Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 665

Ämne: Hälften av sveriges skivaffärer borta!

  1. #61
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    1. Öh, ingenting? Det var så här jag drömde om att ha det när jag växte upp, massvis med musik att välja mellan och upptäcka och kunna provlyssna i lugn och ro hemma. Alternativet var att vara utlämnad till skivaffärernas godtycke om vad jag borde lyssna på och huruvida man fick provlyssna innan man köpte eller ej. (Och ett klumpigt sätt att lyssna på musiken hemma sedan dessutom)

    2. Mindre MTV Cribs som någon sa?

  2. #62

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kidsen tittar ju på en som om man är dum i huvet om man säger att man köper sina skivor. Och då helst vinyl om det finns. För de flesta är det kvantitet som gäller. Men det ligger ju iofs i hur det är att vara tonåring.
    Det kommer definitivt bli intressant att se vilka effekterna blir av en generation som laddat ner massa musik som tonåringar, både kulturellt och ekonomiskt.

    Men å andra sidan är datorspelsbranschen ett motexempel: den verkar klara sig bra, trots utbredd piratkopiering. Även om konsoler och prenumererade spel som World of Warcraft förmodligen är en del av förklaringen verkar PC-sidan klara sig bra den med. Och på spelmarknaden hittar vi förmodligen folk som var kroniska piratkopierare för 10-15 år sedan (fanns det Amiga- eller Atariägare som inte hade hundratals disketter med spel?) men som idag betalar för sina spel.

    Via myspace har jag hittat massa musik jag gillar, skitsamma om sidorna är fula. Dels har jag fått kontakter och jobb som musiker/ljudtekniker och så har jag hittat shitloads med bra musik som iaf lyfter några dagar till högre höjder.
    Amen. (Även om jag själv undviker just Myspace så gott det går, men det finns ju andra alternativ för att hitta musik.)

  3. #63

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av eskimo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som påpekats förr så räknas ju försäljning av konsoller (xbox, psp, wii osv) in i den statistiken, lurigt värre.
    Japp, lite som om musikindustrin skulle räkna in försäljningen av hifiprodukter.(*)

    Men i någon mån är det ju rimligt att räkna så ur ett konsumentperspektiv. Köper jag en Wii plus spel för ett par tusen är det ju pengar jag inte kan använda för att konsumera musik (eller film/DVD/böcker/osv). Statistik på det (och på genomsnittskostnader för mobilabbonemang och ett par saker till) skulle vara otroligt intressant i den här debatten.

    (*) Undrar om man inte indirekt skulle kunna undersöka orsakerna till den minskade skivförsäljningen via hifibranschen? Om minskningen beror på piratkopiering borde hififörsäljningen vara oförändrad (eller till och med öka, tack vare mer pengar att köpa stereos för istället för skivor), men om den beror på minskat intresse för musik/ökad konkurrens i tid och pengar från andra media så borde hifibranschen också minskat i omsättning. Jag kan för lite om försäljningen av hemelektronik för att veta hur det ligger till, men det vore också intressant att få lite statistik på.

  4. #64
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Skivbranschen är död - leve musiken!

  5. #65
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ett av ens starkaste kort har 40 år på nacken har man definitivt större problem än bara fildelning...
    Jag skulle vilja påstå att fildelning i allra högsta grad påverkar utbudet. När popkonsumenterna sviker väljer såklart skivbolagen att än en gång ompacka musik för den enda generation som fortfarande köper musik. Det är knappast en tillfällighet att 50- 60- och 70-talsmusik legat på topplistorna de senaste åren.
    Det är Oscar Swartz fel att vi aldrig slipper jävla Beatles.

  6. #66
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    äh, beatles är grymma, tacka vet jag dom som först använde loopar i populärmusik, och ovannämnda "Love" är en bra remixplatta .. den är minst lika ny som alla swoosch-house-låtar som samplar disco eller 80's funk ..


  7. #67
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    äh, beatles är grymma, tacka vet jag dom som först använde loopar i populärmusik, och ovannämnda "Love" är en bra remixplatta .. den är minst lika ny som alla swoosch-house-låtar som samplar disco eller 80's funk ..

    Jag håller med dig faktiskt! Love var ju överraskande bra.
    Ville mest spetsa till det lite...

  8. #68
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om minskningen beror på piratkopiering borde hififörsäljningen vara oförändrad (eller till och med öka, tack vare mer pengar att köpa stereos för istället för skivor),
    Det tror jag är felresonerat, kidsen köper inte stereos längre, dom köper mp3-spelare och mobiltelefoner. Och har 2.1-högtalare till datorn. Så hi-fi's tror jag inte har ökat, det är också en dinasourie-produkt.

  9. #69
    Svante S
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag är felresonerat, kidsen köper inte stereos längre, dom köper mp3-spelare och mobiltelefoner. Och har 2.1-högtalare till datorn. Så hi-fi's tror jag inte har ökat, det är också en dinasourie-produkt.
    Ja, ljudkvalitet har blivit av underordnad betydelse. Utvecklingen går bakåt på den fronten.

  10. #70

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja påstå att fildelning i allra högsta grad påverkar utbudet. När popkonsumenterna sviker väljer såklart skivbolagen att än en gång ompacka musik för den enda generation som fortfarande köper musik. Det är knappast en tillfällighet att 50- 60- och 70-talsmusik legat på topplistorna de senaste åren.
    Det är Oscar Swartz fel att vi aldrig slipper jävla Beatles.
    Frågan är vad som är orsak och verkan. Det är kanske inte så konstigt om popkonsumenterna sviker om man erbjuder dem nostalgimusik för 40-talisterna?

    Frågan är inte om filmbranschen gjort samma sak bättre. Både nyproduktioner och remakes av gamla klassiker (Ocean's 11, Impossible Mission, och liknande kvalitetsfilmer ). De senare drar in pengar samtidigt som de gör att elitisterna kan sucka över att originalen var bättre.

    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag är felresonerat, kidsen köper inte stereos längre, dom köper mp3-spelare och mobiltelefoner. Och har 2.1-högtalare till datorn. Så hi-fi's tror jag inte har ökat, det är också en dinasourie-produkt.
    Varför antar alla att det bara är ungdomar som köper musik? Jag skulle tro att musikförsäljningen gått ner i alla åldersgrupper. Men i någon mån pekar väl ändå köp av tex mobiltelefoner på en bidragande orsak: köper man en mobil plus abbonemang för ett par tusen så har man mindre pengar att köpa musik för. Allt annat lika blir effekten att musikförsäljningen sjunker.

    Citat Ursprungligen postat av Svante S
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ljudkvalitet har blivit av underordnad betydelse. Utvecklingen går bakåt på den fronten.
    Jag är inte så säker, iallafall om vi jämför genomsnittspersonen. En mp3-spelare + tex ett par Koss Porta Pro låter vansinnigt mycket bättre än de kassettwalkmans plus hörlurarna som fyllde samma funktion för 15 år sedan.

    Hemmastereos har nog minskat i omfattning, men det beror nog dels på andra intressen (hemmabio tex), dels på att dagens prylar ändå är såpass bra att man inte behöver lägga ut fantasisummor för att få något som låter okej.

  11. #71
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Varför antar alla att det bara är ungdomar som köper musik?
    Fast diskussionen gällde ju hifi-prylar. Och ser jag till min bekantskapskrets åtminstone så är det inget vi 30-plusare byter ut vartannat år direkt. Snarare vart tionde, om ens det. Och det gäller troligtvis i ännu högre grad ju längre upp i åldrarna man kommer.

    Så nyförsäljning av hifi-produkter skulle jag tippa är/var som störst till åldersgruppen mellan 20-30.

    Vad gäller musiken i sej så hade det varit väldigt intressant att se hur försäljningen fördelade sej åldersmässigt under "guldåren" runt 2000... För mej personligen minskade skivinköpen drastiskt redan innan nedladdningen var en faktor. Har blivit mångfalt mycket kräsnare med åren, springer inte och köper halvtaskiga skivor för sakens skull längre.

  12. #72

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast diskussionen gällde ju hifi-prylar. Och ser jag till min bekantskapskrets åtminstone så är det inget vi 30-plusare byter ut vartannat år direkt. Snarare vart tionde, om ens det. Och det gäller troligtvis i ännu högre grad ju längre upp i åldrarna man kommer.
    Jag kan iofs tänka mig att de som köper stereoprylar är lite äldre än så, snarare 25-40 som den stora gruppen som köper nyprylar (speciellt dyrare apparater med större marginaler för återförsäljarna), framförallt pga bättre ekonomi.

    Och även de tror satsat pengar på annat än musik och musikutrustning de senaste åren: datorer, plattskärmar, DVD, osv.

    Vad gäller musiken i sej så hade det varit väldigt intressant att se hur försäljningen fördelade sej åldersmässigt under "guldåren" runt 2000... För mej personligen minskade skivinköpen drastiskt redan innan nedladdningen var en faktor. Har blivit mångfalt mycket kräsnare med åren, springer inte och köper halvtaskiga skivor för sakens skull längre.
    Jo, jag har en känsla av att reklamradion och MTV:s död som musikkanal är en del av förklaringen också.

    England är tydligen ett av få länder där musikmarknaden inte backat, tack vare storsäljande inhemska artister. Vilket känns ganska rimligt, det känns som England har en mer levande musikscen än Sverige.

  13. #73
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    England är tydligen ett av få länder där musikmarknaden inte backat, tack vare storsäljande inhemska artister. Vilket känns ganska rimligt, det känns som England har en mer levande musikscen än Sverige.
    Dom kom också igång betydligt senare med bredbandsutbyggnaden än Sverige och har fortfarande färre anslutna hushåll per 100 än oss.

  14. #74

    Redaktör
    Men frågan är om de är så mycket färre att det förklarar skillnaden. Enligt den här sidan ligger Sverige runt 50% och Storbritannien runt 45% (per hushåll, inte populationsbasis).

    Jag kan inte se att en såpass liten skillnad skulle förklara skillnaden i musikförsäljning, speciellt inte eftersom jag gissar att de grupper som är mest benägna att skaffa sig bredband också är de grupper som köper mest musik.

  15. #75
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men frågan är om de är så mycket färre att det förklarar skillnaden. Enligt den här sidan ligger Sverige runt 50% och Storbritannien runt 45% (per hushåll, inte populationsbasis).

    Jag kan inte se att en såpass liten skillnad skulle förklara skillnaden i musikförsäljning, speciellt inte eftersom jag gissar att de grupper som är mest benägna att skaffa sig bredband också är de grupper som köper mest musik.
    Som sagt, för bara några år sedan såg det helt annorlunda ut. Skulle tippa att svenskarnas fildelande har hunnit slå rot på ett helt annat sätt än i många andra länder där man inte var lika snabb med att bygga ut.
    Vi har för helvete till och med ett fildelarparti. Svenskarna älskar helt enkelt gratis media så mycket att över en procent i riksdagsvalet la sin röst på dom. Totalt otänkbart i England.
    Senast redigerat av Lindeberg den 2007-03-08 klockan 15:01.

  16. #76
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ja, va fan är det för land jag har kommit till, haha

  17. #77
    MachineElf
    Ingen annan som läser Lefsetz? Här är hans syn på det hela, min egen ligger väldigt nära hans. Han ser en lite större bild än "det är fildelarnas fel" eller "det är skivbolagens fel".
    http://lefsetz.com/wordpress/index.p...s-are-tanking/

    Majorbolagen får ärligt talat skylla sig själva. De försökte (och försöker) motverka trenden istället för att haka på och utnyttja de nya affärsmodeller som erbjöds i och med den digitala revolutionen. Darwin award åt dem... Dock är det tråkigt att det är så många andra små aktörer som får lida av deras dåliga beslut; små bolag, musiker, studios.
    De tjänster som säljer musik på nätet idag är pinsamt bristfälliga. Varför betala dyrt för något jag kan få enklare och till bättre kvalitet gratis? Skulle en grym tjänst ha skapats 1994 skulle nog inte fildelningen sett ut som den gör idag och det skulle funnits mer pengar i omlopp i systemet. Tekniskt sett fanns tjänsterna men ingen av de stora aktörerna hakade på så de som fanns dog rätt snabbt (digfi här i sverige till exempel). DRM-hysterin, stämningar och att det mesta som ges ut är ren jävla skit har förstås inte gjort saken bättre.
    Det är klart att (numera illegal) fildelning är en stor bidragande orsak till fallande försäljningssiffror, och till att inte digital försäljning tar fart, men den är lika mycket ett symptom. Skapar man världens bästa tjänst för digitalt distribuerad musik kommer folk börja handla där! Det handlar om en fullständig katalog med bra sökfunktion, bra priser, hög garanterad ljudkvalitet, oskyddad osv. och skit sen i att folk fildelar. Det kommer ju aldrig gå att stoppa ändå! Inget kopieringsskydd i världen har ju stoppat warez-världen från att frodas och Microsoft verkar gå hyfsat ändå...

  18. #78

    Redaktör
    Nu har jag inte handlat något från iTunes än, men det är definitivt snabbare och enklare än att trassla med fildelningsprogram.

    Det enda jag har emot det är utbudet (även om det överlag är väldigt bra finns det vissa artister som inte finns där, speciellt i den svenska butiken) och priset (99kr för nedladdad musik känns inte så jättebilligt, när en hel del av de album jag är intresserad av finns antingen billigare eller i ungefär samma prisklass som CD), men det är ju randanmärkningar. Hade det inte varit för kopieringsskyddet hade jag nog handlat där, speciellt en del sådant som är svårt att få tag på.

  19. #79
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Att den illegala nedladdningen är orsaken till kräftgången för musikindustrin förstår jag inte hur man kan förneka. Det är ju uppenbart. Att det finns betal alternativ som itunes uppväger inte en promille av den minskade cd-försäljningen. Vem betalar när man ett klick bredvid kan tanka ner låten gratis? Den nya generationen född sent 80 tal och framåt har ju dessutom växt upp och för all del växer med grundtankesättet att musik är gratis. Min syrra född 1984 köpte för något år sedan en cd-skiva och blev totalt puckoförklarad av sina kompisar.

    Som producent idag går det inte att överleva enbart på musiken längre.

    Artister som inte turnérar kan inte leva på musiken längre trots att man är i det yppersta toppskiktet i Sverige med Tracks hits osv. Är man folk-kär och har två megastora radiohits från samma skiva så kanske det säljs 5000 album inklusive nedladdningar, det genererar i ett bra standard avtal 40.000:- till artisten.

    Live spelande artister kan fortfarande gå runt. Live gagen har inte gått ner.

    Som låtskrivare kan du inte gå runt heller, trots tex en RixFM hit som spelas 5 gånger om dagen i 6 månader. Genererar runt 1500:- ( femtonhundra kronor! ) i STIM intäketer.

    Som skivbolag kan du inte gå runt heller. De drabbas ju först och hårdast. Att det dyker upp nya independent bolag för tillfället innebär inte att de är kvar om tre år, snarare garanterat tvärtom.
    Att de bildas beror på att personerna som nu startar dem har blivit "friställda" från sina tjänster på större skivbolag och likt strutsen i sanden startar eget i samma sjunkande bransch...

    I princip så kommer vi ha ett fåtal mega stora artister som Justin Timberlake, Beyonce kvar på mega stora bolag, allt annat kommer de stora bolagen inte bry sig om vilket gör att de aldrig vågar satsa på bredare reportoar.
    Independent bolag har aldrig några budgetar vare sig till inspelning eller videos så vi kommer ha en hög med talangfulla musiker och artister som ger ut sina skivor utan videos och utan marknadsföring och utan ljudkvalitét så ingen kommer att uppmärksamma dem eller hitta dem.
    I framtiden kommer vi enbart att ha tillgång till back-kataloger och i princip ingen ny musik alls kommer att tas fram.

    Allt tack vare den illegala nedladdningen och inte pga storbolagens inkompetens eller maktbegär eller vad man nu anklagar dem för.
    Att de onda storbolagen drabbas bryr sig väl ingen om, de anställda kan ju bara byta bransch.
    Det som dock drabbas är i slutänden den vanliga konsumenten som inte får se några fler nya videos med sin idol eller få sig nöjet att inhandla eller tanka ner nya fräscha låtar då artisten i fråga inte har ekonomin att göra fler låtar.

  20. #80
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    nej precis, musiken kommer dö ut helt och hållet, precis som den redan håller på att göra.... O_o

  21. #81
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I princip så kommer vi ha ett fåtal mega stora artister som Justin Timberlake, Beyonce kvar på mega stora bolag, allt annat kommer de stora bolagen inte bry sig om vilket gör att de aldrig vågar satsa på bredare reportoar.
    Jupp, det är väl ungefär så det ser ut idag.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Independent bolag har aldrig några budgetar vare sig till inspelning eller videos så vi kommer ha en hög med talangfulla musiker och artister som ger ut sina skivor utan videos och utan marknadsföring och utan ljudkvalitét så ingen kommer att uppmärksamma dem eller hitta dem.

    I framtiden kommer vi enbart att ha tillgång till back-kataloger och i princip ingen ny musik alls kommer att tas fram.
    Det som dock drabbas är i slutänden den vanliga konsumenten som inte får se några fler nya videos med sin idol eller få sig nöjet att inhandla eller tanka ner nya fräscha låtar då artisten i fråga inte har ekonomin att göra fler låtar.
    Hallå? Youtube? Myspace? Tänk dig också om några år då än bättre lösningar kommit fram, bandbredden gått upp och ljud-bild-kvalitén ökat.
    Kreatitiveten flödar och det är bara att lapa i sig.
    Ok, inga mer thriller-videos men musikvideon i traditionell mening har väl ändå spelat ut sin roll eftersom mtv bara visar cribs och jackass, dock kanske den får en pånyttfödelse i och med youtube och dess efterföljare.
    Utbudet har ju aldrig varit varken större eller bättre, hur det kan vara en dålig sak förstår jag inte.
    Att några dinosaurier dör vare sig de heter Universal eller Ledin är väl bara helt naturligt, oundvikligt och ingen större sorg.
    Senast redigerat av eskimo den 2007-03-14 klockan 22:29.

  22. #82

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att den illegala nedladdningen är orsaken till kräftgången för musikindustrin förstår jag inte hur man kan förneka. Det är ju uppenbart. Att det finns betal alternativ som itunes uppväger inte en promille av den minskade cd-försäljningen. Vem betalar när man ett klick bredvid kan tanka ner låten gratis? Den nya generationen född sent 80 tal och framåt har ju dessutom växt upp och för all del växer med grundtankesättet att musik är gratis. Min syrra född 1984 köpte för något år sedan en cd-skiva och blev totalt puckoförklarad av sina kompisar.
    Som sagt, vi får se hur mycket digital musikförsäljning kommer att öka framöver.

    Men det skulle vara intressant att höra lite argument utöver att "det är ju uppenbart" att nedladdning är orsaken till skivindustrins nedgång i försäljning. För att citera mig själv från tidigare i tråden:

    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror ingen förnekar att fildelning har en effekt. Men frågan är hur stor den är jämfört med andra faktorer, som konkurrens från dataspel/mobiler/DVD, dålig ekonomi åren efter IT-bubblan, trist utbud, osv.
    Menar du att de har sakerna inte haft någon effekt alls på musikförsäljningen?

    Som producent idag går det inte att överleva enbart på musiken längre.
    Hur många har kunnat överleva enbart på musik som producent tidigare, i Sverige?

    Artister som inte turnérar kan inte leva på musiken längre trots att man är i det yppersta toppskiktet i Sverige med Tracks hits osv. Är man folk-kär och har två megastora radiohits från samma skiva så kanske det säljs 5000 album inklusive nedladdningar, det genererar i ett bra standard avtal 40.000:- till artisten.
    Anta att IFPI:s siffror stämmer och dubbla alla intäkter. Då skulle en artist under rekordåren fått cirka 80.000kr istället enligt din uträkning. Inte fy skam, men inte möjligt att leva på. Och det är inget nytt, majoriteten av intäkterna för skivförsäljning har aldrig gått till musikerna, utan snarare gett inkomster till skivbolagen. Albinis The problem with music är en klassiker i sammanhanget, och tar upp just detta.

    Som låtskrivare kan du inte gå runt heller, trots tex en RixFM hit som spelas 5 gånger om dagen i 6 månader. Genererar runt 1500:- ( femtonhundra kronor! ) i STIM intäketer.
    Och det är ett problem på grund av nedladdning hur?

    Att de bildas beror på att personerna som nu startar dem har blivit "friställda" från sina tjänster på större skivbolag och likt strutsen i sanden startar eget i samma sjunkande bransch...
    Och för att det blivit enklare än någonsin att sälja musik på nätet. Fixa en hemsida, ett par artister och pressa CD-skivor (eller hoppa över det och sälj digitalt) så har du ett skivbolag. Betydligt enklare än att behöva krångla med att få ut LP-skivor i butiker runt om i landet.

    Independent bolag har aldrig några budgetar vare sig till inspelning eller videos så vi kommer ha en hög med talangfulla musiker och artister som ger ut sina skivor utan videos och utan marknadsföring och utan ljudkvalitét så ingen kommer att uppmärksamma dem eller hitta dem.
    Å andra sidan kan småbolag nå en global publik, så det som förut aldrig skulle haft en chans att nå utanför Stockholm kan nu spridas över hela världen, vilket ger möjlighet att betala för betydligt smalare musik än tidigare. Se The long tail.

    I framtiden kommer vi enbart att ha tillgång till back-kataloger och i princip ingen ny musik alls kommer att tas fram.
    Det görs mer musik än någonsin tidigare.

    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att några dinosaurier dör vare sig de heter Universal eller Ledin är väl bara helt naturligt, oundvikligt och ingen större sorg.
    Amen.

    Jag skulle säga att det här är en kris för skivbolagen och inte för musikbranschen. Det ena handlar om att sälja plastbitar, det andra om att ge ut musik.

    (New York Times har för övrigt en intressant artikel om Edison. Skrämmande många likheter med dagens bransch.)

  23. #83
    Svante S
    Hahaha, Det är sjukt, helt sjukt!

    Då syftar jag bara på den här diskussionen:
    "Jag har rätt - Du har fel"
    "Nä, Du har fel inte jag"
    "Nä Du!"
    "Du!"
    "nä, jag har rätt!!

    Hur i helvete orkar ni hålla på?

  24. #84
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Svante S: Tills dess att någon kommer med en analys av det hela som ser till helheten till varför musikförsäljningen sjunkit?

    Att skylla på nerladdning som den enda boven i dramat är enligt mig att göra det på tok för enkelt för sig. Samhället har ändrats, mediautbudet likaså, köpvanorna ändras och så vidare. Är t.ex. musik lika viktigt idag för de stora massorna som det har varit? Finns samma engagemang kvar? Och så vidare.

    Finns hur många sidor som helst man skulle behöva väga in i det hela för att ens kunna vara i närheten av att få en helhetsbild. Börjar man jonglera med statistik så är det lätt att t.ex. koppla ihop den globala uppvärmningen med det minskade antalet pirater på havet..

  25. #85
    MachineElf
    Citat Ursprungligen postat av Firechild
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt tack vare den illegala nedladdningen och inte pga storbolagens inkompetens eller maktbegär eller vad man nu anklagar dem för.
    Men den illegala fildelningen finns ju där och i den utsträckningen mycket på grund av majorbolagens inkompetens. Varför vill du så gärna hitta en scapegoat hellre än att se helheten? Får jag tipsa om Lefsetz Letter för lite mer balanserad syn på saken?

    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte handlat något från iTunes än, men det är definitivt snabbare och enklare än att trassla med fildelningsprogram.

    Det enda jag har emot det är utbudet (även om det överlag är väldigt bra finns det vissa artister som inte finns där, speciellt i den svenska butiken) och priset (99kr för nedladdad musik känns inte så jättebilligt, när en hel del av de album jag är intresserad av finns antingen billigare eller i ungefär samma prisklass som CD), men det är ju randanmärkningar. Hade det inte varit för kopieringsskyddet hade jag nog handlat där, speciellt en del sådant som är svårt att få tag på.
    Nej, det finns ingen bra tjänst än. Homedownloads är nog den tjänst jag har sett som kommer närmast, ingen DRM till exempel, men utbudet är inte jättebra och man hittar bättre kvalitet på DC och Piratebay... Tjänsten i fråga skulle behöva ha i princip ALLT och dessutom gärna erbjuda spåren i cd-kvalitet, kanske för en liten extra peng för de som är kräsna. Priset måste också vara lågt för det är klart att största konkurrenten är gratis, men då gäller det att kunna göra tjänsten så pass bra att det är värt att betala för det.

    Citat Ursprungligen postat av ma
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nej precis, musiken kommer dö ut helt och hållet, precis som den redan håller på att göra.... O_o
    Du skämtar va..?

  26. #86
    MachineElf
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, Det är sjukt, helt sjukt!

    Då syftar jag bara på den här diskussionen:
    "Jag har rätt - Du har fel"
    "Nä, Du har fel inte jag"
    "Nä Du!"
    "Du!"
    "nä, jag har rätt!!

    Hur i helvete orkar ni hålla på?
    Hehe, menar du att det finns någon debatt någonsin som slutat i konsensus?

  27. #87
    Svante S
    Citat Ursprungligen postat av MachineElf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, menar du att det finns någon debatt någonsin som slutat i konsensus?
    mja, men just den här nedladdning/skivbolag-frågan är banne mig värst av alla.

  28. #88
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mja, men just den här nedladdning/skivbolag-frågan är banne mig värst av alla.
    Det är väl inte så konstigt kanske då detta är den kanske viktigaste frågan just nu för alla musiker och musikintresserade. Inte sedan folk började köpa skivor istället för noter har branschen stått inför en så stor förändring som denna. Att åsikter prövas och dryftas här tycker jag bara är sunt.
    Senast redigerat av Lindeberg den 2007-03-15 klockan 10:22.

  29. #89

    Redaktör
    Svante S: vill inte låta dryg, men det är väl bara att strunta i att läsa de här diskussionerna om du inte tycker att de är intressanta eller leder någon vart?

  30. #90
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mja, men just den här nedladdning/skivbolag-frågan är banne mig värst av alla.
    Jag kan lätt dra några andra som brukar sluta i rejäla forumsbråk, särskilt när det gärna blandas in ett visst mått av fanatism. Klassiker är som följer:
    1. Datorplattform, mac eller pc
    2. Politik i alla dess former
    3. Religion i alla dess former

    På 99musik är det fritt fram att diskutera alla dessa saker, så länge man kan hålla sig i skinnet och respektera att folk faktiskt har olika åsikter och uppfattningar. Börjar man förolämpa folk och jävlas så blir det trådstängningar och i extremfallen så kan man faktiskt bli avstängd från forumet. Avstängning på 99musik pga sådant här har nog skett två gånger genom åren...

  31. #91
    Svante S
    Sanningen är att jag ÄR intresserad av orsaken men kan bli trött på "bruset", gubbe som jag är!

    Det är ju inte bara mp3, Internet och illegal nedladdning som gör att 13-25-åringar knappt går in i en skivaffär, även om jag tror det är det största enskilda skälet.

  32. #92
    iggy
    iggy är inte uppkopplad
    iggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som dock drabbas är i slutänden den vanliga konsumenten som inte får se några fler nya videos med sin idol eller få sig nöjet att inhandla eller tanka ner nya fräscha låtar då artisten i fråga inte har ekonomin att göra fler låtar.
    Det är svårt att tycka synd om megastora bolag och artister som är de som lider mest. Musiken fanns innan det fanns pengar i branschen att tala om och den kommer att finnas efter skivbolagen slutat existera, men den kommer att ta andra vägar.

    Om det sen blir på hobbynivå eller om artister och bolag sen kan tjäna lika stora pengar som förr är en annan sak. Och jag har uppriktigt svårt att bry mig om deras väl och ve... Vill de dra in kosing så får de helt enkelt göra något som folk vill betala för och inte försöka leka bromskloss för utvecklingen eftersom det ändå är dömt att misslyckas.

  33. #93
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är svårt att tycka synd om megastora bolag och artister som är de som lider mest.
    Fast det är ju bara en gissning? Många små bolag jag har kontakt med upplever att försäljningen sjunkit jämfört med för ett par år sedan.
    Jag menar inte att man ska tycka synd om dom heller men att bara majorbolagen drabbas tror jag är en myt.

  34. #94
    iggy
    iggy är inte uppkopplad
    iggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju bara en gissning? Många små bolag jag har kontakt med upplever att försäljningen sjunkit jämfört med för ett par år sedan.
    Jag menar inte att man ska tycka synd om dom heller men att bara majorbolagen drabbas tror jag är en myt.
    Jag menade med "de som lider mest" att de lider i pengar räknat störst ekonomisk skada inte att mindre bolag inte lider någon skada alls.

    Mindre bolag har å andra sidan alltid kommit och gått s a s så att de försvinner är kanske inte så konstigt?

  35. #95
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Jag tycker cd-skivan som format är så jävla tråkig och föråldrad.
    Har inte köpt en cd-skiva på evigheter, och kommer aldrig mer köpa någon. Förvånar mig själv med att köpa, alltså betala för, mängder av mp3 numera. Att surfa runt på bleep.com och skivskrota digitalt är perfekt.

    Jag ser bara ingen poäng i att köpa en cd-skiva, rippa den till mp3, och sen ställa den i en hylla? För faktum är att det formatet som gäller numera, det är mp3.

    Folk har för fan inte ens cd-spelare hemma längre. Visst. De kan spela skivan i datorn kanske, men det gör man inte. Man rippar den till mp3 isåfall.

    Det är det digitala datoriserade formatet som gäller. Små underhållningsenheter med enorm lagringsyta för film och ljud. iPods, små laptops, what have you. Formatet styr marknaden. Varför skulle någon som inte ens använder cd-skivor betala för en cd-skiva?

    Marknaden MÅSTE anpassa sig. ITunes-music store är väl okej, men det är inte bra nog.
    Jag tror på siter/program med prenumerationer. 139 kronor i månaden så får man tanka precis hur mycket musik man vill.
    Man kanske tom kan skriva upp sig på nån prenumeration där du får ett mail varje månada med musik som ett program väljer ut åt dig baserat på ett antal parametrar. Du kan sedan betygsätta skivorna och så kan programmet skrota vidare och nästa månad utgå ifrån det du gett bra betyg och letat vidare i sin enorma databas efter musik som du skulle kunna tänkas tycka om. Jag vetifan. Men tänk om. Tänk nytt.
    Hur som helst.
    Om alla som förut lade 139 kronor i månaden på cd-skivor istället har en prenumeration på 139 kronor och alla kostanader för att trycka och distrubera skivor försvinner, så finns det plenty med pengar för alla inblandade parter att dela på.

    Hur som helst måste man inse att det inte fungerar att sälja en produkt i ett format som inte används av konsument.

  36. #96
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Och även om det blir så att musik blir gratis, att ingen betalar för mp3, och artister inte tjänar ett skit på sin musik, så är jag inte det minsta orolig, för folk kommer skapa och framföra musik ändå.
    Det är bara att inse att det är en dröm att kunna försörja sig på det, och det är ytterst få förunnat.
    Men konst föds ur lidande, osv, osv, bla, bla, bla.

  37. #97
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som helst måste man inse att det inte fungerar att sälja en produkt i ett format som inte används av konsument.
    Inget att sörja vad gäller CD-skivor, men vinyl kommer jag sakna.

  38. #98
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget att sörja vad gäller CD-skivor, men vinyl kommer jag sakna.
    Dito.

    För övrigt så säljs det väl fortfarande kassetter på mackarna? Alla är inte så snabba med att "uppgradera" sin musiklyssningsapparatur, tror t.ex. att föräldrarna inte kommer gå ifrån CD på många år.

  39. #99
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Håller helt med om vinyl.. Känns jobbigt. Köper ett tiotal vinylskivor varje månad. Hoppas det hänger sig kvar ett bra tag till.. på nåt vis.
    Men vinylmarknaden ser ju ganska så annorlunda ut. Utbudet på blenda här nere skiljer sig ganska mycket från cd-specialisten och skivhugget.
    Mest musikälskare, skivsamlare och DJ:s som köper vinyl antagligen.
    Jag tror CD-skivan kommer bli ett format för fantasterna i framtiden också.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt så säljs det väl fortfarande kassetter på mackarna? Alla är inte så snabba med att "uppgradera" sin musiklyssningsapparatur, tror t.ex. att föräldrarna inte kommer gå ifrån CD på många år.
    Självklart är det så.
    Folk kommer ha bärbara cd-spelare-boom-box-grejer som de ska köra på stranden, eller kassettspelare i bilen, osv. Och pappa kommer inte sluta köpa cd-skivor i första taget, även om han har en mp3-spelare nu och lägger över en hel del av sin musik på datorn.
    Men för varje år som går kommer färre och färre människor använda CD-skivan som primärt format, och försäljningen av sådana kommer sjunka i lika rask takt.

  40. #100
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vinylmarknaden ser ju ganska så annorlunda ut. Utbudet på blenda här nere skiljer sig ganska mycket från cd-specialisten och skivhugget.
    Fast har du tänkt på hur det förändrats! Blenda ver jag iofs inte så mkt om, men kolla Junos släpplista - det är mest hits, bootlegs och ommixningar. Man kör säkra kort verkar det som.

  41. #101
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tror att man i framtiden kommer handla direkt av artisterna, Ministry som är ett av mina favorit band har startat eget bolag och har webshop på sin sida, beställde för under priset på cdon i sverige från usa med frakt, antagligen fick de själva väldigt mycket mer stålar. Och antagligen kan dom ta ut svängarna mycket mer, tror inte att så många större bolag vågat ge ut den skivan som är starkt anti-bush rakt igenom.

    Så även om man använder mp3 så tror jag att artister kommer bli starkare och ha större frihet, kanske inte lika stor rikedom som vissa haft tills nu, men antalgein så blir allt bättre, vet inte om jag tycker om tanken.... men allt förändras väll, inte alltid till det bättre men oftast.-..

  42. #102
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan lätt dra några andra som brukar sluta i rejäla forumsbråk, särskilt när det gärna blandas in ett visst mått av fanatism. Klassiker är som följer:
    1. Datorplattform, mac eller pc
    2. Politik i alla dess former
    3. Religion i alla dess former
    Är inte 1 och 3 samma sak...

  43. #103
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mja, men just den här nedladdning/skivbolag-frågan är banne mig värst av alla.

    Mm, männsikor med olika uppfattningar om saker och ting som diskuterar detta på ett diskussionsforum... hemskt verkligen. Kan vi inte alla bara hålla med varandra? Det blir mycket tryggare då.

  44. #104
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast har du tänkt på hur det förändrats! Blenda ver jag iofs inte så mkt om, men kolla Junos släpplista - det är mest hits, bootlegs och ommixningar. Man kör säkra kort verkar det som.
    Jag har mest köpt techno det senaste, och således köpt från decks.de och nuloop.com, och där har jag inte märkt av nån sån trend faktiskt.
    Men skivbranchen är i en kris just nu. Tror det kommer vara ganska turbulenta tider ett tag framöver.

  45. #105
    Laseranders
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sanningen är att jag ÄR intresserad av orsaken men kan bli trött på "bruset", gubbe som jag är!

    Det är ju inte bara mp3, Internet och illegal nedladdning som gör att 13-25-åringar knappt går in i en skivaffär, även om jag tror det är det största enskilda skälet.
    Det finns en hel del undersökningar som säger motsatsen. Bland annat att folk lägger siina pengar på andra saker idag som inte fanns förr, att de som laddar ner mest olagligt också köper mest lagligt och att skivbranschen förlorar ungefär värdet av en skiva på 5000 nedladdningar. Jag är fullkomligt övertygad om att piratkopieringen har en mycket marginell effekt på musikförsäljning om man räknar i ren vinst. Att den sen rört om i grytan en del ser jag som nånting nästan uteslutande positivt.

  46. #106
    Svante S
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm, männsikor med olika uppfattningar om saker och ting som diskuterar detta på ett diskussionsforum... hemskt verkligen. Kan vi inte alla bara hålla med varandra? Det blir mycket tryggare då.
    Drygputte

  47. #107
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Samma saker har skrivits förut i den här tråden och andra diskussioner, men jag har inte yppat min åsikt förrän nu:

    Personligen tror jag att illegal nedladdning ÄR den största boven i dramat.
    Konkurrens från data/tv-spel, filmer, och allt vad man köper nuförtiden är säkert en väldigt stor faktor, men att det är en såpass stor faktor är för att människor blivit så jävla vana vid att de får all sin musik gratis, så de BEHÖVER inte lägga några pengar för att få sin musik.
    Tror inte att intresset för musik svalnat det minsta, tror snarare det är kraftigare än någonsin, och att vi lyssnar på mer musik på flerställen och i fler olika situationer än någonsin tidigare. Tror inte ett dugg på att kvalitén på utbudet har minskat, eller förfrågan, jag tror bara att människor är så vana att få musiken gratis att de inte vill gå tillbaka till att betala för sig, och därmed får pengar över att lägga på annat.

    Jag känner inte många som fortfarande köper skivor, och inte en enda en som köper mp3 lagligt. Samma sak i alla forum som detta diksuteras på, få känner människor som fortfarande köper.

    För övrigt är jag med på Firechild's linje, om än inte riktigt så dystopiskt.

    Och jag håller med om att skivbolagen är minst 10 år för sent ute med att börja sälja mp3.

    Jag tror inte att det är den enda orsaken, men den största, och att den väger tyngre än vad många här anser. Om jag har rätt eller ej har jag ingen aning om.
    Senast redigerat av Bobbski den 2007-03-15 klockan 16:09.

  48. #108
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MachineElf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Citat Ursprungligen postat av ma
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nej precis, musiken kommer dö ut helt och hållet, precis som den redan håller på att göra.... O_o
    Du skämtar va..?
    ...givet, blev mycket trött på det alarmistiska som skrivits precis innan. nog katten spelar fildelning in i det hela, men skivbolagens oförmåga att tänka nytt gör det också - precis som tidigare nämnts det faktum att det är många som vill åt kidsens/unga vuxnas pengar idag. förvisso har det varit så länge men likväl är det nog ä n mer så idag. mobiler/abonnemang och flashiga mp3-spelare och we(&fasa)-kläder kostar en del...

    jag saknar inte mina lokala skivbutiker i gbg speciellt mycket - bleep/beatport/juno/amazon/e-bay m fl m fl ( + handel direkt från småbolag) funkar fint.

    "skivhuggets klassiska" är möjligen ett saknat undantag - att prata över disk med kunnig personal och bläddra i bolagens papperskataloger inför beställning (de hade ju ändå aldrig det jag ville ha hemma) passar för min del när man skall navigera i den snåriga klassiska musikutgivningen. satt just och muttrade över en vivaldi-utgåva på italienska (?!?!? - hur ska jag då kunna se om det verk jag söker finns med, opusnummer skriver man nämligen bara ibland, "om man har lust") (fast rörande butiker hittade jag nog lite hjälp här, tror jag)

  49. #109
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    antalet disrubutionsformer för musik har ju även ökat, när jag va en liten prick fanns det musik på P3, skivaffären, ibland i SVT samt vinyl/kassetbanden man lånade av polarna . Det var lixom allt.

    Idag däremot finns det musik i mobiltelefoner, TVspel, på miljoner ställen på det intergalaktiska nätet (inklusive alla lagliga gratisvarianter i form av nätradiostationer) NRJ rix FM & 12 andra "supermegahits FM", lägg till MTV VH1 och resten av TVkanalutbudet som 90% av svennarna har i sin tv... Säger sig självt att det inte finns ett lika stort behov av kommersiell musik på skiva som det gjorde då det begav sig...

    För artister så innebär det mer att skivor har blivit ett sätt att skaffa sig livespelningar, det är välle där finns pengar för artisterna idag, och antagligen mer än nånsin, eftersom det ökade utbudet har fört med sig ett ökat intresse för musik hos allmänheten.

    Säger som jocke berg i kent gjorde nån gång; saknar det där lite exklusiva i att få tag på nån ny ball musik man gillar, förr va det skitcoolt att ha nya fina skivan man köpt för vekopengen med bilder på bandet som man kunde sitta o lyssna o titta på, idag googlar man på bandnamnet och hittar all musik, ders videor och allt om medlemmarnas morsors hundar osv.. lite tråkigt sådär.
    Senast redigerat av fredrik_e den 2007-03-15 klockan 20:38.

  50. #110
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    byt musikgenre så lovar jag att magin finns kvar där ..

    jag vore överlycklig av att veta vad den utomordentligt populära technoartisten fredrik eckerholm äter för flingor och använder för tvättmedel .. hehe

    håller fan med dig på varje punk(t)

  51. #111
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Svante S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drygputte

    Ja, det var rätt drygt. Men jag kunde inte låta bli... sorry.

  52. #112
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Det är faktiskt jättekonstigt att det finns ett sådant oförstående bland "hobbymusiker" att den illegala nedladdningen påverkar hur musiker och artister kan tjäna sitt levebröd enormt.

    Det är inte alls sant att det mest påverkar de stora bolagen och artisterna utan det har tvärtom slagit hårdare mot små bolag/artister.

    Alla musiker jag känner har märkt av det. Det yttrar sig bl a i att man är mycket mer tvungen att turnera och spela live nuförtiden eftersom det är där man kan få lön. Det funkar ju för vissa medans andra inte lever ett sådant liv att man vill vara borta längre perioder eller jobba kvällar och nätter.

    Att snacka om att dvd/dataspelförsäljningen har gått upp är ju bara ett hån mot mindre bolag som har förlorat i skivförsäljning och inte har något med spelbranschen att göra.

    Det är ju solklart att folk inte betalar för musikers tjänster längre! Att snacka om att "storbolagen ändå tjänar så mycket" eller "man får hitta nya kanaler" etc hjälper inte små artister eller oberoende bolag alls. Det är bara bullshit för att försvara varför man degraderar musiker till något som ska likställas med gycklare. Man ska vara hänvisad till allmosor (bredbandsprocentpengar) eller att showa på kvällar och nätter för att få pengar. Det är ju inte första gången i historien det sker.

    Självklart finns det också massor av positiva effekter av digitaliseringen av musikmediet, men det är en annan historia.

    Det är nedlåtande mot människor som förlorar sin inkomst att hävda att piratkopieringen inte har del i försämrad skivförsäljning. Det är väl snarare så att man visar med sådana utlåtande att man befinner sig långt borta från den verklighet som en musiker lever i.

    Handen på hjärtat. Finns det någon här som lever på musik, utan någon annan inkomst, som tycker att privatkopieringen inte har påverkat din möjlighet att leva som musiker?

  53. #113
    Laseranders
    Hur vet du att minskade inkomster beror på piratkopiering?

  54. #114

    Redaktör
    Här hade jag tänkt skriva ett långt inlägg, men så sammanfattar Laseranders det i en mening!

    Men jag börjar bli lite trött på alla som tycker att det är självklart att nedgången i musikförsäljning enbart beror på fildelning utan att presentera några bevis för detta, och utan att ens försöka bemöta argumenten för andra orsaker till minskad försäljning.

    Till exempel tycker jag att det är uppenbart att om folk köper till exempel en XBox360 för ett par tusen så har de mindre pengar att köpa annat för, till exempel musik. För 10 år sedan var inte det en faktor, för datorspelande var inte alls lika utbrett. Om det är ett hån mot alla fattiga musiker och små skivbolag vet jag inte, däremot tycker jag att det är rätt elementär ekonomi att om folk lägger pengar på en sak så har de mindre pengar att köpa annat för.

    Och musiker har alltid tvingats spela live och liknande för att tjäna pengar. Det är ytterst få människor som kan leva på skivförsäljning i Sverige.

    Eftersom ingen annan än jag verkar gilla att faktiskt titta på IFPI:s statistik så ger en snabb uträkning resultatet att genomsnittsskivan år 2000 (året som ursprungsartikeln handlar om) sålde 3200 exemplar. (Den verkliga siffran för en svensk musiker är förmodligen betydligt lägre, av tre skäl: 1) detta räknar in utländska artister, 2) man brukar räkna med att 20% av produkterna står för 80% av försäljningen i de här sammanhangen, så genomsnitt skiljer sig en hel del från medianen 3) många skivbolag rapporterade inte in utgivningar till IFPI under de här åren, gissningsvis runt 25-50%.)

    Får man 20kr per skiva betyder det att man drar in 64000kr. Minus skatt, runt 32000kr. Så om man inte släppte flera skivor om året eller har stadig försäljning år ut och år in kunde man inte leva på skivförsäljning år 2000 heller.

  55. #115
    Svante S
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är faktiskt jättekonstigt att det finns ett sådant oförstående bland "hobbymusiker" att den illegala nedladdningen påverkar hur musiker och artister kan tjäna sitt levebröd enormt.

    Det är inte alls sant att det mest påverkar de stora bolagen och artisterna utan det har tvärtom slagit hårdare mot små bolag/artister.

    Alla musiker jag känner har märkt av det. Det yttrar sig bl a i att man är mycket mer tvungen att turnera och spela live nuförtiden eftersom det är där man kan få lön. Det funkar ju för vissa medans andra inte lever ett sådant liv att man vill vara borta längre perioder eller jobba kvällar och nätter.

    Att snacka om att dvd/dataspelförsäljningen har gått upp är ju bara ett hån mot mindre bolag som har förlorat i skivförsäljning och inte har något med spelbranschen att göra.

    Det är ju solklart att folk inte betalar för musikers tjänster längre! Att snacka om att "storbolagen ändå tjänar så mycket" eller "man får hitta nya kanaler" etc hjälper inte små artister eller oberoende bolag alls. Det är bara bullshit för att försvara varför man degraderar musiker till något som ska likställas med gycklare. Man ska vara hänvisad till allmosor (bredbandsprocentpengar) eller att showa på kvällar och nätter för att få pengar. Det är ju inte första gången i historien det sker.

    Självklart finns det också massor av positiva effekter av digitaliseringen av musikmediet, men det är en annan historia.

    Det är nedlåtande mot människor som förlorar sin inkomst att hävda att piratkopieringen inte har del i försämrad skivförsäljning. Det är väl snarare så att man visar med sådana utlåtande att man befinner sig långt borta från den verklighet som en musiker lever i.

    Handen på hjärtat. Finns det någon här som lever på musik, utan någon annan inkomst, som tycker att privatkopieringen inte har påverkat din möjlighet att leva som musiker?
    Det var det vettigaste jag läst här på mycket länge!

  56. #116
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag börjar bli lite trött på alla som tycker att det är självklart att nedgången i musikförsäljning enbart beror på fildelning utan att presentera några bevis för detta,
    Enbart vet jag inte... men nog är det givet att fildelning påverkar?
    Det känns lite knepigt att behöva "bevisa" det - och hur skulle det gå till, förresten? Visserligen har det gjorts ihärdiga försök att bevisa motsatsen -tänker främst på när studenter intervjuar andra studenter som hävdar att fildelningen inte aaalls påverkar deras musikköpande- men den sortens statistikövningar tror jag man får ta med cirka ett kilo salt.

    Kan det inte vara så enkelt att tillgången på gratis musik gjort det svårare att sälja?
    Det räcker väl med att se till sig själv och sina närmaste för att kunna räkna ut hur väldigt många andra gör... räkna sen in en ny generation som aldrig köper musik (Men lyssnar gör dom fortfarande! En miljon sålda mp3-spelare 2006 says so!) och sambandet mellan fildelning och halveringen av musikförsäljning i Sverige känns ganska uppenbart.

    Jag har verkligen ingen tjusig lösning att presentera - det finns en hel del oklarheter vad gäller s k bredbandsavgift till exempel, för att inte tala om kriminaliseringen av fildelarna, men att erkänna att problemet existerar, det tycker jag nog vi alla kunde kosta på oss.

  57. #117
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man 20kr per skiva betyder det att man drar in 64000kr. Minus skatt, runt 32000kr. Så om man inte släppte flera skivor om året eller har stadig försäljning år ut och år in kunde man inte leva på skivförsäljning år 2000 heller.
    Återigen, ditt räkneexempel gäller bara en liten del av alla produktioner svenska musiker är inblandade i. Alla gör inte en CD om året åt ett majorbolag.
    För att få reda på om det är svårare att leva på sin musik idag jämfört med år 2000 lär du bli tvungen att fråga folk, att sitta och gissa funkar inte.

  58. #118
    johanagebjorn
    defpoint: kloka ord.

    En tanke ang. att musiken inte skulle ta skada av att inkomsterna minskar:

    Det behövs inte pengar för att göra bra musik. Det har gjorts otroligt mycket bra musik genom åren utan några pengar alls, t.ex. Aphex Twin "Selected ambient works 85-92" som gjordes till största delen inspelad i ett studentrum innan han tjänat några som helst pengar på musiken. Och den mesta musik som släpps av stora skivbolag tycker jag är skit. Liksom IOFS den mesta musik som läggs upp på MySpace. I båda fallen måste man sovra.

    Ändå tycker jag det är något speciellt med *vissa* skivor, som inte hade kunnat göras med små budgetar. Var och en har säkert någon favoritartist/band som betytt mycket genom åren. För mig är det t.ex. Pet Shop Boys. Ni som är har lyssnat på dem vet säkert vad jag talar om ifall jag nämner t.ex. Introspective-versionen av "It's alright" eller albumet "Behaviour" med t.ex. stråkkvartetten på "My october symphony". Mängder av professionella medarbetare som bidragit med solon, körsång, bakgrundssång, och riktigt proffsiga studios för att spela in och mixa. Sådant låter sig inte göra med små budgetar... Visst, ibland kan det bli för mycket, ibland vill man ha det enkla, men ibland kan åtminstone jag bli helt fascinerad av att höra något som nämnda version av "It's alright" (ersätt "It's alright" med whatever) och tänka på hur många personer som måste varit involverade och hur mycket de måste ha jobbat med det och hur proffsigt det är gjort.

    När det gäller film är det ännu tydligare. Det går visserligen att göra bra och genial film utan några pengar alls. Men det kan vara något visst med svindyra produktioner som t.ex. "Sagan om ringen"-trilogin. Hur många proffs krävs för att göra något sådant? 100? 1000?

    Försök få 100-1000 skickliga kulturarbetare av olika slag (oavsett om det är musik, film eller vad som helst) att jobba koordinerat OCH ideellt. Lycka till.

    Sedan finns det väl ingen motsättning mellan att ha professionell musikproduktion OCH en miljon osignade artister på MySpace?

  59. #119
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är faktiskt jättekonstigt att det finns ett sådant oförstående bland "hobbymusiker" att den illegala nedladdningen påverkar hur musiker och artister kan tjäna sitt levebröd enormt.
    Det är faktiskt jättekonstigt att "proffsmusiker" (jag antar att du själv räknar dig dit defpoint pga hur du skriver) har så svårt att se en helhetsbild när det gäller minskad skivförsäljning, utan blint fokuserar på den illegala nerladdningen som den enda boven.

    Självklart är illegal nerladdning en del i det hela, men hur stor är den? På vilka grunder baserar man det, och var är helhetssynen? Precis det som jag efterlyst tidigare i tråden.

  60. #120
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är faktiskt jättekonstigt att "proffsmusiker" (jag antar att du själv räknar dig dit defpoint pga hur du skriver) har så svårt att se en helhetsbild när det gäller minskad skivförsäljning, utan blint fokuserar på den illegala nerladdningen som den enda boven.
    Tycker inte det är svårt att förstå hur en sådan "helhetsbild" lätt kan få slagsida åt pirathållet, med tanke på att försäljning av mp3-spelare förra året ökade med över 30% till drygt en miljon enheter (Plus att det såldes nära 800 000 musikmobiler!) samtidigt som musikfösäljningen halverats. Ja menar, inte fan fyller vi våra iPods med lagliga mp3:or? Lätt att svara på förresten, då False Messiah upplyst oss om att digitalförsäljningen utgör futtiga 6% av marknaden...

Liknande ämnen

  1. Svenska skivaffärer
    Av Hoddla i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 14:01
  2. sx:s metronom borta
    Av parker i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •