Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad är det här för kontakt? Och hur bör jag göra för att "modernisera" mikrofonen?

  1. #1
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran

    Vad är det här för kontakt? Och hur bör jag göra för att "modernisera" mikrofonen?

    Hejsan!

    Var i en radiobutik och fyndade lite idag. Ibland går det att hitta roliga och (förhoppningsvis!) användabara grejer.



    Jag har faktiskt inte en aning om vad det är för mikrofon egentligen, men det gör inte så mycket då jag har tänkt att använda den som talkback-mikrofon i studion. Den känns som skräddarsydd för sådant faktiskt. Dock har jag inte en aning om hur jag ska koppla in den då kontakten ser ut som den gör. Har aldrig sett en sådan faktiskt.



    Om det finns någon som har en aning om vad det är för kontakt och kan tala om det för mig så skulle jag bli jätteglad. Då kanske jag kan beställa en kontakt och bygga en adapter. Jag misstänker att några av pin'sen i kontakten används för styrsystem då de är kopplade till flipp-knappen.






    (det verkar sitta en liten transistor eller motstånd undertill också, precis där den svarta sladden knyter an. Svårt att fotografera eller se den bara. Dum vinkel)

    Det enklaste hade ju naturligtvis bara vart att klippa den röda och svarta sladden som kommer från mikrofonen och löda till en telekabel, men det hade vart lite trist. Jag vill ju gärna ha användning för flip-knappen också.

    Så hur skulle ni göra?

  2. #2
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Ser ut som en vanlig dinkontakt. Tror dom flesta äldre apparater har det. Har för mig min Revox har en tex. Borde vara enkelt att bygga en converter.

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Knippsa av och kör dit en xlr, skulle jag gjort!!

    Frågan är ju om elektroniken hör till själva micken eller till knappgrejjerna, men flipgrejjern är väll av och på bara??? Borde gå att klippa av och sen terra att koppla in till mixer och se hur det funkar.

    Jag köpte en liknande mick, som hade av/på-knapp och massa skit, jag kopplade förbi allt och körde rakt bara, enklare och så...

  4. #4
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Snygg mic.

    Tänker/spekulerar högt:
    Kan ju även/kanske vara så att switchen gör så att micen blir en liten högtalare?
    Jag hade gjort det lätt för mig, såsom enapa skrev, att bara knippsa och tryck dit en tele/xlr.
    Kan ju även vara så att micen behöver matning, som den fått från en utav stiften.
    Och då kommer du inte få så stark signal om du förbikopplar.
    Eller så är switchen någon squelsh-funktion.

    Spana runt annars och se om du hittar schema. DIN -> TELE.

    Mitt Dynacord-eko har sådana ingångar. Där ligger en transformator på ben 1&3. Ben 2 verkar bara jord. Ben 5&4 försvinner någon stans, har svårt att följa schemat, det är lite suddigt/luddigt i kanten.
    Senast redigerat av Electroboy den 2007-06-04 klockan 18:22.

  5. #5
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Javisst...klart som fan det är en 5-pins DIN-kontakt. Jämförde med en midikabel och det är precis samma dimmension. *DOH* Jag måste ha blivit lurad av expediten som hävdade bestämt att det inte var en vanlig DIN.

    Han kan ha menat att hans adaptrar inte funkade då... Det innebär nog att jag får knippsa av själva kontakten och försöka lista ut vilka sladdar som hör ihop och i vilket läge som de används. Om jag kan para ihop rätt som borde jag kunna ersätta DIN-kontakten med 2 st Tele-pluggar eller?

  6. #6
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Kom på att jag glömt nämna att knappen har tre lägen. Upp, mitt, och ned. I upp-lägget stannar knappen kvar, i mitt-läget ligger den också kvar, och ned är återfjädrande till mittläget. Om jag gissar så tror jag faktiskt att mikrofonen inte är igång när den är i mittläget och att den är designad för att vara talkback-mic.

  7. #7
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    men jag vill ju ha en av/på-switch ju...det är ju coolt.... Men visst, det är den enkla vägen. Kanske bör börja så.

  8. #8
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Edit:
    Nä. Jag yrar nog mest.
    Suddar bort lite här.

    Sorry Clase för att jag krånglar [behöver kaffe/komma hem]

  9. #9
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Lite svårt att säga om man inte ser baksidan och jag ser inte riktigt vart alla ledningar går. Men jag skulle tippa på att micken är av i mittläget och på i nåt av de 2 andra. Och de andra två ledningarna sluter en krets i ett av lägena så att de kan användas för att styra nåt annat.

  10. #10
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Electroboy: Det är ok. Vi har alla vart där.

    Upptäckte att bottenplattan var monterad fel nu. Det står där att det är mikrofonen är Uni-Directional och dynamisk.

  11. #11
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran

    Färdig

    Det blev den enkla lösningen som enapa föreslog. Jag klippte kablarna direkt vid mikrofonen och anslöt en telekabel. Jag struntade i den lilla switchen. Jag försökte para ihop sladdarna och få det att funka också, men nej. Det gick inte... Jag lämnade kvar sladdarna inuti iaf om jag vill försöka en gång till i framtiden.

    Den lät rätt bra också. Här har ni ett test. Blev lite låg volym när jag renderade från Ableton bara...

  12. #12
    Wissenschaftsmannen
    Min stereoförstärkare använder sådana DIN-kontakter för audio-in. Synd jag inte såg inlägget innan, men det finns konverterare att köpa som har 5-pols DIN till två RCA kontakter som man koppla till mixern eller konvertera till tex. tele. Köpte min senaste på On Off för några år sedan.
    Senast redigerat av Wissenschaftsmannen den 2007-06-17 klockan 16:08. Anledning: Felstavning

  13. #13
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Mmm jo, jag hittade en hel del konverterare, men det hade nog inte hjälpt tror jag då själva switchen är trasig och inte verkar vilja släppa fram ljud öht.

Liknande ämnen

  1. Kontakt 2 - "Få hela sampling att spela ut"
    Av drifter7508 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 22:12
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •