Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Billigare synth med många presets och bra klaviatur (och inget annat typ)

  1. #1
    brynolf

    Billigare synth med många presets och bra klaviatur (och inget annat typ)

    Hej igen

    Jag är på jakt efter en bra synth för att använda till att spela musik på. Jag har ingen vidare koll på hur allt funkar, men vad jag är ute efter är en synth som inte behöver ha osciliatorer och såna grejer, jag behöver bara en del välljudande presets t ex piano, orgel, stråkar osv. Det viktigaste är att de låter naturligt, för då får jag bäst inspiration. Men som sagt, jag behöver inte experimentera fram egna ljud (det kan man väl ändå göra via MIDI på datorn sen).

    Klaviaturen är också ganska viktig, jag föredrar halvvägda tangenter med anslagskänslighet. 5 eller 6 oktaver räcker. Aftertouch är inte nödvändigt, däremot vill man ju ha kontroller för transposition och sånt, men det är väl standard numera. Priset hade jag tänkt mig max 6000, men gärna mindre. Begagnat funkar också.

    Jag var och kollade in DLX music (på fridhemsgatan) idag, och de rekommenderade en Korg X50, som enligt mig lät kanon. Jag vill dock inte rusa iväg och impulsköpa innan jag kollat in hela utbudet. Vad sägs om denna synth och liknande?

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hmm... oscillatorerna kommer du nog inte undan om du vill ha något ljud ur den över huvud taget.

    En av de syntar jag tycker låter som klippt och skuren för dig är en Roland U-20. Den borde kosta max en tusenlapp. Men den är gammal och låter nog lite trött med dagens mått mätt. Jag skulle kollat in någon Roland XP-maskin och ladda den med en massa expansionskort. Jag har en rackmodell (JV-1080) som jag använder ungefär son du beskriver att bu vill göra.

  3. #3
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Alesis QS-serie är inte att förglömma, har en av de bättre klaviaturerna också!

  4. #4
    brynolf
    Vart kan man testa en Alesis QS synth?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Korg X50 är grym måste jag tillstå, den brädar lätt såna antikviteter som nämns av Parakeet och Zwopper, dessutom har den USB så du slipper ha ett extra midi-interface. Den har också en massa funktioner för att köra integrerat med datorn och sådär - bland annat editorprogram har jag för mig. Så jag håller med DLX - den är kanon.

  6. #6
    brynolf
    Ja, X50 låter mycket bra. Jag hittade även en Roland Juno D som kostar 4000 kr på thomann, vilken är av samma typ som X50, men lite billigare, då den är äldre? (den ser äldre ut i alla fall).

    Kontrollerna var väl lite enklare att förstå på den, jag har inte lyckats fatta X50n helt. Orgelljudet var väl aningen bättre på X50n, men Juno D har fler ljud, presets.

    Jag har redan MIDI interface på ljudkortet

  7. #7
    brynolf
    Nej, nu får det faktiskt ta och bli en X50, jag har redan väntat alldelles för länge på att låta hjärnan få spela piano. Den låter mycket bra som sagt, så om något år kan jag väl lägga upp mina alster här. Om tiden är på min sida

  8. #8
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    kör hårt , x50 låter bra tycker jag .. tangenterna är dock sladdriga och osköna om man ska va kräsen.

  9. #9
    Wilhelms avatar
    Senior
    Du skulle passat på att köpa min Roland XP-60. Den verkar vara ungefär vad du är ute efter.. det är skönt klaviatur på den... Den är inte så het numera så det tog ett tag att sälja, men 3500:- fick jag till slut. utan expansionerna. det borde gå att hitta en på vendoln för ungefär samma pris.

    EDIT:
    Såg att du bestämmt dig, så du kan bortse från vad jag skrev
    Senast redigerat av Wilhelm den 2007-11-13 klockan 22:51.

  10. #10
    brynolf
    Ja, tangenterna är inte de bästa, men jag tror det funkar ändå

Liknande ämnen

  1. Vilken synth har bäst klaviatur?
    Av Bullen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2017-06-01, 09:52
  2. midi klaviatur + synth?
    Av jockoma i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 17:44
  3. Många kanaler - och då menar jag många
    Av st@ffan.com i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 19:04
  4. Billigare Dell?
    Av avocade i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-06-30, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •