Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Billiga ljudkort vs. Dyra

  1. #1
    Rusty
    Rusty är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Billiga ljudkort vs. Dyra

    I nuläget har jag ett M-Audio Audiophile 2496. Detta kortet sägs ge mycket bra ljudkvalité för pengarna. Vad är det då som skiljer detta kort som ligger på ca 1000:- och dyrare varianter som kan ligga på 4000-5000-10.000 ? Kommer jag höra stor skillnad i mina produktioner om jag köper ett dyrare kort för säg ca 4000, eller är det främst snabbheten i dyrare kort att dom sparar ner låtar snabbare?

  2. #2
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    I nuläget har jag ett M-Audio Audiophile 2496. Detta kortet sägs ge mycket bra ljudkvalité för pengarna. Vad är det då som skiljer detta kort som ligger på ca 1000:- och dyrare varianter som kan ligga på 4000-5000-10.000?
    Ljudkort i 10k klassen har ju ofta inbyggda, bättre preamps och fler in/ut.

    Kommer jag höra stor skillnad i mina produktioner om jag köper ett dyrare kort för säg ca 4000, eller är det främst snabbheten i dyrare kort att dom sparar ner låtar snabbare?

    Det beror helt på hur du arbetar med musik. Spelar du in mycket externa ljudkällor, tex gitarr, sång, så är det många faktorer som påverkar ljudkvalitén. Rummet, mikrofoner, preamps osv.. Men pillar du mest i Reason så har jag svårt att tänka mig att du skulle höra en skillnad.
    Senast redigerat av Stefan den 2007-06-16 klockan 16:33.

  3. #3

    Redaktör
    Vad Stefan skrev. Bättre ljud, bättre specifikationer och fler funktioner brukar vara det som skiljer ut dyrare ljudkort från billigare. Sen brukar det också vara bättre/stabilare drivrutiner till dyrare kort, och ofta klarar de lägre latency.

    Och jag skulle säga att ljudkort gör störst skillnad när man spelar in externa ljud, speciellt om det är akustiska instrument eller sång. (Återigen, precis som Stefan skriver.) Gör man allt internt i datorn spelar ljudkortet ingen roll för något annat än lyssningen. Och då är lyssningen och rummet viktigare än ljudkort: jag har hellre lyssning för 10000kr och ljudkort för 2000kr än tvärtom.

Liknande ämnen

  1. Waves V-Series - Sexiga, men dyra plugins
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 12:55
  2. Dyra Sverige
    Av Yake i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 12:47
  3. Dyra beats.
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •