Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Var tar nedladdade pluggar vägen?

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Var tar nedladdade pluggar vägen?

    Dags för en idiotfråga igen:

    När jag laddat hem en plugg (t ex digidesigns Dynamics III) så öppnar den ett fönster och undrar om jag vill installera den. Det vill jag. Men när installationen är gjord är det enda jag hittar en hårddisks-lik ikon på skrivbordet med texten (Dynamics III plug-in)och en ikon med texten (Dynamics_III_Plug-In_21777.dmg). Hur ska jag göra för att få in ikonen i plug-in-mappen i Pro Tools?

    Ahh! Nu såg jag att den lagt sig i mappen själv, men jag kan ändå inte välja den på ett spår i ett PT-projekt. Vad har jag missat då?

    Plockade hem en gratisplugg som heter Camelcrusher igår och det blev samma sak där. Fast då utan att den ens lägger sig i plug-in-mappen.

    Om jag i båda fallen klickar på den hårddiskliknande ikonen så sker bara installationen (installeringen?) en gång till.

    Det händer fan varje gång jag ska plocka in nåt nytt. Jag är helt värdelös på det här. Fattar liksom inte hur det ska funka rent logiskt. Man packar upp nåt eller installerar, men då måste det ju hamna nånstans också rimligtvis...

    Jaja, vem orkar hjälpa en klent begåvad ung man?

  2. #2
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Pro Tools är inte riktigt mitt gebit, men när du ska installera pluggen så kommer det väl upp någon ruta där du får välja vilken mapp pluggarna ska läggas i? Du är inte bara lite snabb att klicka vidare så att du inte hinner se den rutan? Sen hur man aktiverar pluggarna, om de inte gör det automatiskt i Pro Tools, vet jag inte.

    OT: Lust for Love på din Myspace-sida var svinskön!

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nä, jag har inte varit för snabb med klickandet. Tycker också att det borde dyka upp en ruta där man väljer mapp. Det är ju liksom inget som är förutbestämt...

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: Lust for Love på din Myspace-sida var svinskön!
    Tack, tack! (tittar ner i marken och skrapar med foten)

  5. #5
    mangotango
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags för en idiotfråga igen:

    När jag laddat hem en plugg (t ex digidesigns Dynamics III) så öppnar den ett fönster och undrar om jag vill installera den. Det vill jag. Men när installationen är gjord är det enda jag hittar en hårddisks-lik ikon på skrivbordet med texten (Dynamics III plug-in)och en ikon med texten (Dynamics_III_Plug-In_21777.dmg). Hur ska jag göra för att få in ikonen i plug-in-mappen i Pro Tools?

    Ahh! Nu såg jag att den lagt sig i mappen själv, men jag kan ändå inte välja den på ett spår i ett PT-projekt. Vad har jag missat då?

    Plockade hem en gratisplugg som heter Camelcrusher igår och det blev samma sak där. Fast då utan att den ens lägger sig i plug-in-mappen.

    Om jag i båda fallen klickar på den hårddiskliknande ikonen så sker bara installationen (installeringen?) en gång till.

    Det händer fan varje gång jag ska plocka in nåt nytt. Jag är helt värdelös på det här. Fattar liksom inte hur det ska funka rent logiskt. Man packar upp nåt eller installerar, men då måste det ju hamna nånstans också rimligtvis...

    Jaja, vem orkar hjälpa en klent begåvad ung man?
    Är inte bekant med Dynamics III pluggen men jag hade samma problem med en Limiter. Om det är så att Dynamics III är en mastering plugg dyker den bara upp som multi mono eller multi stero plugin. Prova att skapa en stereo kanal eller en Bus och tryck sen på Insert, kanske du kan hitta den då.
    Angående Camelcrusher, prova att hitta dpm filen och lägg in den manuellt i PT:s pluggmapp. Dmg filer är lite luriga då man ibland är tvungen att kopiera App och klistra in annars försvinner programmet när man slänger installern. Låter inte riktigt som det är det som är problemet. Hoppas något hjälper.

  6. #6

    Redaktör
    Pluggar ska ligga i (användarnamn)->Bibliotek->Audio->Plug-ins (och sen Components för AU, VST för VST och Digidesign för RTAS), alternativt (datornamn)->Bibliotek->Audio->Plug-ins.

    (Ett tips: dra de mapparna till Docken eller skapa alias och lägg på någon händig plats, så blir det lätt att se vad man har i pluginmapparna.)

    En del pluggar som kommer i DMG-format har en länk till Plugins-mappen, så det är bara att dra dem dit så hamnar de på rätt plats. Men PT stöder väl inte VST och AU, och eftersom tex Camelcrusher bara finns i de formaten är det inte så konstigt om det inte fungerar.

Liknande ämnen

  1. Vart tog ni vägen?
    Av sybariten i forum Skivor & artister
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2024-04-01, 09:19
  2. Vart tog de vägen?
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 08:18
  3. Vart tog alla UK Moogar vägen vägen?
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •