Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: UAD och övriga DSP kort

  1. #1
    Regenholz

    UAD och övriga DSP kort

    Fråga angående UAD och andra DSP kort:

    När kraften på ett kort tar slut, kan man använda pluggarna på datorns kraft då eller kan exempelvis UAD pluggarna bara användas med hjälp av kortets DSP kraft?

    / Micke

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nej, pluggarna är kompilerade för den specifika DSP'n på kortet. Går inte att köra native.

    Undantaget är Focusrite Saffire, dom går att köra "live" vid inspelning, på DSP, och finns även som native-pluggar.

  3. #3
    Regenholz
    Är inte det väldigt värdelöst?

    Har man UAD Extreme paketet, så kan man ju typ inte köra mkt förns den går i botten?

    Blä.. ?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Då får man köpa mer processorkraft från UAD. En affärsmodell helt enkelt. Kunde du köra pluggarna på datorn så hade de bara blivit piratkopierade och UAD hade inte sålt något.

    Nu säljer de DSP-kort, samt kan se till att optimera prylarna rejält för just den DSP-plattformen.

  5. #5

    Redaktör
    I dagsläget tror jag man ska se UAD och i någon mån Powercore i första hand som donglar som råkar ha processorkraft på sig, och mindre som DSP-avlastning, speciellt om man vill köra de nyaste pluggarna från Universal Audio. Är det bara processoravlastning man vill ha så är det bättre att lägga pengarna på en snabbare dator och nativepluggar, åtminstone i mina ögon. Liquid Mix och Duende är också vettigare ur den aspekten.

    Men vill man köra UA:s pluggar så har man inte så mycket val. Samma sak med TC:s reverb. Sen gråter säkert inte UA över att folk köper flera UAD-kort bara för att kunna använda deras pluggar utan att behöva frysa spår hela tiden.

  6. #6
    Regenholz
    Mjo, det är väl rätt smart av dom att göra på det sättet.

    Men "hur mycket" klarar ett UAD kort? Generellt.. (5 aktiva pluggar, 10, 50, 100? )

    Kan man köpa PCI-e kort utan pluggar?

    Mvh / Micke

  7. #7

    Redaktör
    Det beror helt på pluggarna. Vissa kan du köra över 20 på ett kort, andra bara 1. Universal Audio har en lista (längst ner). Det går inte att köpa kort utan pluggar utan alla ett grundutbud, men däremot har en del kort "vouchers" som man köpa extra pluggar med, så man kan välja.

  8. #8
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    UAD är dock beroendeframkallande. Deras pluggar låter så grymt bra tycker jag. Så visst fungerar deras affärside bra

  9. #9
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Finns det några sådana här DSP-kort för pci-e?

  10. #10
    Mannys bone
    om jag inte misstar mig har väl UAD ett pci-e kort? Rätt dyr dongel dock. :-)

  11. #11
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TMB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det några sådana här DSP-kort för pci-e?
    Jodå. Mitt UAD-1 är ett PCI-e.

  12. #12
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Både UAD och Powercore finns som PCI-e.

    Har man en bra mix av Native och UAD pluggar så kommer man väldigt långt. Det är rätt skönt att veta vad man kan lägga på och inte när det kommer till fler pluggar men visst slutar det alltid med att jag vill köpa fler kort.

    Jag tycker dock de är extremt prisvärda.

  13. #13
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Åh, det är jag som inte kan läsa på UAD:s hemsa

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Liquid Mix och Duende är också vettigare ur den aspekten.
    På vilket sätt? Liquid mix ger väl iofs lite mer kvantitet för pengarna.. men duende? På duende kan man köra 32 instanser med kanalstrippor samtidigt (om jag inte missminner mig).. och för 3000:- mindre får man 3 stycken UAD-1 PCIe-kort som kan driva 39 instanser av Neve 88RS som ser ut att ha fått bättre betyg från alla de ställen som jag kollat på hittills... + att man då även får med bra många flera pluggar.

  15. #15

    Redaktör
    Liquid Mix och Duende garanterar ett användbart antal kanaler, med UAD är det mycket mer beroende på pluggarna man använder. Ett enda kort ger ingen vidare avlastning på en modern dator.

    Neve 88RS är i princip den enda snåla pluggen som UA släppt på sistone, de andra Neve-klonerna är ju betydligt hungrigare (om vi inte pratar om SE-versionerna, men då vet jag inte hur stor skillnad det är mot nativepluggar). Dito för många av de andra pluggarna. Jämför vi dem är det svårare att nå upp till 32 kanaler eq+kompression samtidigt.

    Sen håller jag med om att Duende inte är så mycket prisvärdare än UAD, men jag har ingen aning om hur SSL:s pluggar står sig i jämförelse med UA:s.

  16. #16
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Alla som har UAD-1 kommer nog att hälla med mig när jag säger att pluggarna är helt överlägsna de flesta (har inte hunnit testa alla...) naitive-pluggarna. Tänk sedan på att UAs 1176LN för HD tar upp ett halvt kort (HD) jämfört med en åttondel på UAD-1. Det var därför som 1176SE skapades. Se det som en bonus att pluggarna kör på dedikerad hårdvara, pluggarna är värda pengarna i alla fall!

  17. #17
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns det något sätt att köra uad-accelererade pluggar på en iMac?
    Den har ju bara USB och Firewire..

  18. #18
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja

    http://www.uaudio.com/products/uad/xpander/index.html

    Lite dyr dock. Har någon provat de billigare PCI- expansions chassierna som finns?

  19. #19

    Redaktör
    UAD-Xpander använder ExpressCard, så det funkar inte på en iMac. Är dessutom svindyr och har varit "coming soon" sen i våras någon gång. Sen finns det Magma-chassis som också är svindyrt och också kräver kortplats.

    Gilbert 2: UA ligger definitivt i toppen bland plugintillverkare, men jag skulle hävda att det finns minst lika bra alternativ inom nativevärlden för i princip alla pluggar från dem numera. Sen är förmodligen UA bäst på rena emulationer, men tex Waves verkar ju ha ryckt upp sig på den sidan också.

  20. #20
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja

    http://www.uaudio.com/products/uad/xpander/index.html

    Lite dyr dock. Har någon provat de billigare PCI- expansions chassierna som finns?
    Sorry läste MBP...

  21. #21
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle kolla på LiquidMix om jag vore du. Om inte lika så nästan lika vass som UAD-1.

  22. #22
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    När det gäller emuleringarna alltså...

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    FM: Man använder generellt sett inte 1073or på alla kanaler.. den fungerar som bäst på enskillda ljud.. samma med 1081, pultec och helios (om man verkligen inte vill låta 60-tal såklart). De är helt enkelt inte gjorda för sådant. 88RS däremot.. det är en channelstrip som ska köras på många kanaler.. och som tur är så var den lätt att få lättkörd pga hårdvarans moderna/stabila design
    Även SE-versionerna är för övrigt väldigt bra. I många fall så märker jag ingen som helst skillnad. Men visst.. det hade ju varit jätteskoj att kunna vräka på med hur många pluggar som helst i den kvaliteten utan att behöva köpa till flera kort, men nu är det som det är tyvärr.. och det fungerar bra för mig även om native-pluggar hade passat mig ännu bättre.

    Jag ser det för övrigt personligen i stort sett enbart som en nackdel att de kör på dedikerad hårdvara. Däremot så var det skitbra med den extra dsp-kraften då man satt med gamla powermacen

  24. #24
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    False Messiah: Synd att dom inte går att köra över Firewire på något sätt. Dom tappar nog en hel del kunder på det sättet.

    Gilbert 2: Jo, jag har spanat lite på Liquid Mix det är väldigt billigt i förhållande till hur mycket man får.

    Funkar liquid mix bra i Protools 7... LE??
    Någon som testat?

  25. #25

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FM: Man använder generellt sett inte 1073or på alla kanaler.. den fungerar som bäst på enskillda ljud.. samma med 1081, pultec och helios (om man verkligen inte vill låta 60-tal såklart). De är helt enkelt inte gjorda för sådant.
    Visst använder man inte 1073:or på alla kanaler, men det är väl minst lika mycket för att det inte går med ett UAD-kort?

    En anledning till att folk mixar på stora analoga mixerbord är ju just för att få tillgång till Neve-eq+dynamik (eller vad man nu föredrar, men just Neve verkar ju vara lite av standardvalet) på varje kanal, och sen patchar man in extra hårdvara där det behövs.

    Men visst.. det hade ju varit jätteskoj att kunna vräka på med hur många pluggar som helst i den kvaliteten utan att behöva köpa till flera kort, men nu är det som det är tyvärr.. och det fungerar bra för mig även om native-pluggar hade passat mig ännu bättre.

    Jag ser det för övrigt personligen i stort sett enbart som en nackdel att de kör på dedikerad hårdvara. Däremot så var det skitbra med den extra dsp-kraften då man satt med gamla powermacen
    Jag tror vi är ganska överens faktiskt. Har man en dator som har mindre än 5 år på nacken så behöver man inte ett UAD-kort för att hjälpa till, däremot så är pluggarna definitivt värda pengarna.

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    men just Neve verkar ju vara lite av standardvalet) på varje kanal
    Jo, de nyare Neve-borden ja. Vissa studios kör med de äldre för att få det tokfärgade 60tals soundet.. men de nyare Neve-borden som jag tror används mer i "finare" studios är en annan sak. Det är en sådan strip som de nu klonat i 88RS. 1073:ans eq är på gränsen till en effekt som bråkar med signalen på lite olika sätt. På de spår där jag använder en sådan eq så kör jag oftast även med en renare eq på samma spår (t ex en 88RS hade suttit fint där). 1073:an känns verkligen som den där extra hårdvaran som man patchar in där det behövs.. tycker jag.

  27. #27

    Redaktör
    Just vilka mixerbord man föredrar verkar bero ganska mycket på tycke och smak, inte nödvändigtvis på att 1073, 550 osv inte skulle funka i varje kanal, och ofta spelar man ju in genom färgade kedjor delvis för att man inte har 30-40 toppkompressorer/eq:s/preampar när man ska mixa.

    Fast vissa löser ju det genom att ha så mycket hårdvara att de kan möblera med den (iofs sparar man lite pengar eftersom man slipper tapetsera...).

  28. #28
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    False Messiah: Synd att dom inte går att köra över Firewire på något sätt. Dom tappar nog en hel del kunder på det sättet.

    Gilbert 2: Jo, jag har spanat lite på Liquid Mix det är väldigt billigt i förhållande till hur mycket man får.

    Funkar liquid mix bra i Protools 7... LE??
    Någon som testat?

    Problemet med Protools LE är (och kommer troligtvis alltid att vara) avsaknaden av Plugin-Delay-Compensation som innebär att man manuellt måste flytta spår så att det synkar (och det gäller alla DSP-baserade pluggar eftersom de introducerar ganska mycket fördröjning). Många LE-användare hoppas på införandet av PDC i nästa version men jag tror att Digidesign aldrig kommer att göra det med rädsla för att tappa HD användare när datorerna bara blir kraftigare och kraftigare.

Liknande ämnen

  1. Senast köpta övriga instrumentet - del 1
    Av Dalleponken i forum Övriga instrument
    Svar: 186
    Senaste inlägg: 2022-10-27, 18:46
  2. CME ASX DSP-kort
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 13:38
  3. JD-800/JD-990 Kort?
    Av Helix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 13:40
  4. Tv-ut kort
    Av toandfro i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 18:32
  5. DSP kort
    Av slunga i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •