon som är intresserad av en Duet så hojta till...

  54. #54
    Emm
    Emm är inte uppkopplad
    Emms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    I Duetten följer det med en FW800 till FW400 kabel. Man kan t.om beställa en gratis från deras hemsida om ens köpdatum faller inom en viss period.

    Grymt nöjd med min.

Liknande ämnen

  1. Fel på mitt Apogee Duet!?
    Av karl.harleman i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:08
  2. Apogee Duet
    Av wildem i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •