Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 7 8 9 10 11 12 SistaSista
Resultat 601 till 660 av 687

Ämne: Ensoniq ESQ-1 hype

  1. #601
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med en video som visar plast-versionen av ESQ-1an också:
    https://youtu.be/3QDCbpK9TAo

    Den är ju riktigt snygg den också! Måste man ha båda nu?
    Kan inte ESQ-1:an göra andra ljud, eller har det gått inflation i synthpads-demandet?! (Men det låter bra t.ex. @08:48.) Den plastiga hade jag hört talas om men inte sett tidigare, metallversionen är finare på alla sätt.

  2. #602
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Så ledsen att min slutade fungera. Borde ha kostat på mig en reparation istället för att slumpa iväg den.

  3. #603
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så ledsen att min slutade fungera. Borde ha kostat på mig en reparation istället för att slumpa iväg den.
    För det den reparationen skulle kostat kan jag lugna dig med att du kan köpa två fungerande. Eller tre. Du gjorde en kanondeal.

    ESQ1 har en akilleshäl grande, och det är Keyboard-encoder chippet. Det ligger ett sådant chip på Reverb nu för 1800:-. Men normalt är de helt omöjliga att hitta.

    För att öht få den att fungera köpte jag en annan ickefungerande och slog ihop till en fungerande, och sålde delarna som skrot till en kille i Spanien.

    Massa meck och strul för en synt som går att hitta begagnad för 3-4k. Så gräm dig icke.

  4. #604
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Vill egentligen inte dissa men vill vara lite motpart i diskussionen för de som aldrig testat en ESQ-1 och dras med i hypen.
    Blir säkert många påhopp när jag skriver detta och jag kommer inte ta mig tid att försvara mig, det är bara min personliga uppfattning

    ESQ-1 måste ha varit fantastisk när den kom ut men idag så är det enda jag går igång på själva designen (superfulsnygg!) och det smarta gränssnittet (extremt logiskt och lättarbetat).
    Har haft både ESQ-1 och SQ-80 ett längre tag och är glad att jag sålt dem.
    Klaviaturen på ESQ-1 är ok men lite stum och halvtråkig, saknar dessutom aftertouch.
    På SQ-80 med det beryktade poly-ATn så låter och klickar det så fruktansvärt så det är nästintill ospelbart.
    Ljudmässigt låter de oftast väldigt nasalt och själlöst, varken med någon botten eller "hifi" i de högre frekvenserna.
    Självklart kan några klassiska metalliska pads och "Adamski-bas" sticka ut och vara trevliga men i överlag så låter den mest daterad på ett dåligt sätt. Det är en av få synthar (som jag ägt en längre tid) som jag inte blivit inspirerad av och spelat in låtar med.

    Jag ser det som är nytt idag som mycket mer prisvärda och attraktivare alternativ (allt från Sequentials nya Take 5 och Novations produkter till Hydrasynth och liknande).

  5. #605
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För det den reparationen skulle kostat kan jag lugna dig med att du kan köpa två fungerande. Eller tre. Du gjorde en kanondeal.

    ESQ1 har en akilleshäl grande, och det är Keyboard-encoder chippet. Det ligger ett sådant chip på Reverb nu för 1800:-. Men normalt är de helt omöjliga att hitta.

    För att öht få den att fungera köpte jag en annan ickefungerande och slog ihop till en fungerande, och sålde delarna som skrot till en kille i Spanien.

    Massa meck och strul för en synt som går att hitta begagnad för 3-4k. Så gräm dig icke.
    Allright, kul att få lite feedback! Men vad tråkigt att det blev så svårlagat för dig

  6. #606
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad tråkigt att det blev så svårlagat för dig
    Det är lugnt, så är det med reparationer. Det kunde ju varit en del som var enkel att hitta också. Lite grisen-i-säcken ibland...

    Ville mest bara meddela så att du kan sluta gräma dig över den försäljningen.

  7. #607
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Körljudet/samplingen är ju outstanding. Lyssna på alla 40x presets nedan, det finns flera som är bra. https://www.synthmania.com/esq-1.htm

  8. #608

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill egentligen inte dissa men vill vara lite motpart i diskussionen för de som aldrig testat en ESQ-1 och dras med i hypen.
    Blir säkert många påhopp när jag skriver detta och jag kommer inte ta mig tid att försvara mig, det är bara min personliga uppfattning

    ESQ-1 måste ha varit fantastisk när den kom ut men idag så är det enda jag går igång på själva designen (superfulsnygg!) och det smarta gränssnittet (extremt logiskt och lättarbetat).
    Har haft både ESQ-1 och SQ-80 ett längre tag och är glad att jag sålt dem.
    Klaviaturen på ESQ-1 är ok men lite stum och halvtråkig, saknar dessutom aftertouch.
    På SQ-80 med det beryktade poly-ATn så låter och klickar det så fruktansvärt så det är nästintill ospelbart.
    Ljudmässigt låter de oftast väldigt nasalt och själlöst, varken med någon botten eller "hifi" i de högre frekvenserna.
    Självklart kan några klassiska metalliska pads och "Adamski-bas" sticka ut och vara trevliga men i överlag så låter den mest daterad på ett dåligt sätt. Det är en av få synthar (som jag ägt en längre tid) som jag inte blivit inspirerad av och spelat in låtar med.

    Jag ser det som är nytt idag som mycket mer prisvärda och attraktivare alternativ (allt från Sequentials nya Take 5 och Novations produkter till Hydrasynth och liknande).
    Håller helt med. En ganska trött synt egentligen. Men den hade för sin tid och budget riktigt bra modulations kapabiliteter som de flesta inte verkar använda.
    Man får inte heller glömma att det är tre oscillatorer per röst.
    Senast redigerat av drloop den 2021-12-05 klockan 17:59.

  9. #609
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 har en akilleshäl grande, och det är Keyboard-encoder chippet. Det ligger ett sådant chip på Reverb nu för 1800:-. Men normalt är de helt omöjliga att hitta.
    Intressant, har aldrig stött på nån ESQ-1 med just detta problem. Men en snabb googling på R6500/11 så pekade mig åt detta hållet:
    https://forum.vintagesynth.com/viewtopic.php?t=96950

    Så visst verkar det finnas ett behov av ett ersättningschip.

    Jag har lite hatkärlek till ESQ-1 eftersom den låter fantastiskt men samtidigt gör CEM3379/3360 att den låter väldigt distinkt lo-fi. Av samma anledning gillar jag också Mirage, så härligt gritty!


    https://youtu.be/CYMWRN0PS7I
    Senast redigerat av kroffe den 2021-12-05 klockan 18:04.

  10. #610
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Man kan väl panorera (med modulation) varje oscillator separat. Det ger ganska intressanta stereomöjligheter för den som vill bada i breda pads. Rätt ovanligt egenskap från den tiden eller?

  11. #611
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan väl panorera (med modulation) varje oscillator separat. Det ger ganska intressanta stereomöjligheter för den som vill bada i breda pads. Rätt ovanligt egenskap från den tiden eller?
    Nej, stämmer inte. Men varje röst (som innehåller tre oscillatorer, DCOs) kan pannas dynamiskt. 8 röster har den.

  12. #612
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, stämmer inte. Men varje röst (som innehåller tre oscillatorer, DCOs) kan pannas dynamiskt. 8 röster har den.
    Just det, varje röst var det. Men man kunde stacka i något multiläge så att en ton fick två röster och därmed skapa väldigt stereobreda ljud. Jag minns att jag gjorde det men det kanske krävde trix med midikanaler, kommer inte ihåg. Det var på ESQ-M.

  13. #613
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så visst verkar det finnas ett behov av ett ersättningschip.
    Ja, jag kan lugnt säga att jag vände på alla stenar förra året efter jag köpte Särkvarks ESQ1'a. Inte ens Rainer Buchty hade några tips eller kunde hjälpa mig hitta något.

    Du har ju två liknande chip i ESQ1'an som kan ställa till det om de pajar:

    Dels 138065002b eller 6500/2 som du är inne på, som även finns som Rockwell R1120-12 som är Keyboard Controllern.

    Men sedan har den även 138065003 eller 6500/3, som även finns som Rockwell R1121-11 som är Display Controllern.

    Inget av dessa verkar speciellt känsliga, men OM de går sönder är de grymt svåra att hitta. I mitt fall var det som sagt en annan sliten, död ESQ1 som fick fungera som organdonator.

  14. #614
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det, varje röst var det. Men man kunde stacka i något multiläge så att en ton fick två röster och därmed skapa väldigt stereobreda ljud. Jag minns att jag gjorde det men det kanske krävde trix med midikanaler, kommer inte ihåg. Det var på ESQ-M.
    Det stämmer, med layers kan man göra feta stråkmaskins ensemble effekter i med fyra röster i stereo t ex:
    ESQ-1 Solina.mp3

  15. #615
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med en video som visar plast-versionen av ESQ-1an också:

    Den är ju riktigt snygg den också! Måste man ha båda nu?
    Ja, lite Oberheimkänsla med den randiga panelen. Har läst att plastversionen inte rekommenderas, men kanske inte är nån skillnad. Jag har aldrig sett nån i verkligeten eller till salu i Sverige, så den verkar vara rätt ovanlig. Är det samma klav så. Gillade klavet på den jag hade riktigt mycket. Blir alltid lite sugen på att skaffa en igen

  16. #616
    saanto
    saanto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta var min 3:e synt jag köpte som ungdon precis när den kom till Sverige. Jag hade givetvis sålt de tidigare syntarna för att ha råd. Den hade massa buggar och seqencern var i princip oanvändbar med alla sina buggar. Jag fick uppgraderat firmwaren (prombyte) så det blev bättre.
    Jag lade ner massa tid och gjorde bra ljud. Den har ett riktigt bra UI. minns att om man pitchade upp någon oscillator rejält så fick man metalliska alliasing ljud som man med en kort envelope kunde skapa intressanta anslagsljud lite som principen hos D50
    Kul synt som hade varit intressant att bekanta sig med igen!

  17. #617
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer, med layers kan man göra feta stråkmaskins ensemble effekter i med fyra röster i stereo t ex:
    ESQ-1 Solina.mp3
    Låter fint, det hade behövts 3-4 röster till om man inte samplar förstås. (Hur många har stråkisarna normalt, 6x?)

    Har en ESQ-1a ståendes på högkant, vilket backup-batteri ska det vara, ett vanligt cr2032 eller en otäck 3,6 V acc? (Det lutar åt det senare, har för mig att den sitter bra placerad dock). Orkar inte duckduckgoa ... och forumet är väl till för att användas.

  18. #618
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en ESQ-1a ståendes på högkant, vilket backup-batteri ska det vara, ett vanligt cr2032 eller en otäck 3,6 V acc? (Det lutar åt det senare, har för mig att den sitter bra placerad dock). Orkar inte duckduckgoa ... och forumet är väl till för att användas.
    Går bra att byta ut till ett CR2032 i batterihållare. Kör jag!

  19. #619
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går bra att byta ut till ett CR2032 i batterihållare. Kör jag!
    Tack, CR is it, har även lödbens-CR men inga hållare. Det blir ganska bra ändå.

  20. #620
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Är det möjlgt att starta den interna sequencern via midi?

    /edt

    svar ja
    Senast redigerat av readyletsgo den 2021-12-29 klockan 21:07.

  21. #621
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Kanske old news för vissa, men tydligen kan man bygga om sin ESQ-M (ESQ-1 i rack) till en SQ-80.
    Jag gjorde massvis med musik med min ESQ-1 i tonåren, men vet faktiskt inte hur den står sig mig SQ-80. Vad är skillnaden?

    Här står det mer om hur man förvandlar ESQ-M till SQ-80.


  22. #622
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    SQ-80 vs ESQ-1 syntes engine:
    Compared to the ESQ-1, the SQ-80 includes 43 additional waveforms (including five drumkits), an enhanced sequencer, and a floppy disk drive for storing patches and sequences. Synthesis-wise, the SQ-80 introduced the so-called 2nd Release, a low-cost solution to simulate reverb-like effects.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ensoniq_SQ-80

  23. #623
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter fint, det hade behövts 3-4 röster till om man inte samplar förstås. (Hur många har stråkisarna normalt, 6x?)
    Du behöver flera ESQ!! Den har ett finurligt overflow-läge där den skickar vidare midinoter på utgången till nästa ESQ-1 så ju fler ESQ-1or desto fler tillgängliga röster.

  24. #624
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver flera ESQ!! Den har ett finurligt overflow-läge där den skickar vidare midinoter på utgången till nästa ESQ-1 så ju fler ESQ-1or desto fler tillgängliga röster.
    Kände inte till funktionen, har väl använt ESQ1:an för lite. (Imponerades av det postade Solina-layerljudet.) Ja man behöver sedan generellt alltid två exemplar, eller helst tre då det är bra att även ha en reserv/backupmaskin.
    (Och jädrar, där bumpades samtidigt min okunskap angående stråkmaskiner, har dock läst på. )

  25. #625
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, älskar detta!
    Recorded and played, (badly), by Steven Templar January 1991 using an Ensoniq ESQ-1 synthesiser recording onto a portable cassette tape recorder.

    https://youtu.be/bDz2aGfjYTo

  26. #626
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, älskar detta!


    https://youtu.be/bDz2aGfjYTo
    Klockren, med kassettbruspump o allt. Musikaliskt tycker jag den är lyckad, den skulle funka med Midges sång och skulle då låta bra mycket bättre än Steve Stranges sorgliga sentida versioner.

    Mycket välbekanta esq-klanger, nostalgi. Det enda jag inte gillar är ”virveltrumman”, den blev inte bra. Matt och meningslös.

  27. #627
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket välbekanta esq-klanger, nostalgi.
    +1, den där "feta" baskaggen går inte av för hackor, den känner man igen. Och kör-ljudet sedan!

  28. #628
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, den där "feta" baskaggen går inte av för hackor, den känner man igen. Och kör-ljudet sedan!
    Vem behöver en PPG?

  29. #629
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Låter lite som att man spelat in med brusreducering och sen inte har det på vid uppspelning?

  30. #630
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter lite som att man spelat in med brusreducering och sen inte har det på vid uppspelning?
    Ja, faktiskt.

    När jag digitaliserade några kassettportagrejer hade jag inte tillgång till originalet som hade dolby utan en Tascam med dbx, som absolut inte gick att använda. Istället körde jag utan brusreducering kanalerna en och en genom en "plugin" i WinAmp som simulerade dolby. Efter lite kalibrering blev det rätt bra men det var ett helvetiskt meck. Pluginen var definitivt inte sanktionerad av dolby.

  31. #631
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grymt! Hade inte hört Factory demon till ESQ-1an nånsin tidigare:

    https://youtu.be/bOMeLVivTEY

  32. #632
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har en preset på min ESQ-1 som heter ”Cool”…

    Den låter exakt som visslingen i Frankie Knuckles ”whistle song”.
    Finns det någon info om vilken synth Frankie använde?

  33. #633
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

  34. #634
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Låter verkligen likt.
    Mirage kanske hade en vissling som del av sitt factory bibliotek också, men hittar inget vid googling...

  35. #635
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter verkligen likt.
    Mirage kanske hade en vissling som del av sitt factory bibliotek också, men hittar inget vid googling...
    Ja, tycker det låter skevare än sampling? Odistinkt och syntetiskt?

  36. #636
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jag hade förmånen att ha en ESQ-1 (den billiga plastversionen) tillsammans med Oberheim OB-Xa (!) Minns att jag tyckte att de två kompletterade varandra fantastiskt. När ett ESQ-ljud behövde lite "fräs" så bistod OB-Xa etc... En digital kör ifrån ESQ-1 fullkomligt skimrade med lite väl vald in mixning av Ob...

    Började fundera på denna kombo häromdagen faktiskt. Tyvärr är ESQ-1:an är såld sedan länge och planen - att skaffa en metall ESQ-1 blev tyvärr aldrig av...

    OB-Xa:n? - Har kvar. Dock stående i case med minnet borttappat och behov av översyn...

    Mitt i all denna misär kom jag faktiskt på att jag har en Kawai K3... Förlåt. Glider kanske rejält ifrån ämnet här... Men borde inte K3:an kunna göra ungefär samma sak som ESQ-1:an tillsammans med en framtida återuppväckt OB-Xa?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-01-09 klockan 14:58.

  37. #637
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Dan före dan gjorde jag en drone baserad på ett gäng hängande midinoter i min ESQm. Den något pinsamma historien som ligger bakom grundmaterialet finns dokumenterad här…
    https://www.99musik.se/showthread.ph...86#post3684786

    https://on.soundcloud.com/cYKpQJZFe2KiSTcT6

  38. #638
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur kan jag missat att posta den här?!?

    https://youtu.be/7a0UH04K1jo

    Ett måste att se!
    (Johnny Morgan som gjort videon känner vi från spel-soundtrack som t ex SSX)
    Senast redigerat av kroffe den 2023-01-10 klockan 17:05.

  39. #639
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Fan, nu fick jag gas på ESQ1. Vad får man ge för en fungerande idag?

    Edit: Finns en på vend för 6000 kr. Sorry, men gasen försvann.

  40. #640
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, nu fick jag gas på ESQ1. Vad får man ge för en fungerande idag?

    Edit: Finns en på vend för 6000 kr. Sorry, men gasen försvann.
    ESQ1 och SQ80 är väldigt mycket synt och bräcker mängder av nyproducerade syntar i den teknisk specifikationen. Men själv tycker jag att 6 kkr är lite väl mycket för just en ESQ1:a. De som jag har haft har jag både köpt och sålt för omkring 3,5 kkr. Sista blev en plusaffär för mig, då jag köpte den för 2,8 och sålde nästa lika snabbt för 3,5. Men det var för nästan 10 år sedan.

  41. #641
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan jag missat att posta den här?!?

    https://youtu.be/7a0UH04K1jo

    Ett måste att se!
    (Johnny Morgan som gjort videon känner vi från spel-soundtrack som t ex SSX)
    Men när han säger att ESQ-1 kör single cycle waveforms similiar to how the PPG or DX-7 worked. Stämmer det?
    DX-7 kör inte med samplingar. Eller är det något begrepp jag missar?

    Här: https://youtu.be/7a0UH04K1jo?t=262

  42. #642
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men när han säger att ESQ-1 kör single cycle waveforms similiar to how the PPG or DX-7 worked. Stämmer det?
    DX-7 kör inte med samplingar. Eller är det något begrepp jag missar?
    Här: https://youtu.be/7a0UH04K1jo?t=262
    Om man ska vara nogrann så kör DX7 också single cycle waveforms, ja - den läser sina sinusvågor ur en vågformstabell (lookup table):

    The DX7 generates its waveforms from a digital sine wave, so producing a high-accuracy value rapidly is key to the synthesizer's performance. By examining the ROM and associated circuitry, I could obtain the exact values that the DX7 uses for the log-sine function. The ROM provides one quarter of the sine wave and the other quarters are formed by symmetry.
    https://www.righto.com/2021/12/yamah...-part-iii.html

  43. #643
    marvingain
    marvingain är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte om det redan postats, men jag hittade aldrig ett bättre preset-pack till min ESQ-1 än detta:


    https://youtu.be/CXhHwNBqPyw

    Tips till er som har den kvar som dörrstopp etc...

  44. #644
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Då var en ESQ-1a inköpt! Ska byta batteri, är det denna hållaren jag ska ha?
    https://www.elfa.se/sv/batterihallar...=50&track=true

  45. #645
    AntonEriiksson
    AntonEriiksson är inte uppkopplad
    AntonEriikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  46. #646
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Du kan använda lite vad som helst så länge det blir 3V. Fördelen med Antons batteri (CR123) är att du inte behöver byta det lika ofta som ett CR2032 knappcellsbatteri som du själv är inne på. Själv använde jag en dubbelhållare som jag hade liggande och två st 1,5V litium-AA. Men använd en hållare av något slag, löd inte direkt på batteriet.

  47. #647
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack! Det blir en sån!

  48. #648
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Finns det något vettigt plugin för ESQ1 idag? Som funkar till MAC? Där factory ljuden finns med?

  49. #649
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något vettigt plugin för ESQ1 idag? Som funkar till MAC? Där factory ljuden finns med?
    tveksamt om det är drifter-skick dock...

    https://youtu.be/3cr8JwdKuLs

  50. #650
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Aj. Den enda patchen jag behövde för stunden för ett jobb lät inte alls spot on. "MIXED"... körljudet vid 4:08.


    https://www.synthmania.com/Ensoniq%2...INT1/MIXED.mp3

    Hittade detta i kommentarerna:
    "MIXED & K+SIMS are layered patches (I imagine someone has saved them un-layered for the Internet). Does Arturia have any provision for layered patches besides doing it manually with multiple instances? IMO the split/layer capability is a key sound design discriminator.

    Also, WAVBEL is a gorgeous bit of programming, as are a number of these."

  51. #651
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag har nyligen kommit till insikt att läsa en gammal recension av ett instrument du kan väldigt väl, ändå kan ge dig nya insikter och vinklar på något väldigt bekant. Så därför varsågod - Ensoniq ESQ-1 recenserad i Electronics & Music Maker, August 1986:

    http://www.muzines.co.uk/articles/central-control/1945

  52. #652
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Den recensionen gör ju att man vill ha en igen... fast den saknar ju pwm

  53. #653
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    En dag ska jag ha en ESQ-1.

  54. #654
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den recensionen gör ju att man vill ha en igen... fast den saknar ju pwm
    PWM kan du lätt fuska med synk, särskilt när du har lyxen med tre DCOs per röst.

  55. #655
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ESQ1 är faktiskt enda synten jag numer har vintage-skräck inför.

    Innan det finns kloner på de två extremt ovanliga controller chipen (138065002 och 138065003) kommer jag aldrig våga äga en igen. Inte efter mina "äventyr" sist.

    En MKS80 rev5 känns helt framtids-säkrad i jämförelse...

  56. #656
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 är faktiskt enda synten jag numer har vintage-skräck inför.

    Innan det finns kloner på de två extremt ovanliga controller chipen (138065002 och 138065003) kommer jag aldrig våga äga en igen. Inte efter mina "äventyr" sist.

    En MKS80 rev5 känns helt framtids-säkrad i jämförelse...
    MKS-80 är lite av en dröm för mig, särskilt nu när Colin (Sequentix osv) har sin mod/upgradering på gång, om den nu blir tillgänglig en dag.

    Inte min mening att gå helt utanför trådämnet, så kan tillägga att ESQ-1 är även den en sån där gammal dröm för min del. Varit nära men aldrig haft en, eller någon Ensoniq för den delen.

  57. #657
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MKS-80 är lite av en dröm för mig...
    Rev4 är fantastisk, enda Roland-polyn jag har kvar. Känns helt trygg att äga med 3340-oscillatorer och IR3109-filter som fortfarande finns att få tag på relativt enkelt.

    Rev5 däremot är säkert fantastisk, men med sina IR3R03-oscillator och IR3R05-filter sitter man ju på ett smältande isberg...

    ...lite som att äga en ESQ1, för att få tillbaks det hela on topic...

  58. #658
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 är faktiskt enda synten jag numer har vintage-skräck inför.

    Innan det finns kloner på de två extremt ovanliga controller chipen (138065002 och 138065003) kommer jag aldrig våga äga en igen. Inte efter mina "äventyr" sist.

    En MKS80 rev5 känns helt framtids-säkrad i jämförelse...
    Vad gör de chippen? Verkar sitta i flera ensoniqmodeller. Är din känsla att de ofta går sönder eller mer en obekvämhet över att eventuellt kanske om jag har otur så går den sönder?

  59. #659
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör de chippen? Verkar sitta i flera ensoniqmodeller. Är din känsla att de ofta går sönder eller mer en obekvämhet över att eventuellt kanske om jag har otur så går den sönder?
    Det är olika controller-chip i olika modeller, men dessa delar ESQ1 med SQ80 och de två verkar vara de enda på planeten som gör det. Mirage har t.ex andra controllerchip, men i samma serie.

    Det ena är kbd-controller och det andra är screen-controller. Och utan dessa dör respektive del. Jag minns inte nu på rak arm om midi fortfarande fungerade när kbd-controller var dött, men i mitt fall hade jag sådan tur att jag hittade ett rostigt ESQ1-as på eBay som var fysiskt trasig men där chippen fungerade.

    Jag tror absolut inte att dessa är känsligare än andra chip, men just OM de går sönder så är de svårare att hitta än ett envelope-chip till en Jupiter8, eller oscillator till en MKS80 rev5.

  60. #660
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Just kybdchippet borde ju bara vara nån mux / latch?

Liknande ämnen

  1. Ensoniq EPS-16 plus
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-01-18, 10:16
  2. Ensoniq SQ-80
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 20:59
  3. Hype
    Av Algiiz i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •