Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hörlurar att mixa i

  1. #1
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior

    Hörlurar att mixa i

    Jag har verkligen noll koll på hörlurar. Vad ska man köpa för hörlurar om man vill kunna mixa i dem? Jag har förstått att det ska vara öppna eller halöppna till det, men vilka märken och modeller är bra? Jag vill inte lägga sjukt mycket mer är 1000:- på dem, och jag föredrar lite hängmatta framför lite för midiga och det drar åt något håll.
    Senast redigerat av Jony den 2007-06-19 klockan 11:24.

  2. #2
    myko
    myko är inte uppkopplad
    mykos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Själv använder jag Sennheiser HD 565 och är grymt nöjd med dem, även om de har 10 år på nacken nu. Har ingen aning om modellen finns kvar. Så gott som alla (musikskapare) jag känner använder just Sennheiserlurar.... prova dig fram!

  3. #3
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    det finns ungefär tusen trådar om hörlurar. sök och du skall finna. =)

  4. #4
    hrn
    De gamla Koss Pro 4AA hör du allt i. Tror att dom tagit upp tillverkningen igen.
    Hasse

  5. #5
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Kan här varna för Koss Pro 3AA Titanium, de låter skit! Däremot låter Koss portaPro riktigt bra och jag dem tillsammans med ett par Beyer Dynamics DT-250 för mixning (när jag tröttnat på högtalarna).

  6. #6
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag kör med Sennheiser HD-580 och gillar dem skarpt, även om det finns bättre i samma serie. Satsa på ett par öppna eller halvöppna lurar för mixning, de låter oftast mer naturligt och är sköna att ha på sig längre stunder. Man blir inte lika svettig om öronen som med slutna...

  7. #7
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior
    Jag har testat ett par Koss Porta Pro och tyckte de lät GRYMT, men är de verkligen rätt att mixa med?

  8. #8
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag skulle undvika att mixa i Porta Pro. Även om de låter ok föra att vara så pass små så är de knappast raka i sin återgivning. De är hypade i basen och saknar den högsta diskanten så risken är att man kompenserar för det och gör bastunna mixar med för mycket diskant...

  9. #9
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Kanske ska tillägga att jag själv andvänder Porta Pro till min mp3-spelare och tycker de funkar bra för det! Men har du möjlighet att lägga lite mer på ett par bättre lurar så kan det nog vara värt det!

  10. #10
    Herde
    Om du ska lägga 1000 kr hade jag rekommenderat AKG 240-Studio.
    Annars föredrar jag Sennheiser HD650. Oslagbara.

  11. #11
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med Sennheiser HD-580 och gillar dem skarpt, även om det finns bättre i samma serie. Satsa på ett par öppna eller halvöppna lurar för mixning, de låter oftast mer naturligt och är sköna att ha på sig längre stunder. Man blir inte lika svettig om öronen som med slutna...
    Jävligt bra poäng där. Lurar som man inte blir svettig i ens om man sitter i timmar med dom, men som ändå låter riktigt bra, finns det för en vettig peng?

  12. #12
    kallback
    ang svett

    kör velour paddar \\ ej fulläder \\ så ska du nog trivas utan svett oavsätt om Ω~grejjerna sitter på ytterörat eller kring det

  13. #13
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Tänker du på nåt speciellt märke/modell?

  14. #14
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Herde Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ska lägga 1000 kr hade jag rekommenderat AKG 240-Studio.
    Annars föredrar jag Sennheiser HD650. Oslagbara.
    Hade helt klart gärna haft ett par HD650 från hovleverantören, men siktar just nu på AKG 240-Studio. De verkar rätt nice. Har kört med ett par Sennheiser HD-25 (SP!) tills jag nu lyckades sabba ena luren. Har lärt mig mixa i dem så de har fungerat nästan oförskämt bra. Vill egentligen ha slutna eftersom jag spelar in sång också, men bra mixar och lägre pris är tyvärr avgörande i nuläget. Får fixa nåt billigt skräp att spela in sång med om det inte skulle fungera.

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Testar nu ett par AKG K240 Monitor ... Lånade av Encore.

    Lite mindre bas än i mina Sennheiser HD-25or men mer detalj i mellanregistret ... Takes some getting used to.

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt bra poäng där. Lurar som man inte blir svettig i ens om man sitter i timmar med dom, men som ändå låter riktigt bra, finns det för en vettig peng?
    Jag sitter ju med Sennheiser-lurar på mig i timmar både på jobbet (HD-650) och hemma (HD-580) och har aldrig problem med att det känns svettigt eller jobbigt på något sätt. Enda problemet är att de (som nästan alla hörlurar) förstör frisyren...

    De kostar ju en del, men inte så blodigt tycker jag. Typiskt ett sånt där inköp som känns lite tråkigt när man gör det men som man inte ångrar efter fem år...
    Senast redigerat av tommyc den 2007-09-03 klockan 09:52. Anledning: Råkade skriva att jag har HD-570. HD-580 ska de vara!

  17. #17
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag använde ett par AKG K240 tidigare och tyckte de var rätt bra. De är dock inte så sköna att ha på sig längre stunder eftersom de sitter lite på öronen och klämmer. Dessutom blev iaf jag rätt svettig av dem efter ett par timmar. Ljudmässigt hänger de inte heller med Sennheisers HD-serie, som har både djupare och fastare bas och renare diskant.

    Däremot gillar jag inte Sennheiser HD-570/590 som jag tycker låter färgat i diskanten.

  18. #18
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Det är en aning skillnad på specsen för AKGs 240 Monitor och Studio ser jag nu. Någon som testat båda? Stor skillnad? Förmodligen inte, men kanske ändå?

  19. #19
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är olika många ohm i dom..

  20. #20
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Även viss frekvensskillnad ... Vet inte hur mycket det kan utgöra i praktiken.

  21. #21
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Jag har nyligen skaffat ett par Ultrasone Proline 2500 som tydligen ska vara bra att mixa i.
    Har väl inte riktigt vant mig vid dom än. Tycker nog att allt låter illa i dom men iofs - om man kan få nåt att låta bra i dom så borde det ju verkligen låta bra
    Hmm...

  22. #22
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hehe ... Har en kompis som kör efter liknande resonemang med ett par skitta Clas Ohlson.lurar för 150:-.

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ober: Problemet är bara att han har en helt vriden frekvenskurva att jobba med.. om det då låter bra i dem så låter det antagligen piss i allt annat

  24. #24
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Volle: Exakt vad jag säger till honom Ljudet lär ju vara färgat så in i bänken!

  25. #25
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hmm ... känner mig lite kluven här ... Överlag upplever jag en stor tydlighet som är avgjort bättre än mina gamla lurar, men basen är tämligen vek ... oklart om jag klarar mig med enbart ett par K240 ...

Liknande ämnen

  1. Mixa med hörlurar?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:20
  2. Mixa med hörlurar ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 16:22
  3. Kan ej mixa ner
    Av Conny W i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 09:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •