Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är det för något jag ska ställa in så att min roland R-8M inte ska sacka?

  1. #1
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior

    Vad är det för något jag ska ställa in så att min roland R-8M inte ska sacka?

    Tjabba. Jag har ett problem med att få min r8 att inte sacka. Jag har kopplat midi ut från ljudkortet in till r8an och valt ljudkortet som utgång i Cubase. Men när jag ska spela kommer inte tonen då jag trycker. Så blir det inte om jag kör från keyboarden direkt. Jag snackade med en kille på 4-sound och han trodde att det var en inställning i cubase som skulle göras men jag hittar inget. Någon som vet?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    R-8M, en ren midimodul? Har du ställt in allt midi rätt? Rätt kanal ut från cubase, rätt kanal som den lyssnar på?

  3. #3
    kaydee
    Vince Clarke sa i en intervju en gång att trummaskiner alltid skall ha midikanal 1. Vet inte om det gäller alla gamla harvar, men det är ju värt ett test.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Midikanal 10 brukar vara standard, inte ettan, i alla fall på de saker jag har testat.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om jag fattar rätt så monitorlyssnar du genom Cubase mixer. Då är det ASIO-buffrarna du ska ställa lägre, så du får lägre latency.

  6. #6
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Det är inte monitorlyssningen som försenas det är själva ljudet när jag spelar på keyboarden jag har provat att spela direkt ut från keyboarden och då blir det inte så. Det är som att midin blir försenat men det är tydligen omöjligt så det borde ju vara en program inställning. Det är förresten midikanal 10 som jgb säger.

  7. #7
    Tomas Johansson
    Tomas Johansson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vad Vince Clark menade var att mjukvaror och även hårdvaror (i alla fall på den tiden) har en intern sortering/prioritering, som bland annat består av MIDI kanal och notnummer. MIDI är ju ett seriellt interface. Tänk att man har en binge MIDI notnummer på olika MIDI kanaler exakt på "ettan" i takt 2, på exakt samma klockpuls. Då spelas först det lägsta notnumret på kanal 1, sedan det näst lägsta upp till notnummer 127, därefter kommer MIDI kanals 2:s lägsta och så vidare.

    Är man då orolig för att trummorna skall prioriteras lågt vid uppspelning, ser man till att dom ligger på MIDI kanal 1. Har du baskaggen på C3, kanal 10 och ett piano på kanal 1 som också spelar C3 _just då_, spelas pianotonens MIDI upp först, sedan kommer baskaggens. Att kanal 10 blivit en slags standard är nog General MIDIs fel..

    Undrar om inte ditt problem har med emulerade portar i Cubase att göra?

    http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Liknande ämnen

  1. Spelar du något vi inte pratar om här vanligen?
    Av PF i forum Övriga instrument
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •