Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp! Allt tjuter

  1. #1
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran

    Hjälp! Allt tjuter

    Hej,

    Det ligger till såhär att min dator ger ifrån sig ett tjut på cirka 15-16 Khz. Detta ljud fortplantar sig sedan i det interna ljudkortet och även i mitt audiophile 2496. Gåt verkligen inte att arbeta med det tjutet i bakgrunden. Vet inte om det funnits där hela tiden men det verkar iallafall bli mer och mer märkbart för varje dag. Det liksom bara smög sig på. Att datorn tjuter kan jag ta men att ljudkortet gör det är oerhört frustrerande.

    Hjälp mig någon innan jag slår sönder hela skiten i ren desperation

    Mvh// indigo

  2. #2
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Jag har haft liknande problem och det verkade som att det var min processorfläkt som på något vis letade sig ut i monitorerna. Jag löste det genom att flytta runt uttagen lite. Citerar mig själv från en annan tråd:

    "Nätbrum är fullständigt ologiskt har jag kommit fram till.
    Prova inte bara att flytta till olika grendosor, utan prova också alla olika uttag i grenuttagen, det gör susen för mig, hur konstigt det än må låta. Så fort jag skaffar mig en ny pryl får jag flytta runt allting som ett jäkla pussel.
    Jag har tre grendosor, fullsmockade.
    Säg att jag precis sålt en synth och köpt mig en ny som jag pluggar i samma jack som den förra - brum. Bara att flytta runt allt och prova alla möjliga kombinationer som finns, och det blir en del om man har 24 jack (576 olika kombinationer, 24 gånger 24.. lyckligtvis tar det oftast inte så många försök innan det ordnas). Sen kanske jag köper en ny effekt - brum, bara att flytta runt allt igen.."

    Byt i detta fallet ut "brum" mot "tjut".

    Edit: Jag önskar det fungerade att göra såhär på min nya processorfläkt också. När jag sätter igång musikprogrammet och datorn belastas lite så att fläkten ökar i varv så låter den ungefär som en trimmad moped. Utan att överdriva. Suger verkligen ur mig all inspiration och skaparlusta som finns.
    Kom kom kära lön, så att jag kan köpa mig en Zalman..
    Senast redigerat av Bobbski den 2007-03-25 klockan 20:33.

  3. #3
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft liknande problem och det verkade som att det var min processorfläkt som på något vis letade sig ut i monitorerna. Jag löste det genom att flytta runt uttagen lite.
    Hur menar du med flytta runt uttagen? Menar du grenuttag?

  4. #4
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Hoppsan, där skrev jag lite tokigt.
    Jag menade att du ska flytta runt ELKONTAKTERNA, inte uttagen, höh.
    Flytta runt kontakterna i grenuttagen.

  5. #5
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tja, kolla vad som tjuter är väl en bra början.

    Plocka bort allt som inte måste finnas, mao allt utom CPU/Minne/ström till MB etc.
    Anslut en enhet/kort i taget (stäng givetvis av burken mellan proven) och se när tjutet uppstår.
    Är det redan från start, stanna fläktar etc. med fingret/penna för att se vad som låter.

    Prova flytta ljudkort till annan slot, sätt kortet så långt från grafikkort och CPU som möjligt.

    Bobbski,

    Låter nästan som att du behöver ta hem en elektriker som kan kolla upp jorden etc.

  6. #6
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bobbski,

    Låter nästan som att du behöver ta hem en elektriker som kan kolla upp jorden etc.
    Jag har ingen jord, och elektriker är jag... nästan
    Misstänker att boven i dramat är bristen på jord, i kombination med billiga grenuttag (10kr på Rusta, tjohej!).

  7. #7
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Se till att ge transformatorerna en smäll också. Speciellt sådana svarta grejjer som brukar gilla att ligga på golv.

    Själv får jag ett rysligt brum när transformatorn till skärmen är ikopplad men skärmen står i strömspararläge.

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Bobski,

    Hehe ja du kanske ska prova att byta ut någon och se om det hjälper.

  9. #9
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Tack för era råd. Plockat med datorn en stund nu och det verkar som om det är grafikkortet som är tjuven i dramat. Ljutkortet är tyst med bilden är inget vidare (självklart hehe) Återkommer hur det går.

Liknande ämnen

  1. Allt är förstört.......
    Av peewee i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 23:26
  2. Tjuter din MacBook? Här är medicinen...
    Av Valfrid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •