Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: "standardförfarande" vid inspelning/utsändning av tal? (effekter)

  1. #1
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    "standardförfarande" vid inspelning/utsändning av tal? (effekter)

    Hej,
    finns det några standardgrejer man alltid bör tänka på när man spelar in tal i "radiostuk"?

    Jag vet att jag får en hel yrkeskår att vrida sig i sina gravar nu när jag söker efter enkla svar på avancerade ljudtekniker-ämnen.... men låt mig specifiera lite:

    Vi sänder/spelar in tal, och i dagsläget går det väldigt obehandlat i processen. Talas in i en MXL kondensatormick, genom en Behringer preamp utan nån direkt processing, och sen rätt in i ljudkortet och vidare till Sony Vegas.

    Jag vet att vid sånginspelning så är det väl så att man i princip alltid har lite kompressor, lite reverb. Rätta mig om jag har fel.

    Min gissning här är att man skulle kunna lägga in en de-esser samt en kompressor. Fler förslag?

    Jag gissar att "ordningen" på effekter av den här typen är viktig?

  2. #2
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    *bump*

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har sänt lite närradio. Dom körde en mic rakt in i en broadcastmixer utan varken EQ eller effektpålägg. När jag kom dit tog jag med mig en Alesis 3630 som jag körde som en hård limiter med mjukt knä och körde ganska mycket hängmatta på EQ'n, och helt plötsligt kunde folk höra vad som sas i radion fast den bara stod och skvalade i ett hörn.

    Min mening om radioröster är att dom ska vara lättlyssnade med kompression och förskönande EQ men inte "NRJ komprimerade" så att det låter som om dom läspar.

    Ordningen beror lite på vad du har tillgängligt. Det optimala i min mening är gate->kompressor->EQ->limiter. Utan limiter: gate->EQ->kompressor. De-esser ska inte behövas om man har en bra mic och puffskydd och pratar i korrekt vinkel mot membranet.

  4. #4
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Tack för svaret!

Liknande ämnen

  1. Konnekt 8 stödjer inte "what you hear"-inspelning?
    Av Dana i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 19:25
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  3. Saffire LE "What you hear" / live inspelning
    Av mitch_murder i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:24
  4. "Biljud" i datorn vid inspelning
    Av non is bettter i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •