Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 81 av 81

Ämne: Utläggning - MPC

  1. #61
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Helt klart är JJos intressant.
    Nu när du säger så kom jag ju på att man kan gå in och ändra velocity.
    Har bara vart inne nån gång i den menyn bara. Tycker den är oestetisk
    Senast redigerat av axelwaad den 2007-05-09 klockan 14:53. Anledning: as

  2. #62
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har mpc'rna någon slags stepprogrammering?
    Inte om man menar som typisk roland - xox programmering, även om det heter step edit. Däremot finns det på 2500 och 1000 JJ: os grafiksk programmering.

    Att det inte finns sån klassisk stepprogrammeringen var något som gjorde att jag drog mig för att bli med mpc. Men det är faktiskt inget jag saknar och märkte det ganska snabbt.

  3. #63
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    menar inte klassisk xox-programmering utan att du enkelt kan välja t.ex. halvnotsvärde och sätta in den i tredje takten osv.

  4. #64
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    kunde svära på att jag såg ett inlägg till här ovan nyss...

    Som du menar indigo funkar mpc skitsmidigt, speciellt på 1000 och 2500. På 2000xl funkar det också men då kan man inte editera noterna grafiskt vilket är bra om man ska in och ändra tycker jag.

  5. #65
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jo.. jag svarade ju ungefär samma sak fast ändå inte.. vill inte skapa förvirring i onödan

  6. #66
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Köper jag en MPC kommer jag ha den som workstation och inte bara som trummaskin. Frågan är bara om jag kommer tycka att det räcker med den. Ett 2gig kort kostar ju bara 300kr så det är ju givet. Men aa, smackar in med lite feta synthar och drar in lite trumsamples och kör igång. Är det värt att ha en MPC om man inte har tänkt att hålla på så mycket med loopar? Visst det blir nog en del sådant men inte i samma stil som HipHopen. Gör väl mer elektronika och tranceaktig musik.
    Känner ändå att det är lite onödigt med en MPC då jag sitter med en MOTU Ultralite i FL Studio och det trivs jag bra i.

  7. #67
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    timothy: menade just vid liveanvändning.
    det är rätt så svårt att fylla det annars.
    iofs var det rätt schysst att sampla av längre prylar via mpc:n

    näpp. blir att skaffa en mpc igen...

  8. #68
    kallback
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kunde svära på att jag såg ett inlägg till här ovan nyss...

    Som du menar indigo funkar mpc skitsmidigt, speciellt på 1000 och 2500. På 2000xl funkar det också men då kan man inte editera noterna grafiskt vilket är bra om man ska in och ändra tycker jag.
    vad menar du med grafisk editering av noter som bara finns på 1k\2k5?

    -- grid edit eller? ...lite grafiskt e det vellan annars på XL ju... ((hmm kan peka men inte längre säga vad knapparna heter för att komma dit -- då jag glömt bort funktionsNamnen sen länge tyvärr ))


    en sak man inte ska glömma bort e att hänga på hårdisSamplare på sina mpcer, blir fan så mkt roligare och kostar typ gratis idag, om det inte e griniga hälare men man blir omega3handlare som vill hänga ut lite extra kött senare


    Ω³ = fiskleverolja? ;]
    Senast redigerat av kallback den 2007-05-09 klockan 19:14.

  9. #69
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad menar du med grafisk editering av noter som bara finns på 1k\2k5?
    -- grid edit eller? ...lite grafiskt e det vellan annars på XL ju... ((hmm kan peka men inte längre säga vad knapparna heter för att komma dit -- då jag glömt bort funktionsNamnen sen länge tyvärr ))
    Såhär tjusigt är det inte på 2000xl tyvärr, inte vad jag kommer ihåg i alla fall...
    Grid edit för padsen:


    Grid edit för midi noter:


    Global program edit är riktigt grym faktiskt.


    Såhär ser step edit ut som också finns på 2000xl, är det detta du menar kallback?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  10. #70
    kallback
    aha..
    xoxGrid: funkar "goto+transport" knapparna där så e det ju snabb och tjusig visuell edit !!

    midiGrid: bilden .. eum -- förmodligen utzoomad...tjusigt

    en variant på globalprogram edit finns på XL också...men inte lika tuff edit

    att: pic
    vad ere där för bild? det ska ju vara staplar och grejjer i "TRAXediteringen", det där verkar ju mer vara MPC2000\3000... btw jag kör OS.1.14C eller D...eller nåt på min XL .. e det diff??
    Senast redigerat av kallback den 2007-05-09 klockan 21:37. Anledning: gällande visuell edit, känns det som ett måste...? mer än att det ser fint ut..?

  11. #71
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Bilden längst ner är från 2500 akai os. Ser nästan exakt likadan ut på JJ's os för 1000/2500. Global program edit på XL? Det kommer inte jag ihåg, grymt isåfall.

  12. #72
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Drar samma typ av fråga igen, är det värt att skaffa en MPC om man inte har tänkt att arbeta så värst mycket med färdiga loopar? Mest kortare samplingar och sedan inspelningar av loopar man själv spelar in i sequencern via externa synthar.

  13. #73
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mest kortare samplingar och sedan inspelningar av loopar man själv spelar in i sequencern via externa synthar.
    Det är så jag jobbar med den, funkar bra tycker jag.

  14. #74
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drar samma typ av fråga igen, är det värt att skaffa en MPC om man inte har tänkt att arbeta så värst mycket med färdiga loopar? Mest kortare samplingar och sedan inspelningar av loopar man själv spelar in i sequencern via externa synthar.
    Ja, ska man använda mycket färdiga loopar så är det nog smidigare att använda en mjuk sequenser istället. MPC är välldigt bra på att klippa samplingar och som trum och midi-sequenser är det skitkul.

  15. #75
    rabulisten
    rabulisten är inte uppkopplad
    rabulistens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    bör tillägas att mpcns auto chop funktion inte riktigt funkar optimalt. den är långt ifrån exempelvis recycle,så det mesta som ska hackas gör förhand. lite tråkigt är det. hade varit rätt så smidigt.

  16. #76
    Ibunshi
    Ibunshi är inte uppkopplad
    Ibunshis avatar
    Senior
    Ahhh mpc kärlek!!

    jag klipper allt i wavelab, sen slänger jag bara över dem i mpc'n via Aksys.. riktigt smidigt.. sen om jag nu skulle vilja ändra ett ljud på ett sett som jag kanske bara kan göra i datorn.. i wavelab tex.. så kan jag bara öppna ljudet via Aksys (jag har satt wavelab som sample editor till Aksys)

    sen kan jag mangla ljudet some jag vill ha det och när jag stänger ner det så flyger det tilbaka till sin ursprungliga plats i mpc'n. Finemang!

    jag använder en 4k.. men jag tror att det borde fungera på samma sätt till åtminstone de andra nya modellerna..

  17. #77
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag spelar in och klipper allt i MPCn.. riktigt smidigt det också

  18. #78
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Så gör jag också (altså klipper på mpc´n). Tycker det funkar bra. Men skulle (som sagt tidigare) velat ha lite mer funktioner i just klippandet.

    Min mpc-rigg(helt omotiverat):
    MPC1000 (har just köpt ett 2gb kort, smask)
    Korg Mono/Poly
    Korg Polysix
    Yamaha DX21
    Alesis 3630

    Detta är alltså vad som används när jag plinkar.
    Vad jag skulle vilja ha(än engång helt omotiverat):
    Någon form av mastering-hårdvara, typ finalizer eller tc-burk.
    Någon form av bra delay/reverbburk.
    Ett rackställ och stoppa lösa rackburkar i.
    En röst som dög att sjunga med.

  19. #79
    Ibunshi
    Ibunshi är inte uppkopplad
    Ibunshis avatar
    Senior
    har nyligen sett några tc finalizers på annonsdirekt.. både express och 96k varianten

    här är en finalizer express för 1900:-

    http://www.annonsdirekt.se/asp/soegn...onceid=5027207

    kan ju dock vara bluff eller trasigt.. eller de kanske är så billiga!?

    tc gör ju ganska bra verb och delays också, som man kan hitta ganska billigt..

  20. #80
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Fårla vänta till lönen o se om den e kvar. Tack föressten

  21. #81
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ibunshi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahhh mpc kärlek!!

    jag klipper allt i wavelab, sen slänger jag bara över dem i mpc'n via Aksys.. riktigt smidigt.. sen om jag nu skulle vilja ändra ett ljud på ett sett som jag kanske bara kan göra i datorn.. i wavelab tex.. så kan jag bara öppna ljudet via Aksys (jag har satt wavelab som sample editor till Aksys)

    sen kan jag mangla ljudet some jag vill ha det och när jag stänger ner det så flyger det tilbaka till sin ursprungliga plats i mpc'n. Finemang!

    jag använder en 4k.. men jag tror att det borde fungera på samma sätt till åtminstone de andra nya modellerna..
    Tyvärr finns inte aksys till 2500/1000
    Man kan såklart flytta filer med usb till hårddisken men man måste ladda in dom i minnet på oldscool vis.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •