Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Externa synthar och logic studio

  1. #1
    Karl Johan
    Karl Johan är inte uppkopplad
    Karl Johans avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Externa synthar och logic studio

    Hej!
    Jag år omkring och väger tanken om att börja köra externa syntar istället för mjuka. Vad är dom stora nackdelarna, om det finns några?
    Jag tänker först och främst på om jag spelat in ett basljud från en ms2000 och sedan kommer på att jag vill göra lite ändringar. Finns det något sätt man kan spara inställningar i logic från en extern synth?

    / Karl Johan

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hej du!

    Det kan vara rätt drygt att gå tillbaks till en ren midisetup. Jag kör mycket med externa syntar och hårdvara, men jag spelar alltid in det som ljudspår. Idag kan man ju kvantisera och fixa med inspelat ljud nästan lika enkelt som med MIDI-data - med den stora fördelen att ens gamla låtar inte blir beroende av vilken hårdvara man ägde vid den tiden om man får för sig att mixa om materialet.

    Det går alltså utmärkt att MIDI-styra och bygga upp spår, men spara det som inspelad audio istället för att börja kladda med att dumpa SysEx och liknande. Mitt tips.

  3. #3
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Jag är oxå inne på detta spår. Har tidigare jobbat uteslutande med Live och gratispluggar, men kände mig starkt begränsad av att jobba med mus.

    Jag har egentligen samma fråga. Hur lägger jag upp arbetet nu? Jag tror också att man måste släppa idén om att alltid kunna gå tillbaka till ett MIDI-spår. Nu sparar jag inte ens ljuden jag rattat fram i syntarna utan kär lite på inspiration tills jag har något jag gillar. Men jag behöver ett seriösare ljudkort, med fler ingångar.

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tills vidare kan du ju spela in ett stereopar i taget till datorn och lägga allt i synk sedan. Funkar utmärkt, tar bara lite längre tid!

  5. #5
    Karl Johan
    Karl Johan är inte uppkopplad
    Karl Johans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går alltså utmärkt att MIDI-styra och bygga upp spår, men spara det som inspelad audio istället för att börja kladda med att dumpa SysEx och liknande. Mitt tips.
    Sounds like a plan!
    Lika bra att tvinga fram ideerna från start och köra på det istället för att ändra och ha sig.
    Det finns en ms-2000 pryl som kan öppnas i logics environment. Vad är det för nått, finns det för fler synthar?
    http://www.korg.com/service/downloadinfo.asp?DID=640

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Läste ett tips i en tidning nu senast som jag tyckte passade in: Om effekter (reverb/delay/...) är en central del av det syntljud du ska spela in, lämna kvar dem. Annars är tumregeln att lägga på effekterna i efterhand på audiospåren.

Liknande ämnen

  1. Externa effekter i Cubase studio 4
    Av Dr Dront i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 11:32
  2. Uppdatera Logic 7 till Logic Studio?
    Av Martin Pettersson i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 23:47
  3. Logic Studio FTW!
    Av batmannen i forum Logic
    Svar: 136
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 22:51
  4. Uppgradera Logic express 7 till Logic studio 8?
    Av daniel_hejhopp i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •