Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?

    Plötsligt uppstår problem med det externa ljudkortet (det har fungarat bra under ca ett års tid):

    Ljudkortets stereopar är kopplat mot en mixer. Två kablar är kopplade mellan mixerns ingångar och kortets stereo-ut. När ena kabeln trycks in i ljudkortet låter det bra. Så fort jag trycker in den andra så låter det ... Piss! Vissa ljud försvinner helt, det låter "avlägset", det låter som om en flanger ligger över hela paketet. Det spelar ingen roll vilken av utgångarna som används: När bara en kabel sitter i så låter det bra, när den andra trycks in så kommer felet. Vad har hänt?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fasfel mellan kanalerna. Är bägge sladdarna helt ok? Testa med andra kablar?

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Flera kablar är testade. Det ligger väl i kortet antar jag? Är tyvärr helt oteknisk, men om man öppnar lådan, vad kan man kolla efter?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm... det kan ju även vara problem med drivrutiner och sådant. Antar att datorn+ljudkort är omstartade också? Öppna datorn tror jag inte ger ett skvatt tyvärr.

    Kan vara värt att installera om drivrutinerna för kortet också. Samt kolla om det finns något hos korttillverkarens support om liknande?

  5. #5
    deadbeats avatar
    Veteran
    Nja, jag tänkte mer på att öppna ljudkortet Om det är nåt glapp eller liknande som kan orsaka felet. Drivisarna (de senaste) är ominstallerade och burken omstartad vid ett par tillfällen.

  6. #6
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Hmmm, låter märkligt, det är inte så att du har även någon _ingång_ på kortet kopplat från en utgång på mixern så att du får någon märklig rundgång? Då måste du nog iofs också ha någon form av inspelning påslagen...

  7. #7
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ja, det låter märkligt i dubbel bemärkelse
    Nä, jag har ryckt de kablar som var kopplade på "in" i kortet, men felet kvarstår. Och, som du säger, då skulle ju nån form av inspelning behöva vara aktiverad vilket det inte är.

  8. #8
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Låter som du råkat splitta en balanserad signal och tar ut till två separata. Om de panoreras max L-R så kommer bara saker i mitten att släckas ut och allt annat kommer att låta mer eller mindre skummt.

    Edit: jag menade förstås om det INTE panoreras...
    Senast redigerat av Gilbert 2 den 2007-07-20 klockan 19:51. Anledning: fel...

  9. #9
    kallback
    har du kollat mixern?
    (kanske e långväga, men lika bra att kolla allt)
    koppla in en "ipod" \ CD \ stereoDito\ på samma ingångar på mixern...

    \\det hela kanske e löst nu
    Senast redigerat av kallback den 2007-07-20 klockan 19:07.

Liknande ämnen

  1. Öppna Kanalen-musiken?
    Av Undrande i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •