Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Klapprande trumpinnar - motmedel?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Klapprande trumpinnar - motmedel?

    När jag försöker spela på min Octapad klapprar det något infernaliskt. Jag undviker att använda den. Dessutom... om jag inte klipper i så hårt att trumpinnarna studsar upp direkt så at tjag kan "fånga" dem så kommer de att falla ned igen och orsaka både dubbel, trippel och kvadruppelslag.

    Finns det något man kan sätta på trumpinnarna så att klapprandet dämpas? Jag hade en liknande mojäng för en massa år sedan som jag lämnade tillbaka efter en dag på grund av att klapprandet drev mina föräldrar till vansinne. Då sa de i butiken att det fanns små gummitutor man kunde sätta längst ut på trumpinnarna. När jag frågade efter sådana i musikaffären för ett par veckor sedan visste de inte vad jag menade.

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blir "prrr" liksom? Om du lägger om tekniken en smula då? Så att du inte planterar pinnarna, utan låter en rörelse vara just: ner-pang-upp.

    Om jag mer går efter din fråga så kan du väl tejpa topparna med någon rätt mjuk sort, typ sån man lindar hockeyklubbor med.
    Senast redigerat av eskimo den 2007-08-15 klockan 16:03.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Om jag inte skall "plantera" pinnarna måste jag slå sår hårt att det tapplar ännu mer. Jag vill spela hyffsat tyst och snärtigt. Tejp har en förmåga att börja kladda efter ett tag. Jag avskyr kladd efter tejp. Om jag oljar in dem och trär på ett ventilgummi...

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Du släpper dem mest då eller? För håller du i dem och gör en handledsrörelse ner och upp precis som om du sitter och pimplar så behöver du ju inte slå hårt alls.

    Krympslang funkar väl annars.

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Näe, jag slår på trumpadsen. Men de gör små spökstudsar likt förbannat. Enda sättet att inte få trumpinnarna att studsa upp rejält är att klippa i för kung och fosterland. Då fångar jag upp dem på returen så att säga. Jag kanske slår för löst? Fast jag tycker att jag slår ganska "naturligt". Jag är ingen trummis så jag vet inte hur hårt man skall behöva slå.

    Såg att det finns en slagverksavdelning. Någon moderator får gärna flytta denna tråd dit om så önskas.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hur är det om du spelar med stocken istället för spetsen? Du kanske har för hårda tunga pinnar? Trumpinnar är ju en hel vetenskap, det finns ju massvis av olika sorter. Prova i affären att spela på nåt som är lika stumt som octapaden och känn om det diffar mellan pinnsorterna. Det ska ju helst kännas som man släpper dom på en hård snare, och den bara studsar upp lätt igen.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    om jag spelar med stocken istället för spetsen kommer jag ju att slå med en "vass" kant. Det vill jag inte göra. Dessutom känns det helt fel. Alltså... finns det inga grejer att sätta på spetsen?

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    För mig funkar det fint på mina Roland pads (TD-6, gamla modellen med gummipads) men de kanske skiljer sig en del från dina. Jag har ju trummat en del på riktiga trummor och slår precis som vanligt. Helst skulle jag vilja ha nätpads, men gummi har ju en fördel med just studsandet, 128-dels hihat är ingen konst

    Men visst smattrar det en hel del, speciellt eftersom trummorna står på balkongen in mot gården

  9. #9
    Timpani klubbor ?

  10. #10
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    De där gummitopparna för trumpinnar har funnits länge, kan dock inte svära på att de fortfarande finns på marknaden.
    En dedikerad trumbutik (helst med kunnig personal) är nog platsen där jag skulle börja leta.

  11. #11
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Om du bor i närheten av Göteborg finns ju musikaffären Buller och Bång som har mycket trummor och kan nog en deel. Eller Buller och bång finns ju i Göteborg även om du inte bor i närheten förresten.

  12. #12
    Timpani klubbor ?

  13. #13
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roth-händle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timpani klubbor ?
    Ohhh, Timpanitrummor ... Det skulle man ha en uppsättning av!

  14. #14
    En kamrat fick två Timpanis gratis efter att han hade varit med i en teater uppsättning där de använts. Han tackade nej..." Jag tror inte att jag har plats..."

    Björks Human Behaviour " bas " gången...jajjemen.

    Jag slår dig en pling snart. Stor synth söker strömming.

  15. #15
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roth-händle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kamrat fick två Timpanis gratis efter att han hade varit med i en teater uppsättning där de använts. Han tackade nej..." Jag tror inte att jag har plats..."
    Va'! Varför gav han dem inte till dig då? Det hade ju varit grymt i din studio

    Citat Ursprungligen postat av Roth-händle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag slår dig en pling snart. Stor synth söker strömming.
    Jag har tagit ledigt från jobbet idag så jag kommer alldeles strax börja jobba med "lill-synten". Jag är dock tvungen att springa på möte mellan 14-16 men annars är jag nog anträffbar under stora delar av dagen.

  16. #16
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag kör med riktigt riktigt lätta trumstockar på min octapad för att jag ska ha extra lätt för att få dem att studsa upp och undvika dubbelslag.

    En annan sak du kan tänka på är hur octapaden är placerad. Har du lite vinkel på den så blir det enklare att spela. Jag tycker t ex det är skönt att ha kanten (plastkanten närmst dig) under medelhöjden för vad händerna har för arbetshöjd. Det är så jag ska slippa slå i plastkanten, om nu någon förstod vad jag menade. (detta innebär för övrigt att min pad är väldigt lågt placerad)

  17. #17
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Lösningen är lika enkel son genial - jag säljer den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •