Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Munspel rundgång

  1. #1
    Doggen

    Munspel rundgång

    Hallå alla munspelsfantomer!

    Är det nån som vet hur man undviker rundgång?

    Kör nu på en urgammal dynamisk Shure (Unidyne) som från början inte alls skaffats för munspel utajn för uppmickning av stärkare. Men när är det den jag har och när jag drar på ordentlig med volym på den lilla 15 w gitarrförstärkarem tjuter det som tusen grisar.

    Är vissa förstärkare mindre rundångskänsliga än andra vid munspelande?

    Är Green Bullit mindre rungångskänslig än vanliga sångmickar? Har ni nåt bra munspelsmicktips?

    Blå hälsningar
    eder Doggen

  2. #2
    gearloose
    gearloose är inte uppkopplad
    gearlooses avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej!

    Nu är det min far och inte jag som är munspelsfantom, men jag vågar mig ändå på lite svar om mikrofoner.

    Det fanns väldigt många Shure Unidyne-mickar av olika utseenden så jag vill inte gissa för mycket, men kan man tänka sig att den tar upp ljud lite mer "runtom" än vad som är lämpligt? De flesta munspelsmickar jag har sett är av cykellyktemodell och borde ta upp ljud rakt framifrån och typ noll från sidorna och bakåt.

    Eftersom Green bullit är en cykellykta tycker jag den borde vara mindre rundgångskänslig än en vanlig sångmick, sen håller man ju gärna munspel och mick rätt tajt ihop med händerna runt vilket borde minska rundningsrisken ännu mer?

  3. #3
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Doggen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå alla munspelsfantomer!

    Är det nån som vet hur man undviker rundgång?

    Kör nu på en urgammal dynamisk Shure (Unidyne) som från början inte alls skaffats för munspel utajn för uppmickning av stärkare. Men när är det den jag har och när jag drar på ordentlig med volym på den lilla 15 w gitarrförstärkarem tjuter det som tusen grisar.

    Är vissa förstärkare mindre rundångskänsliga än andra vid munspelande?

    Är Green Bullit mindre rungångskänslig än vanliga sångmickar? Har ni nåt bra munspelsmicktips?

    Blå hälsningar
    eder Doggen
    Precis som gearloose skriver så är det micken det är fel på och inte förstärkaren... eller miken är det kanske inget fel på, men den lämpar sig uppenbarligen inte för detta ändamål. Unidyne fanns tydligen med lite olika riktningskaraktäristiker, både riktade och åttor. Förmodligen har du en åtta eller rundupptagande. Försök att skaffa en mikrofon med snävare riktningskaraktäristik, eller om du gillar hur mikrofonen du har nu låter och du vill fortsätta använda dig av den: prova att inte stå mitt framför stärkaren. Ställ dig lite vid sidan av så att du inte står med högtalarkonen riktad rakt mot dig. Om det är en mikrofon med ått-karaktäristik kan du prova att vända och vrida lite på den och se åt vilka två håll den tar upp ljudet, se sen till att rikta en av de döda sidorna mot stärkaren. Se också till att du inte med händerna råkar bygga parabolantenner som fångar upp stärkarens ljud och kastar tillbaka det rakt in i mikrofonen. Plugga i öronproppar och experimentera, ställ dig i lite olika positioner och se vart det rundar minst

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gearloose Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Nu är det min far och inte jag som är munspelsfantom, men jag vågar mig ändå på lite svar om mikrofoner.

    Det fanns väldigt många Shure Unidyne-mickar av olika utseenden så jag vill inte gissa för mycket, men kan man tänka sig att den tar upp ljud lite mer "runtom" än vad som är lämpligt? De flesta munspelsmickar jag har sett är av cykellyktemodell och borde ta upp ljud rakt framifrån och typ noll från sidorna och bakåt.

    Eftersom Green bullit är en cykellykta tycker jag den borde vara mindre rundgångskänslig än en vanlig sångmick, sen håller man ju gärna munspel och mick rätt tajt ihop med händerna runt vilket borde minska rundningsrisken ännu mer?
    Munspel har jag taskig koll på men mikrofoner har jag hyffsad koll på.
    Shure bullet är rundupptagande, vore den njure/riktad skulle den ha fasportar på arslet som släckte ljud från det hållet.

    För övrigt ofta det som händer när en mikrofon rundar, folk håller för och det tjuter än värre, vad vederbörande då gör är att han/hon täcker över fasportarna så att mikrofonen går från riktad till rundupptagande.

    Hemligheten bakom the bullet vet jag inte men jag gissar att det här har något med saken att göra:

    "Frequency Response 100 to 5,000 Hz"

  5. #5
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eskimo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Frequency Response 100 to 5,000 Hz"
    Precis som mina öron nu, tufft!
    En hel dag med öronen mellan monitorerna, förkyld och med 3 kg snor i trumhinnorna gör lyssningen fin.

    Fast det var inte det jag skulle skriva, jag skulle fråga hur man mäter det där med frekvensomfång på mikrofoner, eller vad som egentligen menas med exempelvis 100 Hz till 5KHz. Innebär det att mikrofonen är helt stendöd för frekvenser uppåt 5000 Hz, eller innebär det något i stil med en sån där karatekurva med -3 dB/oktav eller sådanadäringakonstigagrejer?

  6. #6
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som mina öron nu, tufft!
    säger han som hör saker precis när han skall sova



    [sorry. kunde bara inte låta bli att kläcka det där]

  7. #7
    Doggen
    Tack för goda råd. Det där med frekvensomfång verkar intressant. Är det bara ljud högre än 5.000 hz som kan runda?
    Doggen

  8. #8
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Nä, det kan nog runda på i stort sett alla frekvenser. Dock så drar du ju ned träffytan lite även om de mest rundgångskänsliga områdena kanske är kvar. Var mer ljudegenskaperna jag var ute efter. Den ligger ju för övrigt med sin form väldigt bra i handen vilket jag också gissar bidragit till dess populäritet.

  9. #9
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det var inte det jag skulle skriva, jag skulle fråga hur man mäter det där med frekvensomfång på mikrofoner, eller vad som egentligen menas med exempelvis 100 Hz till 5KHz. Innebär det att mikrofonen är helt stendöd för frekvenser uppåt 5000 Hz, eller innebär det något i stil med en sån där karatekurva med -3 dB/oktav eller sådanadäringakonstigagrejer?
    Det senare, vet inte vilka ramarna är riktigt, men det är rätt bra med svängrum ändå.
    Här shure bullet graf t.ex.:


Liknande ämnen

  1. Rundgång i Reason
    Av vikariepoolen i forum Reason Studios
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 16:32
  2. Hjälp! Midi rundgång?
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 22:43
  3. Munspel
    Av Harmonicaman i forum Övriga instrument
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 10:45
  4. tufft munspel
    Av suss i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •