Sidan 1 av 42 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 2494

Ämne: G.A.S.M.A.S.K.-tråden

  1. #1
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    G.A.S.M.A.S.K.-tråden

    G.A.S.-Motgift genom Avrådan, Sågning och Kverulans.

    Efter att snopet sett på hur Oooods Micro-Q försvann till Värmland framför näsan på mig piratade jag ner Terratecs Komplexer för att se om jag inte skulle lägga en extra tusing på Micro-Q Omegan som dök upp på Vendolin.

    Och jag gillade den inte alls! Det var alltså bara ett anfall av G.A.S. alltihop!

    Så i denna tråd kan man posta allt dåligt om en maskin, och inte något bra! Allt för att skydda våra nördbröder (jag har inte sett några -damer här...) mot G.A.S. Observera att det också betyder att även ens favoritsynt kan hamna här, och det betyder inte att en maskin är kass eller ens att den inte är jättebäst, utan bara att man får skrika ur sig de aspekter som är sämst.

    (Det verkar ju som att man under G.A.S.-besvär resonerar ungefär som att "alla syntar är perfekta, FÖRUTOM...")

    Man kan också posta förfrågningar på maskiner som behöver sågas.

    Alla hänsyn till prisvärdhet och "med tanke på att den är så gammal" och sånt är förbjudet! Om du sitter på en total drömsynt MEN som har en hård portamentoknapp så skriver du BARA att portamentoknappen suger.

    Som exempel kan jag börja:
    EDIT: Med tanke på att det verkar bli mycket "kringsnack" kanske vi kan ta följande "layout" som mall för GASMASKer och skyddsförfrågningar? Så att det blir enklare att läsa menar jag.

    G.A.S.M.A.S.K:
    Kawai K3m, ägd i 10+ år and counting
    K3m har en oscillatorsektion som nätt och jämt konkurrerar i features med en 50-kronors leksakskeyboard från Överskotts & Bolaget, portamentot låter som en drogad pudelrockare som övar skalor, processorn har så mycket lagg att man får vara glad om tonerna hamnar i rätt låt, choruset brusar likt ett astmatiskt vattenfall i snöstorm och den additiva syntesen är lika upphetsande som en kinesisk gästföreläsare i termodynamik.

    Skydd sökes mot:
    Micro-Q, Ion, AN1x
    Senast redigerat av Imported Johannes den 2007-03-27 klockan 04:42.

  2. #2
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior
    " GHHAAA, HAA, HA, HA, Ha, ha, ha... "
    -UNDERBART PÅ MIN ÄRA !!!

    Detta kan mycket väl visa sig bli den viktigaste tråden här på 99'an, så banbrytande och användbar så att "MM" med fler tidningar inom ett år har koperat iden och gett den en fast plats på sidan 3.

    Att ständigt kunna falla tillbaks till denna tråd för att söka visdom och råd. Att liksom ges chans att rädda sig från fördärvet som det snabbt kan innebära av att i blindo följa sig själv och sina "habegär" är en lysande idé som jag hoppas kommer att växa med tiden. Detta gäller ju oavsätt om sakerna är nya eller gamla eller hur.

    Orkar ännu inte "dissa" den samling instrument som jag redan äger utan ber högaktningsfullt om råd ("diss") när det gäller Yamaha's FM-syntes.

    Jag har fått en näst intill obeskrivlig "Hainfluensa" när det gäller Deras PLG150-DX kort och eftersom det i grunden bara är en gammal sketen DX-7 förpassad till 1,5 Kvdm kretskort som skall stoppas in i nyare burkar så kan väl någon rädda mig, eller. Eftersom det sitter en stor "villhakråka" i varje näsborre får min hjärna brist på syre och jag tänker inte klart.

    Alltså "Yamaha DX" Det kan väl ändå aldrig vara användbart eller för den delen värt att spendera pengar på?
    Senast redigerat av Grandpianoguy den 2007-03-24 klockan 10:42.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Roland MC-303. Bara för att den är värdelös. Köp den inte!!!

  4. #4
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Detta kan nog bli en riktigt härlig (och nyttig) tråd.

  5. #5
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Håll er undan från varje synth/grej som är lite paj och som ni tror att ni enkelt kan fixa.
    Det brukar aldrg bli gjort, och så har man gjort en dålig deal istället bara. undantaget är väl de få händiga fixare som verkar ha det som halva nöjet att fixa med grejjerna
    (personlig ref, ett antal synthar på högkant)


    Pass up också för nya saker som i ett slag ändrar ert arbetssätt, te x är ni handson när det gäller er utrustning, så tänk efter innan ni köper en nånting som ska editerad med en editor. Oftast resulterar det i editorn aldrig blir använd, och du svär över din egen lathet.
    (personlig ref, dx200)

  6. #6
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    G.A.S.M.A.S.K.
    Jag har inte haft någon DX-synt, men väl en
    SY77, ägd några månader
    Tyvärr kunde jag inte ha kvar den för den käkade krysstativ till frukost - det finns en anledning till att den ofta benämns 'rymdskepp'. Editeringen på den nästan osynliga skärmen (den ständigt pipande backlighten tål visst inte luft och dör så fort maskinen kommer ur kartongen) kändes som en blandning mellan att skriva d-uppsats, spela memory och tentera flervariabelanalys. Väl framme lät effekterna som en svårt deprimerad karaokemaskin.

    Generellt sett så om man inte har svart bälte i operatorteori låter Yamahas FM-syntar som "någonting av metall blir lätt bitchslappat av Jean-Pierre Barda".
    Senast redigerat av Imported Johannes den 2007-03-24 klockan 14:13.

  7. #7
    kallback
    Roland
    Akai
    Korg

    ableton and whatever

    \hissnande\PUNGSPARK!
    Senast redigerat av kallback den 2007-03-24 klockan 14:31. Anledning: bajs i ögat

  8. #8
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Pungskydd sökes: E-Mu Proteus 2000, Waldorf Microwave samt Korg Wavestation.
    Snälla, driv ut demonerna ur mig, skölj mig med ett bad av ickematerialistisk visdom och fräls mig med Paster Hannes gudomliga snabel!

    Edit: Med Pastor Hannes syftade jag inte på trådskaparen JoHannes, utan en karaktär i Nilecity
    Senast redigerat av Bobbski den 2007-03-24 klockan 15:01.

  9. #9
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Hjälp mig snabbt o mina brödren! Jag fick nyss erbjudande om att byta till mig en Proteus 2000, en Wavestation och en JD800 och jag måste verkligen ha pengar istället för synthar i inbyte! Hjälp! Snart gör jag något dumt, som att tacka ja!

  10. #10
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    JD-800'an är för klen om du ska göra tyngre grejer anser jag. Den låter Enya och det gör vågstationen också, fast den är lite mer komplex av sig. Men den är tråkig att programmera. Så...då slapp du de två.

    Har själv lite köpetankar om en Jomox Xbase09 eller en Mbase01, men äger redan en Machinedrum. Dock så jobbar jag ju med gitarrister och de gillar rejäla pungsparkar så... ja jag vet inte...maskinerna är inte så dyra ändå...avråd mig snälla...jag har inte mer plats...

    Fantastisk tråd för övrigt. Jag önskar den ett långt liv med många sidor.

  11. #11
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Haha, kommer att sluta med att ingen får någonting sålt... eller att priserna går ner

  12. #12
    kallback
    hahah japp
    http://www.99.se/medlemsprofil/clase/

    man kan smeka publik med xb09 också .. behöver inte slå in skallarna med dom även om dom kan SMÄLLAhårt om man vill, hahaheheehee

  13. #13
    caysie
    caysie är inte uppkopplad
    caysies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Favo blähh synth nummer ETT : Roland D50
    Så cool när den lanserades, snygg, lät ta mej tusan "leksaks fairlight"......
    Ville ha en direkt, mycket pengar var det (då) men men...
    MEN alla skulle ha en t.o.m dansbanden, hårdrocksband you name it.
    Mer sönderspelade preset ljud finns bara inte.
    G.A.S super sågning : Rolands LA-Syntes i alla dess former. D-10, MT-32 lågbudget steget
    värre än något annat.

  14. #14
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahah japp
    http://www.99.se/medlemsprofil/clase/

    man kan smeka publik med xb09 också .. behöver inte slå in skallarna med dom även om dom kan SMÄLLAhårt om man vill, hahaheheehee
    Att iofs köpa en Mbase01 vore iofs ganska smidigt, då jag kan trigga den med ett ljud från MD'n och sedan ta in kaggen i MD'n via input och sedan chrunscha runt mer...hmmm...hmmm... kallback...kom igen nu...säg att Machinedrums kickar rockar fett och att jag inte behöver en ny kick-maskin.

  15. #15
    kallback
    MD dör ju i mina händer .. jag har testat :]
    [os~jam]

    krill e ingen mat heller kom jag på .. blir brara så narig\fnasig av det...Roland juno+xxx suger, KORG MSserie e hattifnatt, AKAI förstår jag mig inte på...hur dom tänker
    Senast redigerat av kallback den 2007-03-24 klockan 20:42.

  16. #16
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Men risk för at bli omedelbart avstängd för all framtid:

    Korg Polysix.
    Skränig, skräpig, skruttig. På ett *dåligt* sätt..!
    (Och jag gillar ändå just de sakerna. Lät måhända ok 198..2? Men bara då, när alternativet var att slå två stenar mot varandra. )
    Senast redigerat av Splork den 2007-03-24 klockan 20:47.

  17. #17
    kallback
    kool
    -- nedå!
    Senast redigerat av kallback den 2007-03-24 klockan 20:52. Anledning: Skäl till redigering:

  18. #18
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JD-800'an är för klen om du ska göra tyngre grejer anser jag. Den låter Enya och det gör vågstationen också, fast den är lite mer komplex av sig. Men den är tråkig att programmera. Så...då slapp du de två.
    Enya... uuuuhuhu *rysa*
    Tack Broder!

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Bobbski: Det var så lite så... någon mer som behöver en gasmask? Kom ihåg att inte göra denna tråd till en diss-tråd för syntar nu, utan terapi-lösningar mot gas. Det finns redan en Sämsta Synthesizern någonsin-tråd sedan tidigare.

    Kallback: Det blir ingen jomox. Saker har en tendens att inte falla isär när jag håller i dem, så min Machinedrum kommer nog duga ett bra tag till, men det lockar ändå må jag säga. Kanske om jag ser en på beg-marknaden någon gång...
    Senast redigerat av Clase den 2007-03-25 klockan 00:54.

  20. #20
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Imported_Johannes: Angående Micro-Q'n så kan det vara lite si och så med den. Den kan väldigt mycket och kan låta skitig, clean, varm, kall, osv...grejen som hindrar dig från att köpa en sådan är editeringsmatrisen. Trivs du inte med en meny och fåtalet knappar så köp den inte. Jag hade keyboardvarianten och den tog tid att editra, främst på grund av interfacet. Interfacet är smart vill jag passa på att nämna, men det funkar bättre på Pulse som har mindre parametrar. Micro-Q'n kan lätt låta trance också (men måste inte).

    Ion är en lurig jäkel att råda bot på...en sådan skulle jag kunna tänka mig att äga själv...den är ju bra på riktigt.

  21. #21
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    EMS VCS3 "Putney"

    vill ha / finns inte / s**t

  22. #22
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    någon mer som behöver en gasmask? Kom ihåg att inte göra denna tråd till en diss-tråd för syntar nu, utan terapi-lösningar mot gas.
    ...Oj hoppsan... ...känner att jag kanske förstör denna tråd genom att prata "dissning" ovan...

    ...Vad var det nu som G.A.S var en förkortning för igen och på vilket sätt behandlar man enorm köplust på bästa sätt utan att nämna negativa upplevelser/funktioner ("dissa") för att hjälpa/dämpa införskaffningssuget hos sig själv eller andra?

  23. #23
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    snälla hjälp, har ett sug efter Evolver, MDUW, MonoMachine, JoMox999 .... hehe

  24. #24
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    MD UW kan jag hjälpa till med.

    De inbyggda syntesmetoderna låter tama, lite plastiga och tråkiga på något sätt. Hur jag än vände och vred så lät det mesigt och stelt. Det går visst att få till feta kickar men hur roligt är det att behöva ha flera ljud i lager för att få det att låta i närheten av dit man vill komma? På pappret låter det skitbra med sisdårä 40 olika syntesmaskiner, men jag tyckte att väldigt få av dem var användbara till annat än knasiga effektljud.

    Samplingsdelen är rätt så bra faktiskt, faktum är att den var så pass rolig att det var den jag använde 90% av tiden. Varför betala 10000 för en 12-bits sampler med 2mb minne?? 12-bitsljudet lät häftigt, men eftersom deras 12-bitsfiler ändå tog lika mycket plats som 16-bitarsfiler (om man nedsamplat en fil till 12-bit och för över den så lägger maskinen på 4 bitar av noller eller ngt, det tar iaf lika mkt plats som 16-bitsfilerna gör på datorn) så hade de väl lika gärna kunnat låta en få använda 16-bitar? Och vad är grejen med 2mb samplingsminne i dessa dagar då minne är billigare än någonsin förr?

    Nej, jag har inte saknat den en enda sekund sedan jag sålde den!

  25. #25
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Evolvern:

    Desktopvarienaten är ett skämt att programmera, oscillatorerna är digitala och låter det också. Låter nästan, men inte helt, olikt en Pro-One.

    Kräver 6 månader av tung syntesutbildning för att man ska kunna tillgodogöra sig allt den kan.

  26. #26
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Varför ska jag undvika en MKS-70, eller JX-10?

  27. #27
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Evolvern:

    Desktopvarienaten är ett skämt att programmera, oscillatorerna är digitala och låter det också. Låter nästan, men inte helt, olikt en Pro-One.

    Kräver 6 månader av tung syntesutbildning för att man ska kunna tillgodogöra sig allt den kan.

    oj, detdär bet inte alls, jag är en jävel på matrisprogrammering ..

  28. #28
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Yamaha CS-80 - Bör undvikas om man inte gillar att spendera flera dagar framför oscilloskop, multimeter och frekvensräknare i samband med kalibering av de 16 röskorten! Det är nog den värsta synten jag vet att kalibrera ...

  29. #29
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför ska jag undvika en MKS-70, eller JX-10?
    JX-10 är en glorifierad DCO-synt med ett försämrat gränssnitt för programmering. Dessutom rätt sega enveloper som inte medger snärtiga ljud. Trög, murrig och tråkig.

  30. #30
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oj, detdär bet inte alls, jag är en jävel på matrisprogrammering ..

    Okej, hehe... Loggan är rätt ful också...

    Den har ingen av/på knapp.

  31. #31
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Evolver
    Hur du än gör så låter den för mycket. Man får kapa med motorsåg i EQn för att få in den i en mix. Kul synth om man bara ska ha 1 synth. Och det finns så sjukt jävla många parametrar att ändra att man tappar bort sig (det är nog därför den heter evolver :P, man har glömt vad man höll på med och allt bara utvecklar sig åt något konstigt håll hela tiden).

    Själv tappar jag ständigt bort mig med en evolver. Jag kommer liksom ingenstans i musiken. Det är ett fasligt programmerande, men i slutändan så blir det ingeting man kan använda till något vettigt..

  32. #32
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oj, detdär bet inte alls, jag är en jävel på matrisprogrammering ..
    Men har du försökt hålla reda på hundratals olika parametrar som enbart visas i en liten jävla LED-display? "DIT", "E2A", "FLr"...??
    Evolvern är så sjukt komplex att 7 ljudskruvningar av 10 enbart resulterar i oanvändbart dissonant sönderdistat skrap.
    Och blå är den också...

  33. #33
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter Enya och det gör vågstationen också, fast den är lite mer komplex av sig. Men den är tråkig att programmera.
    Kan bygga på med att Wavestation är ökänd för sin klaviatur med "sticky keys". Och har du väl fixat till en tangent, vilket inte är enkelt eftersom du måste skruva isär hela jävla synthen, så kommer du att upptäcka att en ny tangent börjar strula så fort du fått skruvat ihop synthen igen.

    Synthspelaren i Umeåelectrorapbandet K-pist kallade för övrigt min Wavestation för "Dansbandssynth" när han i hyfsat onyktert tillstånd kom fram och pratade efter en spelning för några år sedan... Kan bara instämma!

  34. #34
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    bra, då blir det ingen evolver .. det blir en evolver keyboard .. .. nä, usch ..

    mono machine då?

  35. #35
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bra, då blir det ingen evolver .. det blir en evolver keyboard .. .. nä, usch ..

    mono machine då?
    Monomachine sparar alla ljud som kit. Alltså 6 ljud i samma patch, vilket är jävligt jobbigt ibland. Hade det inte vart på det viset så hade den vart perfekt.

  36. #36
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bra, då blir det ingen evolver .. det blir en evolver keyboard .. .. nä, usch ..
    Fast det blir ju liiiite onyanserat det här...

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monomachine sparar alla ljud som kit. Alltså 6 ljud i samma patch, vilket är jävligt jobbigt ibland. Hade det inte vart på det viset så hade den vart perfekt.
    Samt tvärtom. Jag vill ha båda varianterna. Iofs så funkar väl kit-tänkandet bättre till machinedrum.

    Monomachine låter platt och intetsägande, oftast kylig och sval, bjuder aldrig till på det där extra lilla mummiga som gör en varm i hjärtat.

    TR-909 är totalt oinspirerande.

  38. #38
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Evolvern:

    Desktopvarienaten är ett skämt att programmera, oscillatorerna är digitala och låter det också. Låter nästan, men inte helt, olikt en Pro-One.

    Kräver 6 månader av tung syntesutbildning för att man ska kunna tillgodogöra sig allt den kan.
    Är inte två av OSC digitala och två analoga?

  39. #39
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte två av OSC digitala och två analoga?
    De "analoga" (lägg märke till fnuttarna) är DCO:er och de digitala är wavetables har jag för mig.
    Senast redigerat av pepelogu den 2007-03-26 klockan 17:59.

  40. #40
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    hahaha .. vad bra då, då behöver man inget mer än en dator egenligen .. eller, hjälp mig, jag vill ha en ny dator ..

  41. #41
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Varför behöver jag inte en Future Retro Revolution och en Machinedrum?

  42. #42
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Machinedrum har du redan fått svar på av mig, men du kanske behöver ett mer utförligt svar för att lindra GAS:en.

  43. #43
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En machinedrum behöver du inte för att....hmm....hmmm....HMMMM...den var svår...

  44. #44
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av plastocid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinedrum har du redan fått svar på av mig, men du kanske behöver ett mer utförligt svar för att lindra GAS:en.
    Mja, jag är mer en sucker för saker som låter taningt Det ska puffa och pysa och låta lite *pluff~psch~PIP~PAPP~* (Med ett konstant tsCHtsCHtsCH i bakgrunden). MEN senast jag lekte med en MD så var det en ganska stor turn off och sen har jag ju MPCn. Så jag behöver verkligen ingen MD. Det bästa är att sitta på händerna och vänta på att det går över..

  45. #45
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahaha .. vad bra då, då behöver man inget mer än en dator egenligen .. eller, hjälp mig, jag vill ha en ny dator ..
    Du vill alltid ha en ny dator, det är det som är problemet. Du köper en ny, veckan därpå kommer en ny modell som är dubbelt så snabb, hälften så stor och kostar mindre så den vill du ju ha men inga pengar har du och du kan inte ens sälja din nästan nya och uppgradera.

    Och när du väl köpt din nya dator så blir all din gamla mjukvara värdelös och när du väl sparat ihop till ny mjukvara byter de operativsystem och du måste börja om. Sur som fan (och luspank) installerar du någon fulvara som fuckar upp hela systemet och eftersom du redan använt alla 2 licenserna du fick till din tiotusenkronors sequencer får du köpa ny och installera. Det gör du och så börjar hela karusellen om igen.

    Vägra uppgradera! Om du gjorde kool musik på din stabila, pålitliga gamla Atari så gräv upp den igen och släng din sladdriga racer-core2duo på soptippen. Den hamnar i alla fall där om ett halvår.


  46. #46
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De "analoga" (lägg märke till fnuttarna) är DCO:er och de digitala är wavetables har jag för mig.
    Ja, fast nu liknar det väl nästan talibanfasoner här...
    DCO är ju faktiskt fortfarande analogt, även om det är lite mindre analogt än VCO.

  47. #47
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    OT: Oftast (99,9% av fallen?) är väl DCO egentligen inte alls Digitally Controlled, utan snarare digital oscillator; alltså, själva "oscilleringen" sker i mjukvara och det som skiljer den från en ROMpler/wavetable är egentligen bara att konstruktören var för slapp för att sätta en riktig D/A i slutet. Samma problem med aliasing och samma begränsningar alltså.

    G.A.S.M.A.S.K.
    Kawai K4m, ägd i 8+ år and counting
    Kawai K4m laggar som ett gravt berusat högstadieparty som försöker plinka fram The Entertainer klockan 2 på natten. Verkligen. Kör man mer än 1 instrument så är den nästan oanvändbar till annat än pads, och detta är synd eftersom man oftast måste köra den i multitimbralt läge för att göra vettiga singel-ljud p.g.a. den mycket begränsade syntesmotorn.

    Överhuvudtaget låter den trevligt men den är frustrerande begränsad; jag blir brutalt irriterad när ett suveränt ljud är på väg men aldrig kan uppnås för att man bara har att leka med en fjärdedel av ett rimligt antal parametrar för en sån här synt.

    Den lider av rätt mycket klantighet i implementationen; envelopsarna är linjära, filtret gillar att ljudligt låta POPP! vid retrigg och oscillatorerna verkar inte starta på nollkryss, så för att göra bra ljud måste man lära sig att besegra de japanska ingenjörsdogmerna, och det känns väldigt onödigt. Nåt snille på utvecklingsavdelning hade också den brillianta idén att koppla ihop båda filtrenas styrning i 24db-läget, vilket jag har svårt att ta som annat än en ren förolämpning.

    Dessutom är den i brutalt behov av portamento och det går inte att ersätta med pitchbend eftersom pitchenvelopen uppdaterar c.a. en gång om skottåret.
    Senast redigerat av Imported Johannes den 2007-03-27 klockan 05:22.

  48. #48
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Skydd sökes mot:
    Alesis Ion/Micron, verkligen! Jag sitter idag på en setup bestående av Kawai K3m och K4r (och MS720! ), Roland JP-8000 och MKS-50, Ensoniq EPS16+ och ESQ-1, och en Evolution EVS-1. Inte behöver jag väl en Micron? Samtidigt verkar det nästan vara en synt som kunde ersätta min stora klumpiga studio sånär som på sampler... Hjälp! Vad är det för fel på den? Jag tycker att K4r är helt acceptabel att editera från LCD:n, men Micron är väl värre? Progga MKS-50:n via panelen går mig rätt mycket på nerverna. Å andra sidan har jag tänkt att skaffa en rattbox...

    En sak jag m.e.m. kräver för att jag ska skaffa en ny synt är att det går att ordna vettig resonansmodulation (à la TB-303:s inbyggda, hög upplösning på modulationen alltså). Går det med Ion/Micron? Och går filter-FM att använda till subtila justeringar av filtrets ljud och inte bara till crazy-knäpp-FM-klockor?

    Förresten, Micro-Q:n, är den fullt jämförbar med Terratec Komposer? Den är ju rent förskräcklig i sin irritationsnivå! Det är ju liksom fejkade parametrar där man får gissa vad rattarna gör egentligen. Ex.vis. så verkar ju Filter FM inte påverkas direkt av vågformen på källan och av någon anledning har Terratec/Waldorf stängt av möjligheterna till subtila justeringar. Grr! Sånt gör mig så himla ilsken och frustrerad; när en pryl skulle kunna vara perfekt men blir sabbad av nån jävla pappskalle till ingenjör med tvångssyndrom som bott i en garderob de senaste tio åren och säger Ach Ja diese Parameter ist Sehr Korrekt und dann soll Mann Scheisse in das Werklische Sound Mein Führer!!!1 <o \o <o \o

    Ehhr... För att lugna ner mig lite: Är Micro-Q:n likadan?
    Senast redigerat av Imported Johannes den 2007-03-27 klockan 05:24.

  49. #49
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har du försökt hålla reda på hundratals olika parametrar som enbart visas i en liten jävla LED-display? "DIT", "E2A", "FLr"...??
    Evolvern är så sjukt komplex att 7 ljudskruvningar av 10 enbart resulterar i oanvändbart dissonant sönderdistat skrap.
    Och blå är den också...
    Så farligt är det väl ändå inte. Det sämsta med evolvern (och DSI:s saker öht) är nog designen tycker jag.

  50. #50
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imported Johannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: Oftast (99,9% av fallen?) är väl DCO egentligen inte alls Digitally Controlled, utan snarare digital oscillator; alltså, själva "oscilleringen" sker i mjukvara och det som skiljer den från en ROMpler/wavetable är egentligen bara att konstruktören var för slapp för att sätta en riktig D/A i slutet. Samma problem med aliasing och samma begränsningar alltså.
    OT: Nja, det beror på hur den skapas lite mer i detalj. Waldorf Pulse har DCO'er, men där är det ett chip som styr oscilatorn och säger åt hur vågformen ska skapas. Det är alltså en analogsignal som skapas mellan chippet och filtret alltså. Lite som att datorn styr osc-ratten och alltid ser till att det är stämt. Sedan finns det andra som genereras helt och hållet med mjukvara också... det kan variera alltså.

  51. #51
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imported Johannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skydd sökes mot:
    Alesis Ion/Micron, verkligen! Jag sitter idag på en setup bestående av Kawai K3m och K4r (och MS720! ), Roland JP-8000 och MKS-50, Ensoniq EPS16+ och ESQ-1, och en Evolution EVS-1. Inte behöver jag väl en Micron? Samtidigt verkar det nästan vara en synt som kunde ersätta min stora klumpiga studio sånär som på sampler... Hjälp! Vad är det för fel på den? Jag tycker att K4r är helt acceptabel att editera från LCD:n, men Micron är väl värre? Progga MKS-50:n via panelen går mig rätt mycket på nerverna. Å andra sidan har jag tänkt att skaffa en rattbox...

    En sak jag m.e.m. kräver för att jag ska skaffa en ny synt är att det går att ordna vettig resonansmodulation (à la TB-303:s inbyggda, hög upplösning på modulationen alltså). Går det med Ion/Micron? Och går filter-FM att använda till subtila justeringar av filtrets ljud och inte bara till crazy-knäpp-FM-klockor?

    Förresten, Micro-Q:n, är den fullt jämförbar med Terratec Komposer? Den är ju rent förskräcklig i sin irritationsnivå! Det är ju liksom fejkade parametrar där man får gissa vad rattarna gör egentligen. Ex.vis. så verkar ju Filter FM inte påverkas direkt av vågformen på källan och av någon anledning har Terratec/Waldorf stängt av möjligheterna till subtila justeringar. Grr! Sånt gör mig så himla ilsken och frustrerad; när en pryl skulle kunna vara perfekt men blir sabbad av nån jävla pappskalle till ingenjör med tvångssyndrom som bott i en garderob de senaste tio åren och säger Ach Ja diese Parameter ist Sehr Korrekt und dann soll Mann Scheisse in das Werklische Sound Mein Führer!!!1 <o \o <o \o

    Ehhr... För att lugna ner mig lite: Är Micro-Q:n likadan?
    Jag lusläste manualen när jag var sugen på en, och det enda jag har och säga är att modulationskällorna är mååånga. Kolla in manualen för lite mer detaljerad information. ion kan väldigt mycket och jag tycker den låter väldigt bra. Rolig att ratta och har ett rätt ok upplägg. Det är en väldigt kompetent synt med massor av möjligheter och olika filter. Jag kan tyvärr inte erbjuda så mycket skydd mot den mer än att du har en massa utrustning redan som kanske gör den överflödig. Å andra sidan så kanske Ion gör 2 eller 3 syntar överflödiga hos dig. Inte så säker...

    Micro-Q'n tyckte jag svarade väldigt bra på just filter-fm. Alltihop satte ihop sig på ett snyggt sätt och osc och filter lät inte lika separata som med. Det kom ihop sig bättre på något sätt. Framför allt på fm-ljud. Hur mjukvaran är vet jag inte för den har jag inte testat... men om jag skulle välja synt så skulle jag ta en Ion framför en micro-Q. Kanske för att upplägget känns bättre på en Ion.

  52. #52
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Micron: Du har en ratt! EN! Den trycker du ner. Vrider. Trycker ner. Vrider. Vrider. Vrider. Snurrar den åt andra hållet. Och sen har du typ ändrat 1 parameter till rätt värde. Du har 1 liten display. Svårt att se vad det är man har ändrat på egentligen. Vore schysst om det fanns en bra editor. Men då är man tillbaka till datorn igen. Micron; Låter sjukt bra. Sjukt jobbigt att programmera.

    Köper du dig en Ion så kan du ju kränga iväg JP-8000 och MKS-50. Typ.

  53. #53
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Jag kan snacka om skit om det mesta. Jag har jäkligt skum smak när det kommer till instrument, så om jag skulle säga vad jag tycker skulle nog de flesta talibaner på det här forumet vilja banna mig

  54. #54
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av VCO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan snacka om skit om det mesta. Jag har jäkligt skum smak när det kommer till instrument, så om jag skulle säga vad jag tycker skulle nog de flesta talibaner på det här forumet vilja banna mig
    Det låter hejdlöst intressant, ut med språket nu!

  55. #55
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av plastocid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter hejdlöst intressant, ut med språket nu!
    Hehe, vet inte om jag vågar

    Jaja, ett litet exempel: jag bytte min mint Pro-One (asså, RIKTIGT bra exemplar) mot en JD-800 och cash förra året. Har inte ångrat mig över huvud taget, tycker inte alls Pro-one är värd all den positiva respons den fått. Visst, många bra funktioner (t.ex. sequencern tyckte jag var askul iofs) och snärtiga enveloper, men jag tyckte den sällan passade in i mixen. Och sedan var ju klaviaturet ett rent h-vete (även fast detta var J-wire i asbra skick). Jag hade en Yamaha CS-10:a då också och jag kan säga att jag tyckte att CS-10an lät mkt fetare än pro-ettan, trots att den bara har en oscillator (PWM:et på CS-10an är otroligt varmt och fett). Plus att den har intressantare filter. Blev av med Pro-ettan efter en månad (tro mig, jag försökte tycka om den för jag hade drömt om att ha en i åratal, men jag fastnade aldrig för den när jag väl hade den) men behöll CS-10an i ett halvår (och nu ångrar jag som fasen att jag sålde cs-10an! )...så är det någon som har en CS-synth till salu så pm:a mig
    Senast redigerat av VCO den 2007-03-27 klockan 23:30.

  56. #56
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    VCO: smaken är ju olika.

    alla verkar drömma om minimoog. men här hemma är de portade. står inte ut med dem.

    pro one skulle vara kul att testa. frågan är om man gillar den.
    evolver verkar vara rolig. men också en svår synth när det gäller många saker.

  57. #57
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    gillade aldrig evolver heller. även fast den hade analoga komponenter så lät den på något sätt sådär digital-stel. den brusar och knastrar, blippar och knäpper. jag fick ingen sån där "musikalisk connection" med den på något sätt. och jag pallade inte matrisen.

  58. #58
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av VCO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gillade aldrig evolver heller. även fast den hade analoga komponenter så lät den på något sätt sådär digital-stel. den brusar och knastrar, blippar och knäpper. jag fick ingen sån där "musikalisk connection" med den på något sätt. och jag pallade inte matrisen.
    Appropå evolver och matris-programmeringen - finns det inte någon som gjort en vettig Behringer BCR2000-template för alla parametrar i evolvern? Sitter och klurar på att slänga ihop en om jag inte råkar springa på en först...

  59. #59
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCO: smaken är ju olika.

    alla verkar drömma om minimoog. men här hemma är de portade. står inte ut med dem.

    pro one skulle vara kul att testa. frågan är om man gillar den.
    evolver verkar vara rolig. men också en svår synth när det gäller många saker.
    Här dissas det ju:

    Pro-One:

    Överskattat plastskrot. Tanigt filter och begränsat ljud. MS20 käkar den till frukost. Jovisst, skoj med frekvensmodulation, men hur kul är det i längden? Pro-Onetrickpony borde den heta. Och sequencern se'n! Wow!! 40 steg, endast pitch, noll groove!? Och det ska föreställa ett säljargument? Trams.

    Evolver:

    Knasig blå videokassett. Kan låta helt otroligt, men blir man inte alldeles galen av att hålla reda på om keyboard pitch är påslagen eller om det ska vara sequencern som styr eller om den bara ska självsvänga? Särskilt med 3 LED-hieroglyfer som enda informationskälla.

    Och den helt wacko volymkontrollen se'n då:
    En patch är knappt hörbar så man höjer volymen och såklart är nästa patch utanför Richterskalan och det blir teckenspråk för dig i en vecka. Samma gäller disten: lite, lite mer, rent åt HELVETE för mycket och sedan ännu mer. Har den där Dave Smith någon slags inbyggd kompressor i öronen, eller hur tänker killen?
    Nädu, du blir gladare av en kazoo. En kazoo är lättare att programmera och har inbyggt överbelastingsskydd.

    Minimoog:

    Alla moogar är fredsälskande hippieinstrument. Konservativa bakåtsträvare gillar moogar. Visst, de var cutting edge förra årtusendet. Kom igen, hur koolt är det? Ingen granulärsyntes så långt öronen når. Fnasigt trä som de bergis snott i någon numera utrotad regnskog. Var är de keramiska kompositmaterialen? Va?

  60. #60
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    ok...sawtooth sa väl det jag menar fast lite hårdare däremot tycker jag om moog-soundet även fast det är klart överskattat

Liknande ämnen

  1. jagletarefternoter-tråden
    Av lohmann i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 21:21
  2. Visage tråden
    Av Kloon i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •