Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Hur tolkar ni Autechre?

  1. #1
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior

    Hur tolkar ni Autechre?

    Bland det svåraste som finns måste väl vara att förklara för någon som normalt inte lyssnar på elektronisk musik varför Autechre är bra?
    Ja, det är t o m svårt för vissa som lyssnar på elektroniskt därför att den musiken trots allt är traditionell.
    Ex. Autechre har ju inget gemensamt med Alphaville, eller Jarre!

    Nä, man får nog lämna det tekniska här och fråga sig: Hur kan man tycka att Autechre är bra musik?

    Jag brukar säga så här:
    När jag var trött på all musik, jag tyckte att allt nytt var upprepning av gamla grejjer, då upptäckte jag Autechre.
    Vilken befrielse! Det FINNS nya sätt att göra musik på!
    Det är inte över ännu!
    Autechre är musik för folk som har tröttnat på musik!

    Jag har alla Autechres skivor, och jag undrar SÅ hur dom gör???
    Finns det ingen YouTubedokumentär med dom?
    Senast redigerat av the örjan den 2007-10-02 klockan 23:17.

  2. #2
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Musik som låter som BBS:er och andra modernare protokoll tolkar jag nog autechre som. Det går rakt in i datahjärnan liksom.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det som gör Autechre så bra är att de i grunden har ganska tradtionella värderingar som sen appliceras i en väldigt hård redigerad, automatiserad och elektronisk ljudbild. Men den musikliska själen lyser igenom, det är människomusik. Det är därför jag gillar Autchre.

  4. #4
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    kroffe said it all - jag kan bara lägga till: tolka?!? världens bästa band - det hörs ju!

  5. #5
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillade dom bäst innan dom började komplicera allt så mycket.
    Chiastic Slide och den svarta skivan som kom efter den är jättemäktig.
    Sen dog mitt intresse för Autechre. Dom borde verkligen hitta tillbaks
    till sitt gamla poppiga jag. Har nån schysst Gescom 12a men den är nog från
    samma tid som skivorna jag nämnde ovan.

    Garbage är ju jättebra

  6. #6
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Mycket av grejen med autechre är väl kanske att de kan vara jäkligt påfrestande att lyssna på. I alla fall de mera abstrakta grejerna. Det är inget man sätter på och har i bakgrunden utan det kräver att man faktiskt lyssar lite. Många människor tror jag är rätt ovana vid det. Låt ifrån alla uppskattar frijazz tex, för att ta ett ickeelektroniskt exempel.

    Men jag gillar dem ändå när jag orkar med dem. De har verkligen lyckats göra nåt unikt som inte låter som nåt annat. Riktig maskinmusik fast ändå organisk och levande.
    Senast redigerat av makari den 2007-10-03 klockan 00:12.

  7. #7
    metalworker
    De flesta av deras "instrument" om man får kalla dem så är skrivna i max/msp.

  8. #8
    WARDROID
    WARDROID är inte uppkopplad
    WARDROIDs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej the Örjan !
    Läs själv vad de har att säga !
    Föutom att de kör max så hadde/har de en specialskriven daw.

    http://www.soundonsound.com/sos/apr0...s/autechre.htm

  9. #9
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...numera körs det en del jöttebosskt -> säger i alla fall sean, när han gör reklam...

  10. #10
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som gör Autechre så bra är att de i grunden har ganska tradtionella värderingar som sen appliceras i en väldigt hård redigerad, automatiserad och elektronisk ljudbild. Men den musikliska själen lyser igenom, det är människomusik. Det är därför jag gillar Autchre.
    Det har jag ju väldigt svårt att förstå...
    Jag uppfattar ju det mesta som "antimusik".
    Så fort dom bygger upp en rytm förstör dom den.
    Jag tycker det verkar handla mycket om att förstöra.

    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillade dom bäst innan dom började komplicera allt så mycket.
    Chiastic Slide och den svarta skivan som kom efter den är jättemäktig.
    Sen dog mitt intresse för Autechre. Dom borde verkligen hitta tillbaks
    till sitt gamla poppiga jag.
    Hmmm... Ja, som jag sa tyckte jag ju det intressantaste var det som INTE var poppigt.
    Men det är ju intressant att du upplever den svarta skivan som "poppig".
    Det var också den första jag hörde. Dom tidigare plattorna framstod då som rätt tama och som vanlig techno, eller ambient.
    Men i så fall kan jag rekommendera deras senaste. Jag orkar inte ens komma ihåg vad den heter, men den är lite poppig faktiskt. Silverfärgat omslag med blåa streck.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kan tycka att de är lite kul, har två album typ, väldigt stilistiskt.

    Men faktum är att oftast tycker jag det är överhypad crap som är intill omöjligt att lyssna på.

    Så ibland inträffar det att mitt tålamod kommer tillbaka till hjärnan och jag kan fokusera på dem.

    Då kan det stundtals, för en stund, vara bra.

    Men nä.

    Jag gillar inte Autechre.

    Det är bara så.

    Jag gillar musik. Helt enkelt.

    Det är bättre med musik än med konstiga och fula ljud.

    Vad är då musik?

    Ptja, Stevie Wonder t ex.

  12. #12
    Zoria
    Zoria är inte uppkopplad
    Zorias avatar
    Senior
    varför förklara?

  13. #13
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Jag känner att jag verkligen borde gilla Autechre med sin hårt stiliserade anti-estetik (vilket förstås blir extremt estetiserat). Men, nej. Eller jo, jag gillar dem som teori, men i praktiken stänger jag av efter några minuter...

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Autechre är ett av de där banden jag känner till och säkert även hört, men som jag inte kan placera bättre än att det är nån form av komplex och experimentell elektronisk musik...

    Så jag hoppade nu in på youtube för att kolla upp lite bättre!
    Om "Second bad vibel" är en typisk låt, så gillar jag det verkligen. Lite åt powernoise-hållet skulle jag säga.

    *klickar på nästa låt*

    Oj, den här var klart mer orytmisk och icke-dansant. Men ändå bra! Jag gillar nog Autechre tror jag...
    Senast redigerat av android den 2007-10-03 klockan 10:48.

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av the örjan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag ju väldigt svårt att förstå...
    Jag uppfattar ju det mesta som "antimusik".
    Så fort dom bygger upp en rytm förstör dom den.
    Jag tycker det verkar handla mycket om att förstöra.
    Om du uppfattar Autechre så och vill beskriva det för någon, använd då din egen beskrivning och vad du själv anser är attraktivt i deras musik.

  16. #16
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    såg autechre live på roskilde för ett eller två år sen.
    Det var en obeskrivbar upplevelse.

    De körde inga låtar från nån skiva, utan det var helt för livebruk.

    Dom spelade i metropoltältet, tältet för elektronisk musik som har bäst ljud och bäst ljus och allt sånt.. Lagom stort.

    Dock när de började spela så släcktes allting ner. Alla lampor, alla ljusshower, allt. Det enda som var kvar var en liten svag lampa som lös upp deras utrustning, och ett rum fullt av deras musik.

    Det var verkligen helt otroligt.

  17. #17
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    jag förstår inte det svåra med att "förstå" autechre.

    jag tycker dom som inte förstår autechre kanske ska sluta göra det svårt för sig.


  18. #18
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag älskar Autechre och har gjort det sedan 1994. Jag tycker nog att de blir bättre och bättre, med undantag av den senaste skivan som jag inte köpt. Dock har jag allt annat, alla CD och EP's samt några vinyl.

  19. #19
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phobiazero from planet Autechre (Sweden) on 2007-09-30 19:08
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    there are "rumours" a new Ae album is out early next year
    Yessss!!!(land)

  20. #20
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag gillar dendär låten som ändrar tempo hela tiden ... fold warp nånting ... den är cool

  21. #21
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av metalworker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta av deras "instrument" om man får kalla dem så är skrivna i max/msp.
    Inte för att det egentligen spelar nån roll men.. Jag skulle ta det "ryktet" med en nypa salt.. För några år sen florerade en bild på nätet av en Max-patch som påstods vara en del av Autechres live-rigg. Det diskuterade vilt på max/msp-mailinglistan vad den gjorde och inte gjorde.. och de flesta kom till slut fram till att den nog inte gjorde någonting..

    Personligen tror jag säkert att Booth och Brown använder en stor mängd verktyg för att göra det dom gör. Säkert max/msp också (om de gör patcharna själva eller inte är en annan, och ganska oviktig, fråga).
    Jag tror inte att det finns en enda specifik metod som alltid funkar för att göra den typen av musik. Det som gör att det låter Autechre är Booth och Browns estetiska val.

    Hursomhelst.. Dom är fruktansvärt bra!

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Phobiazero from planet Autechre (Sweden) on 2007-09-30 19:08 skrev:
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    there are "rumours" a new Ae album is out early next year
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yessss!!!(land)
    La inte Autechre av för ett par år sen? Minns att de gav "den sista intervjun någonsin" i Future Music....?

  23. #23
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    La inte Autechre av för ett par år sen? Minns att de gav "den sista intervjun någonsin" i Future Music....?
    nej - ae har absolut inte lagt av - future music-intervju var bara en total outing av deras prylinnehav vid det tillfället....

    (de har släppt skivor och gjort massor av spelningar sen den intervjun)

  24. #24
    elfan
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...numera körs det en del jöttebosskt -> säger i alla fall sean, när han gör reklam...
    Det var ju knappast det mest intressanta i den intervjun. Ska man alltså tro att grabbarna kör TRACKERS fortfarande ? Det är ju helt underbart. Fast så är det ju rimligt också. Man kan ju få rätt sjuka saker från trackers och de kan göra svåra saker på ett såpass enkelt sätt som tar oerhört mycket energi att göra i en traditionell sequencer.

    Kul läsning!

    //Tomas

  25. #25

    Redaktör
    Jag tror precis som emp att den exakta utrustningen inte spelar så jättestor roll för Autechres musik, det handlar mer om arbetsmetoder och estetik. Jag hör iallafall ingen jätteskillnad på senaste plattan (som lär vara gjord till stor del med Elektron-maskiner) och de två skivorna innan den.

    Sen skulle jag säga att hur svåra Autechre är beror helt på vilka skivor vi talar om. De senaste är rätt abstrakta, både rytmiskt, klangmässigt och melodiskt, men åtminstone Tri Repetae, LP5 och Chiastic Slide är bitvis rätt rättframa. Och de tidigaste skivorna är inte konstigare än andra Warp-album från samma tid.

    Men jag kan förstå att folk blir lite avskräckta om de börjar med Confield och inte alls begriper sig på vad de hör.

    Tillägg: det snurrar runt en del Max/MSP- och Reaktorpatchar som hävdas att de är från Autechre, och ljudresultaten är övertygande nog för att jag ska tro på det. Så åtminstone Max/MSP har nog varit en ganska central del under vissa perioder, iallafall kompositionssidan av musiken.
    Senast redigerat av false messiah den 2007-10-03 klockan 23:01.

  26. #26
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag håller med alla här: Dom är mästare på att programmera, automatisera.
    Det svänger som katten. Dom är grymmast...och kvantisera. som nämnts ovan.
    Det finns så otroligt många nivåer i deras musik, "gömda" rytmer...det haltar och glider
    sakta sakta itakt utan att man märker det. Vips lyfter helt skiten. Då drämmer dom på en stråke som låter helt 3D. Har också sett dom 2 ggr, både Chiastic och LP5turneén. Sprungit på labelfest där B12 lajvade och var på All tomorrows party när Autechre kurerade -02. Skulle dom komma till köpenhamn igen och jag skulle känna till det skulle jag förmodligen sticka över igen. Men har inte hört nån ny skiva sen Draftskivan.
    Ingen koll. Och som sagt mitt intresse var större under 90talet.

    Iallafall
    Jag kan fascineras av deras skicklighet och arrangemang. Men jag behöver synthstråkarna och harmonierna för att smälta. Därför har dom för mig mycket gemensamt med annan musik jag lyssnar på. Iallafall, det jag villl ha ut av musiken. Drar jag på en låt Chiastic Slide blir det alltid den sista låten. Den svarta skivan har jag blivit bestulen på annars är det den långa 16 min låten "Rock-eposet".
    Från Draft blir det låt 5. Jag gillar harmonierna. kanske skulle ta och lyssna från början till slut nån gång och inte bara på hitsen.

    Nu sitter jag och håller på med att göra en 80talsballad-playlist till en fest. Så här är det ingen Autechre. Lyssnar nästan bara på 80tals rock/pop, synth och italodisko nuförtiden. Men Autechre ingår i min musiksmak tillsammans med allt annat. Orkar inte engagera mig i dom längre...så mycket iallafall.

    Tycker på nåt sätt att dom kunde kört vidare lite med sitt gamla sound, så slipper monolake göra det. *pratar i nattmössan, nollkoll...jag gillar monolake.*

    Theörjan: Tack för tipset om deras nya skiva. Jag ska kolla in.
    Förmodligen gillar jag det...om dom inte krasar på för mycket då förståss.

    Montreåål e fina grejer det!!

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elfan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju knappast det mest intressanta i den intervjun. Ska man alltså tro att grabbarna kör TRACKERS fortfarande :D? Det är ju helt underbart. Fast så är det ju rimligt också. Man kan ju få rätt sjuka saker från trackers och de kan göra svåra saker på ett såpass enkelt sätt som tar oerhört mycket energi att göra i en traditionell sequencer.
    Ja det är rätt ballt, sägs att Venetian Snares gör det mycket också fortfarande, numera med Renoise...

  28. #28
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det geniala (märk ordvalet) med AE är ju att de lyckas göra "konstig" musik som inte är prettantiös och även är sjukt svängigt!

    Gillar Parhelic Triangle, håller stadig i sig samtidigt som den haltar som fan, så skönt och snyggt gjort!

    sen är det bra att de är sparsamma med pads och sån skit, gillar när det är mest rytm... bäst är dom när de är som skevast!

    brukar aldrig analysera och så när jag lyssnar på musik, lyssnar mer på ljudbilden och detaljer, tänker inte så mycket...

  29. #29
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tycker inte att man behöver förklara utan mer spela några väl valda låtar från de senaste 15 åren.
    Rotar och Clipper är mina favoriter och jag minns när jag hörde/såg Basscadett ( och Aphex Twin - On) på MTV för många år sedan, sjukt att dom spelade sådant på MTV på 90-talet!
    Jag gillar klassikerna när det var mer "electronica" men jag kan även uppskatta de mer abstrakta nyare grejerna skapade med algoritmisk komposition och annat märkligt. Man behöver vara på rätt humör helt enkelt.

    ...och stevie wonder kan hoppa upp och sätta sig på sina solglasögon, det är inte direkt relevant att dra in honom i en autechre-diskussion!

  30. #30
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Äger bara Tri Repetae, och har lyssnat igenom den ibland när jag suttit på bussen elle tåget. Men jag kan inte påstå att jag kan urskilja låtarna egentligen. Har inte lyssnat på skivan på flera år nu, förräns idag faktiskt. Kan kanske bero på att jag en natt för många år sedan somnade med skivan spelandes i bakgrunden. Vaknade kallsvettig av en mardröm, men var inte helt klarvaken. Hörde ljud i bakgrunden som jag då upplevde som oerhört påfrestande och repetativa, snudd på psykotiska. Insåg rätt snart att det var låten Rotar och dess rytmer som fick min hjärna att koka över...

    Tyckte att det var jobbigt att lyssna på sedan, tills idag. Fast Rotar är fortfarande enerverande i mina öron. Eutow är då klart mycket skönare.

  31. #31
    Zoria
    Zoria är inte uppkopplad
    Zorias avatar
    Senior
    jag har sett dem live... fast man såg dem inte iofs. med tanke på att de kör i total mörker
    förstår fortfarande inte varför man ska förklara... aja... gilla gilla inte.

  32. #32
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    eutow på tri repetae måste nog vara värsta hyllningen till typ schültze o tomdär ... riktigt grym låt!

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    livebootlegsen från deras senaste turné lät väldigt kul live:igt med machinedrums & mm

    trackers + md = två mycket ultimata produktionsmetoder

  34. #34
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Nu när Timbaland, vars ljud och rytmer man väl får betrakta som någorlunda udda fortfarande, är vardagsmat i mainstreamradion, kanske det är dags för Autechre att slå igenom i de breda folklagren. Härnäst kommer det vara dom som producerar de nya skivorna av Nelly Furtado, Gwen Stefani eller Justin Timberlake, istället för Timbaland, Neptunes, Akon och dom där. Den som lever får se...

  35. #35
    Nelson
    Jag har alla Autechre Cd och ett gäng Gescom, Det är precis så som många redan skrivit! Jag kan inte förklara min kärlek till elektronisk musik som Autechre. Många vänner tycker att Jarre, KW, tom. DM är svårt att förstå sig på... Vi är nog en speciell typ av individer

  36. #36
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipset, hade aldrig hört talats om dem förut.




    Citat Ursprungligen postat av Olle Truck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när Timbaland, vars ljud och rytmer man väl får betrakta som någorlunda udda fortfarande, är vardagsmat i mainstreamradion, kanske det är dags för Autechre att slå igenom i de breda folklagren.
    Grymt trött på folk som tjatar om Timbaland, kan hålla med om att han är lite udda, men absolut inte nyskapande. Helt klart överskattad (om musik nu kan vara överskattad)

  37. #37
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Mja, jag tycker noga att det är milsvid skillnad mellan Autechre och t.ex. Timbaland. Den senare är i grund och botten hyperkonventionell, och lånar bara lite krydda från udda genrer.

  38. #38
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad skulle ni säga att Autechre är för genre?

  39. #39
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag skulle säga att de tillhör kejsarens-nya-kläder-genren.

  40. #40
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jätte kul

  41. #41
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Rätt skoj att läsa allas kommentarer här och försöka gissa sig till hur de låter med tanke på vad ni skriver. Har aldrig hört Autechre, bara om.

  42. #42
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PowerAxl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skulle ni säga att Autechre är för genre?
    Det är "Progressive Electronica".

    Påstår jag självsäkert.

    Citat Ursprungligen postat av plastocid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att de tillhör kejsarens-nya-kläder-genren.
    Intressant kommentar. Det är en bra förklaring på min fascination för dom. Det tog många genomlyssningar för mej för att bestämma mej för om det var bra eller bara nonsens.
    Jag kom fram till att det var bra p g a medvetenheten och detaljrikedomen. Jag blev övertygad om att det inte var 10 slumpgeneratorer som stod och gick planlöst, utan att allt faktiskt är kompositioner.

    På andra plats i den här genren kommer Aphex Twin, men en skillnad där är att han har gjort skivor som jag tycker är just "Kejsarens nya kläder".
    Jag minns en skiva som jag köpte för 150 spänn, och när jag hade lyssnat på den blev jag förbannad och kände mej lurad.
    Det har aldrig hänt med Autechre.
    Senast redigerat av the örjan den 2007-10-04 klockan 21:00.

  43. #43
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Diggar personligen AEs mer abstrakta grejor, Confield är jäkligt skönt. Chiastic slide är också en favorit, nog favoriten tillsammans med LP7. Och Gantz Graf är fan en genialisk låt!

    Men tolka? Nä. Jag lyssnar och njuter oftast. Tar inspiration. Är ju i grunden väldigt vackra låtar med sjukt mycket intressanta detaljer.

  44. #44
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mina favoriter är nog Crystel och Eutow. Två av de lite mer lättlyssnade låtarna.

  45. #45
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av the örjan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är "Progressive Electronica".

    Påstår jag självsäkert.

    Tack! Det låter som en passande genre.

  46. #46
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Autechre i all ära men dom tangerar inte ens Richard D James

  47. #47
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Theörjan: Tack för tipset om deras nya skiva. Jag ska kolla in.
    Förmodligen gillar jag det...om dom inte krasar på för mycket då förståss.
    Nu vet jag varför jag inte minns vad den hette. Den heter "Untitled".

    Senast redigerat av the örjan den 2007-10-04 klockan 21:32.

  48. #48
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BMX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Autechre i all ära men dom tangerar inte ens Richard D James
    I pedagogiskt syfte:
    Richard D James och Aphex Twin är samma sak.
    Som jag skrev ovan tycker jag att han har gjort mycket mer smörja än Autechre.

  49. #49
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Kanske för RDJ har fler alias än Autechre har släpp.

  50. #50

    Redaktör
    Apropå genre: Autechre är väl lite av stilbildarna för IDM (Intelligent Dance Music, en av världens sämsta genrenamn), men det passar väl lika bra att kalla dem experimentell electronica, ambient, eller nåt.

    Jag kan förstå att man kan tycka att det är kejsarens nya kläder över Autechre, men samtidigt har de definitivt ett eget sound, har gjort en hel del nyskapande musik (hela "kan man göra musik som låter så här"-vibben som vissa är inne på), men eftersom deras musik bygger så mycket på rytm och algoritmiskt tänk kan jag förstå om folk som är intresserade mer av melodier inte greppar varför de ses som så stora.

    (Jag förstår mig å andra sidan inte på Stevie Wonder. Förutom när jan spelar trummor.)

  51. #51
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Örjan, inte för att vara petig men den heter faktiskt "Untilted", men jag gissar att det skrivits fel fler gången än det skrivits rätt.

    Jag tycker faktiskt det är rätt stor skillnad på den och Draft 7.30. Untilted är betydlig mera poppig och nästan dansant, om det är beroende på mera monolåda och maskintrumma kanske jag ska låtar vara osagt. Men jag tycker iaf mig kunna höra mer traditionell x0x-sequencing i den än i draft som känns mera organisk och kaosartad. Jag gillar nog ändå draft mer när det kommer till kritan.

    Sen är ju gantz graf-videon så jävla trippad. Fast inte direkt i youtube-kvalitet.

  52. #52
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Örjan, inte för att vara petig men den heter faktiskt "Untilted", men jag gissar att det skrivits fel fler gången än det skrivits rätt.
    Va! Vad säger du?!
    Ja det var ju väldigt viktig info!
    CDON t ex har ju skrivit fel då. Hos dom heter den Untitled.
    Konstigt, för det verkar ju tyda på att dom matar in texter manuellt då.

    Undrar hur många som sett att det ska vara Untilted?

    Jo, jag skrev det ovan att den skivan faktiskt är poppigare.
    I vissa låtar låter det liksom som om dom "spelar".
    Ja, det låter som musiker, och det är inte så vanligt.

    Draft 7.30 tror jag är min favoritskiva.

  53. #53
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tror inte på riktigt att det är kejsarens nya kläder, men så har jag tänkt lite när jag försökt lyssna. Eftersom många personer som jag tycker är vettiga (här på forumet) lyssnar på dem så måste det finnas någonting där. Så idag har jag skaffat chiastic slide och lyssnat.. klart mer lyssningsbart än vad jag hört förut men jag får nog lyssna igenom skivan ett par gånger innan jag bestämmer mig.

    Rytm förstår jag och jag hörde intressant rytmik på flera ställen. Men algoritmisk musik förstår jag inte alls. Är det någon som kan förklara vad det går ut på och vad i musiken man ska lyssna på för att kunna greppa konceptet?

  54. #54

    Redaktör
    Algoritmiskt musikskapande är inget som nödvändigtvis hörs, det handlar mer om hur man skapar musiken. En enkel förklaring är kanske att man använder slump, datorgenerering eller liknande processer för att skapa musik (tex låter spår styra varandra eller sig själva, kopplar in logik eller sånt som ligger i olika takter mot varandra).

    En del av Autechre mer skruvade saker är förmodligen omöjliga att komponera för hand, men relativt enkla att göra med Max eller liknande. Lätt att skapa den där känslan av musik som förändras i oändlighet iallafall. (Sen är det inte nödvändigtvis lätt att göra bra musik av det, det vet alla som sysslat med "noodles" med Nord Modular eller liknande.)

  55. #55
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tror inte det är meningen att DU ska greppa koncepten utan att det är något de använder som verktyg för att skapa ett slutresultat.
    Enkelt uttryckt är det väl att man programmerar ett system att generera ljud och rytmer och sedan kör igång det och ser vad resultatet blir. Enkla saker kan vara av typen "om ljud 1 och ljud 2 körs samtidigt, trigga ljud 3 varannan gång" och mer komplicerade saker kan vara att t.ex använda sig av genetiska algoritmer som förändrar någon parameter i generationer mot något speciellt mål eller slumpvis så att man börjar med ett "frö" som sedan ändras till något annat.
    Detta är extremt förenklat och jag kommer säkert att bli grillad av experterna snart...
    Googla lite på MaxMSP så kommer det säkert upp nåt matnyttigt.

    En sak är säker, många som lyssnar på "riktig" musik med "riktiga" instrumen blir otroligt provocerade av sånt här, ren synthare vs. hårdrockare konflikt följer ofta...

    edit: haha nice one false messiah, vi svarade samtidigt med i stort sett samma andemening!

  56. #56
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag lyssnar mest på "riktig musik med riktiga instrument" men jag kan inte påstå att jag blir särskilt provocerad av det ni säger. Men jag har ju haft en nord modular g2 så jag förstår väl konceptet med slumpmässigt genererad musik. Det roligaste med den synten tyckte jag var att bygga monsterpatchar med massa sequencers och slumpgeneratorer där allt triggade allt annat. Resultaten blev oftast oanvändbara men alltid roliga att lyssna på ändå.

    Men jag får väl lyssna mer innan jag bestämmer mig för vad jag tycker. HIttills är jag dock inte så imponerad.

  57. #57
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Splork Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, jag tycker noga att det är milsvid skillnad mellan Autechre och t.ex. Timbaland. Den senare är i grund och botten hyperkonventionell, och lånar bara lite krydda från udda genrer.
    Hyperkonventionell är ju ett relativt ord. Jämfört med annan populärmusik är han knappast hyperkonventionell. Jämfört med Schönberg eller Cage på deras tid är han förstås konventionell. Och det finns förstås konventioner i Autechre:s musik. Det är ju electro med melodier, fast med ljud och ibland rytmer som "ballar ur". Riktigt så märkvärdiga eller nyskapande tycker jag inte att de är.

  58. #58
    PowerAxl
    PowerAxl är inte uppkopplad
    PowerAxls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker att de påminner lite om Dream Theater, kanske inte rent musikalisk, men känslomässig när man lyssnar på den.

    Kanske för att på är lite udda och "musikernördiga".

  59. #59
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PowerAxl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att de påminner lite om Dream Theater, kanske inte rent musikalisk, men känslomässig när man lyssnar på den.

    Kanske för att på är lite udda och "musikernördiga".
    lustigt.
    Den tiden då jag hittade aphex twin och autechre, var den tiden då jag lyssnade på väldigt mycket såndär trixig metal, bland annat dream theater, + en del jazz/fusion och sånt trams.. Alltså så kompext som möjligt helst.
    Så hörde jag aphex twin, squarepusher, och autechre mm, och kunde helt plötsligt dra det där komplexa till sin spets.. För det var så mycket att lyssna på.. på nåt vis. Och så jävla intressant.
    Men det var även blandat med otroligt härliga melodiösa, harmoniska partier.. I synnerhet gillade jag när det var någon harmonisk melodi tillsammans med väldigt komplexa rytmer.

    Men vissa låtar, i synnerhet låtar med autechre, kräver verklilgen sin uppmärksamhet på nåt vis.. Och ibland blir det bara så komplext att det inte är njutbart längre.... Finns dock alltid flera guldkorn på varje skiva.

    LP5 är nog den ultimata blandningen vad gäller autechres sammanlagda sound än sålänge. Komplext men tillgängligt samtidigt. Tycker jag...

    Favoriten är ändå Tri Repeae++ (med garbage-ep:n inbakad).. Inte alls särskilt komplex.. Bara lätt att bara flyta med i och njuta av. Rekommenderas varmt till alla.

  60. #60
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av olke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lustigt.
    Den tiden då jag hittade aphex twin och autechre, var den tiden då jag lyssnade på väldigt mycket såndär trixig metal, bland annat dream theater, + en del jazz/fusion och sånt trams.. Alltså så kompext som möjligt helst.
    Så hörde jag aphex twin, squarepusher, och autechre mm, och kunde helt plötsligt dra det där komplexa till sin spets.. För det var så mycket att lyssna på.. på nåt vis. Och så jävla intressant.
    It's like I have a twin....

Liknande ämnen

  1. Autechre
    Av imported_Niklas Hellgren i forum Skivor & artister
    Svar: 133
    Senaste inlägg: 2024-04-05, 10:40
  2. Hur tolkar ni The Orb?
    Av the örjan i forum Allmänt om musik
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2016-08-04, 10:42
  3. autechre!
    Av syked i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:24
  4. PopNonStop tolkar låttexter
    Av Rizzo i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •