Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stabiliserad spänning?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Stabiliserad spänning?

    Just nu bygger jag en liten mixer till min paia och ska mata op. Måste jag stabilisera spänningen eller funkar det ändå?

  2. #2
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    ta sp. från syntens nätdel ?

  3. #3
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Du bör stabilisera spänningen då elnätet bara levererar en exakthet av +-5% om jag inte minns fel. Risken finns att volymen blir helt olika beroende på dag (belastning på nätet) eller om du flyttar. I värsta fall så blir det så fel spänning till OP ampen så att transistorerna inte inte öppnar eller stänger ordentligt och då blir nån typ av dist.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    midi2cv delen skickar ju runt +16 / -16 och sen sitter det en del komponenter för stabilisering på varje modul. Nu har jag monterat paiakontakter på mitt lilla kort så det kan sitta länkat med de andra modulerna och lätt flyttas/kopplas bort. Visst kan jag ta matning från någon av de andra modulerna, men då måste jag löda direkt på något av de andra korten och det vill jag helst inte göra. Det borde ju funka med den spänning som kommer från nätdelen på midi2cv, även om amplituden kan variera en aning. Jag får helt enkelt prova

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Kopierade designen från paias moduler, så nu finns det stabiliserad spänning, eller ska göra, men det verkar inte funka riktigt...strunt samma

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du bör stabilisera spänningen då elnätet bara levererar en exakthet av +-5% om jag inte minns fel. Risken finns att volymen blir helt olika beroende på dag (belastning på nätet) eller om du flyttar. I värsta fall så blir det så fel spänning till OP ampen så att transistorerna inte inte öppnar eller stänger ordentligt och då blir nån typ av dist.
    Fattar inte vad elnätet har med detta att göra. Du kör ju inte 230V till en OP, en trafo kanske lämnar 16V på sekundären, den varierar inte så mycket. 5% på 16V ger den 15.2V, en OP har ju brett spektra.

    Glöm bara inte att sätta dit likriktar-brygga, feting-kondingar och en massa små kondingar, rippel i audiosammanhang är lätt att höra och störa sig på. Du kan få ett brum på 100Hz som skall filtreras. Men vill du även köra +-5V så måste du ha en stab (7805, 7905).
    Sätta en stab på +-12V (7812, 7912) bör man ju oxo göra, det filterar bort rippel ganska mycket.

  7. #7
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    0,8 volt är ganska så mycket i dessa sammanhang eller snarare kan vara beroende på hur OP ampen är byggd. Men en transistor har en öppningsspänning på 0,7 volt cirka. och då skall man kunna styra den i ett halvöppet tillstånd (KLASS A) för att kopiera en ljudsignal som blir förstärkt. men jag kommer inte ihåg alla detaljer, det var ett par år sedan jag pluggade elektronik. Men det jag vet är att vill du en bra förstärkare så skall man gärna stabilisera spänningen.

  8. #8
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    En OP har en arbetsspänning mellan 9-18V. Lite olika beroende på vilken OP...men kör helst i den övre regionen, då överstyrs OP inte lika lätt. Man får större "headroom" med högre matn-spänning.
    Jag har byggt ett antal mixers genom åren och även etsat mitt eget kort. På den hade jag 2 mic-ingångar, 20 kanaler line och effektreturer. Ingen EQ som förvränger ljudet utan bara en ren mixer, allt byggt i 19" 2HE rack. Mätte frekvensgång DC-100Mhz...fast då hade jag lyx-OP...vid senare tillfälle byggde jag med 741 och ca 8ggr förstärkning (vid max) och en frekv-gång DC-30Khz.

Liknande ämnen

  1. Vad gör man med en JV-30 som fått lite för hög spänning?
    Av -Baltazar- i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 06:50
  2. Spänning till Boss SE50
    Av Real Parakeet i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •