Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 87

Ämne: kontaktmikrofon

  1. #1
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    kontaktmikrofon

    hej
    har någon här bra tips på vart jag kan köpa billiga enkla kontaktmikrofoner ?
    /daniel

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Piezohögtalare som du strippar och använder som mikrofoner är klassikern inom genren.

  3. #3

  4. #4
    Per Samuelsson
    Eller så köper du ett sånt där spelande gratulationskort och sprättar upp det. Högtalaren är nämligen ett piezo element (kontaktmikrofon). Förut fanns det såna kort för en tia på BR leksaker.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag är akustikanalfabet - vad för kul man kan göra med en sån mikrofon?

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Dog den här tråden nu helt plötsligt?

    Är det ingen som klistrat fast en kontaktmick på skallen och spelat in vad ni tänker?

  7. #7
    kallback
    haha nädå .. har kört gratualtions piezo element på mitt stora fönster och balkongräkke för några år sedan -- det e fan inte underskattat med gaffa!

    finns dom med en liten sugproppFÖRgitarrlox ozzo vill jag minnas

    tack för påminnelser! (mind your sound) även om det inte e helt ROLEX
    - snubblade på en äldre inspelning av MPC knakk på en gammal USBdisk här om dan -- knacket va inte så himla tight jämfört med SEQ ;\
    kontakt mikkad Skjol\Bord då...+ det SEQinspelade
    Senast redigerat av kallback den 2007-10-06 klockan 04:11. Anledning: - jag skulle inte ens kalla det shaffel - men fult & fullt användbart i samplad form ;D

  8. #8
    kallback

    det ser bara bra ut men hur låter det senare...

    i samma banor undrar jag hur en 8" kan låta som mikk...
    - jag vet att det går men har inte testat...det e vellan det!
    - spela upp några och låta resten `lyssna'\RECa
    \\→ -- borde ju bli grymma `drapperier' även där med egen färg beroende på element\låda etc...<lär inte funka live men hemAvid+bild ;] )


    kontakMikka olika svettiga kabinett med 8" e heller inte testat
    -- har ju hela helgen på mig!! sa nån stackare i huvet :\

    iaf .. sorry för OT~estade grejjer men full genomförbara resor i ljud

    har inget med saken att göra \ kapitel OT~→
    Senast redigerat av kallback den 2007-10-06 klockan 04:37.

  9. #9
    Per Samuelsson
    Citat Ursprungligen postat av Ulven666 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för kontaktmickar som inte bara är billiga utan "bäst". Finns det någon "Rolls Roycemodell"?
    Det finns en hel del för akustiska gitarrer med sugpropp som Kallback nämnde, men även med självhäftande massa.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven666 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur används dom sedan? Är det bara att löda på en telehane på kablarna och plugga in i mixerbordet?
    Japp - helt rätt!
    Och finns det inga kablar så löder du helt enkelt bara ena ledaren till en sladd till mässingsplattan och den andra ledaren på den vita mitten ytan. var dock jäkligt försiktig när du löder på mittenytan eftersom den extremt lätt bränns sönder, så var snabb.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven666 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni några tips på kul användningområden?
    Prova att fästa den på allt som avger vibrationer (som blir ljud), och det är ju i princip allt. Jag brukar försöka få med mig en piezomik på alla mina gig, det är oftare än man tror man får användning av den...

    Det coola är att om man fäster piezon på något som låter väldigt svagt, så kan man förstärka den otroligt mycket utan rundgång, vilket innebär att små skrap med nageln på föremål kan mullra maffigt i ett PA. Men då är det extremt viktigt att ha stenkoll så att den inte lostnar eller något liknande - det skulle spräcka både PA och lyssnare...

  10. #10
    Per Samuelsson
    Ett annat användningsområde piezoelement används i är i digitala trummor typ Ddrums. Det är helt enkelt ett piezoelement som sitter i slagplattan (eller under skinnet) och är kopplad till en trummodul.Du kan alltså bygga ett eget triggset, eller hitta på liknande instrument som man slår på, det har jag gjort:

    Slapstick
    En lönnstock med 22 gummipads. Ett percussioninstrument som hängs på som en gitarr och spelas genom att "tappa" med fingrarna på gummipadsen, vilka har ett piezoelement under resp gummipad.



    Militrigg
    20 st piezoberstyckade klossar som sitter på långa fjädrar. Man spelar genom att slå till klossarna.


    Finns mer info om de instrumenten här:
    http://www.moneeo.com/instrument.html

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Se där ja!

    Väldigt häftigt

    Tack Per.

  12. #12
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Blev väldigt inspirerad av denna tråden så jag stack till Elfa och köpte mig ett par piezos och lite telepluggar. Fick dock några problem.
    Först tänkte jag helt enkelt löda på en teleplugg på "kablarna" som satt på, satte på lite krympslang för att få nåt att greppa med i telepluggen för avlastning och lödde på. Men jag tyckte att sladden blev lite väl kort så jag satte på en annan istället, strippade en telefonkabel och lånade två minisar därifrån. Men de var lite stela så nu har jag problemet att fruktansvärt mycket kabelljud tas upp av mikrofonen.
    Nån som har nåt bra tips, hela grejen känns väldigt ömtålig också, finns det nåt sätt att göra det lite mer robust utan att öka stomljud osv?

    PS. Det är fruktansvärt kul med kontaktmikrofoner

  13. #13
    kallback
    kabeln måste ju vara lite flexifluxig .. annars kan en ju som du säger spela på enbart kabeln (utan att ansluta mik´en till nåt speciellt) .. och kabel som flexar snyggt kan jag inget om dessvärre!


    -- blir ju typ som att jazza i öronpluggar till en "walkman" oanslutna \ pausad spelare (bara dom) .. och sladden drar i jackkragen\dragkedjan varje gång en tar ett steg

    (jag vet inte hur man spelar in det hela!!!) → kabelgnugget alltså vill jag ha recat .. (inverterat mot nedan) med medhörning på det man kliver runt med + "karaktären" i kabelljudet e även kanske av värde...lost!(?)
    Senast redigerat av kallback den 2007-11-02 klockan 00:22. Anledning: jag vet inte hur en ska bete sig för att kontaktmicka en kabel som kontaktmicar sig själv mot ett material med gnugg uti [Ω→]

  14. #14
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Jo jag märkte en ganska markant skillnad från de mjukare orginalkablarna till de som jag satte på...

  15. #15
    kallback
    jag tror även den måste vara skärmad på nåt vis för att få bort det hela

    -- eller?

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Strippa kabeln från ett par 19kr in-ear hörlurar. Där har du en skärmad, lättvikts och extremt flexibel tråd - och en stereominitele i andra ändan som ren bonus

  17. #17
    kallback
    jag har ett par! inear och dom mukkar ju som fan i kabeln - snyggt!
    dom kostar dokk inte 19 kronor i o f s! kanske e ljudlösa då?

    haah sorry .. finns 1 märke .. men fattade snabbt att det var TRYKK in i ÖRATSingång det gällde (som jag i o f s har) så jag vet inte o det stämmer mao -- men skit samma jag e trøtt!
    Senast redigerat av kallback den 2007-11-02 klockan 00:27.

  18. #18
    kallback
    kom att tänka på att det kan ju vara muddarna \granarnas upphängning som skapar ljudet .. inte kabeln i sig! ,.. jag har ju moddat mina med andra pluppar! NATTI

  19. #19
    Jonas W
    Jonas W är inte uppkopplad
    Jonas Ws avatar
    Senior
    Det lät som en plan, men jag strippar nog helt då och drar på mono teleplugg istället, men tack för tipset

  20. #20
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Kontaktmickar... otroligt spännande.

    Citat Ursprungligen postat av Per Samuelsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det coola är att om man fäster piezon på något som låter väldigt svagt, så kan man förstärka den otroligt mycket utan rundgång, vilket innebär att små skrap med nageln på föremål kan mullra maffigt i ett PA.
    Där hajjade jag till! Låter himla intressant. Detta skall prövas!

    Ingen som vill slänga upp något snyggt?

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är inte någon som sitter på ett några piezoelement i Göteborg och vill bli av med dem?

  22. #22
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jgb: inte i götet, men jag har 2 liggandes och använder bara en av dem...

  23. #23
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    leere: Attans, jag behöver minst två. Har en plan (tm) som kräver i alla fall två stycken. Tack ändå!

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Dra till återvinningen och sno lite telefonlurar

  25. #25
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jgb: allt går i perioder, just nu används den ena inte alls.
    men den ena har en sådan bra nypa att jag halvt ogärna gör mig av med den.

  26. #26
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Vad finns det för mer användningsområden förutom plåt-reverb?

  27. #27

    Redaktör
    Man kan göra som Einstürzende Neubauten och svälja en kontaktmikrofon, och låta någon slå en i magen så blir det tydligen en väldigt bra baskagge. :kaaaka!:

  28. #28
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Man kan sätta den på en skål som man gnider stålull i samtidigt som man ser oerhört koncentrerad ut.

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan sätta den på en skål som man gnider stålull i samtidigt som man ser oerhört koncentrerad ut.
    Ah, min herre har varit på Fylkingen förstår jag?

  30. #30
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe det har han, och på alla möjliga konstiga ställen. Har väl gjort inte helt olika saker själv också.

  31. #31
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det här det ni pratar om och vilka gratulationskort rekommenderas om det här inte är rätt grejer?

    https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/cata...scenario=query

  32. #32
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Jesper Norda jobbar ju en del med egentillverkade kontaktmickar, kolla här bla:
    http://www.jespernorda.com/video/slowdrugdocu.mp4

    Han gjorde även ett program som jag tror hette "radio for beginners" där han demonstrerar det hela lite, bla talar han igenom ett värmeelement samt förklarar hur man gör sin egna kontaktmick. Vet inte riktigt var man hittar programmet, kanske på hans site.
    Skön och begåvad snubbe.

  33. #33
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    här finns programmmet:http://www.aprilarchives.se/1/

  34. #34
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    om jag slår på en cymbal med klubba och lyssnar nära med örat så hör man vissa toner som man inte hör "normalt" sett, de här tonerna är jag intresserad av, har en asskön gammal ride, jag tror kontaktmik är min grej, kan någon bekräfta?

  35. #35
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Köpte kontaktmic via Thomann.. 700 spänn. Egentligen alldeles för lyxiga. Får bygga mig ett par LoFi också =)

    Jag blev förälskad i en liten rundgångsplåtburk som jag spelade med på ett projekt.

    Jag har ett par telefoner hemma jag tänkte slakta, den gamla bakelitvarianten. Allt som behövs är att löda kablarna från mikrofonen till telehane alltså?

  36. #36
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om jag slår på en cymbal med klubba och lyssnar nära med örat så hör man vissa toner som man inte hör "normalt" sett, de här tonerna är jag intresserad av, har en asskön gammal ride, jag tror kontaktmik är min grej, kan någon bekräfta?
    Hehe... när vi repa förra gånen hade vi en kontaktmik på riden genom en smallstone och ett delay...

    kontaktmickar låter väldigt onaturligt och skevt, och är pilliga att hålla på med...

  37. #37
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mekkfabrics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jesper Norda jobbar ju en del med egentillverkade kontaktmickar, kolla här bla:
    http://www.jespernorda.com/video/slowdrugdocu.mp4

    Han gjorde även ett program som jag tror hette "radio for beginners" där han demonstrerar det hela lite, bla talar han igenom ett värmeelement samt förklarar hur man gör sin egna kontaktmick. Vet inte riktigt var man hittar programmet, kanske på hans site.
    Skön och begåvad snubbe.
    Känner du Jeppe?

  38. #38
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Nix! Sågs en gång på en fest.

  39. #39
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mekkfabrics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nix! Sågs en gång på en fest.
    Ja, ja, det var lite kul att se länkat till honom. Vi har haft en del diskussioner om vad ljud är

  40. #40
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Du får hälsa att en forumsmedlem verkligen uppskattar hans grejer, dom på hans site alltså, det är dom jag sett/hört.

  41. #41
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Will do, kan tipsa om ett annat projekt också:
    http://www.myspace.com/ifthereissomething

  42. #42
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Provade hörlurstipset med fantastiskt resultat, råkade bara klippa sladden på ena luren så på ena pluppen så uppstår ett brum, borde väl vara ganska lätt åtgärdat iofs. Ska prova fler hörlurar snart på fler cymbaler.

  43. #43
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Om jag nu köper ett piezoelement från Elfa (art. 37-871-65) behöver jag då en piezodrivare? (art. 73-269-98)

    Eller hur ska jag göra om jag vill kunna använda en kontaktmikrofon med min Zoom-H2?
    Den har för övrigt en 3.5mm line-in.

    Skulle vara jättekul om någon kunde hjälpa mig lite med infon...
    Jag lyssnade på Jesper Nordas radioprogram om ljud som länkades på aprilarchives och fick ett hum om hur man byggde ihop kontakmikrofonen.

    EDIT: inser nu att jag kollade på fel grejer, det är ju ett piezoELEMENT jag behöver... Gah!
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-11-19 klockan 13:58.

  44. #44
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Eftersom det enligt tidigare inlägg går att driva en mikrofoningång direkt med ett piezoelement gissar jag att det borde funka att köra på mic-ingången på din h2:a. Du behöver förmodligen se till att den inte har fantommatning på, annars riskerar du kanske att piezoelementet förstörs. Ska du koppla direkt till line in behövs någon form av förstärkare men det är onödigt då h2 har mic-ingång.

  45. #45
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom det enligt tidigare inlägg går att driva en mikrofoningång direkt med ett piezoelement gissar jag att det borde funka att köra på mic-ingången på din h2:a. Du behöver förmodligen se till att den inte har fantommatning på, annars riskerar du kanske att piezoelementet förstörs. Ska du koppla direkt till line in behövs någon form av förstärkare men det är onödigt då h2 har mic-ingång.
    Ah, okej. Gissade på detta! Tackar
    Jag tror inte att H2 har fantommatning ändå, så det är ingen fara.
    (*kollar upp*)

    På tal om kopplingar... Vad sägs som att löda två stycken piezoelement till en 3.5mm stereohane- Skulle det fungera?
    (alltså så att man får stereo)

    Jag tänker lite på hur det fungerar med ground och så.

  46. #46
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stereokontakt.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	220,7 KB 
Id:	23478


    i framtiden så kommer jag nog att göra så att de två mikrofonerna kan vara längre ifrån varandra. Men just nu så får det duga med förlängningskabel och god vilja

    (är inte särskilt bra på att löda ihop kablar)

    Just nu är den kopplad till line-in då de här piezosummerna (heja) har inbyggd drivning.

  47. #47
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Snyggt, jag hade en plan att åka förbi Elfa på vägen hem och plocka ett gäng så'na här. Men det visade sig att mata familjen gick före.

    Se om man kan ta sig ner imorgon kanske...

  48. #48
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Nej H2:an har ingen riktig 48 V fantommatning men nån form av mikrofonmatning har den. Du stänger av den genom att välja plug in power = off i menyn. Intressant att drivningen till summrarna fungerar bakvägen. (de är väl gjorda för att förstärka ljud som ska matas ut genom dem och inte förstärka signalen de själva matar ut).

  49. #49
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att drivningen till summrarna fungerar bakvägen. (de är väl gjorda för att förstärka ljud som ska matas ut genom dem och inte förstärka signalen de själva matar ut).
    Aha. Tja, de fungerar. Låter inte riktigt som jag trodde, men å andra sidan så har jag bara prövat på mitt bord än så länge. Stereo är en riktigt nice touch dock, rekommenderas helt klart.

    Vad för piezoelement skulle du köpa om du skulle bygga en simpel kontaktmikrofon då?

  50. #50
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Letar förtvivlat efter en tråd där det stod var i Göteborg man kunde köpa piezoelement, någon som minns var?

  51. #51
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Elfa har jag för mig att det fanns på. Det ligger vid krokslätts fabriker har jag för mig, 4:ans spårvagn.

  52. #52
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    @ntg: Tema Elektronik är det du vill till!

  53. #53
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, just ja. Elfa ligger ju i Mölndal. Tema elektronik ligger i Göteborg, de är trevliga!

  54. #54
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag vill också ha en kontaktmikrofon!

  55. #55
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran

  56. #56
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Sweet!

    Jag tänkte nog köpa från Elfa, eftersom jag måste lägga en beställning där inom snar framtid ändå.

  57. #57
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  58. #58
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Koola grejor!

    "Basic Stereo Hydrophone

    This true stereo, passive hydrophone is made with shielded black cable, a 27mm doubled brass piezo head coated in black non-toxic rubber, and a stereo mini male (1/8 inch) output plug. Can be used for all kinds of underwater listening and recording, including detecting swimming pool leaks. Can also be used outside of water as a normal contact microphone. Can be safely frozen or boiled. "

  59. #59
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Want!

  60. #60
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Skrivet 2007:
    Citat Ursprungligen postat av kallback Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i samma banor undrar jag hur en 8" kan låta som mikk...
    Det blir ju en subkick:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	subkick_medium.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	32428
    En högtalare i en liten trumburk. Bas som fan och inte rundgångskänslig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •