Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stämning av Yamaha CP80 /CP70

  1. #1
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran

    Stämning av Yamaha CP80 /CP70

    Har ägnat dagen åt att försöka få ordning på basen på min CP80. Under den tid jag haft flygeln har jag två gånger låtit en professionell pianostämmare, som var med när det begav sig och därmed kan flygeln, stämma den. Han har följt de instruktioner som finns med i manualen till flygeln med väldans avancerade turer.(har tydligen något att göra med att det skall gå att ha en basist som spelar tillsammans med flygeln?) Det har blivit helt ok men.... jag har aldrig blivit helt nöjd med de två lägsta oktaverna. Sista stämningen gjordes i våras så resten av flygeln är helt ok.
    Har inte sysslat med stämning förut så det var i o för sig kul. Använde den stämnyckel som ses på bilden. Det blev finlir om man säger så. Minimal rörelse gav stora förändringar på de grova strängarna. Jobbade bara med öronen idag för att få det att låta som jag vill. Blev väl till slut hyfsat resultat - i alla fall bättre än innan. Utom de två lägsta, B och A, - helt omöjliga - bas från underjorden.....

    Är det någon på forat som har erfarenhet av att stämma CP80/70? I så fall vad används för stämnyckel? Finns det bättre än den jag har att få tag på som det går att finlira mer med? Erfarenhet av vad strängarna tål? Och framförallt - är det bara jag som upplever att basen är svår att få till bra ( 2 nedre oktaverna)?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1C7928A0-8462-46D2-88D1-13B164B78113.jpeg 
Visningar:	57 
Storlek:	1,88 MB 
Id:	83602

    (kul... bilden tiltade när den lades in här? )

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Lägsta oktaven är nästan omöjlig att få till på CP-80. Jag har försökt både med tuner och by ear med oktaver men det låter inte rätt hur än man gör.Till vår tröst om du lyssnar på lite olika cp80 ljudbibliotek outthere så känns inte de är helt perfekta heller.

  3. #3
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägsta oktaven är nästan omöjlig att få till på CP-80. Jag har försökt både med tuner och by ear med oktaver men det låter inte rätt hur än man gör.Till vår tröst om du lyssnar på lite olika cp80 ljudbibliotek outthere så känns inte de är helt perfekta heller.
    Ja , det har du rätt i. Synd för själva soundet från basen är så tungt och "fylligt"!
    Använt samma nyckel som jag?

  4. #4
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Jag tar in en pianostämmare till min (samma kille i 15 år nu!) och tycker han får till det så bra som det går. Det är aldrig 100%, men det är väl en del av soundet. Han propsar på att man ska vara försiktig om man stämmer själv så man inte knäcker eller böjer nåt i mekaniken bara.

  5. #5
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Bäst att stämma lägsta oktaven efter gehör tycker jag. Första övertonen är starkare än grundtonen, det är därför det aldrig låter riktigt rätt. Trade off med så tjocka och korta strängar. Använder denna stämnyckeln som jag tycker är mycket bättre än den typen du använder: https://www.thomann.de/se/km_167_sti...ergarnitur.htm

  6. #6
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bäst att stämma lägsta oktaven efter gehör tycker jag. Första övertonen är starkare än grundtonen, det är därför det aldrig låter riktigt rätt. Trade off med så tjocka och korta strängar. Använder denna stämnyckeln som jag tycker är mycket bättre än den typen du använder: https://www.thomann.de/se/km_167_sti...ergarnitur.htm
    Skönt att höra att fler inte får det helt rätt. Men låter ganska ok nu iaf!
    Segerfalk: Vad skiljer nycklarna åt? Är det bättre ” passform” på thomann -nyckeln? Ser onekligen lite smidigare ut!

Liknande ämnen

  1. Hur låter egentligen Yamaha CP80/CP70
    Av torsig1967 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •