Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: "acid knorr" synthar

  1. #1
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    "acid knorr" synthar

    Jag skulle gärna vilja ha lite namn på lite härliga knorr synthar förutom tb303.. om någon har någon att sälja så ge mig gärna ett pris! gärna synthar med sequencer! men det e bara att tipsa på! någon som testat MFB Synth 2????

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Välkommen till rätt forum!

    FR-777
    FR Revolution
    x0xbox

    Väntar på att fler fyller på.

  3. #3
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt fått till acid-liknande ljud på en dark star och det går nog med de flesta analog och va-synthar. Jobbet ligger i sequencerprogrammerandet.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle faktiskt drista mig till att säga att det går att få till med i stort sett vilken synt som helst som har vettiga resonanta filter, digitala som analoga. Mycket av "hemligheten" ligger precis som robopants säger i sequencerprogrammerandet.

  5. #5
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Roland SH-101 kan man få ut rätt mycket "Acid" ljud ur. De brukar gå för runt 4000:- beroende på skick samt om modgrip ingår eller ej. En kul synth som rekomenderas och kan användas till mycket mer än knorrljud.

  6. #6
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En Waldorf Pulse kan låta väldigt TB också, fast inte så värst knorrig...det är ju just knorren som man vill åt...

    Måste det vara hårdvara förresten?

  7. #7
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    virus a kan också knorra väldig gott. nova också

    FB383 är en klon utan sequenser. funkar med bra preamp

    ingen av dem har däremot en sequenser.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har du kollat alla gratis mono-bas VSTi pluggar på kvr? Där finns en hel del knorr om man orkar leta.

  9. #9
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag vill ha hårdvara :P

  10. #10
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    vad kostar en fr-777?? någon som har en roland sh-101 till salu??

  11. #11
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    ~7000:- brukar en FR-777 kosta beggad(?). Sen finns ju FRs Revolution också (den ska tydligen inte låta jättemycket TB, men ändå) kostar också runt 7000:- ny.

    http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=4804877
    http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=4789586
    En SH-101:a och en MC-202:a. (MC-202:an är ju SH-101:ans lillebror, saknar brus på LFO och sen har den en helt knasig sequencer som tar ett tag att bli vän med (om man blir vän med den alls) Klarar man av att programmera slingor på typ 8 bars så kan man loopa dem sen, men inget mer.)

    Håll koll på Vendlin, Musikmarknaden och blocket osv. Det brukar dyka upp synthar till och från. Men vänta tills januari innan du köper. För då brukar folk ha ont om pengar = priserna på beg. marknaden sjunker och mer ovanliga saker dyker upp. (Bästa läget att köpa är alltid efter julhelgen och efter semestern enligt mig Men jag kanske har fel?)

  12. #12
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    MS-20 kan knorra på ordentligt!

  13. #13
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Acidcodes ML-3?? Eller vad den heter då?

  14. #14
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Acidcodes ML-3?? Eller vad den heter då?
    Ja just det, "Acidcode ML-303" V1-6? Mycket knorr i den också

  15. #15
    GlobalMotion
    Braintech Transistorbass 3

  16. #16
    kallback
    MC202 .. e det nån som folk f f håller på med?

  17. #17
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag blev väldigti ntresserad av sh-101 har någon en sådan till salu så säg till

  18. #18
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=4804877

    Där har du en, lite överpris, men prova pruta.

  19. #19
    kallback
    MC202 .. e det nån som folk f f håller på med?

    kanske lät drygt - det var inte meningen i s f -- jag fick en fråga här om dan om den, vilket gav en skön flashBack om hur man setat och petat och trixat med den där prylen .. och utbristit JIHUuu fan va nais [loopat 8bar tight, typ omoddad och utan hjälp av extern seq som TB303inlärningMode][har sagt deeeet för ut men kolla vad TB303 skickar ut i gate + CV grejjer till MC202 seq!] inget man vill sitta och emulera\editera på MC202 iaf, om det e acid och TBSEQ emuleringar som gäller manuellt...kliar sig i huvet bara och skiter i hur det funkar -- bara att åka

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Superbasstation låter extremt grymt med dist på filtret och sedan genom en distpedal. Inte som en 303 men grymt på ett annat sätt!

    man slänga upp ngt riff på servern om ngn vill höra

  21. #21
    kallback
    mm en hard to catch e ju orgon systems enigiser, knackad frish filter och sköna basar -- ¿e en pryl jag saknar men det ska nog ge sig¿

    VITAL ORGON¿


  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hehe, sålde min tredje SH-101 för ngn månad sen och VEt ju at jag kommer köpa en igen, den är nästan perfekt, kan inte låta illa. Men har ej plats just nu.

  23. #23
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Visstfan låter 101an fint/bra/mm.. En av de absolut trevligaste monosyntharna som gjorts (tja. varför har jag tre ) och visst kan den knorra om man smeker den rätt.

  24. #24
    kallback
    3 av allt tack!
    - om en skulle kukaur
    - gott att se livstecken från dig 18db

  25. #25
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Jag vet. har varit lite passiv. Både här och IRL. tänkt jag sdkulel lyfta luren och kolla läget med dej.
    jag får skylla på jobbet. Det tar musten ur en. Och ens fritid sumpas av ovishet inför HUR LÄNGE jag är ledig och vart/när/varfr jag ska jobba. Hinner inet med så¨mycet mer än att jobba/sova/vänta på telefon från jobb om vart/när/hur jag ska jobba OM dom ringer alls.

  26. #26
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    3 av allt förgyller livet. Ska bannemej köa 3 trattar nsta gång bara för att det ska vara så.

  27. #27
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Inget neues om enigiser?

  28. #28
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har en Acidloab Bassline och den knorrar mer än lovligt.

    www.acidlab.de

  29. #29
    kallback
    eighteenDecibel: jag har inte hört mig så noga för huruvida jag blir RE:NEWED~ORGONist eller ej men har juiaf hämtat tvätten och diskat upp efter mig ... så det känns jätteskönt

    \\ska jag vara ärlig så hade jag glömt grejjer i värmerumlaren [tidmässigt] och nån skön lirare hade tryck ner allt i en rullandevagga brevid när jag kom in och skulle tömma grejen -- så det va bara att vända uppOner och dra över en IKEApåse och gå hem med prylarna -- sjuk bevämt

    sån där lördag man e glad med

  30. #30
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    x0xb0x och ML-303 är bäggebåda 303-kloner med sequencer, knorrar bra båda två.

    SH-101 kan också knorra om man vill. Den har även sequencer, men den låter klart 303-igast om man driver den med cv/gate från sin x0xb0x.

    Om du vill ha nytt så har Alesis Micron 18dB-filter och gör en helt OK imitation av en 303.a.

  31. #31
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hehe jag har byggt ett sjukt resonans filter det självoscillerar sjukt mkt.. det tar över o blir en oscillator för sig

  32. #32
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av red_tag
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe jag har byggt ett sjukt resonans filter det självoscillerar sjukt mkt.. det tar över o blir en oscillator för sig
    Trodde det var grejjen med självoscillation i alla filter. Du får gärna posta ljudexempel när det självoscillerar "sjukt mkt", skulle vara intressant att höra!

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    jag vet inte om jag tycker 777 kan knorra så otroligt heller (äger en)

  34. #34
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...självoscillerar "sjukt mkt", skulle vara intressant att höra!
    det kanske självsvänger trestämmigt?

    i övrigt är ju som nämnt seq-stuket viktigt, men det krävs bra vågformer också IMHO (mycket kan bli lite roligare med dist & sånt...)

  35. #35
    kallback
    http://www.acidlab.de/ e så lävla snygga undrar hur dom låter -- klaviaturratten e ju genialisk - fast jag skulle moddat den med ett skjutreglage i o fs! .) snabbare KEYtranspose - kan man få provaspela den på en kommande 99festival kanske??

  36. #36
    kallback
    jag säger bara midvinter och dryga -20° snö, när kockor plingar och sulorna inunderen knarrar, där e det fan full on acid! utan seq och sträckta TreBen i taket, sampla och gå hem och gör nåt med det ;D

    ny tråd: jag e en snöSyrad typ [och pinkar i en driva...]

    \\ jag e inte den som e den -- håll fast i grejjer ni diggar, jag har inga direkta tips ju -- e skadad och förstörd 909hh303bd-skalle...[xbase-xoxbox]

  37. #37
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ska försöka fixa fram nått... det är rätt misslyckat..emn man kan säkert anävda det till nått

  38. #38
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.acidlab.de/ e så lävla snygga undrar hur dom låter -- klaviaturratten e ju genialisk - fast jag skulle moddat den med ett skjutreglage i o fs! .) snabbare KEYtranspose - kan man få provaspela den på en kommande 99festival kanske??
    Den låter extremt likt orginalet. Dock är själv sequencerdelen mer krånglig än 303:an och det är svårt att editera sekvenser i efterhand och den saknar transpose funktion (så vitt jag vet). Inmatning via 12-läges "klaviatur" ratten är dock kreativt och skapar massa lyckosamma missöden!

  39. #39
    ninjanicke
    ninjanicke är inte uppkopplad
    ninjanickes avatar
    Senior
    prophet 64 annars.. till c64 knorrar riktigt gött.
    sitter o myser med den ibland. synd bara att inte midisync-devicen har kommit än.
    jävligt billig pryl också.. tpy 300 spänn för kassetten.
    synd att folk har börjat sälja sina c64or svindyrt bara. =(

  40. #40
    red_tag
    red_tag är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hoho då ham na en sh-101:a då

  41. #41
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    har aldrig hört talas om acidlab. är de dyra ? var sequensern krånlig ?

    de ljudklipp jag hört är ju underbara

  42. #42
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har aldrig hört talas om acidlab. är de dyra ? var sequensern krånlig ?

    de ljudklipp jag hört är ju underbara
    390 Euro om jag minns rätt (köpte min i en annons här på 99 - utsatt pris var 3500:-, jag gav 3200:-, vilket kändes skäligt för en begagnad men i nyskick. Sequencern är inte särskilt svår, men om man vill ha det exakt som man tänkt behöver man kunna hålla räkningen, dvs ingen stegsindikering alls bortsett från en diod som slocknar på steg 16 (och 32 om man kör dubbellängd).

  43. #43
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det är ändå inte allt för dyrt för en klon med sequenser enligt mig.

    däremot ser jag inte vart på sidan som man kan beställa en sådan.
    (blir till att spara ihop lite)

  44. #44
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    går den att köpa ihopbyggd? (för det var väl en byggsats?)

  45. #45
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    för min del blir det antingen en acidlab eller x0xb0x ialla fall.

    sambon säger att jag fick "den där konstiga blicken" igen

  46. #46
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Du bställer via epost och den kommer ihopbyggd!

  47. #47
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Häftigt!

  48. #48
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    De dyker begagnade till salu med jämna mellanrum på tyska/holländska synthforum också. verkar vara många som inte klarar av sequencern

    åååh jag börjar sakna min mc202:a känner jag. blå och fin, gick att sova med etc... cykong+-modden på den så skulle man kunna förlåta dess krångliga sequencer också

    http://www.subatomicglue.com/202l0g/DSC02459.JPG

  49. #49
    linde
    Prophet 64 till C64... Jag hade med en på Big Floppy People och det var tydligen inte bara jag som tyckte att den var häftig! www.prophet64.com

    Hoppsan, ninjanicke ninjade P64 innan mig

  50. #50
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    en riktigt blurpsynth är firstman sq-01., med en lustig seq som du kan göra långa new wave patterns med

    här blev det förresten tre blurpiga maskiner i samma bild( från ett sommar jam)
    den lilla silver saken är en acidlabs,..och tom längs ned i vänstra hörnet skymtar
    man en 303 också(väskan)

  51. #51
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    jag har aldrig hört en sq-1 - de dyker ju upp ibland av folk som försöker ta hutlösa priser för att den är rare och "303-aktig" (sett den för under tusingen ibland också iofs), men den verkar inte så bra när man läser om den? men aldrig hört en en lite snutt att mata en med?

  52. #52
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    gillade alldrig sq-01an

  53. #53
    ninjanicke
    ninjanicke är inte uppkopplad
    ninjanickes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av linde
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet 64 till C64... Jag hade med en på Big Floppy People och det var tydligen inte bara jag som tyckte att den var häftig! www.prophet64.com

    Hoppsan, ninjanicke ninjade P64 innan mig
    Det har ju äntligen kommit en midi-interface till p64an också.
    nån snubbe han bygga ett före firestarter blev klar med sitt o säljer det nu.
    kolla in prophet64-forum.com o mididelen..
    man kan ju hoppas att firestarter får lite eld i röven nu o
    gör klart sitt interface.
    det kommer ju ha snukt många mysiga features.

  54. #54
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    hur många patterns kan acidlaben ha ? nackdelen med acidlaben verkar mer vara just hur man programerar dess sequenser (har inte testat iofs)

    annars är x0xb0xen fortfarande mer intressant.

  55. #55
    palsterknock
    ninjanicke!

    du är typ inte bäst i världen på att svara på PM, så jag ställer frågan här istället. ursäkta att detta inte har någonting med själva tråden att göra, men jag vill verkligen veta om du fortfarande säljer din Nord Lead 1?

  56. #56
    ninjanicke
    ninjanicke är inte uppkopplad
    ninjanickes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av palsterknock
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ninjanicke!

    du är typ inte bäst i världen på att svara på PM, så jag ställer frågan här istället. ursäkta att detta inte har någonting med själva tråden att göra, men jag vill verkligen veta om du fortfarande säljer din Nord Lead 1?
    jag är sämst på PM. du har pm... =)

  57. #57
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur många patterns kan acidlaben ha ? nackdelen med acidlaben verkar mer vara just hur man programerar dess sequenser (har inte testat iofs)

    annars är x0xb0xen fortfarande mer intressant.
    24st med upp till 32 steg.

  58. #58
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    TB-303-sajten har väl varit nerplockad och går i "repris" (?):
    http://www.geuggis.com/tb-303/

    TB-3 kan det vara lite si & så att få reda på om - här finns lite info: http://www.cykong.com/Synths/Brainte...istorbass3.htm

    Knorrkalas med diverse pryls: http://www.deepsonic.ch/deep/htm/acid.php

    MVH
    Senast redigerat av RX11 den 2007-08-27 klockan 21:21. Anledning: klipp & klistra

  59. #59
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Det viktigaste en synth måste ha, enligt mig, för att skapa acidknorr är ett filter som resonerar på rätt sätt. Riktigt pipigt ska det vara, ett moogfilter har inte det rätta rivet men ett Pro~One filter har det t.ex. När man väl har det är det oerhört viktigt att synthen har glide som aktiveras när man håller ner två tangenter men glider inte när man släpper tangenten för att trycka ner en annan.
    Sedan borde synthen verkligen också kunna svara på velocityvärden då man måste kunna få till accentljudet till filtret.

  60. #60
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Knorr och knorr men jag tycker att min Little Phatty kan låta riktigt jäkla grisgrinig när jag sequensar den ifrån min Revolution

    Det har sagts förr men det tål att sägas igen, väldigt mycket ligger i basslinen.
    Senast redigerat av spanky den 2007-08-28 klockan 13:04.

Liknande ämnen

  1. Vilka här bor i/omkring Malmö? - "Snacka-synthar-träff"
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 13:30
  2. Ersätter FM7 och FM8 mina "hårda" synthar?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 17:57
  3. "Exportera" reason-synthar till Logic
    Av Karax i forum Reason Studios
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 03:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •