Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 687

Ämne: Ensoniq ESQ-1 hype

  1. #241
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    och som det verkar så kommer jag o kotten byta tillbaka, dvs jag får tillbaka min esq-1 o kotten får sitt nord rack. kommer sälja bort den då jag absolut inte har plats för såna åbäken längre. finns intresse så låt mig få veta det. lägger väl ut en annons när jag har den i min ägo igen men ändå.

  2. #242
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Behåll den sen vetja.

    Jag tror att in retrospect så var anledningen till att jag dumpade den - och SQ-80:n - mer att jag fick span på andra burkar än något egentligt missnöje med dem. Gräset på andra sidan... och så snavar man på taggtråden och står på huvet i diket. Reser sig upp och finner sig nersmord med gyttja och den där underbara som man vände sig bort ifrån den skuttar iväg, snabbare än man kan följa. Kanske hittar man ett av dess syskon senare... och en ny kärleksaffär kan blomma ut <3

  3. #243
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Samma här. Är det någon synth jag kommer vilja äga igen så är det en ESQ1 - förutom just nu pga platsbrist. Dom är ju varken små eller speciellt lätta.

    Jag ser framför mig den dag man ligger där på långvården och syster Rached säger att jag får bara ha EN synth på rummet - då kommer jag plinka på en ESQ1 tills mörkret lägger sig. För den har allt.

  4. #244
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    dream on lackan! nurse rached låter dig inte ha tillstymmelse till synth på rummet
    nä det är klart att man skulle kunna behålla den men var fan ska den få plats liksom?! har gått från egen studio till hörna i vardagsrummet o där är redan slagsmål om utrymmet.

  5. #245
    ekofest
    ekofest är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Bara för att förtydliga: Är det så att klaviaturet på plastversionen av ESQ-1an är "klickigt" och sämre än klaviaturet på metallvarianten?
    Är nämligen väldigt sugen på en ESQ-1

  6. #246
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    så är det men sanolikheten att rammla över en plast variant är rätt liten iom att de inte såldes många på denna sida atlanten. viktigare att kolla om den har expanderat seq minne och vilken os version samt extra minnes cartridge och tryckt manual.
    Senast redigerat av sallad den 2013-02-20 klockan 20:23. Anledning: typo

  7. #247
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den har allt.
    Nja, den har ju inte det ändå. Tänk en ESQ-1:a med pw, pwm och fm-modulering. Holy fuck!

  8. #248
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, den har ju inte det ändå. Tänk en ESQ-1:a med pw, pwm och fm-modulering. Holy fuck!
    Nädesåklart. Och den brygger ett riktigt uselt kaffe...

    Viss PWM-effekt har du ju i och med syncen+den tredje DCOn. Effekten tillsammans blir ju lite liknande. Det jag älskade med den var just att det gick att få den att låta som en analog gammal mono. Den är väldigt rå i sin grund tycker jag.

    Filtret hade ju gärna fått gå att feta till lite, men det var kanske detta som gjorde att jag på vissa sätt liknade den vid min Pro1...

  9. #249
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, den har ju inte det ändå. Tänk en ESQ-1:a med pw, pwm och fm-modulering. Holy fuck!
    Den har ju lite FM-stuk iom AM-grejen?

  10. #250
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nädesåklart. Och den brygger ett riktigt uselt kaffe...

    Viss PWM-effekt har du ju i och med syncen+den tredje DCOn. Effekten tillsammans blir ju lite liknande. Det jag älskade med den var just att det gick att få den att låta som en analog gammal mono. Den är väldigt rå i sin grund tycker jag.

    Filtret hade ju gärna fått gå att feta till lite, men det var kanske detta som gjorde att jag på vissa sätt liknade den vid min Pro1...
    What? Jag älskar filtret i ESQ och tycker det är hopplöst dåligt i P1. Samma filter beter sig dock vildare i Prophet 2000.

  11. #251
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju lite FM-stuk iom AM-grejen?
    Och AM-moduleringen är ju skitbra, men det är inte riktigt samma som FM. Inte sämre, men inte samma.

  12. #252
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What? Jag älskar filtret i ESQ och tycker det är hopplöst dåligt i P1. Samma filter beter sig dock vildare i Prophet 2000.
    Njae, jag tycker nog att ESQ1ans filter inte är dess starkaste kort. Jag kan tänka mig tio filter jag hellre använder i så fall, där Melitta nog är ett av dem. Lite för tunn och whimsey tycker jag nog.

    Det visste jag inte att 3379 sitter i P2000 också, men vad jag vill minnas är ju inte den något filtermonster heller imho (har iofs inte spelat på någon sedan -92). Men å andra sidan är jag en bortskämd Teisco-aficionado som jämför allt med Teiscos filter...

  13. #253
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njae, jag tycker nog att ESQ1ans filter inte är dess starkaste kort. Jag kan tänka mig tio filter jag hellre använder i så fall, där Melitta nog är ett av dem. Lite för tunn och whimsey tycker jag nog.

    Det visste jag inte att 3379 sitter i P2000 också, men vad jag vill minnas är ju inte den något filtermonster heller imho (har iofs inte spelat på någon sedan -92). Men å andra sidan är jag en bortskämd Teisco-aficionado som jämför allt med Teiscos filter...
    Oh herregud, P2000:s filter kan vara helt galet.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-02-20 klockan 23:36.

  14. #254
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Du har rätt, jag var lite för kategorisk. ESQ1 filtret är absolut bra, men vad jag menade var att det kanske är det som är mest "average" med tanke på att övriga specar är så himla feta (3 DCO, 3 LFO, 4 ENV med 7 parametrar osv osv).

    Filtret är ju mest normala om man säger så.

  15. #255
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Nu har jag fått ur tummen!

    Jag kan fixa senaste OS till ESQ-1 och SQ-80 om någon vill ha.

    EPROM senaste OS till ESQ1 eller SQ80: 150:-
    EPROM senaste OS till ESQ1/SQ80 med upplåsta "hidden waveforms": 200:-
    EPROM senaste OS till ESQ1/SQ80 med upplåsta "hidden waveforms", eget "greeting message" + egen ljudbank: 300:-

    Tjoa till om priserna är orimliga men det är lite pill och tar lite tid att programmera grejerna.

  16. #256
    deleted user
    Rekommenderar doktorns tjänster!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESQ-1_stampa.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	44248

    /nöjd kund

  17. #257
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rekommenderar doktorns tjänster!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESQ-1_stampa.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	44248

    /nöjd kund
    Bästa reklamen! <3

  18. #258
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Snyggt! Jag har ju länge velat ha detta på min ESQ-1 startskärm:

    d v s de två översta raderma...
    Ni visste väl att det är samma designer bakom ESQ-1 som bakom SID6581 - Bob Yannes.

  19. #259
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni visste väl att det är samma designer bakom ESQ-1 som bakom SID6581 - Bob Yannes.
    Jadå...och det hörs verkligen

  20. #260
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Lite som en Merge mellan SID och en Xpander... att den inte är poulärare än vad den är ,är faktiskt konstigt

  21. #261
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite som en Merge mellan SID och en Xpander... att den inte är poulärare än vad den är ,är faktiskt konstigt
    Kommer att blir det nu snart när jag lägger upp min nya all-ESQ-1 låt

  22. #262
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...... + egen ljudbank:......
    Vad betyder det? Är det egna ljud som presets när man gör en reset?


    lite ot men....

    Jag har två rm1x boxar, den ena med senaste os, den andra med gamla. Måste byta eproms för att uppatera. Går det att hämta data från den ena prommen och lägga in i den andra?

  23. #263
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer att blir det nu snart när jag lägger upp min nya all-ESQ-1 låt
    Ingen fara... jag lägger upp en av mina all-ESQ-1 låtar så blir den impopulär igen

  24. #264
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 filtret är absolut bra, men vad jag menade var att det kanske är det som är mest "average" med tanke på att övriga specar är så himla feta (3 DCO, 3 LFO, 4 ENV med 7 parametrar osv osv).

    Filtret är ju mest normala om man säger så.
    Jo de låter ju bara lite grann Oberheim. Rena skiten...

  25. #265
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    kroffe - ESQworkout.mp3

    Slängde ihop den här lilla truddelutten med ESQ-1an häromdan, gjorde en snabbmix nu.
    Sex spår inspelat i vändor mest för att kolla midi-styrning som jag inte använt på flera år på den här synthen, så ville bara testa lite. Lite effekter pålagda på vissa ljud med den härligt brusiga zoom 1201.

  26. #266
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    @Kroffe: Det där är en väldigt bra demo på exakt hur jag upplever ljudbilden i en ESQ1 (efter att ha ägt en i 20 år). Vissa av ljuden låter som exakta kopior av några jag rattat fram själv (simmonstrummorna t.ex).

    Snyggt!

  27. #267
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    hehe...simmonstrummorna är ju presetljudet och även "filterblippen".
    Men tack ändå.

  28. #268
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe...simmonstrummorna är ju presetljudet och även "filterblippen".
    Men tack ändå.
    Aha, jag hade aldrig presetljuden eftersom jag hade os 2.0 hela tiden (dvs det blir "Brass" när man resetar). Och när jag väl bytte till 3.5 så sålde jag den strax därefter. Mycket typiska ESQ1-ljud i låten hur som.

  29. #269
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag fått ur tummen!

    Jag kan fixa senaste OS till ESQ-1 och SQ-80 om någon vill ha.

    EPROM senaste OS till ESQ1 eller SQ80: 150:-
    EPROM senaste OS till ESQ1/SQ80 med upplåsta "hidden waveforms": 200:-
    EPROM senaste OS till ESQ1/SQ80 med upplåsta "hidden waveforms", eget "greeting message" + egen ljudbank: 300:-

    Tjoa till om priserna är orimliga men det är lite pill och tar lite tid att programmera grejerna.
    Berätta mer om hidden waveforms!

    Hur var det nu med ESQ-M, kan den också uppgraderas?
    Vilka krav eller s/n är det som gäller?

  30. #270
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kroffe - ESQworkout.mp3

    Slängde ihop den här lilla truddelutten med ESQ-1an häromdan, gjorde en snabbmix nu.
    Sex spår inspelat i vändor mest för att kolla midi-styrning som jag inte använt på flera år på den här synthen, så ville bara testa lite. Lite effekter pålagda på vissa ljud med den härligt brusiga zoom 1201.
    Nostalgi!
    Man känner igen karaktären - i alla fall nu när man vet vad det är för synt ;-)
    Jag tänker alltid moll7 när det gäller gamla esq1-stråkar och tror mig höra någon utan att kolla ordentligt.

  31. #271
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Berätta mer om hidden waveforms!

    Hur var det nu med ESQ-M, kan den också uppgraderas?
    Vilka krav eller s/n är det som gäller?
    http://www.buchty.net/ensoniq/index.html

    Där finns även mjukvaran där man kan baka sina egna eproms.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Jag har ju länge velat ha detta på min ESQ-1 startskärm:

    d v s de två översta raderma...
    Ni visste väl att det är samma designer bakom ESQ-1 som bakom SID6581 - Bob Yannes.
    Ta med den till EMS nästa gång så fixar vi lite!

  32. #272
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.buchty.net/ensoniq/index.html

    Där finns även mjukvaran där man kan baka sina egna eproms.
    Det går alltså inte att stoppa in i en ESQm om jag fattar rätt?

    Fast å andra sidan sade Lucarno tidigare i samma tråd när jag med min teflonhjärna ställde samma fråga:
    "ESQ-1-(EP)ROM i ESQm funkar obra afaik"

    Det var nog närmast huruvida det du säljer funkar i ESQm som jag undrade...
    Och då är svaret nej om jag förstår dig rätt.

    ==

    Hur låter de gömda vågfromerna?

  33. #273
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har brännare och kan bränna filerna som finns på länkade sidorna. Tar betalt för EPROM och några tior för tiden det tar att mecka med det.
    Det fungerar nog inte till ESQ-m.

    "So what does it sound like?

    Mostly, these hidden waveforms are quite unusable since the waveform changes drastically from one sample zone (8 keys) to another. But if you stay within a zone you can get very athmospheric, dense and noisy sounds - sometimes you hear the waves you already know but somewhat distorted, crackling or with a underlying hiss. If you are composing "ambient" music such as Future Sound of London (just to name an example I like very much) you might find these waveforms useful (especially when playing melodies you get some sort of rhythmic "wave sequencing" due to jumping between very different waves)."

    - - - Uppdaterad - - -

    Google är din vän:

    http://www.youtube.com/watch?v=5kzhOMruBt8

  34. #274
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Låter ju super..... ska bara hitta påen catchy öppningsfras så får du fan bränna en...... men det där med MIDI funktionerna... vilka CC grejjer å så får man?

  35. #275
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju super..... ska bara hitta påen catchy öppningsfras så får du fan bränna en...... men det där med MIDI funktionerna... vilka CC grejjer å så får man?
    Sorry att jag inte svarade på ditt PM Emu!

    Det blir inga nya CC funktioner utan det handlar mer om vad som är aktiverat när man slår på maskinen. Om du ofta sparar ljud i datorn och skickar sysex-dumpar så är det tradigt att behöva gå in och aktivera sysex varje gång. Kör du "allt på" så är allt på från boot. Förkonfigureringar för sådant du når via MIDI/STORAGE/MASTER sidorna.

  36. #276
    ekofest
    ekofest är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vill gärna ha senaste OS, men har ingen ESQ-1 ännu ;P
    Ursäkta en okunnig fråga men är en EPROM den där kassetten som man stoppar in i synthen, eller mailar du OSet och så får jag föra över via sysex?
    Sitter det utökade sequencerminnet i kasetten eller? Är det ens möjligt att utöka seq. minne efter köp?

    Hur tror ni ESQ-1 funkar med monomachine? Läste att man inte kan ändra ex cutoff i realtid med dataslidern. Kan man realtidsstyra ESQ-1 med midimeddelanden externt? (Kan ju vara rätt kul med joysticken)

    Jag borde egentligen lusläsa manualen, men upplever det lite jobbigt på skärmen.

  37. #277
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.buchty.net/ensoniq/index.html
    Där finns även mjukvaran där man kan baka sina egna eproms.
    Ta med den till EMS nästa gång så fixar vi lite!
    OK, it's a date! Blir lagom att byta batteri på den då också igen.

    Citat Ursprungligen postat av Ekofest
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tror ni ESQ-1 funkar med monomachine? Läste att man inte kan ändra ex cutoff i realtid med dataslidern. Kan man realtidsstyra ESQ-1 med midimeddelanden externt? (Kan ju vara rätt kul med joysticken)
    Du kan assina antingen modwheel (CC01) eller en annan valfri CC (som du ställer in i MASTER-menyn) mot cutoff om du vill sen är det bara att tweaka på.
    Senast redigerat av kroffe den 2013-02-23 klockan 11:34.

  38. #278
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, it's a date! Blir lagom att byta batteri på den då också igen.
    Om jag inte är helt nedgrottad i VCS3 så åker min SQ80 med för batteribyte också!

  39. #279
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av ekofest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill gärna ha senaste OS, men har ingen ESQ-1 ännu ;P
    Ursäkta en okunnig fråga men är en EPROM den där kassetten som man stoppar in i synthen, eller mailar du OSet och så får jag föra över via sysex?
    Sitter det utökade sequencerminnet i kasetten eller? Är det ens möjligt att utöka seq. minne efter köp?
    Nej, du får två stycken chip som du monterar. På min (tydligen ska detta vara lite olika) sitter de under tangenbordet, så det vara lite mekk med det. Rekommenderar att googla så att man gör rätt och inte förstör något. Finns bra beskrivningar på nätet.

    Jag fotade faktiskt chippen när de kom, när jag satt i dem och när jag drog igång synten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	eprom.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	44300

    (Nu finns det fyra chips där på första bilden, men det beror på att jag var lite testperson och fick med en extra uppsättning på köpet).

  40. #280
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har använt ESQ-1an vid skivinspelning nu i helgen och jävlar vad den levererar! Låter så fint digitalt och analogt, hur man vill.

  41. #281
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har använt ESQ-1an vid skivinspelning nu i helgen och jävlar vad den levererar! Låter så fint digitalt och analogt, hur man vill.
    Ja herregud vilken pärla det är. Finns med en hel del på nya albumet och ändå hade jag den bara typ under sista tredjedelen av inspelningarna. Bra på basar, t ex. Bland annat.

    - - - Uppdaterad - - -

    HYPE!!!!

  42. #282
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    HYPE!!!!
    Och snart får jag hem min första. Yippie!

  43. #283
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant, VFX-serien har mer gemensamt med EPS/ASR-serien.


    Efter att ha haft en ESQ-1 köpte jag mig en VFXsd i tron om att det var mer av allt. Dessvärre visade sig det vara helt fel
    Det enda som VFX:n fick ärva från ESQ-1 och SQ-80 var frontpanelen, med stor display och ”soft buttons”.

  44. #284
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda som VFX:n fick ärva från ESQ-1 och SQ-80 var frontpanelen, med stor display och ”soft buttons”.
    Fast färre knappar runt displayen (6 vs 10) med klickig funktion. Och sämre klav, men underbart cheesigt ljud visserligen...

  45. #285
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och snart får jag hem min första. Yippie!
    Grattis!

  46. #286
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Satt och höll på att rädda gamla saker från kassettband och hittade ett spår som jag gjorde för nästan 15 år sedan.
    Rubbet är gjort på ESQ1:an

    https://soundcloud.com/no73/the-esqape

  47. #287
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jäklar vad kladdigt och fint du fått CEM3379an att låta!

  48. #288
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag minns att jag flåsade över ESQ-1 specar när den kom. Det var verkligen nytt och imponerande!
    Har dock aldrig ägt eller ens testat nån, och idag känns den ganska överflödig i studion. Antar att VK-6 eller WS skulle fixa sådana ljud ganska lätt.

  49. #289
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Antaganden är INTE empiriska bevis!

  50. #290
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  51. #291

    Veteran
    Min ESQ1 har fått slita hårt, nu som sagt på vinden som en uttömd, slutkörd turnékeyboard. ESQ1an var med i mig i över 20 år innan den fick pensioneras, MIDI ut slutade att funka och dess sista uppgift som midiklaviatur blev därmed avslutad.
    Nog finns det en charm med ESQ1, men det är många andra syntar jag skulle välja före ESQ1.
    Senast redigerat av drloop den 2013-07-27 klockan 12:02.

  52. #292
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Verkar som nån annan hunnit före mig med att göra en detaljerad video på hur sequencern kan användas:

    https://youtu.be/tiHx8-MpCGE

  53. #293
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ball! Ska kika.

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som nån annan hunnit före mig med att göra en detaljerad video på hur sequencern kan användas:

    https://youtu.be/tiHx8-MpCGE

  54. #294
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag hämta en Esq-1 i malmö för en vecka sen. Jävligt rolig!

    Innan jag köpte den så lekte jag lite med SQL8 som ska vara någon vst klon av SQ80/ESQ-1. Men jag får inte till samma släpande detuning (tänk Boards of Canada) i ESQ-1 som i vst'n. Jag testade att ställa in alla reglage precis som i SQL8. Det kom nära men detuningen blev inte så organisk som i vst'n. Det som skillde sig i inställningarna va "breath" på lfo moduleringen, något som jag gissar finns på SQ80? Jag får inte till det som jag vill. Känns som jag testat alla jävla kombinationer på pitch och lfo moduleringen... Tips?

    Är det någon här som fått till något ljud med den där härliga boards of canada detuningen?

  55. #295
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hämta en Esq-1 i malmö för en vecka sen. Jävligt rolig!

    Är det någon här som fått till något ljud med den där härliga boards of canada detuningen?
    Jag har nog nåt sånt ljud i min. Kan försöka fixa ett ljudexempel.

  56. #296
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innan jag köpte den så lekte jag lite med SQL8 som ska vara någon vst klon av SQ80/ESQ-1. Men jag får inte till samma släpande detuning (tänk Boards of Canada) i ESQ-1 som i vst'n. Jag testade att ställa in alla reglage precis som i SQL8. Det kom nära men detuningen blev inte så organisk som i vst'n. Det som skillde sig i inställningarna va "breath" på lfo moduleringen, något som jag gissar finns på SQ80? Jag får inte till det som jag vill. Känns som jag testat alla jävla kombinationer på pitch och lfo moduleringen... Tips?

    Är det någon här som fått till något ljud med den där härliga boards of canada detuningen?
    På ESQ-1 och SQ-80 är XTRL det som motsvarar Breath och andra externa CC-meddelanden (denna parameter är ställbar). Läs sid 35:
    http://memi.de/~buchty/esq1/files/ESQ1-MANUAL_TOTAL.pdf

  57. #297
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Senast redigerat av kroffe den 2013-09-23 klockan 23:21.

  58. #298
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  59. #299
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Helknasig synth ju.

    http://soundcloud.com/haraldbjork/la...tember-between
    Låter ju som himlen går sönder när man styr en pulsevåg med pitchbend.

    ESQ-1 två tagningar, reverb+eko.

  60. #300
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kommer 2014 bli ESQ-1ans år?

    https://youtu.be/c2V0c3gPb2Q

Liknande ämnen

  1. Ensoniq EPS-16 plus
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-01-18, 10:16
  2. Ensoniq SQ-80
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 20:59
  3. Hype
    Av Algiiz i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •