Sidan 3 av 42 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 2494

Ämne: G.A.S.M.A.S.K.-tråden

  1. #121
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Tänkte det vore kul att skriva ett GASMASK-inlägg om min favorit i studion:

    Roland JD-800 - plastig pryl som knakar när man lyfter den (tål den inte sin egen vikt?). Damm-magnet, pottarna tar stryk om man inte täcker den med ett lakan när den inte används. Filtrets resonans är crap, den skriker (på ett dåligt sätt) och läter skräp när den är mer än 10%. 24 röster - you wish! Använder du alla fyra Tone-erna är du nere i 6! Och sen får man trycka för livet på en tangent om man vill ha aftertouch.

    *puh*, det var jobbigt Trots allt älskar jag JD:n

  2. #122
    tfhenrik
    NL2? Väldigt praktisk, men inte speciellt charmig. Gjorde mig av med min NL2 rack häromleden.

    Själv behöver jag rejäl gasmask gentemot att bygga en minimal modular med en Cwejman VM-1 och en VCO-2RM. Ungefär samma pengar som future retro xs ryktas bli, eller little phatty för den delen... Hilfe!

  3. #123
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av VCO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filtrets resonans är crap, den skriker (på ett dåligt sätt)...
    Slå på disten bland interneffekterna så förstår du varför den är utrustad med ett så speciellt självoscilerande filter.

    Jag har iofs redan bestämt mig att jag ska ha en, men jag testar ett skydd mot en Korg Kaoss Pad 2, innan jag beställer. Varför ska jag inte köpa en sådan?

  4. #124
    The Pearl
    Citat Ursprungligen postat av VCO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte det vore kul att skriva ett GASMASK-inlägg om min favorit i studion:

    Roland JD-800 - plastig pryl som knakar när man lyfter den (tål den inte sin egen vikt?). Damm-magnet, pottarna tar stryk om man inte täcker den med ett lakan när den inte används. Filtrets resonans är crap, den skriker (på ett dåligt sätt) och läter skräp när den är mer än 10%. 24 röster - you wish! Använder du alla fyra Tone-erna är du nere i 6! Och sen får man trycka för livet på en tangent om man vill ha aftertouch.

    *puh*, det var jobbigt Trots allt älskar jag JD:n
    Vad skönt att nån tog sitt ansvar och sågade JD:n. Själv hade jag aldrig klarat av det, den är en del av familjen och familjen ska man ju alltid stå upp för...

  5. #125
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    har börjat fundera på ett modularsystem igen

    först efter allt prat om synthi A'n som var till salu
    och nu efter lite läsning om VCS3.

    "man kanske skulle bygga något liknande med doepfermoduler"

    däremot är suget efter en ms20 borta av någon andledning
    [troligtvis för suget efter att gå modular]
    Senast redigerat av leere den 2007-05-04 klockan 02:27. Anledning: bommade en bokstav

  6. #126
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Roland D20 gör ingen lycklig!
    Var min första "workstation" på den tiden man inte körde med dator.
    Fy fan vad tråkig och burkig ljudkaraktär även om den och D serien var mer levande än måmga senare pga den emulerade Analogsyntesesen så lät de BURK!!

  7. #127
    The Pearl
    Snälla, snälla hjälp mig. Har blivit helt fixerad de senaste dagarna vid tanken på att bli lycklig ägare till en 2Voice. Suget har iofs kommit o gått under längre perioder, men jag har en bekant som det finns en risk för att jag ska försöka övertala att avyttra sina SEM-moduler. Ska bli intressant att se om nån kan vaccinera mig mot suget efter en så originell o kraftig pjäs!

  8. #128
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Som en blixt från klar himmel och skatteåterbäring slog G.A.S till...rejält.
    Hur och varför vet jag inte. Och varför jag fått GAS på en Focusrite Liquid Mix är ett mysterium.

    Hade det ändå varit något för mig, som är i behov av att lära mig mästra ljud lite bättre än idag?
    Tänker inte direkt på mastring såsom proffs-studior gör, med ljudupplevelser som låter bra överallt. Det överlämnar jag åt proffs, om det nu skulle vara så.
    Men för mig i mitt sovrum, och kanske för att ge ens demo dendära lilla lilla lilla touchen som behövs...Jag förväntar mig inte att allt ska låta bra "bara för att". Men som sagt, det är ju säkerligen ett verktyg som jag skulle lära mig nyttja.
    Hmmmmm....mmm....hmmmnnnn...
    jäklar, ge mig en gasmask snabbt!
    Senast redigerat av Electroboy den 2007-06-08 klockan 14:54.

  9. #129

    Redaktör
    Du har ju en kallbackgaranterad™ Tascam-mixer, vad behöver du mer?

    Dessutom får du en massa latency, krångel att integrera med hårdvara, en plastbit som inte kommer vara värd nånting om två år, 32 kanaler som antingen är total overkill eller alldeles för lite och ska man bara putsa på slutmixen i mjukvara finns det massa (billigare eller gratis) alternativ.

  10. #130
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    E-boy: Det är en svår pryl att ge en gasmask för... DSP-effekt som avlastar datorn och som låter bra. Bra utformad osv. Dock så kan vi kontra med en fråga om hur gammal din dator är? Kanske är det dags att köpa ny? Då är det bättre att baka in Liquid Mix-pengarna i den istället anser jag.

  11. #131
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Tack för gasmasken mina herrar! Har landat lite nu...
    Det är bara 2 spår som jag är intresserad av att arbeta med. Så 32kanaler är nog overkill. Om jag nu inte bestämmer mig för att "göra rätt" från början.
    Men så fort det blir eftertanke så blir det tråkigt att göra musik.
    Datorn är väl..."hyffsat" ny (~2-3år) så den orkar fortfarande det som jag ger den, men jag förstår din poäng Clase.

    Ska tugga lite på det. Viktigaste är att masken är på iaf. Skadar ju inte att knalla ner till musikaffären med en wav fil och testa! Då får man ju viss koll på hur det låter, och vad som händer.

    Trevlig helg!

  12. #132
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    G.A.S.M.A.S.K sökes imot midikontrollers såsom MPK49/Kontrol49/Axiom.

    Vad skall jag igentligen med en midikontroller som jag aldrig använder? Eller använder 'rätt' så tillvida att jag endast använder 5% av möjligheterna med kontrollen när jag väl använder den. Dessutom 4-5k är för dyrt för mig att slänga ut bara för att få en kontroller till mitt Milkytracker och eventuellt Reason en gång i halvåret typ.

    Söker även G.A.S.M.A.S.K mot MPC-lådor.

    Jag vill handknacka beats men om det finns nånting jag avskyr så är det att leta samplingar och har verkligen nada samplingskivor så det skulle bli jefligt jobbigt att försöka sig på sådant arbete.

    G.A.S.M.A.S.K imot groovelådor såsom Korg EM1x/Roland MC808?

    G.A.S.M.A.S.K imot workstations såsom Fantom/Motifs senaste alster?

    G.A.S.M.A.S.K imot hela situationen med att "Om jag bara hade RolKoYamaClavElekWaldAcceOberPAiDoepAka Modell XYZ.. Då skulle jag kunna.."

    Jag älskar verkligen musikprylar (framförallt synthar som kanske märks?) men har verkligen inte ekonomin för det just nu och då hamnar jag i ett sorts absolut "must have gear" och det är alltid vid såna här tillfällen jag får absolut mest inspiritation till musik och har så mycket ideér till det så det finns inte.. Så vad har ni för G.A.S.M.A.S.K när inspirationen vrålar men ni har inget direkt sätt att uttrycka er på?

  13. #133
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av agoraph0bia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad har ni för G.A.S.M.A.S.K när inspirationen vrålar men ni har inget direkt sätt att uttrycka er på?
    "Det är coolt att försöka pressa prylarna man har att låta som annatän vad de är byggda för" är ett mantra jag upprepar för mig själv när jag känner för att köpa mig ytterligare en klavitur-synt...

  14. #134
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det är coolt att försöka pressa prylarna man har att låta som annatän vad de är byggda för" är ett mantra jag upprepar för mig själv när jag känner för att köpa mig ytterligare en klavitur-synt...
    Det hade faktiskt vart tummen upp om det inte vore så illa att jag absolut inte har nånting förutom just Milkytracker på datorn (som nu är inne på sista sucken..) och när kompisen är hemma så är det Reason (om jag orkar ta mig över till honom dvs.)

    Han har ingen klaviatur och sånt har jag inte heller så därför blir det "klick klick"-byggnad, vilket känns mer och mer oinspirierande.

    Ja, nä.. mitt mantra är "I mitt nästa liv återföds jag som Bob Moog".

  15. #135
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    agoraph0bia: Ingen polare som har för mycket sådant hemma som du kan låna grejer av istället?

  16. #136
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Köp då den fulaste minsta billigaste usbklaven och kör en pärlplatta med massa moograttar på, limma fast över hela överdelen på "sinten" .... sen täcker du sidorna med träimitation av ... pärlor...

    Sen bara att prova nån gratis-demo av reseon eller live! så är det ju fart på dej!!!

    pris... 500kr kejb... + perler...

  17. #137
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    jgb: Tyvärr inte! Jag har faktiskt en lånad Juno106 hemma för tillfället men som skall tillbaka nu i veckan. Personen jag fått låna den av har fått större rum till sin studio så han får äntligen plats med den. Det var skitskoj att sitta med bara Juno106 men eftersom min ljudkort bröt ihop på datorn förra året så har jag inte kunnat spela in nånting utan mest haft den stående med ett par lurar inkopplade för lite spontant jam/ljudskruveri.

    Men det trista har ju vart när man inte kunnat få ner hela låtar med det om du förstår vad jag menar. Man har skapat ett ljud som låter helt underbart men som man absolut inte har någon användning för eftersom jag inte kan spela in det på något sätt.. Utan då har det bara blivit spontant jam som sagt och det triggar min inspiration till max och lika besviken blir man när man inser att det kommer inte gå att bygga hela låtar det jag har hemma.

    Jag är sjävklart inbjuden till hans studio men eftersom jag har problem med att åka så kan jag inte ta mig till hans studio. Moment 22 med stort M alltså! Dom ända gånger det funkat att skriva musik förutom att åka till den andra kompisen med Reason har vart när han kommit över med sin bärbara dator, ljudkort och några synthar men eftersom han är trött på att frakta fram och tillbaka sina synthar så är det slut med det lekeriet (jag förstår honom också det är ju inte roligt att behöva koppla in/ur sin utrustning hela tiden).

    Jag har faktiskt mejlat 4sound ang. deras instrumentuthyrning för att se vad dom kan erbjuda (visserligen dyrt i slutänden men det ger min ordnar min 'fix' jag har just nu).

  18. #138
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    enapa: Det hade vart något! Men min dator är ostabil som sagt! Annars hade det helt klart vart kung

  19. #139

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av agoraph0bia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    G.A.S.M.A.S.K sökes imot midikontrollers såsom MPK49/Kontrol49/Axiom.

    Vad skall jag igentligen med en midikontroller som jag aldrig använder? Eller använder 'rätt' så tillvida att jag endast använder 5% av möjligheterna med kontrollen när jag väl använder den. Dessutom 4-5k är för dyrt för mig att slänga ut bara för att få en kontroller till mitt Milkytracker och eventuellt Reason en gång i halvåret typ.
    Du verkar ha fixat en rätt bra G.A.S.M.A.S.K. själv. En kontroller med rattar är inte så dumt, men bara om man har program som klarar av att använda dem. Och det går att hitta liknande kontrollers betydligt billigare begagnat.

    Söker även G.A.S.M.A.S.K mot MPC-lådor.

    Jag vill handknacka beats men om det finns nånting jag avskyr så är det att leta samplingar och har verkligen nada samplingskivor så det skulle bli jefligt jobbigt att försöka sig på sådant arbete.
    Dyra (om det bara är för att göra beats med), meckiga, begränsade jämfört med i princip allt annat. Jättebra om man vill jobba i hiphopstil med samplingar och en MPC som kärnan, men orkar man inte sitta och sålla samplingar ska man undvika dem. Kvantiserar man sina beats i efterhand finns det ännu mindre anledning att använda.

    G.A.S.M.A.S.K imot groovelådor såsom Korg EM1x/Roland MC808?
    Jättebra om man är DJ, inte orkar lära sig spela musik på riktigt men vill ha en låda med massa blinkande lampor (så att den ser avancerad ut) och japanska technopresets att pumpa ut över Absolute Dance #31 när man är ute och jockar på räkfrossebarer. Sen kan man stå och vrida på cutoffratten med ena handen, vifta med andra och kalla sig "producent" när man blir intervjuad i någon av DJ-tidningarna.

    För alla andra är de alldeles för begränsade, låter för illa (och inte på ett bra sätt), har ljud som var ute redan när de var nya, och inte tillräckligt genomtänkta för att användas som en allt-i-ett-maskin/liveredskap. (Det finns undantag, men de brukar komma från Elektron och kosta betydligt mer. )

    G.A.S.M.A.S.K imot workstations såsom Fantom/Motifs senaste alster?
    Fantastisk om man vill göra dansbandsmusik eller överproducerad popmusik i stil med Britney &co. Pianon dränkta i reverb, stråkar dränkta i reverb, soundtrackpads dränkta i reverb, trummor dränkta i reverb, och dessutom en oändlig rad med plastiga trumpeter, saxofoner, bastubor, valthorn, näverlurar, klarinetter, tromboner, dragspel, Wagnerhorn och munspel. Alla dränkta i reverb.

    Normalt är ungefär hälften av patcherna självspelande mirakel som låter fantastiskt i musikaffären, men som är totalt oanvändbara om man inte vill låta precis som Korgs presetkonstruktörer.

    Dessutom så har de ett par rattar och stor petdisplay för att se lättprogrammerade ut, men i praktiken är det så många menyer, oändliga rader av romsamplingar som man inte hittar bland och så få effekter (som är det som får ljuden att faktiskt låta bra) att man får kramp i pekfingret av att vrida på datahjulet. Så i praktiken trycker man istället igång någon självspelande patch och spelar på den tills man inser att man inte vill låta som en av Korgs presetkonstruktörer.

    G.A.S.M.A.S.K imot hela situationen med att "Om jag bara hade RolKoYamaClavElekWaldAcceOberPAiDoepAka Modell XYZ.. Då skulle jag kunna.."
    Man sätter sig och spelar och försöker komma ihåg att 95% av slutresultatet sitter hos användaren och inte i utrustningen. Jag har hört folk med fantastiska utrustningslistor vars musik låter demos för Casios hemkeyboards, och musik gjord med gratisprogram som slagit de flesta kommersiella produktioner.

    Jag älskar verkligen musikprylar (framförallt synthar som kanske märks?) men har verkligen inte ekonomin för det just nu och då hamnar jag i ett sorts absolut "must have gear" och det är alltid vid såna här tillfällen jag får absolut mest inspiritation till musik och har så mycket ideér till det så det finns inte.. Så vad har ni för G.A.S.M.A.S.K när inspirationen vrålar men ni har inget direkt sätt att uttrycka er på?
    Jag tycker det är mest inspirerande att spela med andra, men det finns ju praktiska problem med det i din situation. Efter det så är det mest inspirerande för mig att göra musik med prylar man känner att man behärskar, och det är något som bara kommer genom att man faktiskt använder det man har istället för att sukta efter nya prylar.

    Annars är jag nog med apan: leta upp en billig andrahandslicens för Reason (har sett 2.5 säljas för ner mot tusenlappen), en billig midikontroller/beggad synt med rattar och köra. Eller skaffa en blåtandsdongel (någon hundralapp) och använd den som midikontroller.

    Hårdvara har definitivt fördelar, men det räcker sällan med bara en maskin, och det blir snabbt dyrt när man börjar sukta efter bättre mixer/effekter, separat trummis, osv.

  20. #140
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Den bästa gasmasken är när man känner sig bättre än de prylar man har, man vet att man kan spöa eller sälja dom... de måste vara i underläge... om de tar överhanden så är det kört... Först när man vet att de lyder och kör sitt jobb, och inte försöker ta över... då kan an skaffa flera...

    ... eller var det masken för slädhudar??

  21. #141
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av VCO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte det vore kul att skriva ett GASMASK-inlägg om min favorit i studion:

    Roland JD-800 - plastig pryl som knakar när man lyfter den (tål den inte sin egen vikt?). Damm-magnet, pottarna tar stryk om man inte täcker den med ett lakan när den inte används. Filtrets resonans är crap, den skriker (på ett dåligt sätt) och läter skräp när den är mer än 10%. 24 röster - you wish! Använder du alla fyra Tone-erna är du nere i 6! Och sen får man trycka för livet på en tangent om man vill ha aftertouch.

    *puh*, det var jobbigt Trots allt älskar jag JD:n
    Aftertouchen går visst att fixa ganska enkelt. Jag orkade aldrig göra det på min JD. Men t.o.m jag som verkligen ska låta elektronik vara i fred skulle nog kunna fixa den trimpotten.
    I övrigt håller jag med dig om JD:n. Helt fantastisk synth - troligtvis det bästa jag någonsin ägt - men alldeles för bräcklig och dammkänslig. Att serva den lär ju vara ett smärre helvete också.

    Hmm....en JD990 som nästa inköp kanske? (förlåt - det var inte meningen att hylla något i denna tråd. )

    OK, G.A.S.M.A.S.K....

    Korg MS20 - Billigt 70-tals bygge som lurar dig till att tro att den är mångsidig på grund av sin patchpanel. Den låter rätt kall för att vara analog och de fasta controllerna (alltså när du kör den utan patchkablar) ger dig inte mycket variation.
    Att de dessutom säljs till överpris är helt oförklarligt...
    Senast redigerat av rymdeko den 2007-06-11 klockan 15:42.

  22. #142
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    FM: Ja, jag kan behärska Reason väldigt bra (iaf 1.0) men som jag senare sålde eftersom jag orkade inte med musiken alls under ett tag i mitt liv och när jag ägde licensen så gick jag på automatik när jag väl startade upp programmet. Så jag hade hamnat i en ond cirkel och gjorde exakt samma sak som "förr"; Upp en Redrum & Subtractor och så kopplade jag runt allt så det helt sjuka triggningar och det lät.. förjävligt.

    Och ytterligare ett problem jag hade var att jag saknade ett schysst midiklaviatur så jag körde som vanligt "klick klick"-metoden. Vilket gjorde att när jag väl fick tag i ett klaviatur hos kompisar så sken jag som en sol medans jag verkligen spelade istället för att försöka föreställa sig melodierna i huvudet före man satte igång.

    Jag fick senare tag i ett midikeyboard som var nåt fel på och skickade lite MIDI-data hipp som happ och var tvärlåst på velocity/ingen aftertouch, vilket gjorde att jag snabbt gick tillbaka till "klick klick"-metoden eftersom det var rätt jobbigt med att sitta och rensa bort CC#XXX och som man ändå behövde redigera efteråt med velocity t.ex.

    Skillnaden mellan Reason 1 till 3 är minimala i mina ögon och man skulle väl igentligen köpa en licens igen men problemet ligger fortfarande direkt relaterat i ekonomin och eftersom jag var dum nog att sälja första licensen till att börja med så är det mer pengar än vad jag känner att jag kan lägga ut på mig själv och den här gången vill jag verkligen ha ett midiklaviatur med slajders/pottar och gärna ha velocity/aftertouch och gärna pads så man kan dunka ut beats.

    Alltså antingen MDK49/Kontrol49 eller ett begagnat klaviatur med rattar och typ triggerfinger men då hamnar vi helt plötsligt på samma prislapp som det nya Akai-brädan men om man då slipper använda flera USB-portar tar jag hellre det och det simpla faktum bryter min dator ihop (frågan är mer "när") så sitter jag där igen med programvara och hårdvara jag absolut inte kan använda.

    Med licensen och ett schysst midiklaviatur så är jag helt plötsligt uppe i vad man kan få tag i en lite äldre ROMpler för begagnat och då blir man mer sugen på riktig hårdvara där latency/boot-/laddtider inte är att tänka på utan det är direkt och snabbt.

    Då kan jag alltså sätta mig direkt och jama loss istället för att starta upp min dator som har en boottid på cirkus 10-15 minuter och många av gångerna så måste man starta om datorn flertalet gånger tills den verkligen går igång helt och hållet.

    Nu känns det som en lätt match med att få liv i datorn, men har själv formaterat den 8-9 gånger och installerat helt rena OS (Win2k/WinXP), bytt ut hårdvara (moderkort, minne, grafikkort och en ny HD), jag har fått hjälp flertalet gånger utav min bror som jobbat flertalet år med just datorer och idag är anställd på ett stort flygbolag som IT-tekniker men han lyckas heller inte få den att funka helt och hållet. Jag har haft hem tekniker ifrån stället jag köpte burken på utan att få bukt med problemet utan att dom lyckats lösa det.

    Men så inser man ganska fort att det är kört med hårdvara pga ekonomiska problemen som sagt. Men jag fick en fråga hur jag kunde ha råd med ett Wii men inte ett klaviatur, det är som jag skrev tidigare ->
    Midiklaviatur 3995:- = användningsområde = jag.
    Nintendo Wii (med extra handkontroller och spel) 3975:- = användningsområde = oss.

    Då menar jag inte heller bara mig och min tjej (som förövrigt älskar spel.) utan alla som kommer hit t.ex. min familj och tjejens familj som alla vart förbi varje dag sedan Tisdag när vi fick den. Då har vi alltså fått mer 'skoj' per krona än vad vi fått för ett midiklaviatur och i Augusti kör tjejens kurs igång och då blir det inte någon konsoll heller för den delen på ett par år framöver.

    Det hade vart skitskoj att lira med andra men då ligger ju det i att jag inte kan ta mig någonstans så helt plötsligt känner jag mig som en börda med att folk skall komma hit med sin utrustning hela tiden och som jag berättade om tidigare om min kompis som ofta kom över med sina grejer hit för att jag skulle få leka lite. Han körde kommunalt också eftersom han inte har körkort!
    Det är snällt som fan och jag förstår verkligen varför han tröttnade tillslut eftersom jag aldrig orkade ta mig över till honom, vilket i 98% av fallen slutar med att folk tror att jag antingen 1)dissar dom, 2)är lat. Vilket absolut inte stämmer, hade jag vart utan ångest hade jag inte suttit hemma många minuter / dag.

    Det här kanske låter massa underligt men har ingen tid att korrekturläsa igenom mitt inlägg eftersom jag skall laga mat till dottern nu. Men som sista ord är jag den bästa G.A.S.M.A.S.K imot mitt eget begär! Men som sagt, inspirationen är på topp och utrustningen är obefintlig så vad gör man

    "I mitt nästa liv skall jag födas som Bob Moog Jr. V"

  23. #143
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker du ska satsa på nått att hålla musiken vid liv med, för mig så är det viktigt, ser det lite som ett tevespel som alldrig tar slut, man hittar nya banor och blir bäst och lirar vidare....

    Jag skulle spara ihop till nån grunka, och nått sätt att få det till digitalt, typ enkelt ljudkort med midi som man får med cubase LE, reson adapted, live lite... etc... bantade versioner men funkar väll... fan maudio harju klav+judkort... typ 1500 beggat... inkl live lite...

    det + nån liten hörlur, och sen samla till att köpa ny hårdisk när du fyllt den med låtar---.

  24. #144
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Musiken och synthesizers är mitt nummer 1 stora intresse här i livet (förutom min dotter dårå).

    Att spara ihop skulle vara ett alternativ om det inte vore så pass att 2.5 år framöver så har vi så vi klarar oss men ingenting mer än så.. Det vi kommer spara år gå till annat mer behövligt än en synth/midiklaviatur/box/låda/ljudkort/programvara.

  25. #145

    Redaktör
    Kanske dags att splitta av agoraph0bias beslutsvånda till en egen tråd?

    Jag skulle nog ta det lite pö om pö i ditt läge. Börja med att leta upp en billig kontroller/beggad synt - för en tusenlapp eller däromkring får du nånting med rattar och är man inte allt för hårdhänt funkar de att slå in beats med också. Kör man sen Windows finns det mängder med gratis eller billiga sequencers/vst-värdar som du kan trycka in gratispluggar i och spela loss. (Om nu datorn hade funkat bra... hmm, testat exorcism? ) Och kör man hårdvara finns det massa tokbilliga romplers med inbyggd sequencer så länge man står ut med läskiga 80-talsljud.

    Jag har lite mer tankar kring hårdvara, men kan spara dem till senare. Vad gör/vill du göra för musik?

  26. #146
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    FM: Nänä, du behöver inte splitta upp tråden! Jag behövde bara lite G.A.S.M.A.S.K och nu har jag äntligen kommit ner på jorden igen.

    Jobbigt att ha det där "suget" bara men det löser sig. Om inte denna livstid så nästa (jag tror faktiskt på reinkarnation så..) Jag har ett par chanser på mig

  27. #147
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    En gasmask för rullbandspelare sökes omgående!

    Började smågoogla lite och nu är G.A.S.tåget i full rullning! Hjolp! Jag har inte plats för en Tascam 80-8. Och det är inte mysigt med FSK.

    Säg det till mig!

  28. #148
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gasmask för rullbandspelare sökes omgående!

    Började smågoogla lite och nu är G.A.S.tåget i full rullning! Hjolp! Jag har inte plats för en Tascam 80-8. Och det är inte mysigt med FSK.

    Säg det till mig!
    Det gick över av sig själv! Woho! Det var bara att börja tänka på phasers så löste sig problemet. För en phaser är ju något jag behöver, hur som helst.

    Är det värt 2000:- för en moog phaser?! Eller går det lika bra med en Boss för 500:-? Hm.

  29. #149

    Redaktör
    1) 8 kanaler är minst 6 för många för dig.
    2) spola och jonglera kanaler (om du nu ändå ska ha en flerkanalsbandare) är trist. undo? glöm det.
    3) synk mot midi? måste köpa fler apparater, du tappar en kanal och det funkar inget vidare ändå.
    4) rullband kostar förmodligen mer än guld i förhållande till vikten.
    5) du behöver köpa en större lägenhet om du ska få plats med en ordentlig rullbandare.
    6) du behöver köpa en större mixer om du ska spela in ordentligt med en rullbandare.
    7) service, intrimning, slitage, osv = pengar.
    8) frekvensåtergivning på mindre bandare = inget vidare, vissa sväljer bas vilket kanske inte är någon höjdare för dig. alla de där basfattiga plattorna från 70- och 80-talet? knappast inspelade digitalt.
    9) brus är fint. men det är ganska lätt att fixa dit i efterhand å andra sidan.
    10) bandkompression är överreklamerat. ska man ha kompression kan man lika gärna köpa en kompressor istället.
    11) 8-kanalsbandare är en välkänd inkörsport till tyngre saker. börja med en Tascam och du kommer sitta och sukta efter en Studer 24-kanalare.
    12) robotar gillar inte rullband. datorer är framtiden!

    Enda anledningarna till att köpa rullbandare:
    1) de ser snygga ut.
    2) man kör analogt hela vägen (bra mixer, bra effekter, osv)
    3) man vill medvetet begränsa sitt arbetssätt och koncentrera sig på musik istället för datorer.

  30. #150
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) 8 kanaler är minst 6 för många för dig.

    12) robotar gillar inte rullband. datorer är framtiden!
    Hirr hirr!

    Ingen bas = ledsen robot.

  31. #151

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gick över av sig själv! Woho! Det var bara att börja tänka på phasers så löste sig problemet. För en phaser är ju något jag behöver, hur som helst.

    ...fast kanske tur att bandspelarsuget var lättbotat.

    Är det värt 2000:- för en moog phaser?! Eller går det lika bra med en Boss för 500:-? Hm.
    1) Förmodligen inte. 2) Förmodligen inte.

    De Moogprylar jag har hört har låtit bra, så där dyrt amerikanskt, runt och varmt. Men det är ju inte alltid det man vill ha. MXR Phase 90 eller E-H Small stone är ju klassiska de med och betydligt billigare. Jag har en Small stone (ryssvarianten) i replokalen om du vill komma förbi och testa.

    Största anledningen att betala extra för en Moogerfooger är CV-styrningen, speciellt om man har en modulärsynt. Men å andra sidan - hur ofta är det man gör något annat än LFO-svep med en phaser?

  32. #152
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) Förmodligen inte. 2) Förmodligen inte.

    De Moogprylar jag har hört har låtit bra, så där dyrt amerikanskt, runt och varmt. Men det är ju inte alltid det man vill ha. MXR Phase 90 eller E-H Small stone är ju klassiska de med och betydligt billigare. Jag har en Small stone (ryssvarianten) i replokalen om du vill komma förbi och testa.

    Största anledningen att betala extra för en Moogerfooger är CV-styrningen, speciellt om man har en modulärsynt. Men å andra sidan - hur ofta är det man gör något annat än LFO-svep med en phaser?
    Väldigt sant. Men är det inte bara 1 ratt på Small stonen? Jag vill ha många rattar!

  33. #153
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    zthee, jag testade en kompis moogerfooger phaser och var föga imponerad - det var en vanlig phaser som inte ens gick lika djupt som en smallstone men som kunde dra upp lfon vansinnigt snabbt och då lät det ... tja, som en snabb lfo...

  34. #154

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt sant. Men är det inte bara 1 ratt på Small stonen? Jag vill ha många rattar!
    Du har ju en knapp också.

    Small stone:n låter bra utan några inställningar tycker jag personligen, det är ibland skönt med prylar utan möjlighet att fippla och tricksa i evighet.

    kroffe: ibland känns det som Moog-effekterna lever ganska högt på namnet och de snygga träsidorna...

  35. #155
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    zthee, jag testade en kompis moogerfooger phaser och var föga imponerad - det var en vanlig phaser som inte ens gick lika djupt som en smallstone men som kunde dra upp lfon vansinnigt snabbt och då lät det ... tja, som en snabb lfo...
    Meh! Surt! :/ Får prova en smallstone och se hur det låter.

  36. #156
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    smallstone is the shit!! Har minst 2st !!! en asapskitcpgammal och en skitastokhypergammal som är halsönder och låter mongo1!!!

    grymmt, går säkert att modda!!

  37. #157
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    sitter med modularvånda...
    men inte "vilken modular skall man skaffa"
    utan: skall man köpa det där lådan så man kan börja bygga?


    HJÄLP!

  38. #158
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    bygga är för nördar, och färdigbyggda modularer är för nördar... kazoo och blockfläjtar är för "riktiga" musiker... välj själv vad du kategåriseras som.

    eller nått..

  39. #159
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    klev in i nörderiet värld i samma veva som jag lärde känna indigo lite bättre för 2-3 år sen

    får nog läsa närmare lite. det är nog själva väskan som är jobbig att ta reda på
    [har inte bestämt mig vad som är smartast]

  40. #160

    Redaktör
    Modulärer är syntvärldens motsvarighet till heroin. Folk fastnar i "bara en modul till"-fällan tills hela vardagsrummet är en mastodontvägg av patchkablar och träpanel, de blir totalt insnöade på vilket av 34 olika filter de ska ha, och förmodligen är 95% av alla hembyggda modulärer halvfärdiga och står och glappar i ett hörn hos byggaren.

    Och heroinister klarar åtminstone av att spela punk eller rock n'roll. Effekten av stora modulsyntar verkar vara att man får ölmage, dålig musiksmak, och tvångstankar på att använda sin modulsynt till att syntetisera trumpeter, kyrkorglar och liknande. Resultatet brukar vara nästan, men inte helt, likt de "realistiska" ljud som Casio-orglar för ett par hundralappar kan prestera. Och de har dessutom autokomp.

    Annars väntar Tangerine Dream-träsket. Det brukar se fantastiskt ut på Youtube, men blundar man så att man inte blir hypnotiserad av de 200 taktfast blinkande lamporna brukar det vara rätt men(ings)lös musik.

    MS-20 är nog gränsen för hur modulär en synt kan vara innan man blir helt förlorad i modulärvärlden. Allt mer avancerat än så verkar bara leda till könsbyten, barockmusik på synt eller bägge delarna.

  41. #161
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HJÄLP!
    Om du tänker så här:

    Jag skulle kunna köpa ett enkelt doepfer rack med bara de grundläggande modulerna. Det skulle kosta mig runt ~8000:- kanske. I det läget har du en monofonisk synth, med en vco, ett filter och löjligt få modulationsmöjligheter. Dags att bygga ut. Köpa en låda till + 3000:-, köpa lite fler filter + 2000:-, köpa lfo+adsr+bbd+multipliers+filter(igen)+s/h+clock dividers+seq+kvantiserare+mer och ännu mer. Och hej och hå så har det lätt dragit iväg över en 20K:-. Ändå saknar du det där filtret som ska göra musiken helt perfekt. Så du måste köpa dig en låda till och lite fler filter.. sen är karusellen igång igen.

  42. #162
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    FM: Haha, din GASmask för modulsynthar var bäst hittils!

  43. #163
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    www.buzzmachines.com fungerar ofta väldigt bra som G.A.S.M.A.S.K. för mig. Den låter så GÖTT!
    Hundratals hembyggda moduler med ett eget liv och utan kostnad.

  44. #164
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    zthee: skulle ge mig fan på något sådant.
    tanken var nog annars att man skriver ner det man skall ha.
    bygger sitt egna rack och sen sätter igång.
    men det blir aldrig som man tänkt sig.
    funderar fortfarande på att skaffa en micromodular för
    att komma över de värsta g.a.s-attackerna.

    834: hade varit enkelt om man kört windows men naturligtvis gör jag inte det :/
    Senast redigerat av leere den 2007-06-19 klockan 12:53.

  45. #165
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hjälp! Jag vill ha en GASmask på en Creamware Pro-12 ASB snabbt! Tomrummet efter Juno-106an äter mig levande!

  46. #166
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp! Jag vill ha en GASmask på en Creamware Pro-12 ASB snabbt!
    Ooh, den var jag också jättesugen på. Men jag tycker att den känns lite för dyr. Kollade runt lite. Fan vet, men jag känner inte att den är värd 6 papp. Bättre att köpa sig en Juno 106:a istället? Eller någon anna 6-rösters DCO-planka..? Billigare blir det ju iaf

  47. #167
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    834: hade varit enkelt om man kört windows men naturligtvis gör jag inte det :/
    Jag vet! Det är mycket synd. Köpte just en MacBook själv... Men tänkte hoppas på att det funkar med Bootcamp. Det bästa vore ju om någon med prgm-skillz kunde göra en macversion.

  48. #168
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Creamware Pro-12:
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre att köpa sig en Juno 106:a istället? Eller någon anna 6-rösters DCO-planka..? Billigare blir det ju iaf
    Mja...är inte övertygad - har ju precis sålt en Juno-106a, men saknar dom där krämiga, svävande padsen och djupa basarna...
    Numera får jag bara studera min gamla Juno på bild från Hultsfred:
    http://bp0.blogger.com/_O3GIAzpg3AY/...h/DSC00142.jpg

  49. #169

    Redaktör
    Kul att få en bild på mannen (?!) bakom apmasken!

  50. #170
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Creamware Pro-12:

    Mja...är inte övertygad - har ju precis sålt en Juno-106a, men saknar dom där krämiga, svävande padsen och djupa basarna...
    Numera får jag bara studera min gamla Juno på bild från Hultsfred:
    http://bp0.blogger.com/_O3GIAzpg3AY/...h/DSC00142.jpg
    Fick de shortsen med?

  51. #171
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att få en bild på mannen (?!) bakom apmasken!
    Hehe...näe, det där är Lisa och hennes band Those Dancing Days som köpte min Juno-106a, så här ser jag ut:
    http://www.acc.umu.se/~amber/MoogProdigy.jpg

  52. #172
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu är det kris:

    Var inne på Jam på lunchen, skulle bara ha några kablar, men fingrade ändå lite förstrött på några synthar jag aldrig testat. Little Phatty, som lät trevligt, men kändes lite pillig. MEK, lät grymt, men jag gillade inte rattarna alls. Som en billig Novation ungefär, väldigt avtändande.

    Också Voyager. Och det var som att hitta hem på nåt vis... Tror att alla som testat en vet ungefär vilka adjektiv som är relevanta.

    Men det går ju bara inte att lägga 30k:- på en synth. Ungefär lika mycket som vår bil. Slakta den åt mej, snälla!

  53. #173
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Voyagern - ser exklusiv ut men känns lite plastig, inte riktigt "moog" på samma sätt som de gamla 70/80-talarna. Dessutom tycker jag att de satt x/y-plattan på ett konstigt ställe.

    Det var väl det mest negativa jag kunde hosta upp....

  54. #174
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Peter H , den är lika fånig som den är dyr... hade du inte en en.dromedar?? säkert mer hispig och flexibel, och ökenvänligt...

  55. #175
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tyckte rattarna kändes 100% (var iofs bra månbgra år sen jag kände på en "riktig" Mini). XY-plattan testade jag aldrig.

    Här behövs starkare medicin!

  56. #176
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Dromedaren är såld, hade inte plats i nya lägenheten. Saknas visserligen, men den var ett rätt stort projekt att göra ljud på. Voyager är mer rätt på. Fånigt dyr, ja.

  57. #177
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    stark medicin...
    googlebildsökte på den...



    i rest my case...

  58. #178
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Japp, det där biter...

    Och som vi diskuterat tidigare, det finns en tendens att folk börjar gnida progrock-solon på den.

    Men fy s*tan vad grym den måste vara på att göra onda drones som bara ligger och pulserar riktigt brutalt...

  59. #179
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ähh, sånnt fixar jag med min sidstation, den är ju mindre och definitivt snyggare, och har mindre gubbiga rattar....

  60. #180
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mjo, ljudet fixar jag tillräckligt nära med Pulse. Det är på nåt vis helhetskänslan...

    Planen är att jag ska köpa mej en lyxsynth, med riktigt gött gränsnitt. Är alldeles för mycket muspekande nu känner jag.

    Men att jag skulle få lust på nåt så överj*vligt lyxigt trodde jag inte...

Liknande ämnen

  1. jagletarefternoter-tråden
    Av lohmann i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 21:21
  2. Visage tråden
    Av Kloon i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •