Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 131 av 131

Ämne: Blåsare på 99an?

  1. #121
    klarinettist
    klarinettist är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Xaphoon... hej o hå, det är en variant av Chalmeaux som gjordes innan klarinetten uppfanns sas. Mellanregistret på en klarinett kallas just för: chalmeaux register.. Inget nytt under himlen. Onekligen ett kul instrument men mycket begränsat. Finns nästan inget genomkomponerat för det heller (Jo ett..)..
    Spela klarinett istället! bra mycket fräckare o snyggare!

  2. #122
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Yo, Lisau: Är det en B eller C-flöjt du har? På flöjter med B som bottenton kan ju den klaffen hållas, och B-fot (som jag tror det kallas...) verkar vara vanligast. Själv tycker jag C-fot är överlägset... (för det har jag...)

    Hej Klarinettist förresten!

  3. #123
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yo, Lisau: Är det en B eller C-flöjt du har? På flöjter med B som bottenton kan ju den klaffen hållas, och B-fot (som jag tror det kallas...) verkar vara vanligast. Själv tycker jag C-fot är överlägset... (för det har jag...)

    Hej Klarinettist förresten!
    Aha! Vet faktiskt inte vilket det är, men C-tonen stämmer mot syntarnas C. Men det gör även min B-klarinett så då kanske det är syntarna som är låga. Fast vi brukar stämma dem med stämapparat.

    Gissar dock på B-flöjt. Då är klaffens funktion mest för att hålla i flöjten, snarare än att ändra de högre tonerna? Knäppt.

    Och jag säger också Hej Klarinettist!

    Hur som lät den bra på spelningen. Försökte med lite Björn J:son Lindh-effekter med mycket eko på. Blev rätt fint. Ska dock öva lite mer till nästa spelning. Lite begränsat att bara spela fem toner.

  4. #124
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Flöjten är ju ett logiskt omtalat instrument, C betyder C, vilket är skönt. Om C-TONEN på klarinetten stämmer mot synt-C så är det ju C. Även om den av de klassiska ivrarna skrivs D. Tycker för övrigt att C är en helt okej tonart för klarre. (Du menar Bb-klarinett tror jag?)

    Fem toner? Hela musikhistorier har skrivits på pentaskalor i årtusenden! Inget att skämmas för alltså. Jag tycker det är en användbar metod att välja 5 toner att ösa på. Gör alla instrument lite mer till rytminstrument liksom. Afro-metoden.

  5. #125
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flöjten är ju ett logiskt omtalat instrument, C betyder C, vilket är skönt. Om C-TONEN på klarinetten stämmer mot synt-C så är det ju C. Även om den av de klassiska ivrarna skrivs D. Tycker för övrigt att C är en helt okej tonart för klarre. (Du menar Bb-klarinett tror jag?)

    Fem toner? Hela musikhistorier har skrivits på pentaskalor i årtusenden! Inget att skämmas för alltså. Jag tycker det är en användbar metod att välja 5 toner att ösa på. Gör alla instrument lite mer till rytminstrument liksom. Afro-metoden.
    Ah. Ja, Bb. Känner att de där åren i musikskola och timmarna med musikteori i gymnasiet verkligen har rensats bort ur min hjärna.

    Efter väldigt många år med not-tragglande har jag helt gått över till improvisation. Lyssna, spela, lyssna. Väldigt befriande.

    Men alltid bra att få lite extra tips på vägen när man kör fast!

  6. #126
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    När jag började sjuan fick jag klarinett av föräldrarna. Jag ville ha en tvärflöjt, men eftersom min pappa gillade Putte Wickman blev det en klarinett (har aldrig förlåtit honom). Jag spelade i tre år.
    Nu, drygt 30 år senare, funderar jag allvarligt på att skaffa den där tvärflöjten...

    (Tvärflöjt heter "queerflöte" på tyska. Dra inga slutsater av det)

  7. #127
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    För framtida referenser så meddelas härmed att jag spelar altsax, och att mitt drömblåsinstrument är en subkontrabasblockflöjt (ifall någon har en över).


  8. #128
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Oj! Vad snygg! Altsaxofonist här..

  9. #129
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tja, hur många behöver du Ja en sån vore fett alltså. Man kan tänka sig att ett oerhört känsligt luftflöde behövs för en sån!

  10. #130
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Ja, det har du nog rätt i. Jag föreställde mig att det bara var att tuta på, men det är ju en blockflöjt vi snackar om. Fantastiskt ljud oavsett! Jag var på en konsert nyligen där de hade flera stycken. Mäktigt!

  11. #131
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Såg ett folkmusikband på Malmöfestivalen för ett gäng år sedan. Svinbra konsert och snygg flöjt. Nu fick jag dessutom svar på vad de heter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •