Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 206

Ämne: Mitt sorgebarn...ASM-1

  1. #1
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

    Mitt sorgebarn...ASM-1

    Tog fram mitt sorgebarn, min ASM-1 som jag började bygga på 1998 och som gav upp sin sista suck 2001 efter ett trafobyte. Det här virrvarret av kablar ger mig nästan varje gång huvudvärk och ångest, men idag tog jag tag i saken och lödde loss själva "moderkortet" för felsökning och restuarering. Enda skälet till att jag rapporterar här är för att jag ska återse den här posten och påminnas om att verkligen ta tag i det här.
    Lite bilder ifrån kvällens operation:

    Själva synthen, paneldesign och layout by me 1998...

    Själva "moderkortet", med lödöron (smart drag kändes det idag)...

    Spaghetti på insidan av panelen.

    Patchbayens insida.

    "Moderkortet" befriat och färdigt att felsökas (men det får bli en annan dag)...

    Välkomna att peka finger och skratta, det ser verkligen fördjävligt ut men lät rätt OK när det väl fungerade ett tag..

  2. #2
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    "Cut the blue wire!!!"


    ".... but they're all red..."

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Gillar de röda kluttarna på kretsen, ser ut som brio, de orangea på noisen ser goda ut de med!


  4. #4
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Det är ett vackert instrument, det är då säkert

  5. #5
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ser sjukt coolt ut

    Vad är det för något? Är det något DIY?

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    http://home.swipnet.se/cfmd/synths/friends/stopp/

    Både och... man köper kretskortet och ritning för att sen fylla det med komponenter. Det stora jobbet består sen i att bestämma hur du vill koppla ihop modulerna eller om du vill ha den modulär eller semimodulär som min. ASM-1 kortet går dock inte att köpa längre, tror de är uppe i ASM-2 nu...
    Senast redigerat av kroffe den 2007-03-13 klockan 22:48.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Verkligen för folk med flussmedelsberoende! Jag blir lika impad varje gång jag ser något sånt - själv hade jag aldrig kommit halvvägs. Go kroffe!
    Det största jag lödat är en hemmagjord phono-patchbay med 40 honor i en plåt med fastlödade kablar på varje som slutade i en tele, för permanent montering i en studio. No way never again.

  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Oh...det där var nog ett av de snyggaste jag sett tror jag...panelen och keyboardet kommer alltså inte med utan är saker du köpt till löst? Det är bara (och enbart) ett kort som köps med vco, filter osv på? Detta är nog DIY-projektet som jag letat efter i så fall...

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Clase: Det som gällde när jag köpte mitt kit för snart tio år sen var att för runt 400kr fick du ett färdigt kretskort och ritning, komponenter och allting runt fick du köpa till. Komponenterna som fyller kortet gick loss på runt 800kr tror har jag för mig, men den dyra biten blev framförallt alla potar, switchar, rattar och jack som köptes för panelen. De gick lös på över tusingen nånstans...vill helst förtränga pengarna eftersom synthen mest stått och skräpat 95% av tiden sen dess...:/

    Elby Design säljer ASM-2, uppföljaren till ASM-1:
    http://www.elby-designs.com
    Senast redigerat av kroffe den 2007-03-14 klockan 07:31.

  10. #10
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Ja panelen är skitsnygg! Men du borde byta ut hippiefonten mot något mer maskinellt, och göra de rundade hörnen på avgränsningsrektanglarna skarpare, och tunnare border. Nu ser det lite ut som en stenhård übertysk panzersynth som blivit mjukismoddad under en hampasession av Jimi Hendrix' trippade beatnikroadie. Men återigen, snyggt! Mörkbrunt, smutsig plåtgrå, svart och rött. Noterat.

  11. #11
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Mer bilder på keyboarden!

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Imported Johannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu ser det lite ut som en stenhård übertysk panzersynth som blivit mjukismoddad under en hampasession av Jimi Hendrix' trippade beatnikroadie.
    Åh, det låter som en drömdesigner

  13. #13
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Coolt som tusan. Mer bilder plz
    Det är alldeles förfå som bygger synthar som sen gör nåt riktigt spelbar av dem med klaviatur, modhjul och hela köret.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OK, lägger upp fler bilder på panelen och patchbayen sen...

  15. #15
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har alltid drömt om att bygga en sån där komplett symth, med klaviatur och fin trälåda med plåt (alu) panel. Jag försökte med en fatman, men klaviatur blev det aldrig, sen dog den också, min nuvarande, paia 9700, sitter fast i en ikea billy, den är ju inte riktigt lämpad för klaviatur liksom.
    Men den här tråden skulle ju inte handla om mig, utan om Kroffe och hans ASM!!! Fler bilder omgående och mer om själva bygget och sånt!

  16. #16
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Du får också gärna berätta mer om hur du gjorde klavituret och elektroniken till det

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sanningen att säga så blev aldrig klavituret riktigt färdigt, men i grunden är idéen att använda en klavitur från en slaktad novation mm-10 (den på bilden, samma klaviatur som i basstation) och sen bygga in cv och gate enligt t ex det här:
    http://www.musicfromouterspace.com/a...ontroller.html

    Modhjulet och triggknappen är bara kopplade direkt mot +5 volt och kommer ut på patchbayen längst upp till vänster där de kan kopplas vidare till lämpligt destination...

    Hela grundkonceptet med synthen f ö är att allting är prepatchat, men uppbrytbart a la MS-20 fast mer flexibelt, därav kallar jag min ASM för Analogue Semi-Modular (istället för orginalbetydelsen Analogue Synthesizer Module)...

    Nåväl, just nu gör den inga ljud alls, men jag vet att jag har några gamla på lager jag kan posta senare...

  18. #18
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Åh, vilken skönhet! Blev klart sugen på att lära mig sånt där.. löda kan jag, men det är också det enda.... Lycka till m felsökningen!

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Dr Dront: kan inte säga att jag heller är någon stjärna på elektronik, om så fallet hade den här inte varit mitt sorgebarn nu om man nu säger så.... :/

  20. #20
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elby Design säljer ASM-2, uppföljaren till ASM-1:
    http://www.elby-designs.com
    Det ser ut att vara ett väldigt roligt projekt, men jag skulle nog behöva en del guidning. Har iofs en hel del tekniker/elektriker i min närhet som nog gärna skulle vilja sätta lödkolven i den här prylen. Men om jag tolkat det rätt så är det ASM-2 PCB för 50$ som ska införskaffas och resten är kiten är komponenter med sladdar och pottar osv? Jag förstår inte riktigt så du får gärna skriva ned vad jag bör köpa. Jag är relativ nybörjare (var ett tag sedan jag lödade, men det gick väldigt bra då). Jag köper gärna lite större kit om det innebär mindre komplikationer i efterhand. Jag vet ju inte hur lätta vissa saker går att få tag på här i Sverige osv.

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Oj, jag känner mig definitivt inte kvalificerad att guida någon annan i ett sånt här stort projekt, fick själv hjälp från allas vår Rotwang som också byggde en...

    Men det här hjälper ju dig lite mer om du är sugen på ASM-2 PCBn:
    http://www.elby-designs.com/asm-2/whatsnot.htm

  22. #22
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    jag kan bara hålla med om att den var fin iaf !

  23. #23
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Kroffe: En sista fråga. Kretskortet är färdigmonterat när det kommer va? Det är att löda till pottar osv bara va? Alltså inget pill in på kortet och greja runt. Eller har jag missat nåt?

  24. #24
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Komponenterna måste du inte bara löda dit själv utan även jaga rätt på om jag förstod det hela rätt.

  25. #25
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hmm....där tror jag nog att projektet dog. Så jäkla typiskt. Jag vill ju löda ihop en bra synt med bra moduler, inte en jäkla Paia Fatman...

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Precis som eskimo säger.

  27. #27
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Tyvärr, kretskortet är helt tomt när man får det Men man kan köpa ett komponentkit om man vill. Man kan tydligen köpa ett med pottar, rattar, jack och grejer också men då blir det rätt dyrt.

    Det är ju egentligen ett betydligt mer avancerat projekt än en fatman dels eftersom det har fler moduler men mest för att kortet bara ha lösa moduler. Hur man vill sättta ihop dem (modulär, semimodulär etc) får man tänka ut själv.

  28. #28
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm....där tror jag nog att projektet dog. Så jäkla typiskt. Jag vill ju löda ihop en bra synt med bra moduler, inte en jäkla Paia Fatman...
    Men en paia 9700s då? Allt finns i paketet, superb steg-för-steg anvisning. Dessutom låter den ju guld! Och köper du inte hela kitet så kan du ju välja frontpanel, patchbar eller inte osv.

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

    fler bilder + ljud

    OK, inget mer i projektet har hänt ännu. Moderkortet ligger fortfarande ouppkopplat och icke genomgått men här är fler bilder och lite ljud från den tid då den fortfarande lät...

    ASM i hallen, fanérgavlar från nåt gammal kök och aluchassi som farsan bockade till på jobbet.

    ASM frontpanelen. Fotokopierad utskrift på overheadplast och bakelit-rattar från ELFA (om jag minns rätt).

    ASMens normaliserade patchbay, det som står i parentes är vad som är prepatchat och som kopplas bort när en sladd kopplas in.

    Ljud:
    demo av bandpassfiltret, Poly6en står för chord
    TR606 genom bp-filtret med env2 triggas av insignalen
    mer Poly6-arpeggio genom ASM

    Hittar inga ljud på oscillatorerna just nu, ska söka...
    Senast redigerat av kroffe den 2007-03-16 klockan 07:42.

  30. #30
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Vänta bara tills jag blir klar med min ASM-2 Wizard. Då jääääävlar

  31. #31
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Kroffe, vill du bli av med den?

  32. #32
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Lycka till Kroffe! Ser riktigt smaskig ut den där! :-)

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Helix: nej - dels för att jag redan lagt ned för mycket jobb på den för att ge upp och dels för att jag inte skulle kunna stå för sälja något i det ofärdiga skick den är i just nu. Men när den är klar vet man ju aldrig....

  34. #34
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jamen vad är det för problem du har med den då?

    tips:

    1:Buntband för att dra ihop kablarna i grupper om den modul de råka tillhöra.
    2: Byt kablar så att du vet vad som är vad, tex svart för allt som är signal GND.
    röd till +15V, blå till -15V, gul till CV, grön till Gate, osv det blir möcket enklare!

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tack för tipsen, buntband var ett enkelt och genialt tips...
    Jag har faktiskt brun jord, vit -15V och grå +15V, men signalvägar och potar har alla röda kablar (dumt jag vet).

    Nej, det som verkar vara felet är att nånting verkar vara bränt sen ett nytt nätagg blev fulkopplat för test 2001. Men har som sagt inte haft tid eller lust att undersöka det närmare föränn nu. Dessutom är det inget roligt att felsöka själva kretskortet när det är uppkopplat med panel och patchbay som man inte kan vara riktigt 100 på att allt står rätt till med.

    Det grundläggande problemet är att jag hade för bråttom att bygga och satte in kortet i synthen utan att prova ut och kalibrera alla modulerar en och en först. Så det man lär sig utav det - skynda långsamt, kalibrera och koppla in en modul i taget och har man tur så kanske det fungerar sen....*rolleyez*

  36. #36
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Äsh då, det är nog ingen fara, har den funkat innan du bytte så borde den funka nu å.

    1: Man börjar alltid med att kolla att nätdelen är OK, dvs att du får ut en fin och rak +15V och -15V
    och att 0V är verkligen 0V, dvs inga underliga jord lyft.

    2:Om du har det så kopplar du in först en modul, kollar sen att de är enligt punkt 1.

    3: sen fortsätter du likadant modul efter modul.

    På detta viset upptäcker du om en modul är pajj eller om den orsakar kortis av nät-agget.

    Så fort som du har fått igång modulerna med denna metod börjar du kalibreringen.

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det har tagit sin tid och jobb med både Moogen och Polysixen har kommit emellan, men nu kände jag mig peppad nog att ta tag i den här igen. Dessutom fick jag köpa ett nytt nätagg från en kasserad Juno-106a av deleted user här i augusti...

    Så, igår började slakten. ALLA signalkablar skulle väck, d v s alla röda kablar. Så med avbitartången i högsta hugg gick jag lös och bordet fylldes med små röda knippen avbiten signalkabel. Tanken är att jag metodiskt ska koppla in del för del för intrimmning och felsökning så småningom och att jag istället för lödöron på ASM-kortet istället använder nån sorts kontaktdon. Några förslag på lämpliga sådana?

    Ikväll körde jag dock funktionskoll på nättagget och det verkar fungera som det ska, ger +-15V samt lite andra som jag antagligen inte behöver just nu (TTL, 9V). Har dock inte något oscilloskåp så jag kan inte se hur riktigt hur jämn matningen är men den borde ju vara OK...?

    Next stop: Löda loss småtåtarna som är kvar efter avbitartången igår. [ATTACH]Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	asm_2.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	13997[/ATTACH]
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	asm_1.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	23,3 KB 
Id:	13996  

  38. #38
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Ja det är bra.......... men för bövelen kan du inte göra en snyggare lådda!
    Stucket är ju OK men den ser lite små jäklig ut! Gå till Biltema/ Classe i sjön och
    köp dig några vettiga stav limmade och hyvlade furu hyll plan,de kostar nästan
    ingenting och sen kan du bettsa dem i den färg du vill ha och sen slabba på lite
    lack polish och det blir välldi snyggt och du blir glad i hågen och gör en dunder hit
    som du sen tjänar grova pengar på och sen så piratar alla din hit så du blir arg och
    går till domstolen där du förlorar på grund av att dommaren var pedofil och sen går
    du hem och gråter och gör en lessam låt om glömd kärlek och smärtan i tummen
    du fick när du spikade ihop ovan sagda lådda!.

    http://www.biltema.se/products/produ...asp?iSecId=981
    Senast redigerat av Heualia den 2007-10-31 klockan 00:18.

  39. #39
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Lådan är ju grymmast

  40. #40
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Näe!.......

  41. #41
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Heualia - du bryr dig bara om utseende du...

  42. #42
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jäss!
    Det är faktiskt så att man gör bättre musik om burken man spelar på är fin, så de så!

  43. #43
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Heja!

    Har du en kopp kaffe eller te om man svänger förbi och är moraliskt stöd en stund?

  44. #44
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, om du inte har ett oscilloskop men vill snabbt testa om matspänningen är OK så kan du göra det ganska så enkelt. Ta en 10 uF konding och anslut pluspolen mot +15V och minuspolen till en mixer och lyssna. För -15V matningen måste du vända på kondingen så att minus-polen går mot -15V och plus-polen till mixern. Om det bara är tyst som graven där, men multimetern visar rätt spänning så skatta dig glad och kör så det ryker! :-)

  45. #45
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Magnus D Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heja!
    Har du en kopp kaffe eller te om man svänger förbi och är moraliskt stöd en stund?
    Javisst är du välkommen till Uppsala på kaffe! Hör av dig!

  46. #46
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gjorde nyss en grundkörning på ASM-kortet utan något pluggat, bara krokodilklämmor direkt i mixern. Det verkar vara liv i oscillatorerna i alla fall:

    http://www.acc.umu.se/~amber/mm/asm_osc2-osc1.mp3

    Först hörs osc2 sågtand vilken verkar fungera OK, sen hörs osc1 sågtand som dock verkar ligga _avsevärt_ lägre, får gaina som tusan på mixern för att höra... måste ju ha rykt en OP-amp i den...? Kunde inte köra pulsvågformer ännu eftersom jag inte har nån PW-CV inkopplad.

    EDIT: vid närmare granskning visade det sig att osc1 inte alls vill, det var bara gainat läck från osc2 som lät så där.. Däremot klarade osc2s sågtand att synka mot en LFO finfint!
    http://www.acc.umu.se/~amber/mm/asm_saw2_synk.mp3

    Får ge båda oscillatorerna en omgång med lödpennan, nya TL082or etc...

    Funderar på vilket smidig lösning man kan köra på anslutningarna istället lödöron som jag haft tidigare. Funderar på nån sorts kontakt-don så att jag enkelt kan koppla loss och ta ut hela kortet ur synten då/om det behövs bytas någon komponent...
    Nån som har erfarenhet av sånt här?
    Senast redigerat av kroffe den 2007-11-04 klockan 16:32.

  47. #47
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har sett massor av olika kontaktdon, men det jag tror kan vara bäst är ett antal DSUB-don som man monterar på samma plan som kortet. Då kan man enkelt koppla loss, kasta in förlängning eller annat. Det är don som fungerar bra rent kontaktmässigt och som är ganska enkla att hantera. Skulle nog köra DB25.
    Fan att man inte får fingrarna ur och åka till Uppsala då! Men nu när jag fått på dubbarna så....

  48. #48
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Efter lite undersökning med oscilloskop, multimeter, kaffe och kaffebröd så har vi funnit att det är 4 brända op-ampar som sätter käppar i hjulet. Men inget dyrt är brännt. Det är lite enkel byte när väl krertsarna finns hemma så borde den funka. Sen så har nog Kroffe tagit till sig mitt tips om DSUB-kontakter för att få lite ordning på anslutningarna. Skall nog bli klart när det blir bra. :-)

  49. #49
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tack igen för hjälpen och tipsen! Dax att lägga en beställning till ELFA nu...

  50. #50
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Skickade lite musik att ha i örat medans du beställer!

  51. #51
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    ... om du överlever den utan att akut behöva dunka huvudet i närmsta vägg tills du faller medvetslös ned.

  52. #52
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha...näe, ingen fara.
    Tycker mig höra diverse brittiska väsksyntar i den hära...

  53. #53
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Hehe, jo då, det blir lätt så... Lite Minipops-djungle mitt i där också bland annan galenskap. Det bara blev så...

  54. #54
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack igen för hjälpen och tipsen! Dax att lägga en beställning till ELFA nu...
    Om du hämtar grejerna i Solnabutiken kanske du träffar på mig - jag jobbar där nu!
    Får försöka snacka till en 99rabatt...

  55. #55
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Hey Rotwang!

    Nu får du nog allt se till att plocka fram ASM-1orna och börja göra något. Skall jag verkligen behöva kasta mig i bilen och åka till Göteborg för att göra det åt dig????? Måste jag baka bullarna också????

    Kroffe är lite IC-byten, kablering och kontaktering bort från fungerande ASM-1. Han kanske skall funta lite på keyboard-logiken bara... den var.... bristfällig upptäckte jag.

  56. #56
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Sitter du fast i Stockholm? Du kunde ju hört av dig... lättare förplägnad kanske?

    Men du och bunkrar skall väl egentligen passa ihop!

    Vill du ta avstånd från brumhärken så mumla nått att det minsann inte följs några EN 300 253, K.27 och GR-1089 (relevanta telekom-jordningsstandarder) här inte. Inte ens plusjordat kanske. Skandal! :P

    Har fått plocka fram en gammal Essä om jordning och dunka i bordet på jobbet. Den blev aktuell. Den minns du väl? Håller på att översätta den till ängelska.

    Baklängesingenjörer - förenen eder!

  57. #57
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte haft mitt ASM-projekt under spänning på x antal år så jag minns inte ens vad som vad knas. Min kabeldragning var en smula mer disciplinerad än Kroffes (och jag använde fler färger än en också!) men det var en massa annat knas. Jag har för mig att VCO:erna gick i vinkelvolt och självsvängde vid ett par hundra kHz eller inte alls. Tror jag.
    Vad är top-10 i fråga om defekter på ASM:er? Vad är de vanligaste klantigheterna som begås?

    Min gamla ASM-1-frontpanel är dock uppackad. Min bättre hälft gillar den och vill ha den på väggen. Det vill inte jag, jag vill riva ner den och bygga nytt...
    Det är ju ödets ironi att din fina kabeldragning och flotta panel aldrig fått ur sig ett pip! :P
    Så här lät min ASM-1s första joller den där vår-dagen 1999:
    http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/asm1.wav

    Sen är ju det ju åter ödets ironi att när jag fulkopplade Polysixens PSU sen 2001 och fick allting helt plötsligt helt fungerande, blev jag så i trasorna att gjorde jag sen misstag som sen ledde till de brända OP-ampar vi såg i helgen...

    Men nu efter Magnus besök är jag som sagt _riktigt_ taggad att ta mig an detta igen...!

  58. #58
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Egentligen finns det väl inga specifika ASM-1 missar som jag minns det. Jag felsöker dem precis som jag gör med SEMarna. Rätt enkelt faktiskt. Lite brända op-ampar är oftast felet. Med schema och initial fel-beskrivning så går det ganska så fort att peka finger.

    Kroffe har fått lite handfasta tips om hur han skall göra. Han har ju stor-ränsat sin kablering och jag tror att jag gav tillräckligt tydliga tips för att det skall kännas hanterbart och gångbart och bli bra. Borde bli lagom mycket jobb och borde ge ganska snabb utdelning. I värsta fall får man väl fara förbi och bidra lite till lödröksdimman i lägenheten.

    Men jag har egna ASM-1or att bygga ihop. Jag har en vild idé som jag kanske skulle göra något med nu. Hmm.

  59. #59
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Rotwang, om dina oscillatorer svängde strax ovanför 100 kHz så är det antingen ingångs-summeringen eller expo-opampen som är väck. Hur som helst borde det inte vara allt för svårt att diagnostisera. Klart du skall ta tag i det där och börja med att få oscillatorerna igång, å sedan resten.

  60. #60
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Hand upp! Jag hade problem, men jag lärde mig mer om konstruktionen. Hur som haver, jag hjkälper till om du har problem!

Liknande ämnen

  1. Mitt synthprojekt.
    Av makari i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 15:50
  2. Mitt Mixerbord
    Av shrimpii i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 16:36
  3. Slå på effekt mitt i låt?
    Av romanenko i forum Logic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •