Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: PC-card till firewire till ljudkort

  1. #1
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran

    PC-card till firewire till ljudkort

    Såhärva. Jag har en gammal (allt är ju relativt) PC-laptop, som jag har planer på att byta ut mot en MacBook på sikt. Kommer dock inte ha råd att göra det till den här sommaren, däremot vore det nice med ett vettigt ljudkort till laptop:en, som man därefter även kunde använda till mac:en. Vill ha minst 4 in/ut analogt, och sneglar därför ganska kraftigt på ett Motu UltraLite. Kruxet är ju då att laptop:en inte har firewire. Däremot har den PC-card-slot, så i teorin är det ju bara att stoppa i ett PC-card - firewirekort.

    Då till frågan. Någon som har erfarenheter av dylika övningar? Någon som har någon idé om vilket kort man bör välja, eller kanske vilka man absolut inte ska välja?

  2. #2
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Undvik allt med Via chipsets i. Annars så vet jag inte just nu.

  3. #3
    Roberths avatar
    Senior
    Läs på ljudkortstillverkarens hemsida vad de rekommenderar för chip.

    Texas Instruments och VIA brukar vara safe.

    /Rob

    Edit: Här har du sidan http://www.motu.com/techsupport/tech...chterm=chipset

    Själv kör jag Focusrite Saffire med VIA Chipset. Går som en klocka

    Edit 2: Det här verkar bra. Billigt och med TI chip. USB2 på köpet. http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108325

    Edit 3: Glöm edit 2 det var visst ett expresscard. Detta finns också Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073102

    Har dock inte kunnat utreda vad det sitter för chip i. Många tillverkare är väldigt dåliga på att ange sånt. Ring Dustin och fråga.
    Senast redigerat av Roberth den 2007-06-25 klockan 00:20.

  4. #4
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såhärva. Jag har en gammal (allt är ju relativt) PC-laptop, som jag har planer på att byta ut mot en MacBook på sikt. Kommer dock inte ha råd att göra det till den här sommaren, däremot vore det nice med ett vettigt ljudkort till laptop:en, som man därefter även kunde använda till mac:en. Vill ha minst 4 in/ut analogt, och sneglar därför ganska kraftigt på ett Motu UltraLite. Kruxet är ju då att laptop:en inte har firewire. Däremot har den PC-card-slot, så i teorin är det ju bara att stoppa i ett PC-card - firewirekort.

    Då till frågan. Någon som har erfarenheter av dylika övningar? Någon som har någon idé om vilket kort man bör välja, eller kanske vilka man absolut inte ska välja?
    Det funkar för mig. Men inte om jag blandar FW400 för ljudkort och FW800 för hårddiskar. Jag kör med ett LaCie FireWire 800 PC-Card (som det fantasifullt nog står på det...).

    Och precis nyss när jag tog ut det för att kolla modellnamnet upptäckte jag dödspinsamt nog (jag har haft det i över 2 år!) att det går att koppla in en strömadapter till det. Undrar om det är för att skicka ström över FW-kabeln eller för att stabilisera kortet? Måste undersökas...

    Och nu ser jag att det verkar vara svårt att hitta just LaCie men JME Data har ett gäng olika FW-kort: http://www.jmedata.se/start.asp?stor...||itemno=19858

Liknande ämnen

  1. 2 MB SRAM Card till Andromeda.
    Av Mangoo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-11-06, 14:39
  2. Problemfria firewire ljudkort till nya Mini/Macbook
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 11:30
  3. Express Card till PCI Express-adapter?
    Av Volantiz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 13:23
  4. USB/Firewire-ljudkort till laptop?
    Av jonkri i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •