Sidan 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 590

Ämne: DSI Prophet 8

  1. #1
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran

    DSI Prophet 08

    En vecka kvar till release!

    en evolver utan digitala delarna!

    http://www.vintagesynth.org/phpBB2/v...asc&highlight=
    Senast redigerat av mush den 2010-11-11 klockan 10:14.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Très cool! Har helt missat detta tills nu...priset lär väl hamna uppe i PEK:ens klass antar jag?

  3. #3
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    fyfan där slog hjärtat ett extra slag

  4. #4
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    1999 dollars MAP

  5. #5
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    Senast redigerat av Bo-Kaj den 2007-08-14 klockan 10:06.

  6. #6
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Multitimbral? 8/4parter? i så fall kan detta bli en jäkla hit!

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ojojojojoj!!!


    Går ju inte det här ju! Jag ska ha en bil! Baaaah!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Prophet '08 är namnet.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ljudklippen låter lite för svulstiga och...amerikanska på något sätt. Feta mackor liksom.
    Hoppas det går att göra lite mer tunna saker också. Evolvern är ju fantastisk.

  10. #10
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    svulstigt var namnet! Lite korta snabba ljud hade suttit fint. Diggar inte sådanan här demos, bättre att få höra enskilda ljud. Sicken smet

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Demon var lite smetiga ja... =/

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Alla vet att feta filtersvep säljer. Det är det kidsen vill höra. Kan man dessutom göra ett manuellt filtersvep på ett preset-arpeggio så är den i praktiken såld redan.

  13. #13
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    blä ... vem använde en jarre-pad senast, haha .. :-)

  14. #14
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blä ... vem använde en jarre-pad senast, haha .. :-)
    jarre

  15. #15
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Shit! Var det det som dolde sig bakom den där kryptiska trådtiteln på vintagesynth...

    :kaaaka!:

  16. #16
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blä ... vem använde en jarre-pad senast, haha .. :-)

    Öhhh, jag gjorde det senast för en timme sedan

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    It does use the same CEM chips as the Evo stuff, but they sound different because Dave tweaked them differently, and the system isn't the same without the digital stuff in the signal path.

    I think you'll be surprised. I sure was...

    dB
    DSI
    Oj...!

  18. #18
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Urgh.. detta låter som en synth man måste ha.

  19. #19
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Finns det nån info om formatet (orkar int eplöja hela VintageSynth-tråden)? Tabletop, klav, rattar?

  20. #20
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Fortfarande DCOs?

  21. #21
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    det är både dco och vco i evolver. i denna är det bara vco

  22. #22
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mats88 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är både dco och vco i evolver. i denna är det bara vco
    fel, i evolver är det dco och digitala oscillatorer. i denna är det dco, dvs. digitalt kontrollerade analoga oscillatorer.

  23. #23
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Nope, det är DCO och digital wavetables i Evolvern.

    P08 ska vara DCO, samma chip som de analoga i Evo fast tweakade på annat sätt.

    Edit: Äh, skriver för långsamt!

  24. #24
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    aha. I stand corrected

  25. #25
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Det som är mest spännande är om den är multitimbral. Samt vad det svenska priset hamnar på. Bra kommer den garanterat låta.

  26. #26
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hmm kan det vara sant? Varför står det inget på DSI's sida?

  27. #27
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Dave Bryce som jobbar på DSI (tidigare alesis, var med och skapade a6:an) samt alla deras preset-programmerare bekräftade det. Det är precis som med MEK, som de också först presenterade på VSE-forumet.

  28. #28
    joncol
    joncol är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Visionfactory: står i tråden att den inte är multitimbral. Endast splits & layers. Om det säger dig mer än mig .

  29. #29
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Om det stämmer så går den fetbort, rent kriminellt att inte göra den multitimbral

  30. #30
    joncol
    joncol är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag citerar:

    Andy_X69 wrote: Will it have multitimbrality?

    Dave Bryce: No. Just split and layer.

  31. #31
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joncol Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag citerar:

    Andy_X69 wrote: Will it have multitimbrality?

    Dave Bryce: No. Just split and layer.
    Ok, tack, missade det när jag läste innan.. Det är ju synd. Men split är ju lite kul i alla fall. Är ruskigt sugen på att sen en bild på den

  32. #32
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det stämmer så går den fetbort, rent kriminellt att inte göra den multitimbral
    Tråkigt, men det är kanske en teknisk begränsning? Hur som helst verkar den låta mycket bra!

  33. #33
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    då är det väl en VA-synth ?

  34. #34
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Hybrid borde det väl vara?

  35. #35
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Helt plötsligt verkade Alesis Andromeda lite intressantare...

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Typ en Q+..?

  37. #37
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Hade det funnits en microQ+ hade jag nog varit intresserad. 16 analoga röster är nog 12 fler än jag behöver.

  38. #38
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joncol Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag citerar:

    Andy_X69 wrote: Will it have multitimbrality?

    Dave Bryce: No. Just split and layer.
    Vem kör nått multitimbralt idag när det finns HD inspelning? Jag hör in allt direkt efter jag spelat in det på MIDI.

    Mvh
    Demokid

  39. #39
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag tycker det fortfarande e konstigt att Dave på sin sida skriver om ett tidigt sammarbete för att göra BoomChik och inget om en Prophet-8:a... Det måste ju vara nått att ha på sin New's sida.

    Jag tror det när jag ser det... sedan säljer jag min PEK för 5 papp

    Mvh
    Demokid

  40. #40
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jaha ja, DCO/VCO dags igen !

    Om man läser vad DB säger så får man inte fram nåt konkret, DCO can vara vad som hellst!
    Om de menar DCO som Juno60 eller liknade, eller om de menar DCO som P5, dvs en CPU
    som mata en DAC med 1 å 0 som sen styr en VCO med en spänning(DCO, digitalt kontrollerad- oscillator, japp!) eller om de menar att den är en DSP
    genererad oscillator som går igenom ett analogt VCF!?

    Jag tycker det låter lite små tråkigt, en halv seg 8 röster DCO burk är ju ingen
    hel poly analog synth som alla tycks vilja ha idag enligt DB?!
    Senast redigerat av Heualia den 2007-08-18 klockan 02:07.

  41. #41

  42. #42
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Appropå VCO vs DCO - spela roll och lyssna på hur den låter istället!

  43. #43
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha ja, DCO/VCO dags igen !

    Om man läser vad DB säger så får man inte fram nåt konkret, DCO can vara vad som hellst!
    Om de menar DCO som Juno60 eller liknade, eller om de menar DCO som P5, dvs en CPU
    som mata en DAC med 1 å 0 som sen styr en VCO med en spänning(DCO, digitalt kontrollerad- oscillator, japp!) eller om de menar att den är en DSP
    genererad oscillator som går igenom ett analogt VCF!?

    Jag tycker det låter lite små tråkigt, en halv seg 8 röster DCO burk är ju ingen
    hel poly analog synth som alla tycks vilja ha idag enligt DB?!
    "...the modulators... they're software. The signal path is all analog."

    DB skriver även att det är samma DCO:er som i Evolvern, fast tweakade. DSP kan det ju inte vara, då skulle inte signalkedjan vara helt analog. DSP-delen från Evolver finns helt enkelt inte med.

    "one question

    are the oscillators DCO?"

    Yes.


    "I thought the evo's oscillators couldn't touch the sound of the prophet 5, 600's oscillators as far as raw fatness. I will cry if the new p8 oscillators aren't fat enough sounding (like the evo's IMHO)"

    As I mentioned - they're tweaked differently and sound different than the Evo's oscs - fairly noticeably, I think. IIRC, Dave messed with the Oscillator Slop parameter a bit as well.

    You'll be able to hear them for yourself soon enough. That'll be the only test that really matters....

    ang multitimbral:

    "Most every synth made today is quite physically capable of handling multitimbral mode; it's just he software that limits it."

    "That's not true for analog synths. If you want to make it multitimbral, you have to add a whole set of CV output circuits for each part. So, let's say, that you have a polysynth with 32 voltage controlled parameters. If it's monotimbral, you have to build 32 S&H cells, but let's say, that you want to make it 8-part - then you need 8x32 of them. In case of modern analog polys, it's hardware problem, because dynamic voice allocation is just adding few lines to key assigner - and modern CPUs are fast enough to handle it, and update patch data quickly, but adding another CV outputs topatch memory board may be difficult and expensive. "


    Newbie, Bilden var tydligen från en prototyp.

  44. #44
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha ja, DCO/VCO dags igen !

    Om man läser vad DB säger så får man inte fram nåt konkret, DCO can vara vad som hellst!
    Om de menar DCO som Juno60 eller liknade, eller om de menar DCO som P5, dvs en CPU
    som mata en DAC med 1 å 0 som sen styr en VCO med en spänning(DCO, digitalt kontrollerad- oscillator, japp!) eller om de menar att den är en DSP
    genererad oscillator som går igenom ett analogt VCF!?

    Jag tycker det låter lite små tråkigt, en halv seg 8 röster DCO burk är ju ingen
    hel poly analog synth som alla tycks vilja ha idag enligt DB?!
    Är det inte just så DCO:erna på en Juno-60/106 fungerar? Det är en "datamaskin" som kontrollerar dem men de genereras analogt.

  45. #45
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag talade om desktop evolvern och att oscillatorerna där var DSP, inget annat. Detta var alltså något jag mailat Dave Smith själv om då jag undrade under den korta tid jag ägde en MED.
    Sen om den här använder något annat säger jag inget om.
    MED har DSP och DCO, inte bara DSP. Det står tydligt på http://www.davesmithinstruments.com/evolver/specs.html

    "Four oscillators in total: two analog, two digital". Titta även på http://www.davesmithinstruments.com/...ignal_flow.pdf

    Denna ser sexig ut



    vs "originalet"

    Senast redigerat av segerfalk den 2007-08-15 klockan 09:03. Anledning: fixa bilden

  46. #46
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte just så DCO:erna på en Juno-60/106 fungerar? Det är en "datamaskin" som kontrollerar dem men de genereras analogt.
    Jepp. Men det verkar som mr Smith har fibblat så att de inte behöver låta så perfekt om man vill.

  47. #47
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jo, jag läste något om att han har ändrat på oscillator slop funktionen som finns i Evolvern (Oscillator slop simulerar oscillator drift).

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns en tune-knapp som på originalet.

  49. #49
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Nu kanske man kan få tag i en beg MEK lite lättare...

  50. #50
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna ser sexig ut

    Det ÄR ju orginalet:
    http://www.analogics.org/Pics/Scot's%20P5.jpg

    "HarriL sa...
    Well, the picture IS photoshopped, and it's from here:
    http://www.analogics.org/product.html
    (click on the Prophet 5 Wood Replacement Kit)"
    https://www.blogger.com/comment.g?bl...11291138048441

    Senast redigerat av kroffe den 2007-08-15 klockan 13:09.

  51. #51
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, P '08-bilden är photoshoppad iaf, det är samma ursprungsbild men man har lagt till lite knappar och tagit bort lite trä från bilden du länkade, Kroffe.

  52. #52
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Satans, där sprack den förhoppningen. Snyggt PS-jobb iaf

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast då väcktes iaf en förhoppning om en lite mer modern design...

  54. #54
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Very najs! Hoppas på ett 1u rack och en breakoutbox a'la MKS-80.

  55. #55
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Mer ljud: http://www.ex5tech.com/zTemp/p8_soundclips/

    DB ang design:

    "Regarding photos... The early prototype I have looks WAY different than the production model. There IS a rather nice photo of a later prototype, which looks much closer to a production model, but I don't have permission to post it yet. Dave took home the first production model just a few days ago, and I don't know if he has any photos of that yet.

    So, in the meantime, I can only tell you that I think it's gorgeous. It's relatively small, with a 61 note keyboard, pitch/mod wheels above the keyboard for shorter width, and it's not too deep, and not too heavy - all of which makes it very portable (like the other DSI synths, though, it's built like a tank). The front panel is much like the original Prophet 5 - all black background, with white lines and labeling, red LEDs, red LCD display, and black knobs with silver bevel on top. Classic. Front panel design is in keeping with the general layout found on the PEK and MEK (i.e. the front panel is largely an intuitive signal flow diagram), of which I was proud to have contributed. Very pretty real wood end cheeks. It's definitely a "looker" and a "keeper". And yeah, I just love the sound."

    "I probably shouldn't admit this, but prior to getting the P8 prototype and spending some time with it, I wasn't overly excited about this synth. I really looked at it as nothing more than a subset of the Evolver, albeit one with 8 note polyphony. I expected to program maybe a half bank of sounds (64) before running out of ideas and enthusiasm. I expected there would be no remorse when it came time to send the prototype back to Dave, and no plans to put one in my rig.

    I ended up being very wrong.

    Despite the similarity in hardware, it sounds different than the analog side of the Evolver, especially in context (as opposed to comparisons of single notes). Granted, there are no D/A and A/D converters in the P8, and the envelopes are different, and the oscillators are a tiny bit different, but still... the sound was a nice surprise. Of course, without the delays, distortion, feedback, etc. of the Evolver, you tend to focus more on simpler, cleaner sounds anyway. That said, the P8 does have a few tricks to make the sound pretty knarly if you like, including osc (audio) frequency modulation of the LPF. Pair that with hard osc sync, and maybe a little noise modulation of osc frequency (or just about anything else), and things can get pretty nasty, albeit in an analog sort of way.

    The P8 has some other new features, too, such as a nice arpeggiator (with latch), a loopable third envelope (try modulating envelope stages while it's looping!), much easier modulation of oscillator mix (you can set up a four way analog vector using the wheels!), and the whole "two Programs in one" thing, where each Program is really two Programs, and where the "Part B" can be stacked/layered, or split with Part A, or just used as an "alternate take" if you will (similar to the EX5 "Scenes", except Part B is a completely different Program). Hey, when stacked/layered, you have 4 analog osc, 2 filters, 2 amps, 6 env, 8 LFOs, 8 assignable mod source/destinations, 8 seq tracks, and 2 arps at your disposal! Analog bliss.

    Bottom line is I ended up creating two full banks of Programs (256) for the P8, and I still have ideas I haven't tried.

    The P8 is definitely a keeper for me. If you like real analog synths, you might like it a lot, too. I highly recommend playing one when you get a chance, very preferably in a decent listening environment that will allow you to evaluate the sound."

    hämtat från: http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ul...&f=23&t=000279

  56. #56
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    Gas, Gas, Gas

  57. #57
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "The front panel is much like the original Prophet 5 - all black background, with white lines and labeling, red LEDs, red LCD display, and black knobs with silver bevel on top."
    På den beskrivningen låter det som om Photoshoppandet ändå inte var så långt borta...

  58. #58
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Om det kommer nån och spelar "Jump" aktiga ljud på den, så borde de få smisk!!

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Avstickare från photoshopbilden: Pitch / mod wheels above the keyboard. Relatively small. Not too deep. An inituitive signal flow diagram.

  60. #60
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    En sådan ska jag ha.

Liknande ämnen

  1. Prophet 08 seq latcha - hur?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 18:25
  2. Prophet VS
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:06
  3. Prophet 5?
    Av lohmann i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:39
  4. Prophet 5
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •