Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur gör man "skanks"?

  1. #1
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran

    Hur gör man "skanks"?

    Eller vad kallas det? Korta ackord liksom...

    Tänkte låna tjejens elgura och försöka mig på detta. Men hur är svårighetsgraden av detta?
    Jag kan noll och inget hur man spelar gitarr, mer än "smoke on the water", men det kan väl alla

    Skitsamma, innan jag ger mig ut och surfar på detdära nätet, så tänkte jag fråga här om någon har tips/länkar till metoder.

    Jag förstår att "trial and error" är drängens bästa vän, men vill ändå ha lite koll så slipper man kasta bort en vecka på att ens försöka

  2. #2
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Har du något ljudexempel?

  3. #3
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://www.versionist.com/vtunes/track/16

    Ladda hem samples istället?

  4. #4
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Har fullt av samplingar hemma, så jag kan ev. slänga upp ikväll.

    Det kanske är fel uttryck med "skanks", vad vet jag
    Snabb attack och kort sustain liksom på ackordet.

    Grejjen är att jag vill testa att göra själv. Har inte provat en gitarr i rymdekot än. Det hade varit kul att testa. Och om jag ska testa, så ska det vara just korta ackord, för det passar bäst med min musik....får jag för mig.

  5. #5
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Trevlig länk zthee! Användbar som fanken.

  6. #6
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    i en annan tråd föreslogs det att det är greppbrädehanden som trycker ned och släpper ackordet extra lätt och snabbt. det är rätt svårt i början att hindra varje sträng från att klinga...

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    "Chops" tror jag man kan kalla det också.

    Släpp och dämpa med vänsterhanden så fort du slagit an ackordet är väl min spontana reaktion. Men det finns säkert nåt jamaicanskt specialknep...

  8. #8
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i en annan tråd föreslogs det att det är greppbrädehanden som trycker ned och släpper ackordet extra lätt och snabbt. det är rätt svårt i början att hindra varje sträng från att klinga...
    Tack så mycket. Det är säkerligen det jag är ute efter.

    PeterH: Ska ha det i beaktning!

    Om moderatorn anser att HP´s tråd handlar om samma sak, så kan vi låsa eller ta bort/flytta mina inlägg.

    Edit: Misstänker att det är ganska svårt att utföra "skanks" som nybörjare.
    Men det skadar ju inte att testa.
    Senast redigerat av Electroboy den 2007-07-10 klockan 09:25.

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Drar nog nerifrån och upp med plektrat och sen lägger plektrumhanden över strängarna samtidigt som man slepper akorhanden litegran så det dör... om du menar baktaktsakord... brukar funka fint med rock-akord på 5e strengen fast man lirar på ala...

  10. #10

    Redaktör
    Jag har inte en aning om hur man spelar det rent praktiskt, men jag tror stärkare och timing gör rätt mycket för att få till rätt sound på det hela. Fjäderreverben och ekot har du ju redan.

  11. #11
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Eftersom det är ackord som snabbt dämpas har du ju den fördelen att du kan meckla dit fingrarna, trycka record, spela ett ackord, tryck stopp, sätt det på rätt plats, ta hur god tid på dig som behövs för att meckla fingrarna på rätt plats för nästa ackord, håll kvar dem där, tryck record, osv..
    Det blir väl kanske inte det mest optimala sättet att arbeta på om du ska få till jamaicatiming, men om du spelar in ett gäng olika lyckade tagningar på samma ackord och sen skiftar mellan dessa och lägger upp dem efter slagen, eller med så mycket tidsförskjutning som krävs, så går det nog att få ett skapligt resultat även om man sällan ens rört en gitarr

  12. #12
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dra nerifrån och upp, skit i att slå an låga E- och A-strängarna, släpp (dämpa) ganska omgående med vänsterhanden. Övning ger färdighet!

  13. #13
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha jag önskar att det fanns hemliga "tricks" till att spela allt jag vill spela men allt handlar om att öva och bli duktig på sitt instrument. Jag kan dock berätta vad du vill uppnå: Du vill snärta till strängarna med plektrumhanden och snabbt dämpa med båda händerna. För att göra detta måste du ha ett bra "sikte" med plektrumhanden, dvs så att du spelar på rätt strängar. Hur uppnår man nu detta? Öva, öva, öva!

    Och, for the record, en vecka räcker inte...

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    det här var en bra tråd om skanking också:

    http://www.interruptor.ch/cgi-bin/di...html?997729796

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    "Imagine you are a small axe chopping at Babylons roots in a steady,unrelenting fashion"

  16. #16
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.versionist.com/vtunes/track/16

    Ladda hem samples istället?
    Grymt användbart. Tack!

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 14:59
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •