Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 108 av 108

Ämne: Normalize alla klipp?

  1. #61
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag respekterar din åsikt, men det varken jag eller någon annan tycks hålla med.
    Jag upprepar:

    "Advice: Watch only your digital meters and go up to 0 dBFS, but never
    go over this mark. We use "headroom" in the analog domain. That is OK,
    but we don't need digital "headroom" as an always unused forbidden zone." *

    * dB dBu dBV to volts conversion - calculator volt volts to dBu and dBV dB mW - convert dB volt calculation online attenuation loss gain ratio reference audio engineering dBFS dBVU 0 dB audio level converter peak to peak - sengpielaudio Sengpiel Berlin

    Förstår jag dig rätt att du inte håller med om detta?

  2. #62
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upprepar:

    "Advice: Watch only your digital meters and go up to 0 dBFS, but never
    go over this mark. We use "headroom" in the analog domain. That is OK,
    but we don't need digital "headroom" as an always unused forbidden zone." *

    * dB dBu dBV to volts conversion - calculator volt volts to dBu and dBV dB mW - convert dB volt calculation online attenuation loss gain ratio reference audio engineering dBFS dBVU 0 dB audio level converter peak to peak - sengpielaudio Sengpiel Berlin

    Förstår jag dig rätt att du inte håller med om detta?
    Japp. För tredje eller fjärde gången så håller jag inte med om detta.

    Jag är ledsen men varken du eller en tysk snubbe med fina meriter men en minst sagt gräslig hemsida kan övertyga mig, utan jag litar mer på mina egna logiska slutsater och på vad jag har läst på ett otal ställen. Jag litar t ex betydligt mer på Bob Katz som False Messiah länkade till tidigare, och han påstår som sagt raka motsatsen.

  3. #63
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Missförstå mig rätt; jag tycker det är bevåget att ifrågasätta saker och ting men i detta fall så förstår jag uppriktigt sagt inte vitsen då det med sunda förnuftet går att avgör vad som är korrekt.

    En AD-omvandlare har ett brusgolv oavsett prisklass, om du spelar in en signal med för låg styrka i förhållande till vad apparaten klara att ta emot utan att överstyras så kommer du hur du än vrider och vänder på det att få ett sämre signal-brus-förhållande än om du spelar in så starkt som möjligt utan att nå nollan.

    Detta är fakta!

    Att påstå något annat är osanning. Ta tillexempel FMs påstående om att man fortfarande har 120dB dynamik (i praktiken som han själv sa) trots att högsta peak ligger på -24dBFS; detta är helt enkelt fel då det inte finns någon AD-omvandlare som kan erbjuda ett dynamikomfång på 144dB, punkt!

    Jag tar exemplet än en gång:

    Den bästa AD-omvandlare (som jag sett specifikation på) har ett dynamikomfång på 120dB vilket innebär att det är 120 dB från 0 dBFS till brusgolvet. Om vi väljer att lägga högsta peak vid -24dB(FS) så har vi ”kastat bort” 24dB dynamikomfång och vi har endast 96dB dynamik kvar (vilket i sig inte är dåligt men det kunde vara ca 117 dB om man hade lagt peak vid -3dB(FS) ).

    Jag hoppas att de flesta finner detta självklart men uppenbarligen långt ifrån alla vilket jag finner skrämmande… Förvirringen verkar inte vara begränsad till detta forum men jag hoppas att sunt förnuft vinner i längden. Vad orsaken till dessa oklarheter är kan jag endast spekulera i men min gissning ligger i att folk inte förstår att det inte finns något ”head room” i en AD-onvandlare, istället gäller: upp till noll men inte längre! Att det sedan skapats en uppsjö av olika ”kalibreringsstandarder” har inte med saken att göra då de på sin höjd är framtagna för att just ”kalibrera” utrustning och säger lite om vad som faktiskt ger bäst resultat.

    Jag är uppriktigt sagt förvånad och förtvivlad att detta över huvud taget ska behöva diskuteras i sådan omfattning i detta forum. Jag hoppas att detta inte är ett tecken på att detta forum håller på att bli ett renodlat Mac-forum i kontrast till Mac OCH musikerforum.


    /Gilbert

  4. #64
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Du kan vinna i SNR men får mer distortion. Hur mycket du vinner i SNR beror på källan. Hur mycket mer distortion beror på utrustningen. Så har jag förstått det.
    Fler och fler professionella har insett att det inte alltid lönar sig att hela tiden optimera för att få högsta SNR eftersom distortionen kommer krypande och i slutändan kan vara ett större besvär.
    Om du spelar in källor som inte har 100dB SNR från början så är kanske distortionen ett större problem?

  5. #65
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missförstå mig rätt; jag tycker det är bevåget att ifrågasätta saker och ting men i detta fall så förstår jag uppriktigt sagt inte vitsen då det med sunda förnuftet går att avgör vad som är korrekt.
    Men det förutsätter att förnuftet man har är sunt. En människa med sunt förnuft är inte totalt ignorant och struntar i att läsa vad andra skriver och undviker länkarna som andra länkar till. I dem finns massor av förklarande information.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En AD-omvandlare har ett brusgolv oavsett prisklass, om du spelar in en signal med för låg styrka i förhållande till vad apparaten klara att ta emot utan att överstyras så kommer du hur du än vrider och vänder på det att få ett sämre signal-brus-förhållande än om du spelar in så starkt som möjligt utan att nå nollan.

    Detta är fakta!
    Nej, det är rent trams. Det finns ingen apparat i världen som det stämmer för.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den bästa AD-omvandlare (som jag sett specifikation på) har ett dynamikomfång på 120dB vilket innebär att det är 120 dB från 0 dBFS till brusgolvet. Om vi väljer att lägga högsta peak vid -24dB(FS) så har vi ”kastat bort” 24dB dynamikomfång och vi har endast 96dB dynamik kvar (vilket i sig inte är dåligt men det kunde vara ca 117 dB om man hade lagt peak vid -3dB(FS) ).
    Detta är ett rent teoretisk resonemang, men det stämmer aldrig i verkliga livet. Varför? Jo, därför att...

    1. Ett par öron är alltid bättre än en siffra. Därför är det är bäst att i första hand lyssna själv, i andra hand lyssna på vad andra som använder öronen säger och i tredje hand läsa siffror. Skall du bara gå efter siffror kan du slänga alla rullbandare, allt det står Neve på (och allt annat också som innehåller transformatorer) osv.

    2. Om vi använder Aurora som exempel. För att peaka på 0dBFS måste du mata den med peakar på +20dBU. Var skall du skapa den gainen ifrån?

    2a. Om du kör med en preamp rakt in i Auroran, t ex Grace Design m101, så måste du öka gainen i den och om du tittar på specarna i den (de är dock lite bristfälligt specade) så ser du att THD+n är högre för den än för Auroran och framför allt ökar den dramatiskt mellan 40 och 60dB.

    2b. Om du kör med en preamp in en kompressor, t ex en 1176:a och sedan in i Auroran, hur hade du tänkt göra då? Matar du 1176:an med +20dBu vet vi hur den kommer att låta. Användbart i vissa lägen, men knappast naturligt. Annars måste du vrida upp output gainen på den och då låter det knappast heller naturligt.

    3. Snälla Gilbert, läs nu detta riktigt riktigt noga. Eftersom du nu är så glad för siffror kan vi också ta en noggrannare titt på siffrorna för Aurora som du ju gladeligen refererar till.

    3a. För det första skiljer de sig en del från de flesta andra högkvalitativa konverterare. THD+N är vanligtvis lägre vid -6dBFS än vid -1dBFS. I manualen till Benchmark ADC-1 finns en fin graf. Det spelar dock ingen roll eftersom...

    3b. Vad säger siffrorna egentligen? Jo, de mäter distorsion och brus för en 1kHz sinusvågform. Vad är det som brukar peaka i en inspelning? Jo, det är högfrekventa transienter. Hur många högfrekventa transienter har en 1kHz sinusvågform? Alltså säger inte siffrorna särskilt mycket, eller rättare sagt inte ett skit med tanke på vad vi snackar om, men om vi ändå skulle titta lite närmare på dem...

    3c. Brusgolvet i ADC:n vid -1dBFS är -109dBFS. Vid -6dBFS är det -110dBFS. Var kommer den sista dB:n ifrån? Jo, det är distorsion. 1dB låter kanske inte så mycket, men för att lyssna på det måste vi gå genom DAC:n också. Motsvarande siffra där är 4dB. Étt varv genom DAC/ADC med en 1kHz sinusvågform kommer alltså att generera 5dB mer distorsion vid -1dBFS än vid -6dBFS. Visst, vi får mer bakgrundsbrus vid -6dBFS, men distorsion är betydligt värre än bakgrundsbrus. Och dessa siffror gäller alltså vid en 1kHz sinusvågform....

    Du kan också ta dig en titt på hur Lavry specar THD+N för ADC:n i sin populära Lavry Blue:

    THD+N (1KHz unweighted), Internal clock or NARROW lock, typical and worst case:
    -1dBFS -98dBFS typical. -96dBFS worst case.
    -3dBFS -102dBFS typical, -98dBFS worst case.
    -10dBFS -109dBFS typical, -107dBFS worst case.
    -20dBFS -112dBFS typical, -110dBFS worst case.

    Både själva siffrorna och hur de specar dem säger det mesta. Bästa THD+N för bland de fyra "stickproven" fås vid -10dBFS och det är fortfarande bara en 1 kHz sinusvågform.

    Dock...testmetoder är testmetoder. Tillverkarna kan mer eller mindre få fram precis vilka siffror de vill och det är aldrig relevant att jämföra olika tester med varandra utan prylarna måste jämföras med exakt samma utrustning och inställningar. Däremot är det rätt uppenbart att Lavry inte försöker dölja något eller lägga upp några förskönande siffror utan de visar hur det verkligen ser ut...för en 1 kHz sinusvågform.

    4. Vet du hur digital signalbehandling fungerar? De flesta plugins kräver headroom för att fungera optimalt. Om du t ex vill använda en EQ och lägga till 3dB vid t ex 1KhZ, hur skall det gå till? Jo, du blir tvungen att dra ner volymen digitalt, och då tappar du genast dynamik igen. Samma sak gäller om du skall summera något digitalt.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det sedan skapats en uppsjö av olika ”kalibreringsstandarder” har inte med saken att göra då de på sin höjd är framtagna för att just ”kalibrera” utrustning och säger lite om vad som faktiskt ger bäst resultat.
    Så kalibrering handlar inte om att ställa in en apparat så att den presterar så optimalt som möjligt? Nähä...

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är uppriktigt sagt förvånad och förtvivlad att detta över huvud taget ska behöva diskuteras i sådan omfattning i detta forum. Jag hoppas att detta inte är ett tecken på att detta forum håller på att bli ett renodlat Mac-forum i kontrast till Mac OCH musikerforum.
    Men bevisa det då...

  6. #66
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är uppriktigt sagt förvånad och förtvivlad att detta över huvud taget ska behöva diskuteras i sådan omfattning i detta forum. Jag hoppas att detta inte är ett tecken på att detta forum håller på att bli ett renodlat Mac-forum i kontrast till Mac OCH musikerforum.
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men bevisa det då...
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4. Vet du hur digital signalbehandling fungerar? De flesta plugins kräver headroom för att fungera optimalt. Om du t ex vill använda en EQ och lägga till 3dB vid t ex 1KhZ, hur skall det gå till? Jo, du blir tvungen att dra ner volymen digitalt, och då tappar du genast dynamik igen. Samma sak gäller om du skall summera något digitalt.
    Ja, du verkar uppenbarligen inte förstå hur digital signalbehandling fungerar för hade du gjort det så skulle du vetat om att du har i det närmaste oändligt dynamikomfång i det digitala domänet (1536 dB förutsatt 32 bit float eller bättre men det gäller alla plattformar idag), så att tappa 3 dB av över 1500 dB är ganska försumbart eller vad säger du som vet?

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3c. Brusgolvet i ADC:n vid -1dBFS är -109dBFS. Vid -6dBFS är det -110dBFS. Var kommer den sista dB:n ifrån? Jo, det är distorsion. 1dB låter kanske inte så mycket, men för att lyssna på det måste vi gå genom DAC:n också. Motsvarande siffra där är 4dB. Étt varv genom DAC/ADC med en 1kHz sinusvågform kommer alltså att generera 5dB mer distorsion vid -1dBFS än vid -6dBFS. Visst, vi får mer bakgrundsbrus vid -6dBFS, men distorsion är betydligt värre än bakgrundsbrus. Och dessa siffror gäller alltså vid en 1kHz sinusvågform....
    Du verkar heller inte ha koll på hur man summerar dB:
    Total voltage and total power level in dB with phase angle - Amplitude sum and squared amplitude in dB - sengpielaudio Sengpiel Berlin

    Sen vill du plötsligt blanda in DA:n i spelet viket jag finner helt orelevant för denna diskussion då den kommer att lägga sin prägel oavsett hur man bär sig åt. Vad jag talar om är hur man utvinner maximal prestanda av sin AD.

    Vad jag kan hålla med om är att om man har en väldigt svag ljudkälla och/eller en väldigt okänslig mic och i och med detta måste dra på gainen 60dB på sin micstärkare så kommer troligtvis preampens THD att överstiga brusgolvet på en riktigt bra AD men hur ofta måste man gasa på med 60dB på preampen? Jag skulle nog byta mic i så fall. I normala omständigheter så är nog upp till 40dB gain vanligt och då ligger THD-värdet under 100dB vid +20dBu för våran exempel preamp (Grace m101). Givetvis så finns det preamps och annan hårdvara som ger betydligt högre THD men då är det oftast med flit, d v s önskvärd distorsion p g a rör eller/och transformatorer så att tala om THD för dessa apparater är ganska meningslöst.


    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En AD-omvandlare har ett brusgolv oavsett prisklass, om du spelar in en signal med för låg styrka i förhållande till vad apparaten klara att ta emot utan att överstyras så kommer du hur du än vrider och vänder på det att få ett sämre signal-brus-förhållande än om du spelar in så starkt som möjligt utan att nå nollan.
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är rent trams. Det finns ingen apparat i världen som det stämmer för.
    Så du menar fortfarande på fullaste allvar att man får ett bättre S/N-förfållande om man spelar in till en AD-omvandlare så peakarna landar vid -24dB(FS) jämfört med -6dB(FS), förutsatt givetvis att ljudkällans brusgolv är lägre, om vi använder gracen vid +20dB gain t ex?

    Detta är för mig ett mysterium...
    Senast redigerat av Gilbert 2 den 2009-08-23 klockan 13:22.

  7. #67
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du verkar uppenbarligen inte förstå hur digital signalbehandling fungerar för hade du gjort det så skulle du vetat om att du har i det närmaste oändligt dynamikomfång i det digitala domänet (1536 dB förutsatt 32 bit float eller bättre men det gäller alla plattformar idag), så att tappa 3 dB av över 1500 dB är ganska försumbart eller vad säger du som vet?
    Ja, digital signalbehandling och summering är precis så enkelt. Det är just därför proffsen vill göra så lite som möjligt med signalen ITB och summerar analogt... Det är klart...bara man använder Sengpiels formler så låter allt perfekt.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det du som är Sengpiel? Det enda svar du har på allt är att länka till hans Javascriptformler och några uttalanden han har som går stick i stäv med säkert 90% av alla andra säger.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du menar fortfarande på fullaste allvar att man får ett bättre S/N-förfållande om man spelar in till en AD-omvandlare så peakarna landar vid -24dB(FS) jämfört med -6dB(FS), förutsatt givetvis att ljudkällans brusgolv är lägre, om vi använder gracen vid +20dB gain t ex?

    Detta är för mig ett mysterium...
    Nu får du bestämma dig för om vi diskuterar S/N, THD+n eller möjligtvis bra ljud överhuvudtaget. Oavsett vilket irriterar jag mig på att du konstant väljer att plocka bort saker du inte förstår eller har vettiga kommentarer på. Förklara varför THD+N är bättre vid -10dBFS än vid både -1dBFS och -3dBFS för Lavry Blue på en 1 kHz sinusvågform, vilket ju går rakt emot ditt sunda förnuft och din husgud Sengpiel.

  8. #68
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Men uj läste precis wikipedialänken om headroom
    -9db!
    Jag kan ju se poängen i att inte pressa upp volymen på en låt...
    men betyder det att det skulle vara större chanser för klick i en låt som är -2db än -9db tex? jag har aldrig märkt något sådant.. får jag störningar så beror det på att jag har dåligt PA framför mig eller för att jag tvingar upp en mix med tex dynamiska effekter och eq-bubblor på ett dåligt sätt eller högre än vad materialet klarar.

    Eller pratar dom bara om inspelningsnivåer? alltså inte peak-nivå på mastrat material?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Headroo..._digital_audio
    Senast redigerat av Jätten den 2009-08-25 klockan 00:22.

  9. #69
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    För det första; håller du med om att du var ute och cyklade när du påstod att man förlorar dynamikomfång när man sänker något med 3dB i digitalt domän? De teoretiska 144dB (24bit) dynamikomfång flyttas bara upp eller ned i det massiva 1536dB (eller mer) totala dynamikomfånget i en DAW om man gör nivåförändringar ”ITB”.


    Gällande vår pågående diskussion angående hur starkt man ska spela in i en AD (då jag fortfarande å det starkaste avråder alla som vill nå maximal ljudkvalité att lägga peakarna så lågt som -24dBFS utan istället sikta på mellan -6dBFS till -3dBFS för högsta peak):

    Om man tittar i några vanligt förekommande märkens manualer så framgår ganska tydligt vad som gäller:

    http://www.rme-audio.de/download/adi8qs_e.pdf

    http://www.lavryengineering.com/whit...III_manual.pdf

    http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_C.pdf


    med höjden av ironi är nog ändå:

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan också ta dig en titt på hur Lavry specar THD+N för ADC:n i sin populära Lavry Blue:
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du bestämma dig för om vi diskuterar S/N, THD+n eller möjligtvis bra ljud överhuvudtaget. Oavsett vilket irriterar jag mig på att du konstant väljer att plocka bort saker du inte förstår eller har vettiga kommentarer på. Förklara varför THD+N är bättre vid -10dBFS än vid både -1dBFS och -3dBFS för Lavry Blue på en 1 kHz sinusvågform, vilket ju går rakt emot ditt sunda förnuft och din husgud Sengpiel.
    Snacka om självmål! Du väljer Lavry som referens för din sak då det i samma manual du väljer för att visa att jag har fel står att läsa:

    ”It is desirable to record as loud as possible without exceeding 0 dB and thus making the MAX lamps light. So don’t be afraid to “record in the red” of the M•DA-824’s meters, but it is best to avoid lighting the MAX lamps.” *

    * http://www.lavryengineering.com/whit.../4496-2-01.pdf


    Vad säger du nu?

    Är det inte dags att ge upp när en auktoritet som Lavry själv i manualen för sin AD skriver precis (ordagrant faktiskt) vad jag hela tiden sagt?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in så starkt som möjligt in i en AD utan att det klipper.

    Sen måste jag fråga dig vilken av de alla formler på sengpielaudio.com som är felaktig? Det är lätt att dissa folk men om du tycker att något är fel så kan du väl berätta vad det är?



    Ang. den eventuella vinsten med analogsummering då det känns som att det finns en hel del missförstånd i den generella debatten som borde redas ut:

    Frågan de flesta ställer är; Är analog summering bättre än digital?

    För att överhuvudtaget kunna besvara frågan så måste vi först definiera vad vi menar med ”bättre”. En perfekt summering av två eller flera signaler borde innebära att summan av dessa är just summan av signalerna utan förändring och inget mer som t ex tillkomsten av brus, övertoner, fas vridningar och allt som faller inom begreppet distorsion. Om detta är kriteriet för bra summering så råder det inga tvivel om att en digital summering ger det bästa resultatet (närmast en perfekt summering utan tillkomsten av distorsion).

    Det finns givetvis tillfällen då man önskar sig någon form av distorsion med då oftast utvalda former som vi finner tilltalande men frågan är då hur olika summeringsmixers åstadkommer detta? De allra flesta modeller som marknadsförs som karaktärsgivande brukar i förstärkardelen vara bestyckade med rör, transformatorer eller både och för att skapa denna efterlängtade färgning men det är alltså inte i själva summeringen som det magiska sker. I summeringssteget så tillkommer troligtvis endast brus, harmonisk distorsion (och då inte någon snygg rördist utan alla övertoner i fallande grad), fasvridningar och andra ej så önskade fenomen. Denna hypotes har flera gånger stärkts av tester då det framkommit att den hörbara skillnaden mellan att skicka alla kanaler genom en summerinsmixer eller bara en stereomix (digitalt summerad) är obefintlig eller fördummbar på sin höjd. Samma ”karaktär” kan alltså skapas genom att köra sin digitalt summerade stereomix genom en enhet med liknande topologi som förstärkardelen hos vissa summeringsmixers.

    En annan missuppfattning är att man skapar sig ”mer head room” när man summerar analogt. Man kan undra hur detta påstående tillkommit då man i den digitala domänen har i det närmaste obegränsat head room men så fort man lämnar den digitala världen och kliver ut i den analoga så har man genast begränsat sig till de analoga kretsarnas värld där dynamikomfång större än 120dB är ovanligt.

    Vad jag försöker säga är att det är lätt att tro att just analogsummering är något som gör stor skillnad men när det mer troligt är allt annat runt omkring analogsummeringsdelen som är orsaken till den (i vassa fall) önskade färgning som många finner oumbärlig.

    Än mer intressant blir det när man funderar över vad nyttan är med en ”transparant” summeringsmixer, d v s en enhet utan ”färgande” egenskaper. Denna kan på sin höjd tillföra små mängder av icke önskad distorsion samt eventuellt lite cross talk mellan kanalerna som skulle kunna förklara varför vissa tycker att stereobilden blir intressantare (även om jag personligen tror mer på placebo). Det enda användningsområde jag ser för dessa enheter är om de på något vis förenklar kopplingar mellan outboard i en komplex setup med mycket hårdvara eller alternativt att användaren tycker att det är så mycket roligare att fingra på analoga potar/reglar och p g a detta gör roligare mixar.



    Tack för mig på ett tag!

  10. #70
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men uj läste precis wikipedialänken om headroom
    -9db!
    Jag kan ju se poängen i att inte pressa upp volymen på en låt...
    men betyder det att det skulle vara större chanser för klick i en låt som är -2db än -9db tex? jag har aldrig märkt något sådant.. får jag störningar så beror det på att jag har dåligt PA framför mig eller för att jag tvingar upp en mix med tex dynamiska effekter och eq-bubblor på ett dåligt sätt eller högre än vad materialet klarar.

    Eller pratar dom bara om inspelningsnivåer? alltså inte peak-nivå på mastrat material?

    Headroom - Wikipedia, the free encyclopedia

    Jag tror det är just detta många förväxlar:

    http://www.tcelectronic.com/media/le...per_aes109.pdf

    vilket handlar om vad som händer när en DA ska spela upp 0 dBFS…

  11. #71
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    om jag förstår sida 7 så skulle alltså vissa cd-spelare dista om man kör mellanregistret(1000hz) högre än -19db?

  12. #72
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om jag förstår sida 7 så skulle alltså vissa cd-spelare dista om man kör mellanregistret(1000hz) högre än -19db?
    ?

    "997 Hz sine Peak = 0.0 dBFS" (sid 7)

  13. #73
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De teoretiska 144dB (24bit) dynamikomfång flyttas bara upp eller ned i det massiva 1536dB (eller mer) totala dynamikomfånget i en DAW om man gör nivåförändringar ”ITB”.
    Nu babblar du teori igen. All mjukvara går en kamp mellan ljudkvalitet och CPU-förbrukning så det går aldrig att garantera att du inte kommer att tappa ljudkvalitet någonstans beroende på vilka mjukvaror du använder. Du använder inte alltid algoritmerna i din DAW utan ibland blir du tvungen att justera detta i plugins istället. Men visst, jag kan köpa att det inte är något större problem längre. Jag ser dock flera praktiska fördelar med att kunna hålla sig till 0-gain på så många ställen som möjligt, både analogt och digitalt.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gällande vår pågående diskussion angående hur starkt man ska spela in i en AD (då jag fortfarande å det starkaste avråder alla som vill nå maximal ljudkvalité att lägga peakarna så lågt som -24dBFS utan istället sikta på mellan -6dBFS till -3dBFS för högsta peak):
    DET FINNS INGEN SOM HAR REKOMMENDERAT NÅGON ATT LÄGGA SINA PEAKAR PÅ -24dBFS! När skall du fatta detta?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man tittar i några vanligt förekommande märkens manualer så framgår ganska tydligt vad som gäller:
    Ingen aning om vad du vill säga genom att länka till några manualer... Benchmarkmanualen säger i alla fall följande:

    The ADC1 USB has a very large dynamic range (especially when operating at 24-bit output word lengths). It is wise to use some of this dynamic range to provide more headroom as insurance against clipping. Leave some extra headroom between your highest anticipated peak and the red 0 dBFS LED.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”It is desirable to record as loud as possible without exceeding 0 dB and thus making the MAX lamps light. So don’t be afraid to “record in the red” of the M•DA-824’s meters, but it is best to avoid lighting the MAX lamps.” *

    * http://www.lavryengineering.com/whit.../4496-2-01.pdf


    Vad säger du nu?

    Är det inte dags att ge upp när en auktoritet som Lavry själv i manualen för sin AD skriver precis (ordagrant faktiskt) vad jag hela tiden sagt?
    Nu får du väl för fan ändå ge dig...det bevisar inte ett skit! Det säger att Lavry Blue presterar optimalt ändå upp till 0dBFS, men det förutsätter jag verkligen att en tvåkanalig A/D-omvandlare för 17 kkr gör! Tala om för mig på vilket sätt detta kan generaliseras till andra, framför allt billigare A/D-omvandlare?!?!?

    Jag bryr mig själv inte om sifforna från Lavrymanualen och några dB hit och dit i brusnivåer. Jag är övertygad om att den låter tillräckligt bra både vid -1dbFS och -20dBFS. Det är inte det som gör en bra inspelning...

    Jag tog upp siffrorna för att visa att THD+n inte automatiskt sjunker 1dB bara för att man spelar in 1dB lägre. Faktum är att det i vissa apparater är mer eller mindre konstant en bit ner. Sedan kan du snacka om dynamiken så mycket du vill, men du måste väl ändå hålla med om att THD+N är ett betydligt mer relevant mätvärde?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen måste jag fråga dig vilken av de alla formler på sengpielaudio.com som är felaktig? Det är lätt att dissa folk men om du tycker att något är fel så kan du väl berätta vad det är?
    Vi diskuterar inte vad det ena är översatt till det andra. Vi diskuterar praktiska inspelningstips och då är det helt ointressant med formler. Jag tror varken jag eller någon annan begriper vad du vill säga med att länka in samma formler om och om igen. Det är som att länka till formler för luftmotstånd etc om man diskuterar hur snabbt en viss bil kan gå.

    Du påstår att man alltid skall sikta på att spela in så nära nollan man bara kan. Jag säger att det finns AD-omvandlare som mår bättre av lite lägre nivåer och att det finns fler faktorer än bara AD-omvandlaren som spelar in för ljudkvaliteten. Beroende på vilken utrustning man har kan råden se lite annorlunda ut, men jag anser att man i 24-bitars inspelning aldrig behöver fixera sig vid att lägga sig så nära nollan som möjligt på samma sätt som man behövde vid 16-bitars inspelning. I de fall man spelar in via en analog burk med en referensnivå (dvs 0dBVU), t ex en mixer, så bör detta motsvara ljudkortets referensnivå. Om det sedan ger peakar på -10dBFS eller på -1dBFS, det är skit samma.

  14. #74
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om jag förstår sida 7 så skulle alltså vissa cd-spelare dista om man kör mellanregistret(1000hz) högre än -19db?
    Allt distar mer eller mindre men i detta fall så ökar nivån drastiskt när man går ”över” 0 dBFS och det är detta pappret handlar om att resultaten i en DA kan bli om man pressar saker upp till 0 dBFS på en skiva.

  15. #75
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DET FINNS INGEN SOM HAR REKOMMENDERAT NÅGON ATT LÄGGA SINA PEAKAR PÅ -24dBFS! När skall du fatta detta?
    Jo i princip:

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så även om man peakar på -24dB så använder du 20 bitar och har 120dB dynamik tillgängligt.
    __

    Det finns en poäng i att försöka maximera antal bitar när man spelar in i 16 bitar och överlag att se över förstärkningen i inspelningskedjan, men det behövs helt enkelt inte i 24bit.
    och det var detta uttalande som startande hela debatten då jag säger att detta är ett felaktigt påstående och det som förbryllar är att du fortfarande verkar försvara detta trots att t ex Lavry säger precis som jag upprepat hela tiden.

    Sen att du först väljer en produktmanual från Lavry för att försöka bevisa något, och sedan nästa dag säga att samme mans uttalande i samma manual inte betyder något finner jag en smula underhållande.

  16. #76
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo i princip:

    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så även om man peakar på -24dB så använder du 20 bitar och har 120dB dynamik tillgängligt.
    __

    Det finns en poäng i att försöka maximera antal bitar när man spelar in i 16 bitar och överlag att se över förstärkningen i inspelningskedjan, men det behövs helt enkelt inte i 24bit.
    Det är två helt skilda stycken.

    Det första stycket är ett exempel, ingen rekommendation.

    Det andra säger att man inte behöver fixera sig vid att peaka på noll när man spelar in med 24 bitar.

    Om någon annan här i tråden tolkar det som att man skall satsa på att peaka på -24dBFS så får de gärna säga så. Du borde verkligen lägga lite energi på att försöka förstå vad folk säger utan att själv lägga in egna betydelser i det hela tiden.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du fortfarande verkar försvara detta trots att t ex Lavry säger precis som jag upprepat hela tiden.

    Sen att du först väljer en produktmanual från Lavry för att försöka bevisa något, och sedan nästa dag säga att samme mans uttalande i samma manual inte betyder något finner jag en smula underhållande.
    Du påstår att S/N, THD+N eller whatever alltid sjunker med 24 dB om man sänker peakarna till -24dBFS. Jag plockar fram de bästa och mest trovärdiga mätningarna jag kan hitta och de bevisar motsatsen. Vad är fel med det? Att sedan ljudkvaliteten är mer eller mindre optimal på alla nivåer i en av världens bästa AD-omvandlare är väl mer eller mindre en självklarhet, eller?

    Det är helt uppenbart att den logiska slutledningsförmågan brister dramatiskt hos vissa i den här tråden...

  17. #77
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Så slutsatsen är att jag har fel när jag ger exakt samma rekommendation som Dan Lavry?

    Visst jag förstår vad du menar att det är skillnad på olika ADs; ta t ex just Benchmark ADC1:

    "Below –4 dBFS, distortion is lower than the noise floor of the converter. Above –3 dBFS, distortion reaches a maximum value of only –107 dBFS." *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_C.pdf sid 18

    vilket alltså innebär att om man lägger peakarna under -4dBFS så kommer S/N-förhållandet att vara den begränsande faktorn (och inte THD), spela alltså in peakarna vid exakt -4 dBFS för maximalt dynamikomfång. Om du spelar in lägre så kommer dynamiken begränsas p g a brusgolvet, om högre (upp till 0 dBFS) så kommer THD att vara den begränsande faktorn. Detta innebär samtidigt att om man spelar in så peakarna hamnar vid -24dBFS så kommer dynamikomfånget kraftigt försämras p g a brusgolvet.

    ”Typically, a good data converter’s SNR degrades as the input signal decreases.” *

    * http://www.murata-ps.com/data/ads/adc-an4.pdf

    Alltså: S/N-förhållandet försämras ju längre bort från 0 dBFS vi spelar in i en AD. Givetvis så kommer nivån på harmonisk distorsion att bli lägre relativt 0 dBFS ju lägre signalstyrkan in är men det användbara dynamikomfånget blir då naturligtvis också begränsat i direkt relation. Det som är av intresse är hur långe det är från starkaste peak till brus eller distorsion (beroende på vilket som är starkast) och därmed så är uttalanden som att man fortfarande har 120dB dynamikomfång fast man spelar in med peakarna vid -24 dBFS felaktiga.


    Kan vi vara överens om att man bör sikta in sig på mellan -6 till -3dBFS för högsta peak in i en AD för optimal ljudkvalité generellt?

  18. #78
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så slutsatsen är att jag har fel när jag ger exakt samma rekommendation som Dan Lavry?
    Har du? Här är dina rekommendationer:

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maximal ljudkvalité' (S/N förhållande och bitdjup) nås om man spelar in så starkt som möjligt utan att det klipper
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man få ut det mesta av sina AD/DA:s så bör man ligga strax under noll
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sikta på -3 dB tycker jag är lagom.
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man däremot är klok (eller rättare sagt inte dum…) så inser man att det är bäst att spela in med så stark signal som möjligt (utan att gå över noll såklart)...
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givetvis så ska man spela in så starkt som möjligt in i AD-omvandlare men om man är orolig så kan man sikta in peakarna på -6dB
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ring upp vilken AD-omvandlartillverkare som helst och fråga var den starkaste peaken bör ligga och alla kommer att svara samma sak: nära noll men inte över.
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in så starkt som möjligt utan att gå över noll.
    Jag (och de flesta jag jobbat med) brukar ”sikta på -6 till -3 dB (peak då naturligt vis) beroende på hur oförutsägbar nivån är.
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre att säga; spela in så starkt som möjligt utan att det klipper, men om man är osäker så kan man låta peakarna landa vid t ex -6 dB(FS) utan att man tummar för mycket på kvalitén.
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är vi överens om att man alltid ska spela in så starkt som möjligt in i en AD-omvandlare (givetvis utan att gå över noll)?
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen: Spela in så starkt som möjligt in i en AD utan att det klipper... för sista gången.
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi vara överens om att man bör sikta in sig på mellan -6 till -3dBFS för högsta peak in i en AD för optimal ljudkvalité generellt?
    Skall man ligga så nära noll som möjligt? Eller skall man lägga sig på - 3dBFS? Eller mellan -3dBFS och -6dBFS? Är du överens med dig själv?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså: S/N-förhållandet försämras ju längre bort från 0 dBFS vi spelar in i en AD. Givetvis så kommer nivån på harmonisk distorsion att bli lägre relativt 0 dBFS ju lägre signalstyrkan in är men det användbara dynamikomfånget blir då naturligtvis också begränsat i direkt relation.
    I praktiken är det dock inte alls så enkelt. Det är skillnad på brus och distorsion, på brus och brus, och på distorsion och distorsion.

    Om vi tittar närmare på en sinusvåg på 1kHz så kommer den att generera den största distorsionstoppen vid 3kHz vilket är en rätt känslig frekvens för människan. Vi kommer att uppleva det som en större försämring av ljudet jämfört med vitt brus på samma volym. Det finns uppenbarligen en del som lägger sig lite lägre och hellre tar lite mer brus för att undvika distorsion.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi vara överens om att man bör sikta in sig på mellan -6 till -3dBFS för högsta peak in i en AD för optimal ljudkvalité generellt?
    Jag spelar personligen in via en Speck XTRAMIXcxi in till två LynxTWO-A (när jag väl hinner hålla på med musik). Jag mäter inspelningsnivåerna på mixern, vars VU-mätare fungerar som analoga VU-mätare, dvs de mäter ett slags genomsnittsvärde. De gula skall definitivt lysa och det gör inget om de röda blinkar till då och då. Det ger ett RMS på ca -16dBFS. Var peakarna hamnar beror helt och hållet på inspelningsmaterialet. Har alltid lite marginal upp till nollan. Så gör jag i alla fall.

  19. #79
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är ”nära noll”? -0.5dBFS, -3dBFS -6dBFS eller -24dBFS?

    De flesta håller nog med om att -6dBFS till -0.5dBFS är ”nära noll” och att -24dBFS INTE är nära noll eller vad tror du?

    Om du inte kan skilja på teoretiska riktvärden och praktiska råd så är det olyckligt men jag tror de flesta förstår vad jag hela tiden försöker säga: sikta på -6 till -3 dBFS (eftersom man självfallet vill ha lite utrymme för enstaka peakar som slår högre än man förväntat sig). Detta betyder i praktiken exakt samma sak som det både jag och Dan Lavry förespråkar:

    ”It is desirable to record as loud as possible without exceeding 0 dB and thus making the MAX lamps light.” *

    * http://www.lavryengineering.com/whit.../4496-2-01.pdf


    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelar personligen in via en Speck XTRAMIXcxi in till två LynxTWO-A (när jag väl hinner hålla på med musik). Jag mäter inspelningsnivåerna på mixern, vars VU-mätare fungerar som analoga VU-mätare, dvs de mäter ett slags genomsnittsvärde. De gula skall definitivt lysa och det gör inget om de röda blinkar till då och då. Det ger ett RMS på ca -16dBFS. Var peakarna hamnar beror helt och hållet på inspelningsmaterialet. Har alltid lite marginal upp till nollan. Så gör jag i alla fall.
    Jag skulle personligen aldrig förlita mig på en VU-mätare när jag spelar in material till en AD då man inte har riktig koll på hur högt topparna slår:

    ” Since a VU meter is optimized for perceived loudness it is not a good indicator of peak performance. Contrast with PPM.” *

    * Pro Audio Reference V


    "VU meters work fine with analogue tape, because analogue tape has quite a lot of headroom above its nominal operating level, during which the level of distortion increases progressively, unlike digital systems which merely clip. For this very reason, when used with digital systems, VU stands for Virtually Useless..."

    "The only golden rule when working with either DAT or digital multitrack is to use the meters on the tape machines themselves, and watch the peak levels, because in digital recording, it's the peak levels that count. The traditional notion of nominal operating levels isn't really relevant to digital, and whereas with analogue we aimed to get the meters bouncing around the 0dB point, with digital systems the only rule is: record the highest peak level you can, without allowing the machine to clip." *

    * THE RED LIGHT ZONE

    Återigen en kunnig man (Paul White, SOS) som delar åsikt med mig …

  20. #80
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är ”nära noll”? -0.5dBFS, -3dBFS -6dBFS eller -24dBFS?
    Var får du -24dBFS ifrån? Det är ingen som har sagt att man skall ha sina peakar där.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta betyder i praktiken exakt samma sak som det både jag och Dan Lavry förespråkar:

    ”It is desirable to record as loud as possible without exceeding 0 dB and thus making the MAX lamps light.” *

    * http://www.lavryengineering.com/whit.../4496-2-01.pdf
    Om man har Lavry Blue ja... Om du tittar lite längre fram i manualen så står det en halv sida där om hur du kalibrerar referensnivån på omvandlarna så att den stämmer med referensnivån på din analoga utrustning...

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle personligen aldrig förlita mig på en VU-mätare när jag spelar in material till en AD då man inte har riktig koll på hur högt topparna slår:

    ” Since a VU meter is optimized for perceived loudness it is not a good indicator of peak performance. Contrast with PPM.” *

    * Pro Audio Reference V
    Nej precis. Därför ställer du in referensnivån en gång och behöver aldrig ställa in den mer igen. Hur ställer man in volymen efter peak level? Ber sångaren/sångerskan sjunga exakt likadant varje gång?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "The only golden rule when working with either DAT or digital multitrack is to use the meters on the tape machines themselves, and watch the peak levels, because in digital recording, it's the peak levels that count. The traditional notion of nominal operating levels isn't really relevant to digital, and whereas with analogue we aimed to get the meters bouncing around the 0dB point, with digital systems the only rule is: record the highest peak level you can, without allowing the machine to clip." *

    * THE RED LIGHT ZONE

    Återigen en kunnig man (Paul White, SOS) som delar åsikt med mig …
    HAHAHAHAHA!!!! Den artikeln är från 1996! Och du reagerar inte ens när du läser DAT!?!? Det där gäller 16-bitarsinspelning. Det är viss skillnad idag...

  21. #81
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Om vi vänder på det då, om du inte håller med mig om att ett bra generellt råd är att lägga högsta peak vid mellan -6dBFS och -3dBFS in i en AD, vad är din rekommendation?

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var får du -24dBFS ifrån? Det är ingen som har sagt att man skall ha sina peakar där.
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns tre skäl att man inte behöver maximera nivån med 24bits-inspelning: 1) det finns inga ljudkort som klarar av 144dB dynamik, och detsamma gäller mickar, mickförstärkare, osv, och 2) de flesta kretsar låter sämre när de ligger på rött (dvs nära nollan i digitala sammanhang). Det finns en anledning till att man talar om headroom... 3) I princip inga inspelningar kräver >120dB dynamik. Så även om man peakar på -24dB så använder du 20 bitar och har 120dB dynamik tillgängligt.
    Det är detta jag påstår är felaktigt (man pratar inte om ”head room” i AD-sammanhang). Om man lägger peakar vid -24dBFS så kommer man inte att ha kvar 120dB dynamik oavsett AD. Om man däremot lägger högsta peak vid -3dBFS så finns det en chans att man har 120dB dynamikomfång kvar förutsatt att ADn är bra.


    Vad säger du?

  22. #82
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon har fixerat sig vid peakar på -24 dbfs, det verkar ha blivit en besatthet. Argumentet handlade om att man i 24 bitar inte förlorar dynamik på låga inspelningsnivåer på samma sätt som man gjorde 1996.

    Nåväl, till mitt eget inlägg. Jag tror att det handlar, förutom det högst lättförståeliga argumentet att analoga komponenter kan låta bäst (uppvisa minst distorsion) på vissa nivåer, om vad mastringsstudios får för mixar. det är masterbussen man ska hålla ett öga på. Överallt klagar mastringsstudios på att de får för starka mixar. Finns det för lite headroom i en färdig mix, finns inget headroom kvar att använda i mastringsfasen. Popmusik vi hör när vi går på köpcentrum låter skit för att den är sönderkomprimerad, maxad, odynamisk och lider av all möjlig distorsion, som man eventuellt som tretonåring vant sig vid att man tycker låter bra, eller "normal".
    I förlängningen tror jag detta beror på att folk ofta komprimerar vid inspelning, tex sång, men även akustiska instrument, elgitarrer, allt möjligt. Kör man in en väldigt odynamisk signal från första början, och anstränger sig för att göra ett chickenrace millimeter från 0 dbfs, får man en odynamisk, onödigt stark mix, som man ger till en mastringsstudio som kör ännu ett chickenrace mot nollan, och man får en slutprodukt som ser ut som en kolsvart rektangel. Öron blir trötta av dessa metoder, och man har därför kommit på att loudnesshysterin bör lugnas och dynamiken är trevlig och kul, och kan låta "högre" eller "kraftfullare" på helt andra sätt. Envishet är ovetenskapligt. tack för mig.

  23. #83
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Och vad skulle man använda för ord för "digitalt headroom"? Avståndet från den högsta peaken till den punkt där digitaldist inträder bör väl kallas headroom? Det utrymme som senare kan användas till kompression i mastringfasen?

  24. #84
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Har aldrig höt att någon mastringsstudio klaga på att det ”finns för lite head room” på mixar de får… Det finns inget head room i det digitala mediet. Det som de däremot klagar på (med all rätt) är att mixen redan är sönderkomprimerad (för hög RMS-nivå) redan innan mastering och att de därför inte kan göra så mycket med materialet. Var högsta peak i en mixad låt ligger när den kommer till masteringhuset spelar ingen roll så länge det inte har klippt någonstans innan.

    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon har fixerat sig vid peakar på -24 dbfs, det verkar ha blivit en besatthet. Argumentet handlade om att man i 24 bitar inte förlorar dynamik på låga inspelningsnivåer på samma sätt som man gjorde 1996.
    Det är precis det man gör om man t ex lägger peakarna vid -24dBFS (som exemplet handlade om) istället för t ex -3dBFS och det är detta som jag stångar mig blodig för att få folk att förstå. Det handlar i detta fall inte om 16 eller 24 bitar utan om att det alltid finns ett brusgolv som man vill hålla sig långt borta ifrån annars förlorar man dynamik.
    Givetvis så ska man ta hänsyn till THD men ofta så är dessa värden bättre än S/N om man går under ca -3 till -10dBFS (OBS: givetvis lite olika beroende på tillverkare men generellt) så brusgolvet är oftast det som avgör vilket dynamikomfång man får på sina inspelningar in i en AD.

  25. #85
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    "In the analog world, a level representing 0dB was picked and a certain amount of decibels of headroom was expected above this point before distortion would be encountered. In the digital world, there is no such thing as headroom — once all the bits turn to 1s, clipping of the audio signal occurs. And unlike in the analog world, there is only one meaningful digital audio level scale — dBFS (decibels full scale). This scale represents the maximum level no matter what bit depth is used (16, 20 or 24 bits). When using this scale, all levels are expressed as a negative value less than 0dB. In a 16-bit signal, the lowest level is –96dBFS; a 20-bit signal’s lowest level is -120dBFS; and a 24-bit signal’s lowest level is –144dBFS. Normally, the average audio level is kept well below 0dBFS; in fact, most sources have a peak to average ratio of 12dB-16dB, and a good level to aim for in digital audio is –20dBFS. This provides up to 16dB before getting close to clipping, leaving another 4dB before actual clipping occurs. Following these guidelines, when sending an analog tone at 4dBm to a digital system, the digital meter should read –20dBFS." *

    * Digital audio details III

  26. #86
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jo det tycks ju som om överkomprimering är huvudproblemet. Men det borde väl kunna uppstå en masteringssituation där man vill få upp volymen på en låt utan att trycka ihop dynamiken? Ligger peakarna nära nollan måste man ju hårdlimitera för att få upp volymen och det påverkar ju dynamiken? Exempelvis om man sätter ihop ett album vill man väl kunna kontrollera volymförhållanden mellan olika låtar?

    Det finns så mycket teori, är det inte lika bra att spela in två spår av samma instrument, mic, förförstärkare, AD etc, det ena med peakar nära nollan och det andra lägre, jämna ut volymerna mellan dem och göra ett blindtest? Om inte cubase mätare hade varit total humbug hade jag gjort det nu och lagt upp. Skulle vara intressant. Själv är jag bara förvirrad, till och med masterbus-mätaren i cubase har värden över 0. Inte en chans att se vad som verkligen pågår.

  27. #87
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "and a good level to aim for in digital audio is –20dBFS"...

  28. #88
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det tycks ju som om överkomprimering är huvudproblemet. Men det borde väl kunna uppstå en masteringssituation där man vill få upp volymen på en låt utan att trycka ihop dynamiken? Ligger peakarna nära nollan måste man ju hårdlimitera för att få upp volymen och det påverkar ju dynamiken? Exempelvis om man sätter ihop ett album vill man väl kunna kontrollera volymförhållanden mellan olika låtar?

    Det finns så mycket teori, är det inte lika bra att spela in två spår av samma instrument, mic, förförstärkare, AD etc, det ena med peakar nära nollan och det andra lägre, jämna ut volymerna mellan dem och göra ett blindtest? Om inte cubase mätare hade varit total humbug hade jag gjort det nu och lagt upp. Skulle vara intressant. Själv är jag bara förvirrad, till och med masterbus-mätaren i cubase har värden över 0. Inte en chans att se vad som verkligen pågår.
    Det ända sättet att höja RMS-nivån är att använda någon form av kompressor och/eller limiter. Var materialet peakar är ganska ointressant (om digital behandling) då det ändå kommer att lystas till önskad nivå i slutet av masteringsprocessen. Observera att en PPM-mätare inte säger mycket om hur starkt (RMS) materialet uppfattas.

  29. #89
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "and a good level to aim for in digital audio is –20dBFS"...
    Detta inlägg bevisar bara att du inte förstår vad vi pratar om...

    " a good level to aim for in digital audio is –20dBFS. This provides up to 16dB before getting close to clipping, leaving another 4dB before actual clipping occurs." *

    Läs hela stycket!

    * Digital audio details III

  30. #90
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Det kan mycket väl vara p g a att vissa inte har full koll på skillnaden mellan Peak, RMS, VU eller något annat som debatten gått så långt.

  31. #91
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag förstår att man kan sikta på -20dbfs RMS och ändå få peakar på -4. Det som är missuppfattningen tror jag är att vi menar samma nivåer. Men skulle du med ett odynamiskt ljud, komprimerat eller en jämn synthpad eller liknande ändå jaga efter nollan? Och i så fall vad skulle vara poängen med det? Det blir väl en fråga om hur dynamisk ljudkällan är?

  32. #92
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "vi tror att man med ett hypotetiskt helt odynamisk ljud bör lägga sig på -18 dbfs ungefär, då de analoga komponenterna i de flesta ljudkort uppvisar minst distorsion då, och att man inte längre behöver vara lika noga med att komma så nära nollan som möjligt eftersom 24 bitarsinspelningen har gjort att man inte förlorar speciellt mycket dynamik på att spela in några db lägre än man gjorde på den gamla DAT-tiden"

    så skulle jag sammanfatta det påstående som jag tror många har velat få igenom här. det betyder alltså inte att man tror att peakarna ska ligga jättelågt.

    Sedan blir den en annan debatt som har med komprimering att göra och det är den som leder in på spåret om The Loudness Wars.

  33. #93
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår att man kan sikta på -20dbfs RMS och ändå få peakar på -4. Det som är missuppfattningen tror jag är att vi menar samma nivåer. Men skulle du med ett odynamiskt ljud, komprimerat eller en jämn synthpad eller liknande ändå jaga efter nollan? Och i så fall vad skulle vara poängen med det? Det blir väl en fråga om hur dynamisk ljudkällan är?
    Det är därför jag alltid varigt noga med att skriva "peak" om jag talar om just detta.

    Jag skulle inte "jaga nollan" fanatiskt i ditt exempel men om väldigt jämn peaknivå så skulle jag lägga peakarna på mellan -3dBFS och -1dBFS.

  34. #94
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ...för att du tror att du på något sätt skulle förlora i dynamik eller ljudkvalitet annars? På vilket sätt?

    Och då är argumentet att du med ett odynamiskt ljud med peakar på -3 dbfs kör ditt ljudkort på en nivå där det låter något sämre, mer distorsion introduceras.

  35. #95
    vedmattan
    vedmattan är inte uppkopplad
    vedmattans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Men du är kanske rädd för brus?

  36. #96
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men du är kanske rädd för brus?
    Jag förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå?

    Vi vill att vår inspelade signal hamnar så långt bort från brus och distorsion som möjligt eller hur? Detta åstadkommer man genom att spela in så att peakarna ligger på ca -6 till -3 (eller om ni så vill: ännu mer ca; -10 till -1) dBFS. Om du spelar in för lågt (som då t ex -24 dBFS peak) så kommer resultatet att bli sämre p g a brus. Om man spelar in för starkt så klipper det. I vissa fall så kan det hända att man får (i teorin åtminstone) det absolut bästa värdet (THD+N) genom att ligga exakt på -3,5 dBFS (peak) för en viss AD då denna har ett lägre THD-värde än brusgolv vid just denna nivå men om man går under så ligger THD under brusgolvet.

  37. #97
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vedmattan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...för att du tror att du på något sätt skulle förlora i dynamik eller ljudkvalitet annars? På vilket sätt?

    Och då är argumentet att du med ett odynamiskt ljud med peakar på -3 dbfs kör ditt ljudkort på en nivå där det låter något sämre, mer distorsion introduceras.
    "Below –4 dBFS, distortion is lower than the noise floor of the converter. Above –3 dBFS, distortion reaches a maximum value of only –107 dBFS." *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_C.pdf sid 18

  38. #98
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi vänder på det då, om du inte håller med mig om att ett bra generellt råd är att lägga högsta peak vid mellan -6dBFS och -3dBFS in i en AD, vad är din rekommendation?
    Jag har skrivit mina rekommendationer tidigare. Jag tror att de flesta som är läskunniga och har läst den här tråden har snappat upp dem vid det här laget.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är detta jag påstår är felaktigt (man pratar inte om ”head room” i AD-sammanhang). Om man lägger peakar vid -24dBFS så kommer man inte att ha kvar 120dB dynamik oavsett AD.
    90% av alla felaktigheter i den här tråden har du stått för. Jag kommer inte att tjata mer om dina egna tolkningar av vad andra skriver eller dina teoretiska resonemang som inte håller i praktiken.

    Du har också väldigt svårt att förstå att om någon påstår att ett samband alltid gäller så kan man motbevisa detta genom att visa ett exempel på att det inte gäller. Däremot kan man inte säga att något alltid gäller bara för att det gäller i ett visst exempel.

  39. #99
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Below –4 dBFS, distortion is lower than the noise floor of the converter. Above –3 dBFS, distortion reaches a maximum value of only –107 dBFS." *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_C.pdf sid 18
    För en sinuston på 1kHz. Bevisa att du får samma värden om du skickar in en hel mix. Eller ett spår med sång. Kan du inte göra det är de siffrorna helt oanvändbara på det sätt som du använder dem.

  40. #100
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en sinuston på 1kHz. Bevisa att du får samma värden om du skickar in en hel mix. Eller ett spår med sång. Kan du inte göra det är de siffrorna helt oanvändbara på det sätt som du använder dem.
    Du är medveten om att en ren sinus har ett RMS-värde på -3.01dB (i förhållande till peak, 50 ms sample window) och att musik sällan når -10 dB RMS och att det då är extremt limiterat i mastringen. Mer normala värden brukar vara ca -20dB (+/- 5dB) för en omastrad mix. Detta innebär (som du förhoppningsvis förstår) att värdet för THD i AD:n om man spelar in musikmaterial kommer att vara betydligt bättre (lägre) än om man kör in en ren sinus. Korrekt att det på sid 22 bara ges värdet för 1 KHz men på sid 24 och 25 så finns fler grafer, 32K B-H FFT, -3 dBFS, 1 KHz samt 32K B-H FFT, -3 dBFS, 10 KHz, där vi kan utläsa att det inte skiljer nämnvärt mellan 1 KHz och 10 KHz.

    http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_D.pdf

    Jag vet att du kommer att ignorera detta eftersom du bestämt dig för att jag har fel men det kan bli intressant att se hur länge du orkar påstå detta. Lite lustigt att resonera som du gör (om jag förstod dig rätt) att även om det står i en manual att THD är lägre än brusgolvet vid en viss inspelningsnivå så väljer du att anta att det inte gäller vid andra frekvenser och baserar ditt val av inspelningsnivå på detta…

    Vilken inspelningsnivå (högsta peak dBFS) skulle du valt för en omastrad mix in i denna AD?

  41. #101
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite lustigt att resonera som du gör (om jag förstod dig rätt) att även om det står i en manual att THD är lägre än brusgolvet vid en viss inspelningsnivå så väljer du att anta att det inte gäller vid andra frekvenser och baserar ditt val av inspelningsnivå på detta…
    Ytterligare en felaktig slutsats. Jag utläser av diagrammet att det stämmer vid 1kHz. Du antar att det stämmer även vid andra frekvenser. Jag antar ingenting om andra frekvenser för jag har ingenting att utgå ifrån.

    De här diskussionerna med dig är helt meningslösa för min egen del. Har du testat utrustning någon gång eller läser du bara siffror och räknar på formler? Jag litar först och främst på mina egna öron. I andra hand litar jag på folk som jag vet har "bra öron". I tredje hand tittar jag på siffror. Du är fullständigt totalfixerad vid siffrorna i varenda liten grej du skriver och diskuterar.

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken inspelningsnivå (högsta peak dBFS) skulle du valt för en omastrad mix in i denna AD?
    Svaret är busenkelt. Där jag tycker det låter bäst.

  42. #102
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare en felaktig slutsats. Jag utläser av diagrammet att det stämmer vid 1kHz. Du antar att det stämmer även vid andra frekvenser. Jag antar ingenting om andra frekvenser för jag har ingenting att utgå ifrån.
    Jag antar inte någonting men man kan göra kvalificerade gissningar om att det troligtvis inte är så stor skillnad. Jag väljer hellre att gå på en faktauppgift som finns specificerad än att hitta på egna troll att vara rädd för.

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De här diskussionerna med dig är helt meningslösa för min egen del. Har du testat utrustning någon gång eller läser du bara siffror och räknar på formler? Jag litar först och främst på mina egna öron. I andra hand litar jag på folk som jag vet har "bra öron". I tredje hand tittar jag på siffror. Du är fullständigt totalfixerad vid siffrorna i varenda liten grej du skriver och diskuterar.

    Svaret är busenkelt. Där jag tycker det låter bäst.
    En enkel utväg så du slipper svara, vad tror du då om man utgår från de fakta vi har om apparaten i fråga? Jag förstår att du undviker att svara eftersom du troligtvis kommer att komma fram till -4 dBFS (peak) men det skulle ju vara jobbigt att hålla med mig eller?

    Håller du med om att en mix som har en RMS-nivå på säg -20 dBFS kommer att ge upphov till mycket lägre distorsion (åtminstone vid 1 & 10 KHz...) än en ren sinus (-6.01 dBFS RMS, -3dBFS peak) i denna apparat?

  43. #103
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En enkel utväg så du slipper svara, vad tror du då om man utgår från de fakta vi har om apparaten i fråga?
    Slipper svara? Det är det enda svar en vettig människa kan ge dig. Börja använd dina öron istället. Jag lovar att det kommer att ge resultat.

  44. #104
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Om någon i forumet frågar dig (som inte besitter samma kunskaper som vi gör), vad skulle du då ge för råd förutom att lyssna?

  45. #105
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Below –4 dBFS, distortion is lower than the noise floor of the converter. Above –3 dBFS, distortion reaches a maximum value of only –107 dBFS." *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_C.pdf sid 18
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en sinuston på 1kHz. Bevisa att du får samma värden om du skickar in en hel mix. Eller ett spår med sång. Kan du inte göra det är de siffrorna helt oanvändbara på det sätt som du använder dem.

    "THD+N, 20 to 20 kHz test tone at –3 dBFS -106 dBFS, -103 dB, 0.00071%" *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_D.pdf

    sid 28.

    ...

    Men, återigen; THD kommer troligtvis att vara lägre om musikmaterial spelas in då RMS-nivån inte kommer att vara i närheten av nivån för en ren sinus. Man kan alltså med ganska stor säkerhet säga att denna AD presterar som bäst om man lägger peakarna vid mellan -3,5 dBFS till -"nära 0" dBFS (förutsatt en RMS-nivå för musik och inte rena sinusar som jag gick igenom tidigare)… om man inte gillar distorsion och brus d v s!

  46. #106
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "THD+N, 20 to 20 kHz test tone at –3 dBFS -106 dBFS, -103 dB, 0.00071%" *

    * http://www.benchmarkmedia.com/manual...nual_Rev_D.pdf

    sid 28.

    ...
    Är "20 to 20 kHz test tone" = full mix?

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, återigen; THD kommer troligtvis att vara lägre om musikmaterial spelas in då RMS-nivån inte kommer att vara i närheten av nivån för en ren sinus.
    Men då säger du ju själv att siffrorna inte gäller?

    Det är skillnad på brus och distorsion. Det är skillnad på brus och brus. Det är skillnad på distorsion och distorsion. Det finns bara ett sätt att få det att låta så bra som möjligt. Lyssna!

    ZzZzZzZzZzZzZzZzZzZz...

  47. #107
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är "20 to 20 kHz test tone" = full mix?
    Har du läst något av vad jag skrev om RMS för sin vs musik?

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då säger du ju själv att siffrorna inte gäller?

    Det är skillnad på brus och distorsion. Det är skillnad på brus och brus. Det är skillnad på distorsion och distorsion. Det finns bara ett sätt att få det att låta så bra som möjligt. Lyssna!

    ZzZzZzZzZzZzZzZzZzZz...
    Jag säger att siffrorna gäller för rena sinusar och detta innebär att THD för signaler med betydligt lägre RMS-nivå jämfört rena sinusar rimligtvis kommer att vara betydligt lägre, THD kommer då m a o vara ett ännu mindre problem vid normal användning.

    Visst, lyssna ska man alltid göra men nu så har vi en diskussion (eller försöker rättare sagt...) i ett forum och då måste vi utgå ifrån vad vi har, d v s mätdata.

  48. #108
    sodemus
    sodemus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Finns det inget sätt att ordna något praktiskt test för att se hur var och ens teori står sig i verkligheten. Dags att ordna en "get together" och spela in något med samma utrustning men med var och ens inställningar, kanske?

    Edit: Eller nej, läser man diskussionen från början så anar man vad som gick snett.
    Senast redigerat av sodemus den 2009-08-27 klockan 18:14.

Liknande ämnen

  1. Klipp och klistra
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 12:46
  2. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •