Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Hur får man miditrummorna att låta bra?

  1. #1
    erik_ande_85

    Hur får man miditrummorna att låta bra?

    Jag är så grymt trött på att alla miditrummor låter skit. DFH, ez drummer, groove agent osv.

    Det måste ju finnas knep man kan ta till för att får dom att låta bra.
    hur gör ni? Kompressor på virvel? höja kaggen 2dB vid 65Hz?
    vad gör man åt hihat och cymbalerna?


    jag vet att Jamelia - beware of the dog är gjort med ezdrummer så det går ju, men HUR?

    Finns det några standardknep för att få det att låta proffsigt?

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du något klipp på hur det låter nu?

  3. #3
    erik_ande_85

  4. #4
    myko
    myko är inte uppkopplad
    mykos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    När jag kör miditrummor separerar jag ofta trumsetet på flera spår så t.ex baskaggen får en egen kanal osv. Och alla delar behöver ju inte komma från samma trumset heller. Då blir det lättare att styra ljuden och få det sound du vill ha. Reverb vill man ju oftast inte ha på kaggen, men på virveln. Detta är ett enkelt sätt att förbättra miditrummor tycker jag.

  5. #5

    Redaktör
    Det finns inga magiska knep, utan det är standardsakerna som gäller: kompression, eq, reverb, rätt ljud från början, osv. Det enda trick som inte är så uppenbart som jag kommer på när det gäller trummor är parallell kompression: mixa det okomprimerade spåret med samma spår genom hård kompression. (Se till att du korrigerar för latency, annars blir det mer fasfel än effektfullt.)

    Trummorna på inspelningen låter helt okej, fast de saknar bett. Som sagt: eq och kompression. Då tycker jag att det är värre att de låter trummaskinsstifft (av naturliga skäl).

  6. #6
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jobba även med velocity. Olika hårt, olika lång decay osv. Hårdare andra slag på snaren? Osv. Lager på lager också? En snare låter tunn, en annan låter för fläsk. Klipp ihop dem, botten från ena, toppen från andra? Sen som resten säger - EQ + kompression. Reverb på vissa ljud och inte på andra. Kakburk på snare? Lite mer topp på baskaggen för att få med klicket? Stryp alla andra under 200hz?

    Sen brukar det sällan hjälpa att lyssna på bara trumspåret försig. Baka ihop och komprimera ihop med resten av låten. Sidechain osv?

    Jag sitter mest och svammlar på jobbet nu, hoppas det hjälpte lite iaf.

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Får börja med att påpeka vilken grym låt det var! Gillade sången som fan, påminde lite om badly drawn boy. Ni tappade bort mig totalt i gitarrbreaket dock.

    Angående trummorna så är de rätt "otrummis" programmerade, vilket såklart kan vara rätt befriande, men det kan också bidra till att det känns avigt. Testat att lira in dem på en trumpad? Även om man inte är trummis brukar det gå fint om tar en sak i taget.

    I övrigt är det som FM säger, samma mixknep som på vilket trumset som helst.

  8. #8
    erik_ande_85
    Eskimo: tack så mycket

    Jag har redan tagit till mig en del av de tipsen ni givit (ny verision finns i "egen musik").

    Vad menas med sidechain?

  9. #9
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag förstår inte hur du kan påstå att DFH, EZ och Groove agent låter skit? Iaf DFH och EZ har ju sköna trumljud och dessutom följer det med mängder med midifiler som du bara slänger in i låten. Vips, så har du bra trumspel! Sen är det bara att lära sig mixa...

  10. #10
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Mycket har väl sagts redan men jag tycker verkligen inte att du ska underskatta programmeringens betydelse. Vill du att trummorna ska låta naturligt så får du programmera in alla olika variationer och betoningar på olika slag som en riktig trummis gör, både volymmässigt och gärna även små tidsförskjutningar.
    Om det är soundet du är missnöjt med så brukar en kompressor med rätt snabb attack och decay kunna få till snärtigare trumljud. Kombinera med eq för att få fram de frekvenser som hörs igenom en mix.

  11. #11
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Med ez drummer ska det väl gå att separera alla trummljuden till olika kanaler utan problem då blir det nog som myko säger lättare att få till det.
    Senast redigerat av limpan2 den 2007-04-13 klockan 20:27.

  12. #12
    Roberths avatar
    Senior
    Vad heter låten egentligen? Jag blir tokig av att inte komma på sånt...

    Edit: Hittade svaret i din andra tråd.
    Senast redigerat av Roberth den 2007-04-13 klockan 23:07.

  13. #13
    deleted user
    Personligen har jag en åsikt att kör man inte med "riktig" (hatar uttrycket) trummis ska man inte försöka få det att låta som det heller, eftersom det aldrig blir mer än second best. Det blir alltid "ah, men det låter ju bra, man kan nästan tro att det är en "riktig"" om du förstår hur jag menar. Eller att man blir skitnöjd om någon tror att det är en "riktig", vilket jag tycker blir snett.

    Jag tycker det är betydligt roligare ifall man låter maskiner (hårda som mjuka) vara maskiner och gör nåt bra av det.

    Det innebär ju inte att man inte alltid får lägga tid på trummorna och behandla varje spår för sig om man vill att det ska låta bra. Vilka frekvenser vill man ha? Hur låter bastrumman ihop med basen (hur viktigt som helst) och så vidare. Hela tiden tänka vad man vill ha ut av varje trumspår och justera därefter, eq, kompressor, effekter osv.

    Nu ska jag lyssna lite på det du la upp också och se vad jag tycker efter det.

  14. #14
    deleted user
    Skriver medan jag lyssnar:

    Förutom att jag inte gillar stråkarna (men det handlade ju inte den här tråden om) så låter det riktigt bra. Bra sång och bra låt.

    Trummor och bas tycker jag inte funkar speciellt bra. I mina öron skulle det kunna bli riktigt bra med "trummaskinssound" i det hela, precis som jag skrev innan. Lyssna t ex på Thom Yorkes soloskiva för inspiration. Kanske att jag låter dryg, men det är inte min mening, men det låter just som att man försöker få det att låta som "riktiga" trummor, men det gör det inte.

    Basen... ja finns det nån bas? det kanske det inte gör... gör det det så finns det en del att jobba på.

    Men alltså, jag tycker om du ska få ut så mycket som möjligt av låten att du antingen tar kontakt med en trummis eller riktar in dig på att låta som trummaskin. Bägge varianterna kan bli kalas.

    Men fan... känner jag inte igen låten?

    Gitarrsolot faller mig inte riktigt på läppen, men vill du ha det ska du behålla det.

    Igen, bra sång.

    Fan, jag måste känna igen låten... är det en cover?

  15. #15
    deleted user
    Ah, nu kom jag på det... grymt mycket bättre än orginalet måste jag säga. Helt fantastiskt mycket bättre till och med.

  16. #16
    ErikP120
    Jag tycker att det hänger mycket mer på själva programmeringen än på kompressor och EQ. Se till att ha ett bra grundljud och lär dig sedan att programmera snorbra. Hihaten brukar vara ett kritiskt element när det gäller programmering. Man hör oftast direkt på hihaten om den är programmerad. Kanske är det därför du inte har någon hihat på låten ?
    Var noga med att variera hihatslagen med olika anslag och styrka och olika velocitys och aldrig ha två slag efter varandra med exakt samma velocity och att applicera variationen i rymtiska mönster. Det behöver inte nödvändigtvis vara någon stor skillnad i vel, men just exakt samma gör att maskingevärsfaktorn knackar på dörren ochs äger "ra ta ta ta ta ta ta ta". Jobba också mycket med spökslag på virveln. Nu har du bara en "dutt" där virveln ska slå. Pröva att lägga till svaga virvelljud i rytmiska mönster tillsammans med den hårda virveln. Det gör en enorm skillnad för feelingen. Spökslagen behöver nästan inte höras alls men de lyfter fram ett mer naturligt groove. Detta är dock en konst och tar tid att lära sig bra. Även med kaggeslag går det att göra, tex genom att en sextondel före ettan lägga ett svagare kaggeslag så får du en mer naturlig simulering av hur en fot slår på pedalen. Funkar ibland, ibland inte, lite beroende på kompgenre - bara att testa. Återigen så är detta ytterst subtilt, men det hjälper! En riktig trummis gör ju inte ljud ifrån sig enbart på 2 och 4 på virveln och 1 och 3 på kaggen och på 8åndelar på hihaten. Det finns mycket emellan.

    Det är mina erfarenheter! Addictive Drums är ett riktikgt hett tips. Där finns det en bra mixer och indivividuella editeringsmöjligheter för varje kanal och det låter enormt bra. Bra rill pop&rock.
    Senast redigerat av ErikP120 den 2007-04-14 klockan 16:55.

  17. #17
    ErikP120
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket har väl sagts redan men jag tycker verkligen inte att du ska underskatta programmeringens betydelse. Vill du att trummorna ska låta naturligt så får du programmera in alla olika variationer och betoningar på olika slag som en riktig trummis gör, både volymmässigt och gärna även små tidsförskjutningar.
    Om det är soundet du är missnöjt med så brukar en kompressor med rätt snabb attack och decay kunna få till snärtigare trumljud. Kombinera med eq för att få fram de frekvenser som hörs igenom en mix.
    Helt rätt ang programmeringens betydelse!

    Undrar bara vad du menar med "rätt snabb attack", har du för snabb attack i kompressorn klipper du ju transienten och attacken försvinner i slaget.

  18. #18
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Jag har ägnat grymt mycket tid åt att lära mig programmera trummor. Har läst böcker, pluggat olika komp, lärt mig vilka slag jag ska betona extra, spökslag o.s.v. men en sak har jag inte lärt mig än, nämligen att förskjuta slag i tid. Brukar bara sätta timingen på random för att få ett svagt trummissväng, men just det här med att förskjuta enstaka slag har jag inte lärt mig än. Vilka slag kan man tänkas fördröja? Vad ger det för effekt? I vilka komp passar det bra?

    Jag vill också betona vikten av en bra programmering. Det spelar ingen roll hur snyggt man än mixar det om man inte programmerar det bra, det kommer helt enkelt i låta bra ändå.

  19. #19
    Roberths avatar
    Senior
    ErikP: Fast transienterna är ju ganska korta så en "rätt" snabb attack kan man ju köra med utan att sabba nånting. Sen kan ju trasiga transienter vara eftersträvansvärt och då kan man ju satsa på "väldigt" snabb attack.

  20. #20
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Olika kompressorer är ju olika, vissa kan säkert vara så snabba så man inte ska sätta dem på snabbast attacken. Men lika viktigt verkar vara en snabb decay så kompressorn hinner "släppa" innan nästa transient. Du får väl experimentera lite

    Skilling: jag håller helt med, varför ska en trummaskin låta som en levande trummis när den kan låta trummaskin. Varför lägga timmar på att programmera nåt som en riktigt trummis hade kunnat spela in på 5 minuter
    Men det är klart, ibland vill man ha "riktiga" trummor utan att ha möjlighet att spela in på riktigt. Och kunskap om hur "riktiga" trummor ska programmeras kan ju alltid missbrukas.

    Bobbski: Jag är själv jäkligt dålig på det och använder det sällan men testa att förskjuta typ tvåan och fyran bakåt för mera driv och framåt för en segare känsla med mera "häng". Men nån som faktisk spelar trummor får gärna fylla på med mer.

  21. #21
    ErikP120
    Citat Ursprungligen postat av Roberth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ErikP: Fast transienterna är ju ganska korta så en "rätt" snabb attack kan man ju köra med utan att sabba nånting. Sen kan ju trasiga transienter vara eftersträvansvärt och då kan man ju satsa på "väldigt" snabb attack.
    Citatet gällde "ett snärtigt sound", visst är korta attacktider strålande i andra sound, används ju hur mkt som helst Jag skulle sätta attacken på minst 20 ms på virvelkompressorn för ett snärtigt sound. Det är förståss ett relativt snabbt värde men när jag läste att man skulle ha en "rätt snabb attack" för en "snärtig virvel" så kändes det bara som att begreppen går emot varandra - att snabb attack ger snärtigare virvel. Och så är det ju inte! Grymt kul att diskutera kompression. Borde få en egen tråd!
    Senast redigerat av ErikP120 den 2007-04-15 klockan 04:08.

  22. #22
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    makari: Jag har experimenterat lite och tror jag börjar få ordning på det nu. Provade att förskjuta 2 och 4 fram samt bak några millisekunder och det gör helt klart skillnad. Har provat det förut också och då har det bara låtit otight, men då måste jag ha glömt att basen måste följa samma mönster.
    Provade att göra ett standardkomp med raka åttondelar på hihaten och raka åttondelar på basen. Försköt tvåan och fyran, och jag flyttade även fram varannan åttondel på hihaten liiite, och det blev riktigt skönt gung faktiskt!

    Förövrigt tycker jag om att programmera elektroniska trummor med en livetrummisprogrammering. Tycker inte alls att det behöver vara så svart eller vitt med att maskiner ska låta maskin, men jag uppskattar den stela maskinvarianten också

  23. #23
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    jag spelar alltid in miditrummorna "live" på klaviaturet. som han japanen i den där reklamvideon för creative prodikeys. men om man vill låta riktigt övertygande, får man passa sig för att göra grejer som hade krävt en trummis med fler än två armar.

  24. #24
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    bobbski: cool, ska försöka experimentera lite själv med det där när jag har tid.

    Att spela "live" på klaviatur är nog inte dumt heller för att få lite mer levande känsla. Som nån nämnde tidigare så kan just hihats kännas extremt "döda" och maskinspelade om alla slag är exakt i takt och med exakt samma ljud och volym. Ibland är det ju iofs det soundet man vill ha...

  25. #25
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En fråga kring första frågan. "låter skit"? På vilket sätt? Det är ju många bra förslag här som berör många olika aspekter av det hela, så vad är det som låter skit?

  26. #26

    Redaktör
    Kanske värt att knoppa av sväng-diskussionen till en egen tråd?

    Själv tycker jag det är svårt att säga något specifikt om sväng och millisekunder mer än att det beror väldigt mycket på sammanhanget och resten av musiken. Och det är en fin gräns mellan något som svänger och något som bara låter skevt. Att spela själv är oftare lättare än att försöka programmera in känsla i efterhand.

    Men överlag kan man svänga mer på de obetonade slagen (dvs på åttondelarna, dvs 3, 7, 11, 15 i x0x-tänk, och på 2,4,6,8 osv) och ha de betonade slagen rakare (dvs normalt 1, 5, 9, 13, men behöver inte vara det om man kör andra rytmer). Sen kommer man undan med mycket mer om inte allt annat är spikrakt sekvensat, och det behöver inte vara identiskt sväng på trummor och allt annat. I jazz kan tex blåset hänga upp till 100ms efter trummorna, men synkar mot tvåan och fyran, så det låter ändå tajt.

    Sen kan det vara asymmetriska betoningar i takterna. Swing är ju samma hela vägen igenom: 1..x.2..x.3..x.4..x. (där siffrorna är betonade) men att släpa i ena halvan och ligga före i nästa kan vara rätt effektfullt: 1..x.2.x..3..x.4.x.. speciellt om det spelas 1..x.2.X..3..x.4.X.. (en del baktakt i reggae funkar så). Samma sak kan man se om man klipper upp funktrummor i tex Recycle - inte rakt för fem öre.

    Jag är lite kluven till att fejka äkta trummor i datorn. Det går att komma jäkligt nära, speciellt om trummorna bara spelar enkla komp (förmodligen delvis tack vare alla klicktrackade och soundreplacade studioinspelningar som lyckas få duktiga trummisar i proffsstudios att låta som trummaskiner...). Men å andra sidan tar det lätt oerhörd massa tid för subtiliteter som de flesta lyssnare ändå struntar i och som inte låter alls så nära en duktig trummis som man föreställer sig. Men å tredje sidan låter en halvdålig trummis betydligt sämre än halvdåligt programmerade trummor, och att spela in ett trumset är inte helt okomplicerat i en hemmastudio.

    Och sen behöver man inte använda såna här svängtrick för att härma trummisar utan man kan lika gärna använda dem för att få maskinproducerad musik att låta betydligt bättre. Knuffa fram eller släpa med basgången, variera hihat-kompet och handjaga in melodier och pads och helt plötsligt låter det som musik istället för något som satts ihop av stelopererade robotar. Gör man dansmusik är det tjänstefel att inte experimentera med timing.

  27. #27
    MoMac
    MoMac är inte uppkopplad
    MoMacs avatar
    Inte så pratsam än
    Finns det färdiga grooves/midi att tanka ner nånstans till PT ?

  28. #28
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Ja, nu blev det två diskussioner här, men angående sväng..

    I MPC'n finns det ju något som heter "shift timing" som jag använder hela tiden, man puttar anslagen fram eller tillbaka små steg, jag brukar testa fram och tillbaka tills det svänger fint (enligt mig). Och sedan är ju attack och LFO på filtret bra don att svänga till det med också.

  29. #29
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Ojj många åsikter och svar det fanns här.
    Det finns nog lika många sätt att göra trummor som det finns trum-s(ä)tts
    Hursomhelst kunde inte låta bli att skriva litet om mitt sätt.

    Om man vill ha naturliga trummor, alltså de skall låta som en riktig trummis eller ifall man vill ha ett bra sväng och beat är två helt olika saker. Om en riktig trummis skulle spelat så behöver det ju inte alltid bli bra, det kan ju vara en sopa som spelar Och vice versa ifall det är hårdprogrammerade techno trummor.
    Det är bättre att bestämma sig för att det skall låta bra helt enkelt och veta VARFÖR någonting låter så bra.

    Om sedan det låter programmerat eller naturligt är ju skit samma, låter det bara BRA så är man ju helt RÄTT.

    Lyssnar man på en Antiloop låt så kan det vara jäkligt bra trummor, precis lika svängiga som ifall man lyssnar på en gammal TOTO låt.

    Hemligheten tror jag ligger i att försöka komma underfund med vad tex en riktig trummis gör. Tex alla små spökslag på virveln som kan få ett sväng att riktigt groova loss.
    Det andra är nog att sätta trummandet på diet och börja banta. Att inte bli förförd av alla häftiga pukor, cymbaler och sådant som finns på de olika trum-pluginsen. Börja med en baskagge, virvel och hihat. Typ litet som på en Max Martin låt (Backstreet boys). Som nästan bara är ett enda fett BOOM - TJACK - BOOM -TJACK beat... Typ nåt som får ditt huvud att börja digga. Nåt som får beatet på din låt att gå framåt helt enkelt. Är inte det trummors funktion?
    Gör inget xtra ifall du inte MÅSTE. Det brukar bli det stabilaste beatet.

    Jag lade upp ett litet exempel på hur det kan låta när jag snickrar med trummor i (Egen Musik) kategorien här på 99 : http://www.99.se/egen-musik/215729-enkla-trummor.html

    -

  30. #30
    MoMac
    MoMac är inte uppkopplad
    MoMacs avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, nu blev det två diskussioner här
    Ok, så här då:
    Jag instämmer i svårigheten att svänga till en digital trummis.
    Hi-Hat`en verkar vara det värsta instrumentet att få till.
    Det går åt många timmar och blir sällan bra...tänk va bra om det fanns
    nån sajt som tillhandahöll midifiler med olika grooves..bara att stoppa in
    i tex PT och ändra tempo etc

  31. #31
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    [QUOTE=MoMac;1266629]Ok, så här då:
    Jag instämmer i svårigheten att svänga till en digital trummis.
    Hi-Hat`en verkar vara det värsta instrumentet att få till.
    Det går åt många timmar och blir sällan bra...tänk va bra om det fanns
    nån sajt som tillhandahöll midifiler med olika grooves..bara att stoppa in
    i tex PT och ändra tempo etc [/QUOT

    Man kan ju ladda ner midifiler (lagligt) på olika låtar och använda trummorna där genom att klippa ut vissa partier och använda.

  32. #32
    MoMac
    MoMac är inte uppkopplad
    MoMacs avatar
    Inte så pratsam än
    Hmm..det vore ju idè att testa.
    Finns det sådana som svänger ?
    Länka gärna till såna ställen (alt i ny tråd) och gärna
    om det är svängiga grejjer :-)

  33. #33
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av MoMac Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm..det vore ju idè att testa.
    Finns det sådana som svänger ?
    Länka gärna till såna ställen (alt i ny tråd) och gärna
    om det är svängiga grejjer :-)

    Prova. Här har du en sida där du skriver in låt eller artist http://musicrobot.com/ Om du inte hittar något användbart kan du ju googla på en låt eller artist och skriva midi innan eller efter. Om du hittar något användbart så laddar du hem den och importerar den i ditt program då får du alla spår och så kan du radera alla spår utan trummorna och välja vad du ska ha för plugg sedan letar du efter använbara partier.

  34. #34

    Redaktör
    Kruxet med att använda färdiga sväng är att en del av poäng med en verklig trummis är små subtila skillnader genom hela låten, olika betoningar på vers/refräng osv, och det är ju inget man får om man snor två takter sväng och loopar.

    Det finns (fanns?) rätt gott om MIDI-filer med sväng att köpa för den som vill lägga ut pengar, och åtminstone Logic och Cubase har funktioner för att låna sväng från ljud- och midifiler.

  35. #35
    Lindholm
    Citat Ursprungligen postat av ErikP120 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det hänger mycket mer på själva programmeringen än på kompressor och EQ. Se till att ha ett bra grundljud och lär dig sedan att programmera snorbra. Hihaten brukar vara ett kritiskt element när det gäller programmering. Man hör oftast direkt på hihaten om den är programmerad. Kanske är det därför du inte har någon hihat på låten ?
    Var noga med att variera hihatslagen med olika anslag och styrka och olika velocitys och aldrig ha två slag efter varandra med exakt samma velocity och att applicera variationen i rymtiska mönster. Det behöver inte nödvändigtvis vara någon stor skillnad i vel, men just exakt samma gör att maskingevärsfaktorn knackar på dörren ochs äger "ra ta ta ta ta ta ta ta". Jobba också mycket med spökslag på virveln. Nu har du bara en "dutt" där virveln ska slå. Pröva att lägga till svaga virvelljud i rytmiska mönster tillsammans med den hårda virveln. Det gör en enorm skillnad för feelingen. Spökslagen behöver nästan inte höras alls men de lyfter fram ett mer naturligt groove. Detta är dock en konst och tar tid att lära sig bra. Även med kaggeslag går det att göra, tex genom att en sextondel före ettan lägga ett svagare kaggeslag så får du en mer naturlig simulering av hur en fot slår på pedalen. Funkar ibland, ibland inte, lite beroende på kompgenre - bara att testa. Återigen så är detta ytterst subtilt, men det hjälper! En riktig trummis gör ju inte ljud ifrån sig enbart på 2 och 4 på virveln och 1 och 3 på kaggen och på 8åndelar på hihaten. Det finns mycket emellan.

    Det är mina erfarenheter! Addictive Drums är ett riktikgt hett tips. Där finns det en bra mixer och indivividuella editeringsmöjligheter för varje kanal och det låter enormt bra. Bra rill pop&rock.
    De reglerna gäller nog inte om man som jag gör synthmusik och vill att det ska låta maskinellt! Jag försöker alltid att separera kick/virvel osv för att få koll (jobbar mycket i live och gör entaktsloopar)... Sen använder jag ljud från gamla EMuskivor som är till min hårdvarusampler..

  36. #36

    Redaktör
    Vi diskuterar minst två olika saker: dels hur man får trummor att låta naturliga, dels hur man får till sväng. Det förstnämnda är inte särskilt användbart i rent elektronisk musik, men det andra går ju att använda i de flesta slags musik.

  37. #37
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet med att använda färdiga sväng är att en del av poäng med en verklig trummis är små subtila skillnader genom hela låten, olika betoningar på vers/refräng osv, och det är ju inget man får om man snor två takter sväng och loopar.

    Det finns (fanns?) rätt gott om MIDI-filer med sväng att köpa för den som vill lägga ut pengar, och åtminstone Logic och Cubase har funktioner för att låna sväng från ljud- och midifiler.
    Det har du ju rätt i.

  38. #38
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Många aspekter av midi-trummor har diskuterats här är ytterligare ett.
    Det är väldigt lätt att snöa in på enskilda ljud och skruva till förbannelse tills man är nöjd bara för att upptäcka att det inte alls passar ihop med de andra trumljuden.
    Man får inte glömma bort att om man vill att trumorna ska låta "riktigt" är det viktigt att de tillsammans låter som ett trumset.

    Mysterium:
    Av alla förbövlade syntar med GM-trummor man testat, varför är oftast volymnivån på Hi haten så jäkla hög i jämförelse med de andra trummorna?
    pok THICK!THICK!THICK!pokTHICK!THICK! (jädra sadister)

Liknande ämnen

  1. Ska MoPho låta så här?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 10:07
  2. Låta grejerna stå på?
    Av Butterfly i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 23:10
  3. Att låta som en mellotron
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 22:37
  4. att få 2 basar att låta som 1
    Av bongo i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •