Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Analog sequencer

  1. #1
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

    Analog sequencer

    Många bollar i luften även fast jag inte riktigt kan

    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2021795.htm

    Är jag dum eller inte? En sån krets, en pot + op för cv och en op för gate och en 2-pols switch för bypass av steg. Och vips har vi en 8-stegs sequencer! Ute och cyklar eller dagens idé?

    (Någon som finner rinnande ljus med fler än åtta steg?)
    Senast redigerat av kockpit den 2007-03-04 klockan 21:07. Anledning: Rinnande, inte runnande

  2. #2
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    555 som klocka och kaskad-kopplade 4017 är väl det vanliga annars?

    Jag var dock slappare än så..
    En Atmel-mikrokontroller, ett antal rattar.. klart... en "analogstajl"-sequencer med 8 steg(hade inte fler pottar just då). Den kan dock ta N steg bara man har interface för det.
    Den kan dessutom gå fram, tillbaka eller pingpong.. eller lite efter eget huvud.
    Swicthar för att "stänga" steg orkade jag inte montera.. och hade inga.. så jag la in att när ratten är vriden fullt vänster så är steget "av".
    Ingen intern klocka än utan funkar bara i totalt slavat läge mot midiclock(DINsync + trigg ska den också tycka om).
    Transponering i "realtid" och lite smidiga funktioner som "spela slinga när noten är nertryckt" finns också.
    En rejäl body-slinge-maskin alltså.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Snyggt Saddox!

    4017 hade jag missat, verkar intressant och visst kan man köra göra från grunden själv, men det verkar ju liksom inte funka för mig. Det fina med att köpa en byggsats är att jag då har något (som funkar) att utgå ifrån och sen bygga vidare.
    Senast redigerat av kockpit den 2007-03-05 klockan 14:27.

  4. #4
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    tackar.. den kräver dock lite mer arbete som t.ex. ett interface för att enklare ändra på inställningar osv men det kommer när jag får tid.
    CV/gate ut är väl planerat.. just nu bara midinötter ut..
    kan tillägga att varje steg har möjlighet till separat ställd gate-tid men jag har inte kommit på något vettigt sätt att leka med den parametern lite mer dynamiskt.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Då har 4017 inhandlats och lysdioderna blinkar fint på bordet men...har försökt att koppla ihop två stycken. Det finns någon diodkrets på nätet som ska funka, men det vill sig inte. Jag får väl nöja med med 2x8 steg. Men det hade ju vart så fränt om jag lyckats fixa en switch till 1x16 steg.

  6. #6
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Bra gjort!
    Det borde ju gå att lösa på något sätt.
    Skissa lite hur du har kopplat upp det, så kanske det går att hjälpa till lite.

  7. #7
    mikael__
    Citat Ursprungligen postat av saddox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    555 som klocka och kaskad-kopplade 4017 är väl det vanliga annars?

    Jag var dock slappare än så..
    En Atmel-mikrokontroller, ett antal rattar.. klart... en "analogstajl"-sequencer med 8 steg(hade inte fler pottar just då). Den kan dock ta N steg bara man har interface för det.
    Den kan dessutom gå fram, tillbaka eller pingpong.. eller lite efter eget huvud.
    Swicthar för att "stänga" steg orkade jag inte montera.. och hade inga.. så jag la in att när ratten är vriden fullt vänster så är steget "av".
    Ingen intern klocka än utan funkar bara i totalt slavat läge mot midiclock(DINsync + trigg ska den också tycka om).
    Transponering i "realtid" och lite smidiga funktioner som "spela slinga när noten är nertryckt" finns också.
    En rejäl body-slinge-maskin alltså.

    Det låter ju som du var allt annat än slapp

  8. #8
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    mikael___: Nejdå.. det är slapphet... kod går fort att skriva(bara flödescheman osv som tar lite tid). Sedan tog jag väl kanske i med koden för det är förberett för att ha bra mycket mer än 8 steg. Man skulle kunan köra NxM steg, och dessutom styra annat än bara note on/off som den gör nu. Men det blir väl mer fart i pillandet med den lilla saken när jag får hem lite mer komponenter och lite tid.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Nu så är det fixat! 16 steg, lite omkoppling och en 4069 fixade detta. Det är dock inte möjligt att få 8x2 då den andra 4017 (IC2) måste köra 0-8 istället för 0-7 (den triggas på sista steget från IC1). Så om man kör de separat kommer IC2 räkna ett steg för mycket. Jag tror inte det kan fixas.

    Men hur gör jag nu? Buntar ihop alla respektive CV/Gate och mixar ihop dem i en op till en ut, borde ju funka och på med en master-cv-pot? Eller måste det till mer grejer? 4017 skickar ca 1.62 volt ut. 1 volt/oktav kör paian. Jag har en bunt 100k potar (samma värde som i paians VCO:er och andra kretsar jag sett på nätet.), på något sätt ska alltså dessa ge en skillnad på ca 3 volt max/min,
    Senast redigerat av kockpit den 2007-03-07 klockan 23:30.

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    okej, då är jag med!

  11. #11
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Platon: alla stegen går väl "ut" på samma CV-utgång? Då är det ju bara att sätta en förstärkande buffert där.

  12. #12
    PEK
    PEK är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Satt ock ritade lite elektronik i dag och kom i håg den här tråden. Ritade denna lösning http://www.imagehosting.com/show.php...enser.JPG.html Den funkar och går att bygga ut änkelt med kvantisering med några 4013 som vippor och nån 4017 till. Har inte lagt in motstånd mm för lättare förståelse. Summera med en op amp och hör ut till synth är mitt tips.

  13. #13
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    PEK: Ja, det ser logiskt ut.

    Damn.. jag mpste pilla vidare någon dag med min seq så den får ett mer gränssnitts-liknande gränssnitt...

  14. #14
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Nu går alla CV till en typ LM324, dubbelt inverterande. Dock är inte spänningen ut särskilt rak. Det svajar en del i låga hastigheter, konding någonstans som ska dit? Eller något annat?

  15. #15
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    stabilisering nånstans ja..
    avkopplingskondensatorer är ju alltid trevligt... var det 100uF man slängde dit av ren slentrian kanske.. hmm..

  16. #16
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Provat nu, men det hjälper inte, får väl köra konstant supertempo Nä, men jag märkte att min matning inte är stabil, den hoppar ca 0.3 på + sidan, men - v är perfekt -11.88. Kanske är spännigsstabilisatorn pajko? Jag kopierade paias design och de andra modulerna ger ju stabil spännning. Allting matas med +12 v och jord, utom op:n som sagt får (ska få) +/-12v.
    En annan lustig sak är att med kretsen inkopplad får jag strax under 10v på plussidan. Vad kan detta bero på? Ni vet ju så klart inte hur jag kopplat, men jag tänkte att det kanske finns något standardfel som brukar göras?

  17. #17
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Äsh, nog jag som är dum vad gäller (det mesta) spännnigsminskningen, har ju inte stoppat i några motstånd innan LED:arna ännu. Jag provade med 1k, men kjells 50-pack (29kr) är inte särskilt ljusstarka, så det får nog bli mindre motstånd, 680 ohm har jag sett är vanligt. Ohms lag hör jag nu susa i mitt trötta huvud...

  18. #18
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Ok. nu börjar det hända grejer, en del monterat i panelen och en "åttarad" är nästan klar. Nu ska bara alla CV buntas ihop och gate fixas. Dagens problem är CV mixningen. Enklast är med en diod på varje, men då påverkas spänningen av belastningen. Nästa alternativ är med op som jag idag inte lyckas fixa av någon anledning. Kanske ska köra med diodlösningen, eller är det dumt på något sätt? 4017 ger ca 10 volt ut, vilket är fullt tillräckligt, men den kanske "mår dåligt" av belastningen när man driver VCO?

    Eller nu har jag det! Diod och sen op som spänningsföljare måste bli toppen!

    Eller?
    Senast redigerat av kockpit den 2007-03-29 klockan 19:28.

  19. #19
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Gräver lite i forumet, ang min andra tråd om gate-sequencer..

    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu så är det fixat! 16 steg, lite omkoppling och en 4069 fixade detta. Det är dock inte möjligt att få 8x2 då den andra 4017 (IC2) måste köra 0-8 istället för 0-7 (den triggas på sista steget från IC1). Så om man kör de separat kommer IC2 räkna ett steg för mycket. Jag tror inte det kan fixas.
    Du kan inte rita upp hur du gjorde?

    Var satte du NOT-gaten? De alternativ jag har hittat nu använder en AND-gate..

  20. #20
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Oj, här har jag missat att svara, sekvensern ligger på is, men jag ska kolla...ok, enligt mina "ritningar" kopplas det så här:

    4017a:
    Pin9: -> pin 13 enable
    Pin13: ->pin 1 4069

    4017b
    Pin11:->pin 15 reset
    Pin13: ->pin 2 4069
    Pin15:->pin 15 reset 4017a

    Nu i efterhand tänkte jag på att det kanske går att plocka från steg 7 på 4017a till 4069 för att få 4017b att starta utan glapp och då sätta en switch för 2x8 eller 1x16 steg.

Liknande ämnen

  1. Tips på analog sequencer
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 08:49
  2. TB-303- analog eller digital sequencer?
    Av Synapskollaps i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:29
  3. Analog sequencer (nykonstruktion)
    Av PEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 13:12
  4. Analog sequencer?
    Av neriks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •