Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Utan dator

  1. #1
    hammer

    Utan dator

    Hallå.

    Har länge funderat på att ha en liten minisetup som jag inte behöver en dator för att jobba med, tänkte dock spela in till datorn.

    Jag har en sp404 som jag har tänkt att använda som trummis, sen hade jag tänkt att skaffa en sampler och en sequncer.
    Behöver jag skaffa flera samplers eller finns det sånna som kan hantera flera lager samplingar/instrument samtidigt? Vad är smidigast

    Har sökt runt lite men inte hittat något som passar, vad ska man kolla efter vill att sequencern ska klara ett par spår iallafall eller är det bättre att bara köpa grejjer med inbyggda sequencers?

    Har som sagt dålig koll och under vägens gång brukar man ju stöta på "problem" som man inte har tänkt på så ni får gärna informera om vad jag bör välja och varför.

    Vad hade ni köpt? Pengar är ju alltid en bristvara så sikta på nått billigt :P

    mvh
    hammer

  2. #2
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Skaffa en mpc1000 med JJ OS så har du både en sampler och en jättebra sequenser. Ingen bra sampler till stora samplingsbibliotek iofs. Vilken typ av musik tänker du göra?

  3. #3
    hammer
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffa en mpc1000 med JJ OS så har du både en sampler och en jättebra sequenser. Ingen bra sampler till stora samplingsbibliotek iofs. Vilken typ av musik tänker du göra?
    Kommer mest bli beats, skulle gärna haft en mpc men det blir lite för dyrt då, samplers verkar man ju kunna komma över riktigt billigt, hur är det med sequencers.

    Kanske blir lika dyrt som en mpc i slutändan men nu kan jag iallafall köpa delar av det, sen vet jag inte om jag kommer jobba så här men man vill ändå gärna testa =)

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tror typ alla samplers utom de älsta och de mest budgetiga kan klara väldigt många lager, antagligen minst 16kanaler med olika ljud... hade en akai som kunde köra masser med röster och sånnt...

    Seq är svårare, beror på hur man vill jobba, programera eller spela in? skriva musiken eller jamma fram den, elektribes är popis för enklare sequenseign.

  5. #5
    hammer
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror typ alla samplers utom de älsta och de mest budgetiga kan klara väldigt många lager, antagligen minst 16kanaler med olika ljud... hade en akai som kunde köra masser med röster och sånnt...

    Seq är svårare, beror på hur man vill jobba, programera eller spela in? skriva musiken eller jamma fram den, elektribes är popis för enklare sequenseign.
    hmm okey det låter ju bra med samplern iallafall, några tips på bra sådanna, gärna me de smidigheter man behöver.

    hade tänkt att spela in det mesta med keyboard men det hade ju kunnat vara soft att editera på nått sätt men det e inte det viktigaste.

  6. #6
    hammer
    Har ni några tips på smidig samplers? Vad bör samplern ha för att den ska va så smidig som möjligt att arbeta med.

    Sen undrar jag även hur man jobbar med tex Electribe som sequencer

  7. #7
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    akai s1000. funkar alltid bra. e-mu har väl också gjort några bra samplers
    (är rätt partisk med tanke på min s1000 iofs)

  8. #8
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    På den tiden då dinosaurierna härskade på jorden då började jag leka med "syntar". På den tiden hade jag inte råd med Atari dator, rullbandare eller portastudio.
    Jag löste det på detta sättet:
    2 beggade kasettbandspelare i dåligt skick en Casio HT3000, Polysix samt en TR505 och en brusig mixer. Jag spelade in en stämton i början av bandet och spelade sedan in två slingor som inte kvävde så mycket diskant typ bas, bastrumma och någon melodi live. Sedan spelade jag upp bandet och spelade in på den andra kasettbandaren. Stämtonen använders för att stämma om syntarna då bandseplaren spelade upp musiken lite långsammare.
    Så fortsatte jag med pålägg och la dom mest diskantkrävande ljuden sist...
    Det funkade faktiskt rätt bra och var riktigt kul.

    Man kanske skulle sälja datorn... nja tror inte det.

    \\Gnutten

  9. #9
    hammer
    Ge gärna mer info om lättanvända samplers, har som sagt aldrig jobbat med nån hårdvara så det hade varit kul att höra vad man bör tänka på när man väljer sampler,
    Vet ju inte riktigt vad som behövs, jag antar att mycket minne och hdd är viktigt ifall man inte vill hålla på med disketter?

  10. #10
    tronman
    Köp en välutbyggd racksampler från Akai eller E-MU. Akai S1000 som nämndes i tråden är en grym gammal 12-bitarssampler, men inte det mest prisvärda om du vill ha feta specar och jävligt multitimbrala prylar..

    En snabb sökning på vendolin gav bl a:

    utbyggd E-MU e5000 för 2100: http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=5011753

    utbyggd Akai S3000 för 2000: http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=4990757

  11. #11
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    sen när blev en s1000 12 bitar ? 16 bitar är det allt. men riktigt bra sampler
    det kluriga är egentligen att skapa ett nytt program.
    men det vart rätt enkelt när man tryckte lite på knapparna.
    man måste byta namn på programmet för att kunna kopiera och spara som nytt.
    annars är den kanon...

    [det är s900 och 950 som är 12bitars. skulle inte tacka nej till en s950 i framtiden]
    Senast redigerat av leere den 2007-04-11 klockan 16:26.

  12. #12
    kallback
    vissa samplerrackare kan även ha enklare inbyggd seq som går att nyttja

    bla emu E4-serien + ultra (samt e5000 i exemplet ovan) har en intern midi seq.
    den funkar att köra beats loopar på olika track och polyfoniska grejer i lager etc om man vill, har transport kontroller, editeringsverktyg m.m

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Men det smidigaste vore väl en sampler med inbyggd sequencer? En Ensoniq ASR-X kan inte kosta mycket idag va? Koppla in ett billigt MIDI-klaver till den bara.

    Det är en ompackad ASR vilket i sin tur är en uppdaterar EPS-16+ och det är en rätt duglig sampler. Sedan vet jag inte hur tillförlitlig en ASR-X är, men Ensoniqs samplers kan ju vara lite buggiga.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De är inte tillförlitliga alls tyvärr. "Lite buggiga" känns som en underdrift.

  15. #15
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det blir lättare om du specificerar lite. Är du stepsequencerkille eller lirar du på frihand? Gillar du konstiga ljud eller vill du ha "riktiga" instrument? Vill du ha en massa realtidskontroll eller föredrar du att programmera?

    En bra allroundlösning skulle kunna vara en Emu ur Ultragenerationen. T.ex. E4 Ultra. De har liksom allt: sequencer, bra med minne, jätteavancerade ljudtrixningsparametrar, koola och välljudande filter, hårddisk, MIDI cc über alles etc. och kostar typ ingenting.

    Akai Z-serien är väl samma sak fast ännu bättre men lite dyrare.

    Å andra sidan så är en dedikerad musiklaptop från förrförra generationen med ASIO4All (du kan köra ASIO med det inbyggda ljudkortet) och Ableton Live grymmare än alla hårdvarusamplers i universum. Fast då är du ju vid datorn igen, på gott och ont.

    EDIT: Nu läste jag tråden ordentligt. Du vill nog ha en Emu. Utan dator tror jag faktiskt att det ger dig mest av vad du vill ha för minsta möjliga slant.
    Senast redigerat av sawtooth den 2007-04-12 klockan 10:21.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det smidigaste vore väl en sampler med inbyggd sequencer? En Ensoniq ASR-X kan inte kosta mycket idag va? Koppla in ett billigt MIDI-klaver till den bara.
    ...eller varför inte en EPS 16+ eller ASR-10 i så fall?


  17. #17
    hammer
    Börjar känna att det kanske är bättre att köra på en mpc1000 blir ju lite dyrare en att köpa en enhet i taget men i längden känns det som om det blir billigare.

    Hur många lager kan man köra funkar det att lägga trummor bas, nån sampling, piano?
    (förstår ju att det går att lägga instrument men hur många =))

    Sen undrar jag hur många maskiner man kan styra från en mpc1000 med dess sequencer?

  18. #18
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Om man maxar minnet har man 128MB, vilket man kommer ganska långt på.

    Är inte midimogul, men du kan styra en hel del saker från MPC'n (seqa 16 midispår (eller är det fler?)) och i JJ-oset skickar ju slidarna CC med.

  19. #19
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen undrar jag även hur man jobbar med tex Electribe som sequencer
    Min datorfria minisetup, med en Korg Electribe ESX-1 som midi/synk master ser ut såhär:

    Korg ESX-1 (1 trumpart, 2 synthpart, 2 stretchpart, 1 slicepart) kör trummor & synthljud på trumparten plus ev ett samplat ljud på ena synthdelen, den andra synthdelen sequensar en Roland SH-32.

    Midisynk skickas till EA-1 (2 synthparer)som kör en synthdel, och den andra synthdelen sequensar MB-33.

    Midisynk går vidare till EM-1 (2 synthparter, 1 trumpart) som kör ennu mer trummor & FX, plus en synthpart(ROMpler) kör kanske eget ljud eller sequensar MS2k, den andra sequensar Superbasstation.

    Det blir 6 spår att köra synth/rompler/sampler slingor på, samt 2 trumparter att bygga beats med. En ganska stor minisetup. Det räcker till ganska mycket tycker jag!

    Har even en liten Korg SQ-8 (minisequenser), men den har jag inte hunnit testa än. Men när den är i action så kan jag sicka synk till den via ESX-1. Då blir det 8 midispår till.

    Ang. MPC'n, den kan väl skicka ut 16 midispår + ev egna interna sequenser?
    Senast redigerat av Synapskollaps den 2007-04-12 klockan 17:56.

  20. #20
    hammer
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min datorfria minisetup, med en Korg Electribe ESX-1 som midi/synk master ser ut såhär:

    Korg ESX-1 (1 trumpart, 2 synthpart, 2 stretchpart, 1 slicepart) kör trummor & synthljud på trumparten plus ev ett samplat ljud på ena synthdelen, den andra synthdelen sequensar en Roland SH-32.

    Midisynk skickas till EA-1 (2 synthparer)som kör en synthdel, och den andra synthdelen sequensar MB-33.

    Midisynk går vidare till EM-1 (2 synthparter, 1 trumpart) som kör ennu mer trummor & FX, plus en synthpart(ROMpler) kör kanske eget ljud eller sequensar MS2k, den andra sequensar Superbasstation.

    Det blir 6 spår att köra synth/rompler/sampler slingor på, samt 2 trumparter att bygga beats med. En ganska stor minisetup. Det räcker till ganska mycket tycker jag!

    Har even en liten Korg SQ-8 (minisequenser), men den har jag inte hunnit testa än. Men när den är i action så kan jag sicka synk till den via ESX-1. Då blir det 8 midispår till.

    Ang. MPC'n, den kan väl skicka ut 16 midispår + ev egna interna sequenser?
    låter intressant, behöver ju nödvändigvis inte va en mpc dock gillar jag det sättet att spela ut trummor, har som sagt en sp404 idag men den kan jag ju sälja av om jag köper en mpc för då får jag ju samma trummarbetsätt + att jag kan föra över filer via usb å det hade varit guld värt,

    Hur kan mpcn skicka ut så många midispår, den har väl bara 4ut och 2 in eller omd et var tvärt om, alltså midiportarna.

  21. #21
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. MPC'n, den kan väl skicka ut 16 midispår + ev egna interna sequenser?
    Japp.

  22. #22
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    en mpc1k har 2 i/o när det gäller midi. mpc2500 har 4 midi ut.

    men det hindrar ju inte att man skaffar en midikopplare som kan köra flera midi ut på samma midikoppling

Liknande ämnen

  1. Spela in utan dator - men med bra kvalitet
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 16:19
  2. Firebox/Saffire LE - monitorering utan dator?
    Av plastocid i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:42
  3. live med midikeyboard+syntmodul utan dator?
    Av Zabaione i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 23:09
  4. Midi dator-dator
    Av pme i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •