Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 158

Ämne: Hur många av er använder fortfarande hårdvara?

  1. #61
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    ha-ha.. jag är inte intresserad av att göra akustisk musik....och sen..man kan göra allt en orkester kan , stråkar, pianon....ha-ha... ser lagom bekväm ut

  2. #62
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ha-ha.. jag är inte intresserad av att göra akustisk musik....och sen..man kan göra allt en orkester kan , stråkar, pianon....ha-ha... ser lagom bekväm ut
    Du får skilja på när jag säger "jag" och "man".

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jo det lät bara kul...med det som första exempel.......

  4. #64
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Outshape, du får göra en uppdaterad version

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör de flesta effekter i datorn (spelar in i cubase). I övrigt är alla mina instrument analoga. En del rent av mekaniska, "några" akustiska tillochmed

    Varför? Har aldrig fått vibb eller gjort nåt beständigt med mjukvarugrejer. Är alltså inte intresserad helt enkelt

  6. #66
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hårdvara är överreklamerat. Det räcker med mjukvara som man kör virtuellt i sina 3D glasögon.

  7. #67
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Mitt inlägg från 2007 har lika gärna kunnat vara skrivet idag. -Fortfarande hårda synthar och mjuka trummor & effekter.

  8. #68
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, det roliga där är att de ändå filmar 202/303/MS etc.

    Värre var det typ 2001 eller 2002 eller när nu första numret av tidningen Studio släpptes.
    Där var jag intervjuad precis när jag sålt nästan allt jag hade på nittiotalet bara för att köra mjukvara.
    Hade typ ett par nordsyntar, ett space echo och en MS-20 tror jag.

    På nittiotalet hade jag maaassa syntar men tröttnade när datorn blev bra (gjorde min första skiva i SoundForge).
    Har den tidningen liggandes någonstans

  9. #69
    tut
    tut är inte uppkopplad
    tuts avatar
    Senior
    Vadå fortfarande? Jag har ju precis börjat. Dedikerade rattar till allt!

  10. #70
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    En gång prövade jag en gratisversion av Ableton för på 4sound delade man ut gratisskivor. Det var avskyvärt! Jag installerade det, tittade på det i några minuter och avinstallerade det. Alldeles för mycket valmöjligheter.

    För övrigt så använder jag mig "endast" av papper och penna när jag skriver mer seriösa saker. I det stora hela så inbjuder ordbehandlare och musikprogram till fusk. Det är enklare att låta kvantiteten bli viktigare än kvaliteten.

  11. #71
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Producenter - Mjukvara
    Musiker - Blandning, särskilt bland de de som spelar i band
    99musik - oheliga allianser av alla de slag
    Kättare

  12. #72
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Trådtiteln är grym!

    Jag tänkte genast på följande flamebite

    "Hur många av er använder fortfarande analoga syntar?"

    "Hur många av er använder fortfarande vintage moogar?"

    "Hur många av er använder fortfarande Cubase?"

    "Hur många av er använder fortfarande Elektron burkar?"

  13. #73
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Jag vet ett kul hyss man kan göra med de som tror att de bara använder sig av mjukvara:

    Man byter ut deras tangentbor till kasserade d:o från 90-talet, typ IBMs med de där små fjädrarna i som gör att varje anslag säger pfjongg! Mössen skall givetvis ha en sådan där dammsamlande kula i sig. Klaviaturerna mot tredje sorteringens keyboards med midiport. Alla kontrollsaker som bara har knappar, rattar och reglage ersätts inte alls - för de kan ju ändå göra samma saker i datorn. Och på tal om datorerna så tar vi ut minneskorten så att de bara fungerar och inget mer.

    Sedan kan de försöka hävda att de inte alls gör musik med hårdvara, utan att mjukvaran är det enda.

  14. #74
    deleted user
    Vintagedatorer, vad är statusen om endast kör med sånna?

  15. #75
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Det kanske lutar åt hårdvara, då det är mer bök och slit med dem. Liksom 20 min lång bootprocess är inget att leka med.

  16. #76
    canuckwannabe
    canuckwannabe är inte uppkopplad
    canuckwannabes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Får noll inspiration av att sitta vid datorn. Försöker jag ta fram en ny låt så blir det bara EDM om jag försöker göra det ITB, och sådant vill ingen lyssna på. Spela in och mixa fungerar men ska det bli något musikaliskt så krävs hårdvara. Ett dussin syntar med tangentbord står inkopplade och klara och bara väntar på att få min kreativitet att flöda.
    Senast redigerat av canuckwannabe den 2014-06-22 klockan 15:35. Anledning: glömde visst något

  17. #77
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet ett kul hyss man kan göra med de som tror att de bara använder sig av mjukvara:

    Man byter ut deras tangentbor till kasserade d:o från 90-talet, typ IBMs med de där små fjädrarna i som gör att varje anslag säger pfjongg! Mössen skall givetvis ha en sådan där dammsamlande kula i sig. Klaviaturerna mot tredje sorteringens keyboards med midiport. Alla kontrollsaker som bara har knappar, rattar och reglage ersätts inte alls - för de kan ju ändå göra samma saker i datorn. Och på tal om datorerna så tar vi ut minneskorten så att de bara fungerar och inget mer.

    Sedan kan de försöka hävda att de inte alls gör musik med hårdvara, utan att mjukvaran är det enda.
    De flesta förstår att frågeställningen förutsätter att "hårdvara" innebär hårdvarusyntar och "mjukvara" innebär virtuella instrument. Datorn är både hårdvara och mjukvara och irrelevant i sammanhanget. Det är ju väldigt få som inte använder dator att spela in med nuförtiden, så den är gemensam för både hårdingar och mjukisar...

  18. #78
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta förstår att frågeställningen förutsätter att "hårdvara" innebär hårdvarusyntar och "mjukvara" innebär virtuella instrument. Datorn är både hårdvara och mjukvara och irrelevant i sammanhanget. Det är ju väldigt få som inte använder dator att spela in med nuförtiden, så den är gemensam för både hårdingar och mjukisar...
    Ja, men det är väl skillnad mellan att ha datorn som en glorifierad bandspelare till att ha den som mixer, etc?

  19. #79
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av canuckwannabe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får noll inspiration av att sitta vid datorn. Försöker jag ta fram en ny låt så blir det bara EDM om jag försöker göra det ITB, och sådant vill alla på Stureplan lyssna på.
    Fixd it for you

  20. #80

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta förstår att frågeställningen förutsätter att "hårdvara" innebär hårdvarusyntar och "mjukvara" innebär virtuella instrument. Datorn är både hårdvara och mjukvara och irrelevant i sammanhanget.
    Japp, och samma resonemang som ovan kan ju appliceras på mycket hårdvara — plocka ur processorer, minnen och i många fall även sånt som LFO:s och envelopes. Ingen blir förvirrad om man kallar en Pro-2 eller en Analog Four för hårdvara trots att de kör mjukvara internt.

  21. #81
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    har bantat rfatigt å insett att 75% av tiden när man använde hårdvara är å sitta å dräggla på annonser å läsa speccar..
    MAX/MSP WTF!

  22. #82
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    att göra musik med hårdvara har blivit en pylgrejj och ett sökande på "the holy grail" . den som egentligen bara finns i ditt huvud.
    har aldrig gjort så lite musik som när jag hade mest prylar..

  23. #83
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att göra musik med hårdvara har blivit en pylgrejj och ett sökande på "the holy grail" . den som egentligen bara finns i ditt huvud.
    har aldrig gjort så lite musik som när jag hade mest prylar..
    +1 på det. Jag tror att jag gjorde mest musik när jag gjorde allt i min EPS. Begränsningar kan vara bra ibland.

    Nu har jag skärpt mig. Jag kör nog 50/50 mellan hårdvara och Reason 7.

  24. #84
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det svänger hela tiden. Först bara mjukvara, som jag inte fattade, sedan köpt på mig hårdvara. När jag lärt mig hårdvaran har jag fattat mer hur de som gjort VST-syntarna egentligen tänkte och började med bara mjukvara en period igen. Sen blev det tråkigt med bara mjukvara så nu kör jag en blandning...

  25. #85
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att göra musik med hårdvara har blivit en pylgrejj och ett sökande på "the holy grail" . den som egentligen bara finns i ditt huvud.
    har aldrig gjort så lite musik som när jag hade mest prylar..
    Fast jag tycker de som kör mjukvara är ännu värre.. köper uppdateringar och nya effekter, plugg, analogemulatorer å skit.... så omsättningen och inköpen och de tusen miljoner pluggarna känns ju värre.....

    Jag måste bara ha nya den och den kompressorn, den och den...bla..bla..osv... dessutom är ju andrahandsvärdet på mjukt typ noll.

  26. #86
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det kanske handlar om mental inställning snarare än hårt/mjukt?

    En del går igenom den fasen med mjukvara medan andra gör samma resa med hårdvara.

  27. #87
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jgb: precis!

    Den mjukvara jag har låter bättre än den gamla hårdvara jag har, men eftersom mjukvaran INTE kan låta som hårdvaran så får de samexistera. Det finns liksom, hur man än vänder på det, inga genvägar till det perfekta ljudet.

  28. #88
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske handlar om mental inställning snarare än hårt/mjukt?

    En del går igenom den fasen med mjukvara medan andra gör samma resa med hårdvara.
    ..jo...fast det är ju skillnad på reell GAS och att faktiskt samla på maskiner för man älskar maskiner... pluggar kan ju omöjligt ha samma värde på det sätet... visst nostalgi osv.... kanske lite pervers kod fetisch , men inget slår riktig plåt, trä och oxiderade portar

    Jag tror inte jag blir bättre för jag får den eller den nya hårdvaran, har redan de grejjer jag behöver för det (talang är det inget att göra åt tyvärr ) men utforskar gärna nya grejjer ändå, eller myser med gamla

  29. #89
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men det är väl skillnad mellan att ha datorn som en glorifierad bandspelare till att ha den som mixer, etc?
    Vilken skillnad då?
    Jag har aldrig haft så bra ljud som jag har nu - och jag har gjort hela resan, från stora mixerbord, ett gäng rackeffekter, rullbandare etc, till att köra helt ITB. Planerar definitivt inte att gå tillbaks till att köra OTB.

  30. #90
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag gör ju ytterst sällan låtar utan spelar istället det mesta av tiden. Gör nåt beat på MachineDrum och sen öser på med basgångar på Voyagern. Allt står uppkopplat och påslaget nästan hela tiden. Så jag går bara fram t musikväggen, drar upp volymen och kör medan jag vrider på synthen och effekter m vänstern. Hade inte alls känt samma sug från en dator med en massa synthpluggar o MIDI-klav som jag gör från Voyagern. Då hade jag nog lagt en hel del tid på att testa olika presets och pluggar, och det hade inte alls blivit samma flyt när det ska pillas m inställningar på en skärm. Och nu har jag ju tagit mig igenom en resa där jag letat mig fram till denna uppsättning och trivs bra med den. Älskar soundet och eftersom den kostade så mkt stålars är det bara att glömma alla små GAS-ryck och istället bli bättre på att ratta det jag har. Rätt skönt faktiskt!

    Men då är ju mitt fokus och mina behov kanske lite annorlunda än de flesta som gör låtar.

  31. #91
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken skillnad då?
    Jag har aldrig haft så bra ljud som jag har nu - och jag har gjort hela resan, från stora mixerbord, ett gäng rackeffekter, rullbandare etc, till att köra helt ITB. Planerar definitivt inte att gå tillbaks till att köra OTB.
    Vad är bättre ljud?
    Jag gillar att använda effekter och mixa i datorn men allt som oftast så blir syntharna för cleana. Om jag drar ut dom, igenom något kul och tillbaka brukar det bli lite roligare men annars lite för rent för min smak.
    Sen gillar jag också vsts och annat i datorn och det är en snabbare väg till bra kvalitet.
    Men är det verkligen det en vill åt? Ibland ja.. Ibland inte..
    Och för min del så spelar det ingen roll vilken kontroller jag har så blir det inte som att skruva på ett riktigt instrument.
    Pluss att jag tror att det någonstans normaliserar musikskapandet en smula genom att alla spelar samma "fräcka" presets och annat som redan är strömlinjeformat för att få "bra" ljud.

  32. #92
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Höll på med sequnesern och Cs-5, MS-20 men är inne i att bara använda hårdvara som är litet, Monotribe, Volcas, Bc16... mer mer vill ha Microbrute fast om allt kan gå på batterier så är det roligt.

    Smått och på batterier är det enda rätta... Vill ha ett litet mixerbord gåendes på batterier.

  33. #93
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Höll på med sequnesern och Cs-5, MS-20 men är inne i att bara använda hårdvara som är litet, Monotribe, Volcas, Bc16... mer mer vill ha Microbrute fast om allt kan gå på batterier så är det roligt.

    Smått och på batterier är det enda rätta... Vill ha ett litet mixerbord gåendes på batterier.
    Arturia motiverar batterilösheten med att det innebär ett ofrånkomligt kompromissande med ljudkvaliteten, vilket är en bra motivering och ett beslut jag är tacksam över.

    Förutom själva ljudet så är batterier det värsta jag vet, men det är en annan historia.

  34. #94
    deleted user
    "WHY DID YOU LEAVE OFF BATTERIES ?

    When you see the small size of the MicroBrute it is natural to say “They should have made it use batteries ; I can’t believe they didn’t think of this”.

    Well, we did think of this but decided to leave this option out for really good reasons.

    Sound quality was key. Using high current parts with larger voltage rails to get real sound means that more power is required. This is why so many battery powered synths sound like toys and not like speaker destroying monsters of sound.
    After looking at battery options and realizing that most people have accessible power, want to protect the environment and don’t want a small synth that weighs 20 pounds, we decided that it was not worth the sacrifices needed to have it battery powered."

    http://www.arturia.com/evolution/en/...e/details.html

  35. #95
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det är förbannat mycket hårdvara på sista tiden iochmed att jag varit utan fungerande ljudkort.

    Just nu ligger datorn utfläkt på golvet i vardagsrummet till ingen nytta.
    Skulle bygga ihop den nya igår. Visade sig att dvd-enheten hade IDE kontakter. De passar itne i sata portar. Tänka sig.

    Men fy fasen va handikapad jag blir utan datorn. Jag kan inte göra mer än små doodles i A4an typ. Jag är väldigt beroende av att hela riggen fungerar som en helhet. och det får jag bara till bra med datorn som monster-bandare, virtuell patchbay, effektenhet, mixer osv.

  36. #96
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är bättre ljud?
    Det är ett grundljud som är så rent som möjligt, så att jag har helt fria tyglar vid vidare arbete med låten.

    Jag gillar att använda effekter och mixa i datorn men allt som oftast så blir syntharna för cleana. Om jag drar ut dom, igenom något kul och tillbaka brukar det bli lite roligare men annars lite för rent för min smak.
    Sen gillar jag också vsts och annat i datorn och det är en snabbare väg till bra kvalitet.
    Men är det verkligen det en vill åt? Ibland ja.. Ibland inte..
    Och för min del så spelar det ingen roll vilken kontroller jag har så blir det inte som att skruva på ett riktigt instrument.
    Pluss att jag tror att det någonstans normaliserar musikskapandet en smula genom att alla spelar samma "fräcka" presets och annat som redan är strömlinjeformat för att få "bra" ljud.
    Presets är kanonbra eftersom de gör att man snabbt kan få en grov bild av det hela. Om låten inte är bra med enklaste medel, så blir den inte heller bra även om man skulle tokskruva ljudet och skicka det genom femtielva externa effekter. Om låten är bra med enklaste ljud, så börjar jag kolla närmare på de valda ljuden och byter ut till sådana som jag tycker passar och fortsätter sedan med mer kosmetika för att göra det hela snyggare, så att det blir ett färdigt arr till slut. Har aldrig känt något behov av att gå tillbaks till analoga prylar efter att jag började köra ITB (det var snarare en lättnad när jag kände att det gick att skippa allt krafs runtom för ett antal år sedan), utan jag kan få det resultat jag vill ha med hjälp av pluggar, så jag tycker inte att det är lönt att gå över ån efter vatten - men det är kanske bara jag...?

    Det handlar förstås också om hur man trivs att jobba. Trivs man inte med arbetssättet, så blir resultatet sämre. Svårare är det inte, utan vilket som är "bäst", är upp till var och en att avgöra.

  37. #97
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    En mix av både hårdvara och mjukvara kanske är bäst vad vet jag...kör enbart hårdvara. Jag gillar ju soundet från Roland TB-303 och Eminent 310U. Det finns ingen mjukvara som kommer i närheten av att kunna generera det soundet som de gör.

    Så enbart mjukvara går inte alltid om man vill åt ett specifikt sound som bara hårdvara kan generera (nu iallafall, kanske ändras i framtiden med nya algorithmer i mjukvara, men tills dess...)

  38. #98
    scobbah
    scobbah är inte uppkopplad
    scobbahs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag känner igen mig en hel del i det flera har skrivit tidigare i tråden. När jag för några år sedan blev erbjuden jobb utomlands tänkte jag att det skulle vara oproblematiskt eftersom jag kunde ta med mig datorn och fortsätta göra musik oavsett plats. Resultatet blev att jag inte gjorde någon musik över huvud taget på flera år. Intresset svalnade och jag började tvivla på hela skapandeprocessen. Kanske hade jag inte ett verkligt skaparintresse? Har en bakgrund som skivsamlare; kanske var det min "grej" egentligen. Ändå hade jag lyckats spotta ut ett par spår innan flytten så till den grad att även ett album hade kommit ut, så onekligen fanns det ju intresse trots allt.

    Det var inte så att jag hade mycket hårdvara innan flytten: några enstaka rack- och tabletopsynthar. Det som verkligen bromsade mig i mitt skapande i en mer renodlat mjukvarumiljö var framför allt soundet. Jag kunde inte riktigt få fram de ljud som jag önskade. Om det berodde på bristande kunskaper i synthesis låter jag vara osagt, men jag tror att det framför allt hade att göra med hur jag interagerade med mina verktyg, vilket på sätt och vis tangerar det som en del andra medlemmar har gett uttryck för här i tråden. Nu bor jag i Sverige igen och har börjat koppla ihop tidigare magasinerad hårdvara samtidigt som jag köpt på mig lite nya grejer och aldrig förr har det varit så roligt att skapa som nu. Jag skulle säkert kunna programmera liknande grejer med enbart mjukvara, men det är ändå den där känslan av tillfredsställelse, något sorts "nu är jag nöjd, nu går jag vidare", som får mig att skapa mer. Det har helt enkelt blivit roligare att göra musik och jag är mer nöjd med mina produktioner, vilket har gjort att jag rör mig mer och mer mot ett hårdvarupräglat arbetsflöde. Mixning, trummor och arbete med samplingar sker fortfarande i min DAW, men i stort sett all synthesis står mina synthar för.

    Summa summarum, att arbeta med hårdvara har på många sätt "räddat" mitt skaparintresse. :-)

  39. #99

    Veteran
    Jag skapar hela tiden, när jag går, springer cycklar, simmar. Mitt skapande är låtar och låtidéer och det kan jag göra utan hårdvara och mjukvara initialt. Sedan behöver jag realisera ideérna och då börjar hantverket med hårt eller mjukt.

  40. #100
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Använder fortfarande en del hårdvara Använder mixer för input, spelar ofta in med effekter direkt istället för att köra som aux. Mixar itb. Mjukt använder jag till jobbrelaterade produktioner där instant recall är ett måste.

  41. #101
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skapar hela tiden, när jag går, springer cycklar, simmar. Mitt skapande är låtar och låtidéer och det kan jag göra utan hårdvara och mjukvara initialt. Sedan behöver jag realisera ideérna och då börjar hantverket med hårt eller mjukt.
    Min främsta hårdvara jag inte kan vara utan är min telefon där jag iaf varannan dag sjunger, visslar, nynnar eller läser in något
    Spelar även in gitarr och syntslingor med den.

  42. #102
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ljudkällor.. mestadels ITB.
    Mixning.. vissa projekt nästan enbart ITB. Andra projekt nästan enbart OTB.
    Mastring.. det mesta OTB, men en del småpill ITB.

  43. #103
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    min dator, interface och högtalare är ju ganska hårda när man känner på dom, eller?

  44. #104
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Självklart.

    Citat Ursprungligen postat av toka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena!

    Vore intressant att veta hur många av er använder er fortfarande av hårdvaru prylar i studion som synthar etc i dagens dominerande mjukvaruvärld. Och isåfall varför?

  45. #105
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Börjar i princip alltid med mjukvara i låtskrivarprocessen (piano/pads) bygger därefter på låten med i princip bara hårdvara. Om jag får en demo skickad till mig som ska "produceras", använder jag mest hårdvara. Gillar hårdvara bättre då man snabbare kan bygga och justera ljuden. Men mjukvara är inte alls att förakta. Finns många ljud/mjukvaror som låter fantastiskt bra.

  46. #106
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag älskar verkligen att vrida på rattar med fingrarna men jag avskyr teknikstrul. Risken för det senare i kombination med platsbrist gör att jag bara har det allra nödvändigaste i hårdvara just nu. Jag gillar karaktären i ljudet hos analog utrustning, men jag tycker att skillnaden mellan den och bra analogemulering är såpass liten att det inte får vågskålen att väga över.

  47. #107
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Sålde alla mina hårdvarosynthar för ca 10 månader sedan. Kör 100% mjukvara och har aldrig fått så mycket musik gjord som nu. Kände att det var ett måste att effektivisera mitt skapande och framför allt effektivisera inspelning och färdigställningsprocessen. Med två barn, hus, jobb och idrott så var det enda sättet att få något gjort i hemstudion som var värt att släppa ut. Eftersom jag vill göra färdiga låtar och inte bara klinka så passar mjukvaran mig perfekt, snabbjobbat och väldigt sällan strul.

  48. #108
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Jag måste erkänna att jag redan 89-90 drömde om att flytta in studion i datorn. Satt då med en cz-101 och music studio för AtariST. Fast jag har en Korg Microstation till min iMac också. Korg liksom Waldorf har ett unikt sound datorn inte kan ersätta.

  49. #109
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Man frågar sig vem av oss det är som inte är unik? Är det kanske du eller jag? Finns det någon?

    Att vara eller inte vara, det är frågan, varken mjuk eller hård!!



    I vilken ända ska man öppna ett ägg?

  50. #110
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I vilken ända ska man öppna ett ägg?
    Absolut inte i min

  51. #111
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag använder i princip endast hårdvara, alltså syntar som finns på riktigt.

  52. #112
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder i princip endast hårdvara, alltså syntar som finns på riktigt.
    Skulle iofs vara kul att testa några synthar som bara finns på låtsas, på riktigt alltså...

  53. #113
    kifåne
    kifåne är inte uppkopplad
    kifånes avatar
    Senior
    hårda synthar och mjuka trummor & effekter.[/QUOTE]

    Pricken över i,et. Tänkte precis,hur skall jag uttrycka mig o sen kommer detta inlägg:-)

  54. #114
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kifåne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hårda synthar och mjuka trummor & effekter.

    Pricken över i,et. Tänkte precis,hur skall jag uttrycka mig o sen kommer detta inlägg:-)
    Ja med!
    Jag har en norddrum som jag använder lite sporadiskt.
    Men jag ska tillägga också att jag använder ungefär ca 25% mjuksyntar i allt jag gör.

  55. #115
    ester_
    ester_ är inte uppkopplad
    ester_s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårdvara är överreklamerat. Det räcker med mjukvara som man kör virtuellt i sina 3D glasögon.
    Haha!

  56. #116
    ester_
    ester_ är inte uppkopplad
    ester_s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att göra musik med hårdvara har blivit en pylgrejj och ett sökande på "the holy grail" . den som egentligen bara finns i ditt huvud.
    har aldrig gjort så lite musik som när jag hade mest prylar..
    +1

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle iofs vara kul att testa några synthar som bara finns på låtsas, på riktigt alltså...
    JAAA!

  57. #117
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Köper hårdvara - efter självransakan kommit fram till att det troligtvis är - för att hålla musikinspirationen vid liv. Sen slutar det (oftast) med att det jag producerar musikaliskt är till största delen gjort in-the-box.

  58. #118
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köper hårdvara - efter självransakan kommit fram till att det troligtvis är - för att hålla musikinspirationen vid liv. Sen slutar det (oftast) med att det jag producerar musikaliskt är till största delen gjort in-the-box.
    Vilket bra sätt att se på det!

    Jag har haft lite svårt med mig själv och mina tankar på senare tid, jag VILL HA hårdvara, mitt hjärta säger hårdvara, men min hjärna säger mjukvara.

    Jag tycker att det är kul att köpa hårdvara...

    Att leta, att finna, att vänta, att hämta, att packa upp och känna lukt, att se, att röra sen koppla in och spela och få höra! Jaaa!! <3

    Att köpa mjukvara däremot, det tar emot riktigt hårt, trots att jag vet att jag blir nöjd. Men unboxing Komplete? Och detta trots att mjukvara egentligen är galet billigt jämfört med hårdvara. Tänk Komplete 10 som hårdvara. För samma peng. Det hade man inte fått plats med.

    Men att spela och att "producera musikaliskt" är ju egentligen två helt olika saker, nästan två olika intressen rent av.

    Och jag spelar helst på hårdvara och komponerar helst på mjukvara. Sån e jag (inser jag nu tack var det valsolo skrev).

    Bra, då har jag funnit mig själv där och kan utan dåligt samvete köpa mer hårdvara för glädjens och inspirationens skull.

    (Disclaimer, dessa tankebanor är individuella och passar inte alla. Vi är alla olika. Nästan alla.)

  59. #119
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag har ju köpt på mig en hel del gammal hårdvara. Tror att det mest beror på att jag "förr" suktade så mycket efter prylarna i kataloger och ibland i musikaffärer. Hela den tanken sitter nog inympad i mig för evigt som det känns. Sedan, och det är ju mitt problem, använder jag ju inte utrustningen full ut. Nu har jag ju så mycket prylar att jag oftast hittar något ljud som "duger" redan bland presets och tidigare ägares inlagda ljud. Kanske med en liten tweakning från min sida. Men nu när jag sitter omringad av prylar så vet jag knappt vilken jag ska börja att lära mig, från grunden och från djupet.
    Och jag går gärna in och hämtar ljud från någon mjukvara som passar. Men bara mjukvara skulle nog, som tidigare skrivits, även påverka mitt kreativa sinne. Jag gillar att se, känna, spela och lyssna på hårdvaran. Kommer nog inte ifrån det. Även om det nog vore enklare, mycket billigare och mindre tidskrävande att göra samma sak mjukt. Eller också är det bara jag som försöker rationalisera mitt beteende...

  60. #120
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Mjuksyntar/romplers för de bärande ljuden och samplingsbibliotek för att fylla ut. Effekter mjuka p.g.a prisskillnaden. När det kommer till melodi/monodi-sekvenser så vill man gärna ha en lead synt. Brus och annan utfyllnad vill jag heller inte pilla med i datorn.

Liknande ämnen

  1. Hur många använder Mac vs PC till musik idag?
    Av Jony i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 20:54
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 00:36
  3. Hur många använder effektpedaler till sina syntar??
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 09:19
  4. Många kanaler - och då menar jag många
    Av st@ffan.com i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •