Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: spela elgitarr via mixer.

  1. #1
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"

    spela elgitarr via mixer.

    vad är det för typ av utgång på en vanlig elgitarr? för om jag vill kunna spela in/använda hörlurar är väl mixer mot gitarren ändå smartast. vad för mixer/kontakt-typ etc borde jag/borde jag inte använda?

  2. #2
    sabes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Standard kontakten på gitarrer kallas teleplugg eller telekontakt. Har du ett lite dyrare ljudkort, gjort för att spela in så kan du antagligen bara plugga in din gura. Vill du enbart använda hörlurar när du sitter och jammar loss kan du ju alltid köpa en digital multieffekt?

    Hoppas jag förstod frågan rätt.

  3. #3
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"
    Citat Ursprungligen postat av Sami
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Standard kontakten på gitarrer kallas teleplugg eller telekontakt. Har du ett lite dyrare ljudkort, gjort för att spela in så kan du antagligen bara plugga in din gura. Vill du enbart använda hörlurar när du sitter och jammar loss kan du ju alltid köpa en digital multieffekt?

    Hoppas jag förstod frågan rätt.
    ja, du förstod. dock så tänkte jag nämligen köpa en mixer till annat också. och då är det väl lika bra att kunna ta ut signalen från gitarren dit också?
    dvs, kan jag koppla min gitarr direkt till mixern, utan någon form av förstärkning, och få ut bra ljud till hörlurar anslutna till mixern/förstärkaren mixern går till.

  4. #4
    toandfro
    Det är ju klart att du kan koppla gitarren rakt in i en kanal på mixern utan någon extra förstärkning, men ljudet lär ju inte bli allt för sexigt om du inte kopplar någon stärkarsimulator emellan.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men om man kopplar in en simulator, tex. POD eller V-AMP, så kommer man till helvetet. Så enkelt är det. Man kan få riktigt sexigt ljud bara man har ett mixerbord med gain-ratt. Jazz/soul/reggae-sexigt i alla fall... Men med simulator får man ett ljud som låter som absolutmusic-hits. Har man en gång spelat på riktiga rör och sedan ställer en pod på "british classic" så kräks man och gråter. Därefter hör man direkt vilka låtar som har simulerade förstärkare och inte på radio och skivor. Jag avskyr dessa simu-apparater. Så fick jag det sagt igen. In med guran i bordet eller mica en förstärkare. Enligt mig de enda alternativen...

  6. #6
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man kopplar in en simulator, tex. POD eller V-AMP, så kommer man till helvetet. Så enkelt är det. Man kan få riktigt sexigt ljud bara man har ett mixerbord med gain-ratt. Jazz/soul/reggae-sexigt i alla fall... Men med simulator får man ett ljud som låter som absolutmusic-hits. Har man en gång spelat på riktiga rör och sedan ställer en pod på "british classic" så kräks man och gråter. Därefter hör man direkt vilka låtar som har simulerade förstärkare och inte på radio och skivor. Jag avskyr dessa simu-apparater. Så fick jag det sagt igen. In med guran i bordet eller mica en förstärkare. Enligt mig de enda alternativen...
    öhm.. Är du seriös?

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja. Jag spelade tillexempel i ett band där den andra gitarristen var hårdrockare. Han hade laneys 100w-rigg, 4 stora glödande rör alltså. Han ställde detta svindyra monster på tvåan, rena kanalen, och pluggade in sin pod. Idioti. Dessutom strular potarna på de flestas såna där apparater. Förutom då att de låter illa.

  8. #8
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Vad var det för en POD? Stängde han av kabinettsimuleringen innan han pluggade in den? Skruvade han något på POD'en eller använde han bara presets?
    Strulande pots har jag inte varit med om heller.
    Fast jag tycker inte de låter så jättekul om man kör dem i en förstärkare heller, tycker de låter bäst om man linear direkt till mixerbord eller ljudkort.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Han programmerade rätt friskt. Det lät illa ändå. Det jag ogillar mest är att kopplingen mellan fingrets rörelse och ljudet är avbruten på mitten. Det blir liksom på låtsas. Eventuellt kan man använda dem för att spela in skissar på låtar, men i riktiga produktioner lyser de igenom som röntgenstrålar.

  10. #10
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Men jag förstår ändå inte riktigt om du skapat hela din uppfattning om förstärkarsimulatorer utifrån detta enda försök.. och vad det var för POD. 1.0? 2.0? XT? om gitarristen stängde av kabinettsimuleringen och om han hade ställt den i rätt läge (förstärkarläge eller lineläge = viktigt och inte helt logiskt att förstå sig på om man inte går genom manualen).
    De första POD:arna tyckte jag inte lät så kul heller, men tekniken har kommit en bra bit sen dess.

  11. #11
    toandfro
    Jag har också (för nöjets skull) testat att plugga in en Pod i en stärkare och jag vet att det låter skit, men det beror ju på att Pod är en inspelningsgrunka som ska användas till att simulera kända stärkare vid inspelning.
    För inte skulle man väl koppla in sin gitarr i typ en marshallstack och sedan lajna vidare utsignalen in i en liten combo t.ex.?

    Och angående gitarr rakt in i mixern så förstår jag inte heller vad du menar riktigt, men om man tycker om sterila tråkljud a´la Roland JC-120 så kanske det är en hit?

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För det första så kan ju INGET ljud rädda ett urdåligt spel. Det vet vi väl alla. Så om nåt är bra kan det mycket väl vara lajnad gura på. Men en pod ljuger på nåt sätt. Det är min lilla åsikt. Ljudet känns fel i alla lägen, utom just kanske då musiken är skitbra. (Ok, jag har väl inte testat ALLA podar och v-amps, men jag har hittills att övertygas. tills dess kör jag lajnat eller i marshallrörkombo från 70talet!)

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Även jag skulle vilja förtydliga att det är en enorm skillnad mellan de första pod-versionerna och pod xt-serien.. det är som helt olika saker.

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ambulansen: Jag hör vad du säger, som man brukar säga om man ska vara lite fin i kanten.

    /Mein

  15. #15
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Ambulansen: Jag tycker att du ska prova att tanka hem Amplitube 2 (demo). Gå in på www.ikmultimedia.com -> Amplitube 2 -> Downloads -> Download demo. Funkar fullt ut i tio dagar och låter så jävla bra att man inte kan tro att det är sant. Det är i mitt tycke det bästa inom simuleringar som finns och slår POD med hästlängder. Iallafall de tidigare versionerna. Men jag tycker att du ska ta dig en provspelning i Amplitube 2 iallafall, så hoppas jag att dina vyer vidgas lite

    EDIT: Samma sak med Ampeg SVX från samma företag.. ugha, låter ju löjligt bra! (hade dock velat ha ett snyggare chorus och lite större utbud av distboxar, men men, det står sig bra ändå).

  16. #16
    toandfro
    Själv vill jag slå ett slag för Guitar Rig 2...så ofattbart bra så att jag nästan skulle kunna tänka mig att aldrig micka upp en stärkare mer!

    Pod var ju som sagt en av de första på marknaden med att simulera förstärkare så det vore ju lite tråkigt att basera sin åsikter på en så gammal pryl, för visst låter inte den första podden särskillt kul om man jämför med nyare prylar.

  17. #17
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv vill jag slå ett slag för Guitar Rig 2...så ofattbart bra så att jag nästan skulle kunna tänka mig att aldrig micka upp en stärkare mer!

    Pod var ju som sagt en av de första på marknaden med att simulera förstärkare så det vore ju lite tråkigt att basera sin åsikter på en så gammal pryl, för visst låter inte den första podden särskillt kul om man jämför med nyare prylar.
    Jag gillar Guitar Rig 2 också... så länge man har den där HIGH RES-knappen intryckt. Men prova Amplitube 2 också för bövelen! Tycker det klår Guitar Rig 2 busenkelt! Det låter så livfullt och med ett sånt djup.. Mums..

    Ursäkta tjatet om A.2. men jag är helt nyförälskad i det :kaaaka!:

    ... sen så föredrar jag också en uppmickad stärkare framför en simulation, helt klart, men det kräver så mycket pengar, prylar och kunnande för att få till det.

  18. #18
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv vill jag slå ett slag för Guitar Rig 2...så ofattbart bra så att jag nästan skulle kunna tänka mig att aldrig micka upp en stärkare mer!
    Jag med!
    Det låter ju faan bättre än att micka up. Så varför då micka up? Det innebär ju bara en begränsning i mixningsläget.

  19. #19
    toandfro
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Guitar Rig 2 också... så länge man har den där HIGH RES-knappen intryckt. Men prova Amplitube 2 också för bövelen! Tycker det klår Guitar Rig 2 busenkelt! Det låter så livfullt och med ett sånt djup.. Mums..

    Ursäkta tjatet om A.2. men jag är helt nyförälskad i det :kaaaka!:

    ... sen så föredrar jag också en uppmickad stärkare framför en simulation, helt klart, men det kräver så mycket pengar, prylar och kunnande för att få till det.
    Har bara testat Amplitube 1 tidigare och det tyckte jag var alldeles för CPU-hungrigt men det är ju möjligt att 2:an har förbättrats på den biten.

    Det jag gillar mest med Guitar Rig 2 (förutom ljudet) är hur mycket man kan göra och hur editerbart allting är, säg t.ex. någon annan stärkarsimulator där du kan sätta t.ex. 10 st tubescreamers efter varandra?

    Det är mycket troligt att Amplitube 2 är bra men jag älskar verkligen friheten i Guitar Rig2!

  20. #20
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    toandfro: Tyckte du att Amplitube 1 var CPU-hungrigt så ska du inte ens fundera på tvåan, den äter små oskyldiga processorer till frukost, och kryddar den med RAM-minne. Man kan stänga av översampling i förstärkare och stompboxar för att spara lite kraft, men inte ens med de åtgärderna drar det mindre än när man har High Res intryckt i Guitar Rig 2.
    Man kan routa saker ganska friskt i Amplitube också, men inte alls i samma utsträckning som i Guitar Rig, där man tycks kunna bygga vilka kedjor man vill tills CPU:n säger stopp... men man kan iallafall routa långt mer än vad man normalt behöver. I Amplitube kan man sätta max 12 stycken Tubescreamers efter varandra... om man nu skulle vilja det. Det skulle inte jag vilja göra iallafall :kaaaka!:

    Men jag tycker att Amplitube 2 låter mycket bättre än Guitar Rig 2. Mer organiskt och inte lika luddigt. Negativt är att det drar så mycket cpu, och att man inte kan göra riktigt lika galna effektljud... tror jag inte iallafall, har inte hunnit utforska den sidan riktigt än. En annan sak som är negativ är att det låter mycket tydligare, så att mitt gitarrspel låter bra mycket slarvigare än i Guitar Rig :kaaaka!:

  21. #21
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Amplitube 1 tycker jag funkar fint till kompgitarr med ska man ha leadljud så vill jag ha effekter innan. Själva AMP-simuleringen är den bästa jag testat men effekterna är inte lika spännande. Jag spelar in gitarrer med en gammal Korg A3 som sedan får lite AMP-simluering i Amplitube vilket jag tycker blir grymt bra.

    Tycker i och för sig inte att Amlitube 1 är så värst resurskrävarnde brukar ibland ha två tre stycken igång samtidigt pluss en massa andra pluggar och program utan att datorn protesterar. Datorn är en ett år gammal lapptop som inte är dirkekt märkvärdig vad gäller prestanda.

  22. #22
    toandfro
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    toandfro: Tyckte du att Amplitube 1 var CPU-hungrigt så ska du inte ens fundera på tvåan, den äter små oskyldiga processorer till frukost, och kryddar den med RAM-minne. Man kan stänga av översampling i förstärkare och stompboxar för att spara lite kraft, men inte ens med de åtgärderna drar det mindre än när man har High Res intryckt i Guitar Rig 2.
    Man kan routa saker ganska friskt i Amplitube också, men inte alls i samma utsträckning som i Guitar Rig, där man tycks kunna bygga vilka kedjor man vill tills CPU:n säger stopp... men man kan iallafall routa långt mer än vad man normalt behöver. I Amplitube kan man sätta max 12 stycken Tubescreamers efter varandra... om man nu skulle vilja det. Det skulle inte jag vilja göra iallafall :kaaaka!:

    Men jag tycker att Amplitube 2 låter mycket bättre än Guitar Rig 2. Mer organiskt och inte lika luddigt. Negativt är att det drar så mycket cpu, och att man inte kan göra riktigt lika galna effektljud... tror jag inte iallafall, har inte hunnit utforska den sidan riktigt än. En annan sak som är negativ är att det låter mycket tydligare, så att mitt gitarrspel låter bra mycket slarvigare än i Guitar Rig :kaaaka!:

    Hmm ja jag får väl ta och kolla in Amplitube 2 då kanske.

    Oavsett så är vi kanske eniga om att både Amplitube och Guitar Rig klår Pod & CO?

  23. #23
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett så är vi kanske eniga om att både Amplitube och Guitar Rig klår Pod & CO?
    POD XT och Guitar Rig har jag för mig låter i ungefär samma klass, men är bra på lite olika saker. Fast jag har inte kunnat A/B-testa på något vis så jag törs inte uttala mig. Äldre modeller av POD spöar de definitivt. BOSS GT-8 är jag lite nyfiken på också, har hört lite ljudklipp på den och tyckt att den låter bättre än POD XT men har inte testat den själv något.
    Jag tror att min topplista på prylarna jag provat ser ut ungefär såhär:
    1. Amplitube 2.
    2. Guitar Rig 2.
    3. POD XT.
    4. Allt det andra.
    5. Bottenskiktet.

    Så jag antar att vi är skapligt överens ändå

  24. #24
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amplitube 1 tycker jag funkar fint till kompgitarr med ska man ha leadljud så vill jag ha effekter innan. Själva AMP-simuleringen är den bästa jag testat men effekterna är inte lika spännande. Jag spelar in gitarrer med en gammal Korg A3 som sedan får lite AMP-simluering i Amplitube vilket jag tycker blir grymt bra.

    Tycker i och för sig inte att Amlitube 1 är så värst resurskrävarnde brukar ibland ha två tre stycken igång samtidigt pluss en massa andra pluggar och program utan att datorn protesterar. Datorn är en ett år gammal lapptop som inte är dirkekt märkvärdig vad gäller prestanda.
    Du borde också prova tvåan! Låter rätt olikt ettan, men det funkar fint till leads också, går att få till rätt gothiga prylar faktiskt, reverbet, delayen och choruset är som gjorda för det!

    EDIT: Amplitube 2 + den där sunkiga uppitchade 12-strängade simulationen på Variax = First and last and always-soundet, på pricken!

  25. #25
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    2.1 av Amplitube ska ju vara mycket mindre resurskrävande så kolla uppgraderingar ni som kör.

    Personligen gillade jag inte vare sig Guitar rig eller VOX Tonelab SE nåt vidare. Tyckte det var knepigt att få till det där sista på ljuden. Amplitube är rätt ok men kräver sin burk om man ska köra inspelning (Cubase) samtidigt. PODxt passar mig som handsken då jag kan göra det mesta jag vill ha fram. Sen tror jag spelstil och gitarr gör en hel del till ljudet. Hade jag testat ex. VOX med min egen gitarr hade kanske bedömningen blivit en annan.

    Fördelen med POD'en mot Amplitube och Guitar Rig är att jag kan spela 'offline' med min pod. Ibland vill man ju bara klinka även om datorn är upptagen/paj.

    /Mein

  26. #26
    boroger
    Får bara en massa oljud..surr..brum med mera när jag använder guitarrig och även amplitube.
    skit tråkigt. är det nån´n som har nå´t tips? kör in guran i en preamp som sen är kopplad till ljudkortet .
    boroger...tar snart hem min rör taynor och mickar in den...

  27. #27
    Hepp
    Har du en gitarr med single coil-micar så kan du inte sitta i närheten av skärmen när du spelar in, då blir det fete-surr. En bra bit bort från skärmen eller helt enkelt stänga av den.
    Och sen har single coil-micar alltid lite brum och det får man leva med om man vill ha det ljudet.

  28. #28
    toandfro
    Citat Ursprungligen postat av boroger Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får bara en massa oljud..surr..brum med mera när jag använder guitarrig och även amplitube.
    skit tråkigt. är det nån´n som har nå´t tips? kör in guran i en preamp som sen är kopplad till ljudkortet .
    boroger...tar snart hem min rör taynor och mickar in den...
    Skippa preampen kanske?

    Jag kör rakt in i kortet och ljudet blir gudomligt.

  29. #29
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hepp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en gitarr med single coil-micar så kan du inte sitta i närheten av skärmen när du spelar in, då blir det fete-surr. En bra bit bort från skärmen eller helt enkelt stänga av den.
    Och sen har single coil-micar alltid lite brum och det får man leva med om man vill ha det ljudet.
    Vinkla ifrån skärmen gör störst skillnad så ibland kan man sitta hyffsat nära ändå.

  30. #30
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toandfro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skippa preampen kanske?

    Jag kör rakt in i kortet och ljudet blir gudomligt.
    Kan man göra så? Med en vanlig linjeingång på mixern t.ex.? Varför finns det Hi-Z-ingångar på vissa ljudkort/mixrar?? (Ska väl va nåt med impedans, men det säger mig inget alls.)

    Testade just här och visst blir det ljud. Men kan det skada gitarr eller mixer på nåt vis?

  31. #31
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Förstärkaremulering, alla som jag har testat, låter faktiskt riktigt bra vid första lyssningen . Men sen så spelar jag och känner att det är nåt som saknas och det visar sig vara trycket i lågmiden. Testa jämför en riktigt rörstärkare och en emulerad variant så är skillnaden väldigt tydlig. Jag tycker POD (även nya) mer eller mindre är omixbar.

    Att en lajnad gitarr kan låta bra håller jag helt med om, även om jag bara har testat cleana ljud. Kan låta fantastisk och emellanåt precis vad jag söker. Kräver en bra linebox, dock...

  32. #32
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att en lajnad gitarr kan låta bra håller jag helt med om, även om jag bara har testat cleana ljud. Kan låta fantastisk och emellanåt precis vad jag söker. Kräver en bra linebox, dock...
    Så, att koppla sin elgitarr rakt in i ett vanligt litet mixerbord (utan "instrumentingång") är alltså ingen jättebra idé??
    -Tycker att ljudet känns lite sämre så än om jag kör via Evolver eller rakt in i min Zoom H4 (som ju typ kan allt har jag just upptäckt!), men det kan ju kanske även bero på effekterna jag använder?

  33. #33
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"
    jag insåg precis att jag hela tiden haft möjlighet till korrekt inspelning.
    på ljudkortet lexicon lambda (som jag haft i snart ett år) finns ju en instrument-ingång!

  34. #34
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Funkar det verkligen att köra typ amplitube i realtid medan man spelar? Blir ni inte galna av latencyn? Jag kan tänka mig att det känns som man spelar Guitar Hero på playstation.. eller?

  35. #35
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Nja, 5 ms eller mindre gick bra när jag testade demon tyckte jag. Är ju som att stå en och en halv meter från stärkaren ungefär.

  36. #36
    deleted user
    Kan jag sabba min mixer om jag kör in en gitarr direkt i line-in? Eller blir det bara "dåligt ljud". Hittar inte om det är DI inbyggd.

    Allen & Heath Zed R16.

  37. #37
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan jag sabba min mixer om jag kör in en gitarr direkt i line-in? Eller blir det bara "dåligt ljud". Hittar inte om det är DI inbyggd.

    Allen & Heath Zed R16.
    Om det inte står specifikt (typ Hi-Z) på nån kanal så räkna inte med det, det är ingen fara det bara låter inte så bra.

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som kotten säger... jag var dessutom tvungen att testa här innan jag skrev. Max-gain på mixern och maxvolym på guran och det låter sunkig replokal.

  39. #39
    deleted user
    Japp. Det lät skit. Brus delight.

  40. #40
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    ..såg nån som hade en tele->xlr-kabel och använde mixerns mikpreamp istället, fortfarande dassigt men förmodligen snäppet bättre.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Med en texh21 sansamp får man lätt bra ljud genom bord!

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mixern har ingen Hi-Z-ingång så du behöver en DI-box eller en gitarr-preamp typ Sansamp, POD, Zoom, Boss etc. Utan sådan blir det låg signal, mycket brus och konstigt ljud från instrumentet (mixerns ingång och gitarrmikarna blir tillsammans ett filter)

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det var mycket länge sen man såg en pod nu

    Fortfarande händer det att jag kopplar rakt in. Man får ju en väldigt syntig känsla i elgitarren så. En fet fuzz, ett chorus, så blir det himla raka signaler alltså.

  44. #44
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag tycker lajnad gitarr kan låta rätt fint. Tänk typ Onkel kånkel. Direkt in på kassettportan liksom. Men visst är det en acquired taste, och räkna med att det inte är samma sak som att köra genom en stärkare.

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nej, det blir verkligen "specifikt" så att säga. Jag har lite funnit att det blir bäst så om jag vill lägga fräsig elgitarr på en låt som man gärna betecknar som syntlåt, och inte vill låta rock alls.

  46. #46
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker lajnad gitarr kan låta rätt fint. Tänk typ Onkel kånkel. Direkt in på kassettportan liksom. Men visst är det en acquired taste, och räkna med att det inte är samma sak som att köra genom en stärkare.
    Blev tvungen att lyssna lite - och vad man än säger har inte Onkeln direkt hi-end gitarr-sound

  47. #47
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    nile rodgers kör väl direkt till mixern

  48. #48
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev tvungen att lyssna lite - och vad man än säger har inte Onkeln direkt hi-end gitarr-sound
    Haha, nä kanske inte (jag undviker skämt om "high änd", för enkelhets skull).

    Fast ändå:


    https://youtu.be/15l2RCXMoE4

    Det kan bli både sprött och smetigt när man distar och lajnar. Kan på fullaste allvar tycka att det är riktigt snyggt här, men ja, som sagt, "acquired taste".

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nile rodgers kör väl direkt till mixern
    Nile "lajnar" gitarren till mixern via en line-box. Direkt till en lo-Z-ingång på mixern låter INTE Nile Rogers!

  50. #50
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan inte hjälpa att tycka det låter instant fritidsgård Inget fel i det.

  51. #51
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Javisst, fritidsgårdsvibbarna kan jag hålla med om. Jag erkänner villigt att mina första turer med lajnad gitarr handlade enbart om att jag inte hade råd med förstärkare.

  52. #52
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    michael rother:
    “Usually, I work straight into the mixing desk. I record straight into the audio interface, and even during the analogue times, I would use a DI straight into an equalizer and compression system and then into the desk or onto the machine. Live, the guitar goes through my fuzz box and then through my volume pedal and then straight into my small mixer, which I have on my table on stage."

  53. #53
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag kör ofta gitarren rakt in i mixerbordet (Mackie Onyx som har Hi-Z på ett par av ingångarna). Men oftast köra jag genom en Roland GR55 som ger linjenivå ut.

  54. #54
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Den här gitarren gissar jag är lajnad:


    https://youtu.be/oGB6eUA3R1k

  55. #55
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Inre för jag spelar gitarr eller för den delen spelat mycket gitarr, men under alla år som jag har spelat bas så har jag kört lina, via en pre-amp. Det har fungerat finfint och man slipper släpa med sig en förstärkare som behöver mickas upp.

  56. #56
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inre för jag spelar gitarr eller för den delen spelat mycket gitarr, men under alla år som jag har spelat bas så har jag kört lina, via en pre-amp. Det har fungerat finfint och man slipper släpa med sig en förstärkare som behöver mickas upp.
    Det är stor skillnad på "rätt in i mixern" och lajnat via DI-box eller pre-amp (eller hi-Z-ingång).

    Sen är ju de gitarrljud man hör oftast ganska starkt påverkade av egenskaper hos förstärkare och rum. Vi är som lyssnare mer vana vid clean bas helt enkelt.

    Förstärkare och rum kan man ju numer emulera ganska bra, om signalen bara kommit in på ett lämpligt sätt. Men gitarr rätt in i bordet utan DI/pre-amp etc låter onekligen ganska fritidsgård, särskilt om man överstyr mixeringången.

    Därmed inte sagt att det inte kan ha sina poänger. Det finns gitarrpedaler vars enda syfte i livet är att emulera just det ljudet. Såklart.

Liknande ämnen

  1. spela in från phonic mixer
    Av masterboy i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 20:19
  2. Spela in elgitarr, bästa tipsen...?
    Av herr Vogel i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 10:06
  3. Spela in elgitarr
    Av Victor i forum Stränginstrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 00:38
  4. Spela in en clean elgitarr...?
    Av Demokid i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-22, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •